Ga naar inhoud

Jaguar I-Pace


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Qua kort-door-de-bochtheid kan dit ook wel tellen. Dat is zoals zeggen dat er tussen een Audi en een Porsche engineering-wise nauwelijks verschil is want ze hebben beide 4 wielen en een verbrandingsmotor.
Evenwel is het aantal spelers van batterijen nog beperkt, dus vanuit dat oogpunt begrijp ik het wel. Kan ook qua motoren zo evolueren. Kijk in de markt van de airconditioning, wereldwijd is dat een gigantische markt met oneindig veel merken, maar in de praktijk zijn er eigenlijk maar releveante 6 producenten van compressoren. 90 % van alle compressoren van alle belangrijke merken komen van bij hen.

Als dat bij de EV ook zo zou verlopen, dan zal de diversiteit behoorlijk beperkt zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In ook in andere sectoren, zoals besturingssystemen zie je ook dat het aantal spelers beperkt is. De kans dat dan ook in de nieuwe markt van de ev's de diversiteit afneemt is niet onreeel. Een paar basis modules (afmetingen, motoren, batterijpakket,...) en de puzzel daarvan geeft wat andere accenten. Principe golf, Leon, A3 en Octavia. 4 keer dezelfde orfanenbank, maar iets andere resultaat

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Daar heb je wel gelijk in, dat veel merken eigenlijk hun technologie niet zelf bezitten maar inkopen bij OEMs, en dat is ook een risico voor die merken want dat betekent dat hun innovatie afhankelijk van die OEMs is. Tesla heeft dat gemerkt met de ontwikkeling van de eerste roadster en eigenlijk alle volgende modellen; dingen zoals 15” en 17” TFT schermen in autos bestond gewoon niet, noch de nodige computers en software. Tesla bezit de hele stack zelf, ook de info die de autopilot nodig heeft en zelf genereert (dit in tegenstelling tot de AP1 hardware van MobilEye die die info niet wou delen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat dan met het aandeel van nVidia in gans het AP gebeuren? Daarnaast is het huidige systeem ook maar gewoon het Bosch systeem dat ze zelf nadoen, maar wel met betere software, dat wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

MobilEye was een complete suite van radar, camera's en computer, die output gaf in remkracht, acceleratie en stuurhoek. Nvidia is een hardware computer waarop Tesla zelf de software programmeert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dat Google en Apple wel zullen zorgen voor een solide basis waarmee een constructeur aan de slag kan gaan. En wat AP betreft, uiteindelijk was Google ook één van de eerste met z'n autonome karretjes... de technologie is er alleszins. Hetgeen volgt zullen gesprekken zijn over centen, privacy, ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
11 hours ago, Logic said:

Lijkt me dat Google en Apple wel zullen zorgen voor een solide basis waarmee een constructeur aan de slag kan gaan. En wat AP betreft, uiteindelijk was Google ook één van de eerste met z'n autonome karretjes... de technologie is er alleszins. Hetgeen volgt zullen gesprekken zijn over centen, privacy, ... 

Het hangt er allemaal vanaf in hoeverre je die technologie als differentiator wil aanwenden. Als je gewoon bij een OEM inkoopt, weet je dat de concurrentie met dezelfde technologie ook kan uitpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 07/01/2018 at 8:12 AM, Tjeu said:

Evenwel is het aantal spelers van batterijen nog beperkt, dus vanuit dat oogpunt begrijp ik het wel

Het aantal spelers dat bezine maakt is ook beperkt.

On 07/01/2018 at 8:12 AM, Tjeu said:

. Kan ook qua motoren zo evolueren. Kijk in de markt van de airconditioning, wereldwijd is dat een gigantische markt met oneindig veel merken, maar in de praktijk zijn er eigenlijk maar releveante 6 producenten van compressoren. 90 % van alle compressoren van alle belangrijke merken komen van bij hen.

Ja maar een airco moet maar 1 ding kunnen. Een auto is toch wel wat complexer. Je kan moeilijk een airco "karakter" geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 07/01/2018 at 10:22 AM, wooter said:

Daar heb je wel gelijk in, dat veel merken eigenlijk hun technologie niet zelf bezitten maar inkopen bij OEMs, en dat is ook een risico voor die merken want dat betekent dat hun innovatie afhankelijk van die OEMs is. 

Maar dat is met de huidige wagens toch ook al zo? Voor elke prul is er een toeleverancier. Of om het over een grote te hebben: Bosch of ZF. Wil dat zeggen dat alle auto's hetzelfde zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Logic said:

Lijkt me dat Google en Apple wel zullen zorgen voor een solide basis waarmee een constructeur aan de slag kan gaan. ivacy, ... 

Ja, het succes van een Apple Car Play is daar een lichtend voorbeeld van. Vooruitgang noemen ze dat :lolz: ffs ...

 

Quote

En wat AP betreft, uiteindelijk was Google ook één van de eerste met z'n autonome karretjes... de technologie is er alleszins. Hetgeen volgt zullen gesprekken zijn over centen, privacy

Google en privacy. Komt goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-1-2018 om 01:09, ir_fuel zei:

Qua kort-door-de-bochtheid kan dit ook wel tellen. Dat is zoals zeggen dat er tussen een Audi en een Porsche engineering-wise nauwelijks verschil is want ze hebben beide 4 wielen en een verbrandingsmotor.

Beetje vreemd vergelijking want dat is nu al het geval. Zie bv. Audi Q5 / Porsche Macan - dat is echt niet zo heel anders. ICE laat weliswaar wat meer 'degrees of freedom' in de afstelling, m.a.w. er is een grotere bandbreedte om op te spelen. Eens je motor elektrisch is (nul verschil qua 'specifiek' karakter, puur A > B in vermogen en koppel), het zwaartepunt in elke quasi onder de grond zit (dikke batterij als chassis plaat) en de luchtvering computergestuurd is, dan zijn de enige verschillen nog software-matig (en imago-matig). Software is eating the world, m.a.w.

Op 7-1-2018 om 10:22, wooter zei:

Daar heb je wel gelijk in, dat veel merken eigenlijk hun technologie niet zelf bezitten maar inkopen bij OEMs, en dat is ook een risico voor die merken want dat betekent dat hun innovatie afhankelijk van die OEMs is. Tesla heeft dat gemerkt met de ontwikkeling van de eerste roadster en eigenlijk alle volgende modellen; dingen zoals 15” en 17” TFT schermen in autos bestond gewoon niet, noch de nodige computers en software. Tesla bezit de hele stack zelf, ook de info die de autopilot nodig heeft en zelf genereert (dit in tegenstelling tot de AP1 hardware van MobilEye die die info niet wou delen)

Inderdaad. Wat uiteindelijk de differentiërende factor gaat worden is 'user experience' en imago/brand - in een consumer-oriented markt is dat al wat telt. En de weg naar die user experience zal vooral zitten in de autonome aspecten m.i., die dan inderdaad een sterke vertikale integratie vereisen (zie idd MobilEye verhaal), en dat zal op zijn beurt ook weer het imago bepalen. Maar op dat punt zijn we nog niet aangekomen, dus voorlopig kan een i-Pace zeker meespelen. Omwille van dit alles ben ik trouwens op lange termijn niet zo pessimistisch over Tesla, strategisch gezien zit de wind hen in de (juiste) zeilen (echter financieel gezien is iets anders). Het is waarschijnlijk makkelijker voor Tesla om te leren hoe een Audi-esque interieur te bouwen, dan het voor Audi is om de 'architectuur' van Tesla te repliceren, eens AV de standaard is.

 

aangepast door Dust
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd.

Zaken zoals stuurgevoel, afstelling van de ophanging, remmen ... dat is allemaal niet van tel. Het gaat enkel over de snufjes en het imago.

Het is weer te merken hoe hard die EV lover boys hier "autoliefhebber" zijn :roll:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Audi hoeft de architectuur van Tesla nie na te bouwen.

Ik dacht dat Tesla een paar geleden hun technologie open source gemaakt had.
Dus zou iedereen da toch kunnen gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Het is niet omdat je een patent kan lezen waarop staat dat ze op een bepaalde manier een bepaald vermogen uit een elektromotor kunnen halen, dat je op basis daarvan eenvoudig zelf een elektromotor met dergelijk vermogen kan bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja, het succes van een Apple Car Play is daar een lichtend voorbeeld van. Vooruitgang noemen ze dat :lolz: ffs ...

Google en privacy. Komt goed!

Touché. :)

Ik twijfel er niet aan dat klassieke autoconstructeurs betere auto's gaan bouwen, maar ik ben wel benieuwd vanwaar de software gaat komen. Ik ga nu niet beweren dat OTA-updates zo belangrijk zijn op dit eigenste ogenblik, tenzij je nog niet de automatische ruitenwissers had bij levering van je wagen, obviously. :D  Dat is alleszins nog niet voor morgen voor de klassieke autobouwers. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, wooter zei:

Het is niet omdat je een patent kan lezen waarop staat dat ze op een bepaalde manier een bepaald vermogen uit een elektromotor kunnen halen, dat je op basis daarvan eenvoudig zelf een elektromotor met dergelijk vermogen kan bouwen.

en dat patent staat op Nicolai Tesla?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
6 hours ago, Logic said:

Touché. :)

Ik twijfel er niet aan dat klassieke autoconstructeurs betere auto's gaan bouwen, maar ik ben wel benieuwd vanwaar de software gaat komen. Ik ga nu niet beweren dat OTA-updates zo belangrijk zijn op dit eigenste ogenblik, tenzij je nog niet de automatische ruitenwissers had bij levering van je wagen, obviously. :D  Dat is alleszins nog niet voor morgen voor de klassieke autobouwers. 

Ik geloof niet dat ze betere auto's gaan bouwen. Ze hebben jarenlang de kans gehad en het is altijd meer van hetzelfde geweest. 3K aanrekenen voor een navigatiesysteem, en elk model 0,2s sneller en 0,2l zuiniger.

Het is allemaal 'goed genoeg'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, wooter zei:

Ik geloof niet dat ze betere auto's gaan bouwen. Ze hebben jarenlang de kans gehad en het is altijd meer van hetzelfde geweest. 3K aanrekenen voor een navigatiesysteem, en elk model 0,2s sneller en 0,2l zuiniger.

Het is allemaal 'goed genoeg'.

't Is te zien wat je verstaat onder 'beter'. Neem ene BMW 7 of Panamera Hybrid... mits een beetje fantasie rijden ze 100% elektrisch en zijn dat meteen 'betere' wagens (volgens klassieke criteria natuurlijk) imho. Dat ze jarenlang de kans gehad hebben doet niet ter zake, Tesla heeft de weg geplaveid voor hen en waarschijnlijk gaan ze terugslaan met meer dan 'goed genoeg'. Samsung bouwt bijvoorbeeld een gloednieuwe batterij (grafeen) fabriek in Hongarije. Ik kan me niet inbeelden dat Tesla dat allemaal in z'n eentje gaat kunnen voorblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid