Ga naar inhoud

Citroen Lovers


tuscani

Aanbevolen berichten

 

Citroen DS 19 Chapron Concorde 64 Hydraulique
€ 149,000.-
0250241149003.jpg?d41d8cd98f00b204e98009

 

http://www.autoscout24.com/Details.aspx?id=250241149

 

 

 
Citroen DS 19 Chapron Majesty Spécial one-off
€ 259,000.-

 

Vooral die tweede, en z'n geschiedenis.

Bespoke :inlove:

 

@@Fernand

 

 

Wat een bazenwagens :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Deze stond er precies nog niet tussen: 1973 Citroën SM Prototype.

350pk en 280 km/u

had een speciale hydropneumatische ophanging waarmee je de body roll kon regelen

(de 2e is een echte, de andere foto's kunne replica's zijn )

Ri-lFjuXvG0.jpg

tumblr_nh93o6nefa1qfyfgno1_1280.jpgBCNAtK7RCr0.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jay Leno had het begin deze week over zijn DS in een aflevering van Jay Leno's Garage. Ik vind het een zalig filmpje, ook zijn verhalen erbij :inlove:

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

60 jaar Citroën DS in 13 mijlpalen

DSOpener.jpg

In de Jardin des Tuileries in Parijs is dinsdagavond 19 mei de DS Week gestart, een ode aan de 60 geworden Citroën DS en tegelijk ook de feestelijke lancering van het zelfstandig geworden merk DS. Wij vieren hier alvast de verjaardag van die geweldige klassieker, aan de hand van een reeks historische foto’s. En beginnen doen we… 77 jaar geleden.

 

1938

Het DS-project werd reeds opgestart in 1938, met de bedoeling op termijn de Traction Avant te vervangen. Drie mannen legden toen al de basis voor wat een van de grootste meestermerken van de hele autogeschiedenis zou worden. André Lefèbvre is de grote voorstander van voorwielaandrijving en ook van aerodynamica en het gebruik van lichte materialen, Paul Magès is de bedenker van alle hydraulische systemen (ophanging, besturing, remmen…) en de Italiaanse schilder, beeldhouwer en stylist Flaminio Bertoni (foto) bedenkt de zowel revolutionaire als elegante lijnen van de DS. Maar het zal, ook al door die verschrikkelijke Wereldoorlog II, nog wel even duren voor de auto klaar is.

DSBertoni.jpg

1955

Op 6 oktober 1955 wordt in het Grand Palais in hartje Parijs de productierijpe DS 19 voorgesteld aan pers en publiek. Een auto met een voor die tijd zodanig vernieuwende technologie en ook lijnen dat hij alle concurrenten op slag verouderd doet lijken. De verwondering, bewondering en belangstelling is enorm, op het einde van de eerste dag van het Parijse autosalon zijn al 12.000 bestellingen geplaatst. En als de tentoonstelling tien dagen later zijn deuren sluit, hebben zich in totaal liefst 80.000 klanten gemeld.

DS1955.jpg

1955 bis

Op 7 oktober 1955, één dag na de onthulling op het Autosalon, wordt de productie van de DS opgestart in de fabriek op de Quai de Javel. Als de eerste exemplaren op straat verschijnen, zorgt dat regelmatig voor heuse opstoppingen. Het lijnenspel is zo futuristisch, het comfort en de wegligging zo superieur en de technologie zo vooruitstrevend dat de klanten van het eerste uur de wellicht onvermijdelijke kinderziektes en betrouwbaarheidsprobleempjes wel door de vingers kunnen zien…

DSFabriek.jpg

1956

In januari 1956 worden zes exemplaren van de DS al een eerste keer ingezet in de rally van Monte Carlo, met een zevende plaats als beste resultaat. Alle wagens rijden de wedstrijd uit. In 1959 volgt een eerste overwinning voor de ID 19 en in 1966 bezorgt Pauli Toivonen de DS 21 (zie verder) de eindzege.

DSRally.jpg

1958

Het DS-aanbod wordt snel uitgebreid, in 1956 al met een wat eenvoudigere en ook goedkopere ID 19. In 1958 komt er een break en aan de top van het gamma de luxueuze DS 19 Prestige (foto). Die enkel in het zwart geleverde versie heeft een glazen scheidingswand tussen de voor- en de achterbank. In optie zijn een radio, een intercom (om met de chauffeur te kunnen communiceren) en zelfs een heuse telefoon beschikbaar! In Frankrijk wordt het dé auto voor grote politieke en bedrijfsleiders. De productie van de DS is ondertussen al gespreid over verschillende landen, in de Belgische Citroën-fabriek wordt de DS vanaf 1956 gebouwd.

DSPrestige.jpg

1960

Henri Chapron, die al sinds 1958 voor eigen rekening cabrioversies bouwt, mag nu ook voor de fabriek zo’n open versie ontwikkelen. De Cabriolet wordt in oktober op het Autosalon van Parijs voorgesteld. De auto geniet van een nog betere afwerking en krijgt onder meer een lederen interieur, hij kost dan ook bijna dubbel zoveel als de berline.

DSCabrio.jpg

1961

In 1961 volgt de eerste belangrijke mechanische evolutie, als het vermogen van de motor wordt opgevoerd van 75 naar 83 pk en de auto een topsnelheid van iets meer dan 150 km/u haalt. Nog een jaar later wordt dat 160 km/u, dankzij een hertekende snoet die de aerodynamica verbetert en daardoor ook het verbruik drukt.

DS191960.jpg

1964

De nieuwe Pallas komt met een afwerking en een luxe die wellicht geen enkele Franse auto tot dan toe had aangeboden. Met exclusieve materialen, veel leder en extra chroom, comfortabelere zetels en ook speciale (metaal)kleuren.

DSPallas.jpg

1965

In oktober 1965 komt de DS 21 met een 2.175 cc grote motor, een vermogen van 109 pk en een top van 175 km/u.

1967

De DS krijgt opnieuw een grondig hertekende snoet, de Prestige, de Pallas en de Cabriolet worden standaard uitgerust met extra koplampen die met de rijrichting meedraaien. Toen al!

DSLichten.jpg

1968

Het Elysée bestelt een presidentiële auto op basis van de DS, een van de ‘eisen’ was dat hij langer moest zijn dan de Lincoln waarin de Amerikaanse president zich toen liet vervoeren. Henri Chapron krijgt de job, hij levert op 14 november een auto van 6,53 meter af. Met alle in die tijd al beschikbare comfort- en veiligheidsnufjes, dat spreekt voor zich.

DSPresident.jpg

1969

In 1968 wordt de DS 19 door de 20 vervangen, in 1969 en krijgt de auto ook een volledig zwart dashboard met drie grote klokken achter glas. Maar de belangrijkste evolutie dat jaar is de komst van een elektronische injectie voor de DS 21. Het vermogen stijgt naar 139 pk, de auto is nu 185 km/u snel.

1970

De carrière van de DS nadert stilaan zijn einde, maar er volgen toch nog belangrijke verbeteringen en innovaties. In 1970 wordt de manuele vierversnellingsbak vervangen door een exemplaar met vijf verhoudingen en een jaar later wordt een drietrapsautomaat van Borg-Warner beschikbaar.

1970 bis

Een zijsprongetje, maar wat voor één. In maart 1970 wordt in Genève de SM getoond. De eerste testen gebeurden met omgebouwde DS-en, maar de SM krijgt een 170 pk sterke V6 van het in 1968 overgenomen Maserati. Een schitterende GT, maar er melden zich te weinig klanten. In 1973 volgt een olie- en economische crisis, in 1974 gaat Citroën failliet en wordt het overgenomen door Peugeot. Die constructeur doet Maserati weer van de hand en stopt in 1975 al de SM-productie.

DSSM.jpg

1972

Na 20 jaar dienst volgt het absolute topmodel, als de DS 21 wordt vervangen door de 23 met een 2.347 cc grote motor van 141 pk. De auto haalt een top van 190 km/u. Het is de laatste evolutie voor de DS, in juli 1975 wordt hij vervangen door de CX.

DSEinde.jpg

2015

Het lijkt op het eerste gezicht toch een beetje vreemd, die natuurlijk voor een groot deel voor marketingdoelen ‘gebruikte’ link tussen de oude DS en het ‘nieuwe’ merk. Dat laatste heeft zich qua familienaam en marktpositionering zowat volledig losgemaakt van Citroën, maar het doet dat wel met modellen die de voorbije jaren toch nog allemaal met die familienaam zijn ‘geboren’. En voortdurend wordt dus ook teruggekeken naar de originele DS, die meer nog dan de fameuse Traction die hem voorafging en de evengoed legendarisch geworden 2CV toch geldt als dé Citroën der Citroëns. Terwijl DS vandaag net geen Citroën meer wil zijn. Het zit hem in de erfenis van de waarden van die voorvader, is de uitleg. Als daar zijn innovatie, technologie, stijl, (nobele) materialen en natuurlijk vooral dat sfeertje van typisch Franse avant-garde…

DSCollage.jpg

Het huidige DS-gamma telt in Europa drie modellen, de DS 3, de DS 4 en de DS 5. Maar het is de bedoeling dat het aanbod wordt verdubbeld, met nieuwe producten die zowat wereldwijd zullen worden verkocht. Zeker ook met een SUV, eentje die dan niet meer alleen voor de voor het merk heel belangrijke Chinese markt bestemd is.

 

 

Bron: http://www.autowereld.be/2015/05/20/60-jaar-citroen-ds/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil een klassieke DS, voorkeur voor een eerste neus of à la limite een tweede neus, en liefst van al nog een originele Décapotable.

Wat een fenomenaal ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is me een raadsel waarom je à la limite een DS zou overwegen die een ongeval heeft gehad vooraan, zelfs al is-ie hersteld.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil zo graag een SM, als het even kan een mylord of een opera... Yup, voor een SM wil ik best wel (merk)vreemd gaan!

Ketels zijn wel al hun gewicht in goud waard jammer genoeg...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik zou hier eigenlijk eens een verslagje moeten neerpennen over de DS3. Leuk karretje wel!

 

Wat me wel opviel: volgens mij heeft dat spel CDV :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid