Ga naar inhoud

Renault Alpine SUV/AX1 (2018)


Soul

Aanbevolen berichten

 

 

The Alpine SUV is coming! Renault’s sports car brand to follow the money off-road

 

Reborn French brand Alpine is the latest in a growing number of sports car manufacturers developing an SUV, Auto Express understands. Expected to arrive in 2019, the Alpine SUV – previewed in our exclusive images – will provide the company with the necessary funds for its return to showrooms.

Even before the new Alpine A110 sports car has reached dealerships, Alpine insiders have told Auto Express that development of its second model is under way. Positioned as a future rival to the Porsche Macan, the SUV is expected to borrow design and engineering inspiration from the new coupé. 

Best SUVs to buy now

Alpine has access to a treasure chest of platforms in the Renault-Nissan Alliance; because the SUV is expected to be offered with the choice of both rear and four-wheel drive, the brand could look to Infiniti or even Mercedes for appropriate architecture.

 

Alpine engineers will put their own stamp on it, though, with weight-saving measures to ensure it’s one of the lightest cars in its class. Technology like four-wheel steering, which Renaultsport has adopted for the next generation of the hot Mégane, will also be used to boost agility in corners.

Power will come initially from Renault’s 1.8-litre turbocharged four-cylinder petrol, which could produce around 300bhp as it is expected to in the new Mégane R.S. It’s not clear yet whether larger-capacity engines will appear later, but Alpine bosses have previously talked openly
about the possibility of hybrid or fully electric technology in the future. 

The Alpine SUV’s styling is expected to borrow several influences from the A110, too. Our images show the distinctive dual front light design, the absence of an upper grille and the one-piece tail-light. The interior will take some inspiration from the minimalist sports car, but expect a more plush, better appointed environment if it is to rival the Macan and Alfa Romeo Stelvio. Racy bucket seats will feature up front, while sources suggest there will be the choice of a two or three-seat bench in the rear. The Alpine SUV is likely to undercut the Porsche, with a base price of around £40,000 mooted.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

The Société des Automobiles Alpine SAS, commonly known as Alpine, is a French manufacturer of racing and sports cars established in 1955. The Alpine car marque was created in 1954. Jean Rédélé, the founder of Alpine, was originally a Dieppe garage proprietor who began to achieve success in motorsport with one of the few French cars that were produced just after the Second World War, the Renault 4CV. The company has been closely related to Renault through its history, and was bought by it in 1973. Production of Alpine models ceased in 1995.

Racing en sportscars... laten we een SUV bouwen! Straks gaat Porsche nog diesels bouwen en gaan Lambo en Lotus ook SUV's maken :')

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is allemaal naar de kloten gegaan toen BMW een diesel in een coupé bracht, met de E46 330Cd!

Of néén, nog vroeger: toen Audi in de 80 cabrio de 1.9 TDI lepelde, godverdomme!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet gewoon een financiële beslissing ? Andere modellen aan het gamma toevoegen om de modellen die ze echt willen maken te kunnen maken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soul zei:

Is het niet gewoon een financiële beslissing ? Andere modellen aan het gamma toevoegen om de modellen die ze echt willen maken te kunnen maken ?

Als Alpine een onafhankelijk merk was als Aston Martin, akkoord.

Maar het is een submerk van Renault, dat die het geld maar voorzien....

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Carlito said:

Als Alpine een onafhankelijk merk was als Aston Martin, akkoord.

Maar het is een submerk van Renault, dat die het geld maar voorzien....

Idd, het is "maar" een naam, uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou alpine geen suv mogen uitbrengen?

Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, en er ligt een potente motor in. citroen blaast ds terug leven in en zit daar ook van alles uit zijn hoed te toveren, en die zijn wel vet volgens sommigen, ook al liggen daar veel "kleinere" dieselmotoren in. 

Deze suv heeft voor mij dus zeker bestaansrecht. want hoe je het ook draait of keert, suv's zijn de redding geweest van toch een paar merken. als daarmee alpine meerdere modellen kan bouwen...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31-12-2017 om 13:46, Soul zei:

Is het niet gewoon een financiële beslissing ? Andere modellen aan het gamma toevoegen om de modellen die ze echt willen maken te kunnen maken ?

Ik kan mij niet inbeelden dat een multinational per se een puristische sportwagen wilt maken, en dan een suv bouwt om het 'goede doel' mee te financieren. De meeting waar dat op besproken zou worden moet zo wereldvreemd zijn dat ze recht uit monty python zou kunnen komen.

 

De realiteit lijkt mij eerder het omgekeerde: je bouwt een verlieslatende imagobouwen en verkoopt dan met dat imago een hoop suv's, want dat is het soort auto waar je nu geld mee verdient..

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, tuscani said:

Waarom zou alpine geen suv mogen uitbrengen?

Ziet er op het eerste zicht niet slecht uit, en er ligt een potente motor in. citroen blaast ds terug leven in en zit daar ook van alles uit zijn hoed te toveren, en die zijn wel vet volgens sommigen, ook al liggen daar veel "kleinere" dieselmotoren in. 

Deze suv heeft voor mij dus zeker bestaansrecht. want hoe je het ook draait of keert, suv's zijn de redding geweest van toch een paar merken. als daarmee alpine meerdere modellen kan bouwen...

 

 

:fp:

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, Geezer said:

Ik kan mij niet inbeelden dat een multinational per se een puristische sportwagen wilt maken, en dan een suv bouwt om het 'goede doel' mee te financieren. De meeting waar dat op besproken zou worden moet zo wereldvreemd zijn dat ze recht uit monty python zou kunnen komen.

 

De realiteit lijkt mij eerder het omgekeerde: je bouwt een verlieslatende imagobouwen en verkoopt dan met dat imago een hoop suv's, want dat is het soort auto waar je nu geld mee verdient..

Allemaal goed en wel, ware het niet dat Alpine uiteindelijk maar een badge is gebruikt door Renault waarbij ze ipv de naam van het model de naam van het merk veranderen op de auto die ze zelf ontwikkeld hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Allemaal goed en wel, ware het niet dat Alpine uiteindelijk maar een badge is gebruikt door Renault waarbij ze ipv de naam van het model de naam van het merk veranderen op de auto die ze zelf ontwikkeld hebben.

had je vrouw geen ds?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

had je vrouw geen ds?

Wat heeft dat ermee te maken?

DS is een apart merk van Citroen. de Chiquere variant. Het is niet dat ze een DS Berlingo uitbrengen he.

Dat is hetzelfde als Ferrari die een 4-cilinder diesel concurrent voor de golf zou uitbrengen, om de kosten van hun Enzo/Laferrari te betalen. Tuurlijk verkoopt dat dan goed, maar aangezien ze deel zijn van de FIAT groep, halen ze die winst wel bij Fiat, zodat Ferrari dat niet moet doen.

Alpine zouden ze moeten laten draaien op winst van de Renault-Nissan groep, en desnoods gebruiken om nog extremere varianten van de Clio en Megane RS te brengen, en niet gebruiken om winst te maken op zich

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Carlito said:

Wat heeft dat ermee te maken?

DS is een apart merk van Citroen. de Chiquere variant. Het is niet dat ze een DS Berlingo uitbrengen he.

Dat is hetzelfde als Ferrari die een 4-cilinder diesel concurrent voor de golf zou uitbrengen, om de kosten van hun Enzo/Laferrari te betalen. Tuurlijk verkoopt dat dan goed, maar aangezien ze deel zijn van de FIAT groep, halen ze die winst wel bij Fiat, zodat Ferrari dat niet moet doen.

Alpine zouden ze moeten laten draaien op winst van de Renault-Nissan groep, en desnoods gebruiken om nog extremere varianten van de Clio en Megane RS te brengen, en niet gebruiken om winst te maken op zich

Dat is nog een groter verschil. Ferrari is een op zich staand merk. Een beetje zoals Porsche vs VW. Daar wordt wel naar rendabiliteit gestreefd per merk. Ze gaan heus niet de kassen van Porsche/Ferrari vullen met de inkomsten van VW/Fiat.

Dat is bij Alpine wel anders. Dat is gewoon een naam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik zie de link niet.

 niets op uw vrouw voor alle duidelijkheid, maar ik haal ds er bij voor volgende uitleg, omdat je bij ds geen graten ziet.

ds was 1 wagen (model) van citroen vroeger die succes had, en waar ze nu een merk rond gemaakt hebben. en  nu allerhande prutsen mee uitbrengen (of is een ds3 echt een waardige opvolger van de oer-ds?)

alpine was dacht ik al een merk vroeger en hebben ze nu nieuw leven ingeblazen met hun A110. het merk alpine brengt nu ook een suv uit. oké dat is puur de mode geef ik toe, maar ze lepelen er wel een 300pk blok in. ze geven dus (momenteel) nog niet toe aan, aan de drang om er een massaniche product van te maken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maar het merk DS (niet te verwarren met een vroegere Citroën DS, als je 't mij vraagt) heeft geen geschiedenis, dus je kan daar mee uitbrengen wat je wilt.

Dus je vergelijk is volledig scheef he Wim. Alpine is niet gekend van SUV's, doe 't dan ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid