Ga naar inhoud

Truck lovers


Soul

Aanbevolen berichten

9 uren geleden, Luv4DLM zei:

Bij ons in de buurt zit een vrij gekend grondwerk bedrijf, die hebben ook wel een paar mooi opgemaakte vrachtwagens staan.

2cffbbe668573bb3c053c78550370930.jpgb5f9c614bd3e7c1f8da52834810812cc.jpg

Zitten wel wat cowboys tussen :D Maar dat lijkt wel een beetje eigen aan het grondwerk gebeuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten wel wat cowboys tussen [emoji3] Maar dat lijkt wel een beetje eigen aan het grondwerk gebeuren. 
Dat is geweten ja, we zijn dan ook op ons hoede als we er eentje zien afkomen [emoji2]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mercedes duwt dat nogal door op hun lease wagens. Tot nu toe nog niemand tegen gekomen die er blij mee is. 

Ook ergens grappig dat ze enkel die camera steken, maar de optie voor dode hoek als camera gelijk toch te duur is, terwijl die net een pak meer veiligheid bied. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.flows.be/nl/transport/hyundai-lost-eerste-waterstoftrucks-ter-wereld-antwerpen

 

Bij International Car Operators in Antwerpen arriveerden de eerste tien waterstoftrucks met 36 ton trekkracht van Hyundai. Ze gaan naar gebruikers in Zwitserland, waar Hyundai en energiebedrijf H2 Energy een competitief operationeel model neerzetten.

Hyundai Motors was op 6 juli begonnen met de export van de trucks naar Europa. Vanuit de Zuid-Koreaanse haven Kwangyang leverde de ‘Glovis Superior’ woensdag in Antwerpen de eerste tien 'heavy duty' (zware) trekkers op waterstof van Hyundai. Ze werden gelost op de terminal van International Car Operators. Van daar vertrokken ze op transport naar de vestiging van Hyundai in het Zwitserse Zürich.

“De eerste verscheping is een mijlpaal. De CO2-uitstoot van zware voertuigen zal veranderen”, zegt Cheol Lee, executive vice president en hoofd van de afdeling voor commerciële voertuigen van Hyundai Motor Company. “We deden ervaring op met de introductie van 's werelds eerste in massa geproduceerde brandstofcel-personenauto – de elektrische ix35 – en de tweede generatie elektrische brandstofcelwagens – de NEXO. Die tientallen jaren kennis, technologie en productiecapaciteit passen we nu ook toe voor zware commerciële voertuigen.”

400 km met 36-tonner

Hyundai verscheept dit jaar 50 dergelijke trekkers en mikt tegen 2025 op een totaal 1.600 exemplaren. De trucks zijn uitgerust met een XCIENT Fuel Cell, de eerste waterstofcel ter wereld voor zware vrachtwagens. Die aandrijving levert naar verluidt een vermogen van 190 kW en biedt per laadbeurt een gemiddelde autonomie van 400 kilometer. Hyundai werkt aan de ontwikkeling van een trekker met een autonomie van 1.000 kilometer per laadbeurt.

De XCIENT heeft zeven tanks met een gezamenlijke opslagcapaciteit en 32 kilogram waterstof. Een laadbeurt duurt acht tot twintig minuten. De brandstofcel levert voldoende energie voor een trekkracht van 36 ton op bergachtig terrein.

Puzzelstukjes klaar

Hyundai Hydrogen Mobility AG werd in 2019 opgericht en is een partnerschap tussen Hyundai Motor Company en het Zwitserse bedrijf H2 Energy. De keuze voor Zwitserland als startpunt gebeurde om verschillende redenen. “De Zwitserse LSVA-wegenbelasting op bedrijfsvoertuigen is niet van toepassing op emissievrije vrachtwagens. Dat maakt de transportkosten per kilometer van de brandstofcelwagen vergelijkbaar met een gewone dieselwagen. Daarnaast is Zwitserland een van de landen met het grootste aandeel van waterkracht ter wereld, pure groene stroom voor het aanmaken van waterstof.”

In juli opende in Zwitserland een tweede publieke tankstation voor waterstof. Tegen het jaareinde zullen er zes tankstations zijn tussen Genève (grens met Franrijk in het zuidwesten) en Konstanz (grens met Duitsland in het noordoosten). Zodra het project in Zwitserland op kruissnelheid is, breidt Hyundai het uit naar andere Europese landen. "Vrachtwagens die als emissie alleen waterdamp produceren, zijn een pionier voor een schone en duurzame toekomst. De puzzelstukjes voor dit unieke ecosysteem op basis van waterstof zijn klaar voor gebruik.”

Roel Jacobus

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

190kw voor 36ton? In 1940 gingen ze dat nog zot gevonden hebben. Hopelijk toch een typfout want met 380pk ben je dan al de traagste op de baan. En dan zit je ongeveer op het minimum van 10pk per ton, wat toch wel het absolute minimum is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/8/2020 om 13:30, tuscani zei:

Vorige week zo'n Mercedes zien rijden met camera's ipv spiegels. Zag er vreemd uit, een mastodont zonder al die spiegels anders.

spacer.png

Je komt er meer tegen dan je denkt, maar je moet er op letten.

Voor mij valt het snel op want heel vaak kijk ik in de spiegels van de vrachtwagens als ik eentje voorbijsteek om de acties van de chauffeur te zien ;)

Op 12/8/2020 om 14:53, CAS zei:

Mercedes duwt dat nogal door op hun lease wagens. Tot nu toe nog niemand tegen gekomen die er blij mee is. 

Ook ergens grappig dat ze enkel die camera steken, maar de optie voor dode hoek als camera gelijk toch te duur is, terwijl die net een pak meer veiligheid bied. 

En dat terwijl de overheid voorlopig nog redelijk sponsort voor veiligheids- en milieu-items (80% terugbetaald). Als je een goede verkoper van vrachtwagens hebt, wordt dat uitgelegd door hem.

5 minuten geleden, CAS zei:

190kw voor 36ton? In 1940 gingen ze dat nog zot gevonden hebben. Hopelijk toch een typfout want met 380pk ben je dan al de traagste op de baan. En dan zit je ongeveer op het minimum van 10pk per ton, wat toch wel het absolute minimum is. 

Idd; 10pk per ton is nog altijd de vuistregel als minimum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Bompa zei:

En dat terwijl de overheid voorlopig nog redelijk sponsort voor veiligheids- en milieu-items (80% terugbetaald). Als je een goede verkoper van vrachtwagens hebt, wordt dat uitgelegd door hem.

 

Net zoals nacht airco. En toch zie je het amper... Op papier win je er mss niks mee, maar een goeie nachtrust is toch niet te onderschatten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
9 uren geleden, Krikkie zei:

@CAS (en andere trucklovers) Je moet "lady truckers" op vtm2 eens zien ! 😄

Die met dat roos geval geeft toch geen goeie naam aan het beroep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Luv4DLM zei:

Die met dat roos geval geeft toch geen goeie naam aan het beroep.

Beetje gefrustreerd in het verkeer 😅 , ik kan me daar ook wel in opjagen, vooral als ze 70-80kmu met de auto op de autosnelweg rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Krikkie zei:

Beetje gefrustreerd in het verkeer 😅 , ik kan me daar ook wel in opjagen, vooral als ze 70-80kmu met de auto op de autosnelweg rijden. 

Vooral als ze heel de tijd achter je zitten, je al eens 90 gereden hebt maar aan lichten wat moet vertragen en dan halen ze je in terwijl je 80 rijd en aan het optrekken bent, raken ze je met moeite over, maar eens er een file achter hun zit geven ze gas om je dan af te snijden en dan gas te lossen om dan een snelheid tussen 75 en 85 te rijden. 95 lukt hun ook, maar enkel als je ze begint in te halen en er bijna voorbij bent. 

Ergste is, dat dat dagelijks meerdere keren voor valt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid