Ga naar inhoud

AUDI E-TRON


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Dat zeiden mensen met een iPhone 4S ook.
Dat vind ik wel raar, in de tijd toen Samsung bv opkwam met grotere schermen was het allemaal niet nodig blabla, scherm van een 4 was net goed blabla en nu zeg je dit.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
1 minute ago, Davy_ said:
22 minutes ago, wooter said:
Dat zeiden mensen met een iPhone 4S ook.

Dat vind ik wel raar, in de tijd toen Samsung bv opkwam met grotere schermen was het allemaal niet nodig blabla, scherm van een 4 was net goed blabla en nu zeg je dit.

Dat zeg ik net :D

Ik was tevreden met mijn 4S, en mijn volgende was een 5S en daarna een 6S Plus :D

Tevoren had ik een flut scherm in mijn Z4, dan het breedbeeld scherm in de 1 reeks cabrio en M2, en nu een tablet in de Model X :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, wooter said:

Dat zeg ik net :D

Ik was tevreden met mijn 4S, en mijn volgende was een 5S en daarna een 6S Plus :D

Tevoren had ik een flut scherm in mijn Z4, dan het breedbeeld scherm in de 1 reeks cabrio en M2, en nu een tablet in de Model X :D

En telkens was je tevreden met wat je had op het moment dat je het had.

Wacht tot je een scherm hebt van 2m² in je volgende Tesla met schermen in de deuren in plaats van achteruitkijkspiegels! Dan begrijp je nooit meer hoe je het kon uithouden met je huidige X-tv-scherm en die analoge spiegelrommel! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Misschien.

Het hangt er ook vanaf wat je wilt in een auto. Een knoppenwinkel waar een F-35 piloot jaloers op wordt, of een robotaxi die alles zelf kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
8 minuten geleden, wooter zei:

 

Quote

Ruim een maand nadat in Vorst de allerlaatste Audi A1 van de band is gerold, begon de Brusselse Audi-fabriek gisteren aan een gloednieuw hoofdstuk. Met het oog op de productie van de e-tron investeerde de Duitse autobouwer de voorbije jaren zowat 600 miljoen euro in een volledige omschakeling van de fabriek en in de opleiding van de drieduizend werknemers.

‘Goed voor in totaal zowat 200.000 uren training en bijscholing’, becijfert Andreas Kremer, persverantwoordelijke bij Audi Brussel. ‘Deze elektrische Audi is ook een veel zwaarder model dan de A1, zodat ook de productiehal zelf hier en daar vernieuwd moest worden en we een volledig nieuwe lijn moesten installeren. Op de eigenlijke brandstofcellen na produceren en assembleren we ook de volledige batterij van de e-tron hier in Brussel, en dat is technisch uiteraard een heel andere verhaal dan de productie van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor.’

Voor nogal wat mensen is het feit dat uitgerekend de fabriek in Brussel de productie van dit even belangrijke als innovatieve model binnenhaalt, een stevige verrassing. ‘Met het oog op dit dossier hebben we hier ons huiswerk bijzonder goed gemaakt’, geeft Kremer aan. ‘Waar mogelijk hebben we zwaar gesneden in onze kostenstructuur, en tegelijk hebben ook de recente taxshift en een aantal andere regeringsmaatregelen ons flink geholpen om dit model uiteindelijk naar Brussel te halen.’

De werknemers in Brussel hebben nu opnieuw werkzekerheid voor vijf tot acht jaar
Voor de Audi-werknemers is het alvast goed nieuws: met deze e-tron en met de productie van een tweede elektrische auto die vanaf volgend jaar in Brussel van de band loopt, hebben zij nu opnieuw werkzekerheid voor vijf tot acht jaar.

Gezinswagen

De e-tron heeft een theoretisch rijbereik van zowat 400 km, en er zou een prijskaartje van zo’n 80.000 euro aan hangen, al wil men dat laatste bij Audi niet formeel bevestigen. De elektrische SUV wordt in de markt gezet als een luxueuze gezinswagen die zich tussen de Q5 en de Q7 bevindt, en moet dus een stevige uitdager worden voor Tesla.

‘Dat klopt’, geeft ook Andres Kremer aan. ‘Deze e-tron is voor ons een soort van statement dat we technologisch volledig klaar zijn voor de elektrische toekomst. In die zin is dit dus echt wel een zeer belangrijk model voor Audi.’

 
De Audi e-tron. audi

Tony Verhellen, hoofdredacteur van Autogids, bevestigt. ‘Deze wagen is het eerste echte antwoord van een klassieke Duitse constructeur op Tesla, al heeft Jaguar nu net ook een eerste elektrische wagen uitgebracht. De symbolische betekenis hiervan kan dus amper overschat worden, want in het hoogste segment was Tesla tot nog toe min of meer alleenheerser. Daar komt nog bij dat er het komende anderhalf jaar nog een hele rist nieuwe, volledig elektrische wagens op de markt komt, ook in het wat goedkopere segment.’

Doorbraak

Of dit nu ook de echte, al vaak aangekondigde doorbraak van de elektrische wagen betekent, is evenwel nog lang niet zeker. ‘De wil is er wel, en het grote publiek lijkt me er nu ook wel klaar voor, maar deze wagens botsen voorlopig nog altijd op een psychologisch probleem. Een autonomie van 350-400 kilometer is voor de gemiddelde Belg ruim voldoende, maar het blijft ontzettend moeilijk om de consument daarvan ook te overtuigen. En de vaststelling dat er in ons land nog altijd een groot gebrek aan snelladers is, helpt daarbij allerminst.’

Uitgerekend vanavond stelt ook concurrent Mercedes in Stockholm de nieuwe EQC voor, de allereerste volledig elektrische wagen in het nieuwe EQ-gamma. Deze Mercedes, die iets compacter is dan de nieuwe elektrische Audi, zou volgend jaar in productie gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

https://electrek.co/2018/09/12/audi-e-tron-charging-service-access/

Quote

“The service could not be easier to use: Whether AC or DC, 11 kW or 150 kW – just one card, the e-tron Charging Service Card, is all customers need to start the charging process. Many charging stations can also be activated by scanning a QR code with a smartphone. Customers complete a one-time registration for the service in the myAudi portal and take out an individual charging contract. All charging processes are automatically billed together at the end of the month. Customers can use the myAudi portal to view their current charging history at any time, review their current bills and manage their contract.”   

Verder:

Quote

Audi said that e-tron owners won’t even need a card starting in 2019. At that point, the charging stations will instead recognize their vehicle for billing, much like Tesla’s Supercharger network billing system.

Quote

Audi also noted with the launch of the new service that they will offer dual on-board chargers for the e-tron quattro in order to increase level 2 charging capacity starting next year.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geruchten zijn 95kWh, maar proof of the pudding is in the eating.

Het is ook weer een SUV, maar zonder de vorm van de Model X, dus hogere luchtweerstand. De geclaimde Cx is ook hoger dan die van de Model X. Als je om veilig te zijn het gemiddelde reële verbruik van de I-Pace pakt (265Wh/km) en 90kWh aan beschikbaar vermogen (en dus 5kWh interne buffer) zit je aan een absolute maximum range van 339km. Van 90% naar 10% is dan 72kWh en dan heb je een praktische dagelijkse range van 272km.

Als je wakker ligt van range +400km, maar toch een BEV wil, raad ik je enkel de Model X 100D aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik het enkel om aan te geven dat het realistische verbruik van de e-tron hoger zal zijn dan het realistische verbruik van een Model X, op basis van praktijktesten met EV’s waaruit blijkt dat luchtweerstand het meest bepalend is voor verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/nieuwe-brusselse-e-audi-raakt-minder-ver-dan-gepland/10050213.html

Quote

Nieuwe Brusselse e-Audi raakt minder ver dan gepland

17 september 201817:30
 
Schermvullende weergave
 
Audi-CEO Rupert Stadler, die momenteel in de gevangenis zit, stelde in maart al een camouflage-versie van de nieuwe E-tron voor.  ©REUTERS

Audi stelt vannacht in San Francisco de Brusselse E-tron voor. Maar de langverwachte elektrische SUV raakt een pak minder ver dan Audi aankondigde.

 

In het Amerikaanse technologiemekka San Francisco steelt een Belgische auto vannacht de show. Audi stelt er zijn langverwachte elektrische SUV, genaamd E-tron, voor. 

 

De Duitse autobouwer kende in januari 2016 de productie van zijn allereerst volledig elektrische model toe aan de fabriek van Vorst. De E-tron vervangt in Brussel de kleine A1 die de Belgische fabriek jarenlang bouwde en waarvan de productie onlangs naar Spanje verhuisde.  

Audi heeft enorme verwachtingen van de E-tron. De elektrische SUV moet de strijd aangaan met het veelbelovende marktsegment van dure elektrische SUV's, dat het hippe Tesla met het model X als eerste aanboorde. Intussen bouwen alle premiummerken koortsachtig aan hun eigen 'Tesla-killer'. 

400 kilometer

Bij de aankondiging beloofde Audi dat de E-tron 'meer dan 500 kilometer' ver zou raken met een opgeladen batterij: een bereik dat quasi geen enkele elektrische auto die op dit moment in de handel is, aanbiedt. Dat doel prijkt nog altijd op de website van de fabriek in Vorst. 

Maar uit de advertenties en persberichten die Audi de voorbije tijd publiceerde, blijkt dat doel te hoog. De E-tron zal 'meer dan 400 kilometer' ver rijden na één oplaadbeurt, klinkt het nu. 

Het lagere bereik is te wijten aan de nieuwe, meer realistische Europese CO2-uitstoottest WLTP, waaraan nieuwe modellen sinds 1 september moeten voldoen. De nieuwe test is veel dynamischer en omvat meer bochten en versnellingen, waardoor auto's meer moeten presteren.

Concurrentie

Het lagere bereik is een tegenvaller voor Audi. Het elektrische bereik is een erg belangrijke parameter voor e-auto's. De 'range anxiety', de vrees om snel stil te vallen, weerhoudt veel consumenten ervan om over te stappen naar een elektrische auto.

Bovendien scoort de E-tron nu minder sterk dan zijn rechtstreekse concurrenten. Zo raakt de elektrische SUV I-Pace die Jaguar eerder dit jaar lanceerde, volgens de WLTP-normen 480 kilometer ver. De elektrische Tesla X raakt 565 kilometer ver, al is dat volgens de soepele oude NEDC-uitstoottest en dus niet vergelijkbaar met de nieuwe normen.

Ook de optreksnelheid van de E-tron lijkt lager dan verwacht uit te vallen. Terwijl Audi aanvankelijk beloofde dat de e-tron in 4,6 seconden zou optrekken van 0 naar 100 kilometer per uur, klaart de uiteindelijke auto die klus 'in minder dan 6 seconden'.

Batterijen

De komst van de E-tron heeft de fabriek in Vorst volledig veranderd. Audi moest de afdelingen carrosserie, lak en montage volledig ombouwen om aan te passen aan de productie van elektrische auto's.

Bovendien moeten Belgische arbeiders ook de batterijcellen, die Audi in Azië aankoopt, samenbrengen in één grote batterij. De medewerkers kregen daarvoor meer dan 200.000 uren training. 

Begin september startte de serieproductie van de E-tron. Audi Brussels mag later ook de Sportsback-variant van de E-tron bouwen. Audi investeerde de voorbije jaren 600 miljoen euro in zijn Belgische fabriek. De toekenning van de elektrische modellen gaf de 2.500 werknemers in België werkzekerheid tot 2025.

'We hebben fantastisch werk geleverd door de E-tron naar Brussel te halen', zegt Andreas Cremer, woordvoerder van Audi Brussels. 'Wat de fabriek de voorbije jaren heeft gepresteerd, is nog nooit gebeurd in de geschiedenis. Anderen zijn jaloers op ons. Wij zijn er heel fier op.'

Dieselgate

De elektrische luxewagen zal volgens Audi-importeur D'Ieteren 85.000 à 90.000 euro kostenDuizenden fans wereldwijd betaalden al een voorschot van 2.000 euro.

Aanvankelijk zou de officiële voorstelling van de nieuwe E-tron eind augustus plaatsvinden in Brussel. Maar Audi blies dat plan eind juni af door de arrestatie van Audi-CEO Rupert Stadler. 

De keurige Audi-topman zit al drie maanden in de cel in Duitsland omwille van zijn vermeende betrokkenheid bij dieselgate uit 2015.

Audi verplaatste de lancering dan maar naar Californië, in de achtertuin van concurrent Tesla. Maar Mercedes-Benz profiteerde van de vertraagde E-tron-start door begin deze maand het prototype van zijn nieuwe volledig elektrische SUV EQ voor te stellen.

Met een WLTP die lager is dan de I-Pace, ziet het er niet goed uit voor de Audi e-tron Quattro...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oud nieuws. https://www.autogids.be/autonieuws/nieuw/audi-e-tron-2018-400-kilometer-rijbereik-wltp.html

Voor > 400 km range met model x moet je ook al de 100kwh versie nemen. De audi heeft wellicht ook andere troeven (uiterlijk, bouwkwaliteit). Deze zal zijn weg naar de koper uiteindelijk wel vinden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als CW zo belangrijk is, is eigenlijk geen enkele SUV verantwoord. Zo'n E-tron (en andere elektrische SUV's) is een duur en leuk hebbeding, maar het klimaat gaan we er niet mee redden.

Een model X 100KWh heeft een grotere range uiteindelijk dan een e-tron maar het prijskaartje is er ook wel naar. 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid