Ga naar inhoud

Jaguar I-Pace


Gast wooter

Aanbevolen berichten

4 hours ago, tuscani said:

een nederlandse site, dus met die bijtelling van hun misschien zo duur?

https://nederlandelektrisch.nl/subsidies-financiering/bpm

Quote

Men betaalt echter geen BPM als men een nieuwe volledig elektrische auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. Volledig elektrische auto’s zijn namelijk tot en met 2020 vrijgesteld van BPM. Dit omdat Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert daar het schoner en zuiniger is dan rijden op benzine of diesel.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet de bedoeling om een elektrische auto te maken/ontwikkelen die design wise perfect is. Dus kleinere velgen, aerodynamisch, ... zodat je range zo groot mogelijk is en je zo efficiënt mogelijk rijdt. Of is het nu nog wat testen en finetunen? 

Of vergis ik mij?

Lijkt mij toekomstgericht namelijk interessant om een zuinige kleine (plaats genoeg voor 4-5 mensen + bagage of een hybride indeling) auto te maken omwille van plaatsgebrek in de steden etc.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, tuscani said:

Dat bestaat al als leaf en Zoë, en dat is qua uiterlijk toch helemaal niet aantrekkelijk? 

Als je perfectie nastreeft dan moet je die looks opzij zetten. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Timo zei:

Is het niet de bedoeling om een elektrische auto te maken/ontwikkelen die design wise perfect is. Dus kleinere velgen, aerodynamisch, ... zodat je range zo groot mogelijk is en je zo efficiënt mogelijk rijdt. Of is het nu nog wat testen en finetunen? 

Of vergis ik mij?

 

Ja, grote wielen en smalle banden zijn aerodynamisch en weinig rolweerstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vind dit op het eerste zicht heel erg meevallen. Voor 106.000 EUR heb je hem full-full option. Een Model S (arguably moet je zelfs met de nog duurdere Model X vergelijken) met alle opties behalve self-driving en 7 plaasten (achteruit gerichte kofferbakstoelen) kost 108.000 EUR. De Jag is net wat sneller (4s > 4.4s), rijdt net wat verder (543 km NEDC > 490 km NEDC) en last but not least, ziet er (to my eyes) een pak spannender uit. Dus die prijszetting is zeker geen toeval en 'in lijn met de markt'. Als de dag komt dat elke grote fabrikant zo'n wagens aanbied, zullen die prijzen wel zakken (en dat zit ook mee ingecalculeerd want de grote prijs is batterijen en die gaan sterk zakken met de jaren). Maar waarom zou Jaguar serieus lager gaan zitten dan Tesla als ze hetzelfde of beter kunnen aanbieden, en naast hen de enigen in het segment zijn? Ook rekening houdend met de fenomenale investeringen die Tata moet gedaan hebben om dit nagelnieuwe elektrische platform überhaupt te bouwen.

Ware het niet dat het vast 1.5 tot 2 jaar duurt voor je een i-Pace op je oprit staan hebt ('eerste leveringen zomer 2018' - think Model 3 scenario), dan zou ik er wel eens naar gaan kijken. Misschien voor binnen een goed jaar of zo, als de eerste geland zijn, de kinderziektes er uit, de wachtlijsten wat korter, de mogelijke kortingen (bij Tesla steeds nul) wat groter, en er ook wat testwagens beschikbaar zijn...

aangepast door Dust
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
On 1/3/2018 at 4:52 PM, Dust said:

Ik vind dit op het eerste zicht heel erg meevallen. Voor 106.000 EUR heb je hem full-full option. Een Model S (arguably moet je zelfs met de nog duurdere Model X vergelijken) met alle opties behalve self-driving en 7 plaasten (achteruit gerichte kofferbakstoelen) kost 108.000 EUR. De Jag is net wat sneller (4s > 4.4s), rijdt net wat verder (543 km NEDC > 490 km NEDC) en last but not least, ziet er (to my eyes) een pak spannender uit. Dus die prijszetting is zeker geen toeval en 'in lijn met de markt'. Als de dag komt dat elke grote fabrikant zo'n wagens aanbied, zullen die prijzen wel zakken (en dat zit ook mee ingecalculeerd want de grote prijs is batterijen en die gaan sterk zakken met de jaren). Maar waarom zou Jaguar serieus lager gaan zitten dan Tesla als ze hetzelfde of beter kunnen aanbieden, en naast hen de enigen in het segment zijn? Ook rekening houdend met de fenomenale investeringen die Tata moet gedaan hebben om dit nagelnieuwe elektrische platform überhaupt te bouwen.

Ware het niet dat het vast 1.5 tot 2 jaar duurt voor je een i-Pace op je oprit staan hebt ('eerste leveringen zomer 2018' - think Model 3 scenario), dan zou ik er wel eens naar gaan kijken. Misschien voor binnen een goed jaar of zo, als de eerste geland zijn, de kinderziektes er uit, de wachtlijsten wat korter, de mogelijke kortingen (bij Tesla steeds nul) wat groter, en er ook wat testwagens beschikbaar zijn...

De vraag is dan ook waar Tesla staat tegen 2020. De Mission E en deze auto mikken op de Model S zoals die al enkele jaren is (je haalt de Model S 75D aan, een accupak dat al enkele jaren beschikbaar is) terwijl je nu ook de 100 D kan kiezen met meer range, en vergeet de autopilot niet.

Daarnaast is Tesla momenteel het enige merk dat gebruik kan maken van een netwerk van snelladers. Deze I-Pace kan niet op een supercharger gaan laden en moet op publieke laadpalen aankoppelen, die maximum 50kW leveren (in tegenstelling tot de superchargers van Tesla die 120kW geven).

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, wooter said:

De vraag is dan ook waar Tesla staat tegen 2020.

Niet veel verder dan vandaag lijkt me. Misschien wat Model 3's die van de band rollen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Eigenlijk wel.

Als je nu al ziet wat voor een zever ik krijg omdat ik op een afstand van 700km een uur zou moeten laden, stel je dan eens voor wat dat zou geven als je met zo een I-Pace op dezelfde afstand 3 uren zou moeten laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

De kaarten gaan overigens anders liggen als dat 300kW netwerk van de grond komt en er ook auto's zijn die aan dat vermogen kunnen laden. Dan spreken we van 8 minuten per laadbeurt. Maar er zijn nog zo geen auto's en ook nog geen laadpalen. De eerste laadpaal wordt beloofd in 2018, en je kan dan enkel hopen dat de rest heel wat sneller komt dan de 5 jaar die Tesla nodig heeft gehad om hun netwerk tot nu toe uit te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, wooter zei:

De vraag is dan ook waar Tesla staat tegen 2020. De Mission E en deze auto mikken op de Model S zoals die al enkele jaren is (je haalt de Model S 75D aan, een accupak dat al enkele jaren beschikbaar is) terwijl je nu ook de 100 D kan kiezen met meer range, en vergeet de autopilot niet.

Sorry wooter, vergeet de autopilot. Ik zie mezelf dat wel gebruiken, ooit, als ik ziek/moe/oud/versleten ben gaat dat sowieso welkom zijn, maar dan moet het systeem ook 100% werken. Vandaag is er nog niks dat volledig autonoom kan rijden. En slapen met één oog open, is ook niet echt slapen. Dus ik stel mij de vraag wanneer dat voor iemand zoals mij, die graag zelf rijdt en een slechte passagier is, dat ooit een dominerende feature gaat zijn. 

Ik ben er een beetje op teruggekomen op deze Jaguar trouwens, dat heeft met z'n looks te maken, 't is mij net iets te monovolume-achtig. Als je dan de Porsche Mission E bekijkt... ik zou die auto mogelijks alleen al voor z'n looks willen, f*ck autopilot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, Logic said:

Sorry wooter, vergeet de autopilot. Ik zie mezelf dat wel gebruiken, ooit, als ik ziek/moe/oud/versleten ben ...

Awel, ik ben nu bijna 100% zeker dat ge van gedacht gaat veranderen als ge zo’n functie op een van uw volgende auto’s gaat hebben! De PA2 op mijn Volvo is nog niet van het niveau van de laatste AP van Tesla en ik rij massa’s kilometers op PA2 terwijl ik mezelf toch ook als car-enthousiast beschouw en het vroeger ook nooit bij me zou opkomen om de computer een deel van het rijden te laten doen. Want eerlijk, op een saai stuk baan ... bij momenten I couldn’t care less ... en ja, soms wilt ge wel eens zelf sturen op zo’n baan, en dat kan dan ook :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, WoKe zei:

Awel, ik ben nu bijna 100% zeker dat ge van gedacht gaat veranderen als ge zo’n functie op een van uw volgende auto’s gaat hebben! De PA2 op mijn Volvo is nog niet van het niveau van de laatste AP van Tesla en ik rij massa’s kilometers op PA2 terwijl ik mezelf toch ook als car-enthousiast beschouw en het vroeger ook nooit bij me zou opkomen om de computer een deel van het rijden te laten doen. Want eerlijk, op een saai stuk baan ... bij momenten I couldn’t care less ... en ja, soms wilt ge wel eens zelf sturen op zo’n baan, en dat kan dan ook :)

En waar vertoef je dan zoal? Ik doe de laatste jaren best weinig km's op de snelwegen... omdat ik ergens in een hol woon waar er geen liggen. :)

Ik heb met de AP1 rondgereden (op secundaire wegen dus) en 't was zo spannend als koorddansen boven de niagara falls. Ik was nog geen 5km onderweg en was al bijna met mijn broer z'n Tesla gecrasht op een borduur. Was effe lachen maar vertrouwen heb ik er -terecht- niet in. 'k Zie dat misschien te zwart wit, maar voor mij is dat pas echt nuttig als het ook echt autonoom kan. Als we dan zat achter het stuur kunnen kruipen en een dutje doen, zal het allicht heel populair worden ook. :ninja:

EDIT: En Jaguar moet maar shoppen bij één of andere toeleverancier om het te implementeren, zal niet zo'n big deal zijn zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snelweg & steenweg, met de obligate trajectcontroles etc ...

Werkt echt goed in zo’n omstandigheden, idem voor lange vakantiebestemming ritten.

En als ik mij eens wil amuseren haal ik wel iets anders uit de garage en zoek de lokale boerenwegels op :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-1-2018 om 15:22, wooter zei:

De vraag is dan ook waar Tesla staat tegen 2020. De Mission E en deze auto als mikken op de Model S zoals die al enkele jaren is (je haalt de Model S 75D aan, een accupak dat al enkele jaren beschikbaar is) terwijl je nu ook de 100 D kan kiezen met meer range, en vergeet de autopilot niet.

Daarnaast is Tesla momenteel het enige merk dat gebruik kan maken van een netwerk van snelladers. Deze I-Pace kan niet op een supercharger gaan laden en moet op publieke laadpalen aankoppelen, die maximum 50kW leveren (in tegenstelling tot de superchargers van Tesla die 120kW geven).

Het feit dat de i-Pace een serieuze concurrent is voor de Tesla's Model S en X 75D staat m.i. niet ter discussie, dat is gewoon zo. Je merkt gewoon dat hij daar 100% op ge-benchmarkt is (en men vervolgens tracht te differentieren op imago, interieur, styling, etc.). Word er trouwens maar aan gewoon, want in een wereld van elektrische auto's gaat alles wat aandrijving en prestaties betreft grosso modo hetzelfde zijn, en kies je enkel nog omwille van dergelijke argumenten. Een Audi Q6 eTron zal niet veel anders zijn qua bereik/prestaties, een Porsche Mission E zal zich (eens het gamma volledig is) ook perfect verhouden tot de 75D, 100D, P100D... is ook logisch want engineering-wise is er nauwelijks verschil tussen al deze wagens, en de batterij-technologie is ook bij iedereen grosso modo hetzelfde zolang we niet naar solid state gaan.

Dat er dan een 100D batterij bestaat bij Tesla voor zo maar eventjes 23.000 EUR extra, is trouwens een nogal wankel argument als je naar price/benefit ratio kijkt (als dat er niet toe doet dan ga dan onmiddellijk voor de P100D voor 54.000 EUR extra, die accelereert tenminste wat sneller). M.i. gaat het merendeel van de kopers bij Tesla tegenwoordig voor een 75D, nu de acceleraties met 100D gelijkgetrokken zijn. Dus daar zie ik geen nadeel voor de i-Pace.

Het argument van snelladers heeft wel iets, maar als ik naar mijn eigen situatie kijk dan zou ik die eigenlijk zelden of nooit gebruiken. Een elektrische zou ik enkel kopen als dagdagelijkse 'werkwagen', en dan komt die bij mij de deur niet in tenzij hij echt 300km bereik (in alle omstandigheden) heeft. Dat haalt de i-Pace en ook 75D normaal. Eens dat er is, kan ik alle verplaatsingen die ik met zo'n wagen op 1 dag zou doen, ook uitvoeren. En dan ga ik echt niet ergens onderweg een laadpaal zoeken, maar gebeurt dat op 'vaste' locaties (thuis, kantoor, etc.).

aangepast door Dust
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minutes ago, Dust said:

 is ook logisch want engineering-wise is er nauwelijks verschil tussen al deze wagens,

Qua kort-door-de-bochtheid kan dit ook wel tellen. Dat is zoals zeggen dat er tussen een Audi en een Porsche engineering-wise nauwelijks verschil is want ze hebben beide 4 wielen en een verbrandingsmotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid