Ga naar inhoud

Lamborghini Urus


fuxhound

Aanbevolen berichten

urus-lambo-329492.jpg

Dat hadden we nog niet mogen zien.

Lekken in de auto-industrie. Het is goed om altijd een slag om de arm te houden, want deze zogenaamde foutjes komen wel heel vaak voor. Sinds kort is Lamborghini begonnen met het teasen van de Urus. Een stagiair plaatste recent een nieuwe teaservideo, alleen was de productieversie van de SUV kort te zien op het infotainmentscherm. Blijkbaar was dit niet de bedoeling, want de video werd na publicatie vrij rap offline gehaald.

Het internet is het internet en dus is de video nooit helemaal verdwenen. En zo ziet u vroegtijdig het vooraanzicht van de Urus. Heel spannend is het allemaal niet, want de SUV wijkt amper af van het concept.

 

Urus

De desbetreffende video kun je bekijken op Autojunk. In het filmpje wordt de Corsa-modus gedemonstreerd. Nu we toch bezig zijn: de Urus komt met tig verschillende rijmodi. Naast Corsa is er onder meer Strada, Terra (video), Neve (video) en Sabbia (video). De onthulling van de nieuwe Lamborghini Urus is over anderhalve week.

https://www.autoblog.nl/nieuws/lamborghini-brengt-nieuwe-urus-per-ongeluk-in-beeld-104316

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht de genaamde Uwe Gemballa geen pakketje lood in z'n cranium hebben gekregen daar in Zuid-Afrika, hij zou nu luid hebben gevloekt omdat Lamborghini de typische 'uitgebouwde' Gemballa-stijl af fabriek aanbiedt. :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een stóm onding. En dat kwam ook in diesel zeker (ondertussen misschien niet meer)? Money money money, principes zijn geen bal meer waard. Terwijl de Huracan en Aventador verkopen als nooit tevoren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Stancke said:

Ah, geen V12 ofwa :oops:

Denk dat een geblazen V8 veel beter in een SUV past.

Als je de een LM002 ziet/hoort met Countach V12, da's toch een beetje hilarisch. :D

Swat, denk dat deze Urus wel dik wordt. Erover, maar dat hoort wel wat bij een Lambo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motortrend mocht sturen met een pre-productiemodel en konden een blik werken op de specsheet van de uiteindelijke Urus.

Hierdoor zijn meer specificaties bekend geworden. Zo beschikt de 650 pk sterke 4.0 V8 in de Urus over 850 Nm aan koppel met een automaat van ZF. De SUV sprint in 3,7 seconden naar de honderd en de topsnelheid ligt boven de 300 km/u. De Urus weegt 2.154 kg.

Om het enorme apparaat tot stoppen te dwingen, krijgen de voorwielen 17,3-inch carbon keramische remmen. Achter gaat het om schijven van 14,6-inch. Standaard rolt de Urus op 21-inch Pirelli P Zero’s. Optioneel kan men kiezen voor een upgrade naar 22 of 23-inch.

Waar de Bentley Bentayga een 6.0 W12 heeft, krijgt de Urus ‘slechts’ een 4.0 V8. Dit is uit economisch oogpunt gedaan. Lamborghini ziet China als één van de belangrijkste markten. Het Aziatische land heft een pittige belasting op voertuigen met een motorinhoud boven de vier liter. Dit zou het prijskaartje dusdanig onaantrekkelijk maken voor de Chinezen, dat mede daarom werd gekozen voor de achtcilinder van Audi.

https://www.autoblog.nl/nieuws/meer-specificaties-lamborghini-urus-bekend-104344

aangepast door fuxhound
Link naar reactie
Delen op andere sites

kan de topic tittel niet verandert worden in Audi Urus?

echt hé, geen idee; buiten de ventilatieroosters en het stuur (allé, startknopke ook) wat daar Lambo aan is???

 

(gaat wel lekker sleuren voor SUV) peinz'k

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na een lange periode van concepts en teasers is de productieversie van de Lamborghini Urus hier.

 

Hij is knotsgek en belachelijk snel. De Urus is de eerste SUV van Lamborghini sinds het LM002-tijdperk. In tegenstelling tot het legendarische model met een V12, heeft de Urus een twin-turbo 4.0 V8 gekregen. Het is voor het eerst in de geschiedenis van Lamborghini dat het merk met een turbo V8-model komt. In combinatie met het vierwielaandrijvingssysteem met torque vectoring hebben de Italianen er een waar kanon van weten te maken. Ze noemen de Urus de eerste SSUV: een Super Sport Utility Vehicle.

Uiterlijk
De productieversie heeft overeenkomsten met het concept, maar is in zijn geheel flink gemoderniseerd. Zoals verwacht, schreeuwt de Urus “Lifestyle SUV”. Van een extreme Lamborghini kun je niet spreken. De invloeden van de Volkswagen Groep zijn duidelijk te zien in het ontwerp. Is dat erg? Voor de fans wellicht. Dit gaat namelijk het best verkopende model worden en dat weten ze zelf donders goed. Standaard rolt de SUV op 21-inch wielen. Upgraden tot maximaal 23-inch behoort tot de mogelijkheden. De Italianen hebben hun best gedaan om de auto zoveel mogelijk Lamborghini mee te geven. Aan de buitenkant zie je de typische Lambo hexagon-achtige vormen en de Y-vormige verlichting. Die styling komt ook terug in het interieur.

 

Urus

Techniek
De SUV krijgt 650 pk en 850 Nm koppel en sprint daardoor in slechts 3,6 seconden naar de honderd. 0-200 km/u gaat in 12,8 seconden. De top ligt op 305 km/u. De V8 knalt door tot maximaal 6.800 t/pm. Met deze idiote waarden pakt Lamborghini overigens geen acceleratierecord. Zo doet de 717 pk sterke Jeep Grand Cherokee Trackhawk ook 0-100 in 3,6 seconden. Qua topsnelheid is de Urus wel sneller dan de Bentley Bentayga, die met zijn introductie werd omschreven als de snelste productie-SUV ooit (301 km/u). De nieuwe Cayenne Turbo die we onlangs reden heeft in de basis dezelfde 4.0 V8 onder de kap. In de Porsche is het blok goed voor 550 pk (0-100 3,9 seconden).

Om al dat geweld in gareel te houden komt de Urus standaard met carbon keramische remmen. Aan de turbo V8 is een achttraps automaat gekoppeld. De bak heeft een korte versnelling op lage snelheden en lange versnellingen op hoge snelheden. Trap bij 100 km/u vol op de rem en de Urus staat in 33,7 meter stil. De SUV weegt volgens Lamborghini ‘minder dan’ 2.200 kg en de Urus komt met zes (!) verschillende rijmodi. De standen luisteren naar de namen Strada, Sport, Corsa, Neve (sneeuw), Terra (off-road) en Sabba (zand). De laatste drie standen zijn nieuw. De Terra en Sabba-modi zijn onderdeel van de optielijst. De Urus beschikt, net als de Aventador S, over meedraaiende achterwielen.

Urus

Interieur
Het is geen straf om tijd te spenderen in een Urus. Mensen die langer zijn dan twee meter kunnen dankzij een wielbasis van drie meter eindelijk fatsoenlijk in een moderne Lamborghini zitten. De Urus biedt plaats aan vijf mensen. In de middenconsole plaatste Lamborghini twee schermen. Met deze schermen kunnen zaken als infotainment, climate control en de rijeigenschappen van de auto worden geregeld. Net als de Huracán en de Aventador, heeft de Urus een digitale klokkenwinkel. De stoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar in 12 verschillende standen. Voorstoelen met massagefunctie- en ventilatie behoren tot de opties. De Urus heeft ISOFIX (jawel!) en is ook praktisch qua bagageruimte. De SUV biedt 616 liter bagageruimte. Klap je de achterstoelen plat is er in totaal 1.596 liter aan bagageruimte beschikbaar. Een bezoekje aan de IKEA is peanuts voor de Urus.

Lamborghini verwacht dat de verkopen zullen verdubbelen door de komst van de Urus. Dit zagen we ook bij Porsche gebeuren met de introductie van de Cayenne. De Italiaanse autobouwer mikt op 7.000 verkopen in 2019. Om deze cijfers in een perspectief te zetten: in 2016 verkocht Lamborghini 3.457 auto’s en in de eerste zes maanden van 2017 leverde de autofabrikant 2.091 auto’s af. Het merk levert de nieuwe Urus vanaf de lente. In Europa is de SUV er vanaf 171.429 euro, exclusief alle belastingen.

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-lamborghini-urus-is-officieel-104639

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid