Ga naar inhoud

Pick up lovers


Soul

Aanbevolen berichten

25 minuten geleden, Tjeu zei:

Elektrolyse makker! Alu is in dit het zwakste materiaal. 

We weten hier toch allemaal goed genoeg dat eer een massief blok alu weggeroest is er wel al wat meer gaande is e? 

Zelfs met een bloot stalen borgpin van een CM dik die van dag 1 begint te roesten kunnen we waarschijnlijk wel een aantal jaar doen. 

Mijn alu trekhaak is op zijn smalste 5 op 5cm om dus in het stalen omhulsel te passen. Dat zit daar in, in theorie op gelakt staal. Stel nu dat de lak volledig weg is en ik zo iemand ben die geen onderhoud doe en dus ook mijn trekhaak niet invet. Zou die na 20jaar al weggeroest zijn denk je? Ben eigenlijk vrij zeker van niet. 

Dan nog het aspect waar gewoon ik mee af komt dat je dat enkel verliest als er geen kar aan hangt want met kar heb je druk. Sorry, maar je geraakt geen meter ver met zo een losse trekhaak. Je hebt met ons systeem normaal altijd voldoende aan 150kg druk. Stel dat je je lading verkeerd plaatst en er in slaagt om 450kg druk te creëren met staal op staal en dat met amper 2ton als remorque + lading (moet je al je best voor doen zelfs) dan nog gaat dat niet blijven zitten indien niet voldoende gezekerd.

Als enkel de veiligheid ontbreekt en de pin zit er wel nog kan het wel nog. Maar dat heeft dan niks te maken met neerwaartse druk. 

Lijkt mij dus gewoon dat zijne maat wat toogpraat verkoopt. 

Of in een buurt woont waar mensen de hardste weersomstandigheden hebben, af en toe de zee eens in rijden en nooit, maar dan ook nooit, hun trekhaak eens controleren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, CAS zei:

We weten hier toch allemaal goed genoeg dat eer een massief blok alu weggeroest is er wel al wat meer gaande is e? 

Zelfs met een bloot stalen borgpin van een CM dik die van dag 1 begint te roesten kunnen we waarschijnlijk wel een aantal jaar doen. 

Mijn alu trekhaak is op zijn smalste 5 op 5cm om dus in het stalen omhulsel te passen. Dat zit daar in, in theorie op gelakt staal. Stel nu dat de lak volledig weg is en ik zo iemand ben die geen onderhoud doe en dus ook mijn trekhaak niet invet. Zou die na 20jaar al weggeroest zijn denk je? Ben eigenlijk vrij zeker van niet. 

Dan nog het aspect waar gewoon ik mee af komt dat je dat enkel verliest als er geen kar aan hangt want met kar heb je druk. Sorry, maar je geraakt geen meter ver met zo een losse trekhaak. Je hebt met ons systeem normaal altijd voldoende aan 150kg druk. Stel dat je je lading verkeerd plaatst en er in slaagt om 450kg druk te creëren met staal op staal en dat met amper 2ton als remorque + lading (moet je al je best voor doen zelfs) dan nog gaat dat niet blijven zitten indien niet voldoende gezekerd.

Als enkel de veiligheid ontbreekt en de pin zit er wel nog kan het wel nog. Maar dat heeft dan niks te maken met neerwaartse druk. 

Lijkt mij dus gewoon dat zijne maat wat toogpraat verkoopt. 

Of in een buurt woont waar mensen de hardste weersomstandigheden hebben, af en toe de zee eens in rijden en nooit, maar dan ook nooit, hun trekhaak eens controleren. 

Elektrolyse is niet hetzelfde van roesten. 

Als uw splitpin en borging alu is en de rest metaal, dan kan dat in een zuurstofrijke en vochtige, en al zeker zoute, omgeving héél snel gaan. Ik heb stukken alu en zwart staal in CV installaties geweten met een wanddikte van een halve centimeter die op drie maand verdwenen waren. En dat was dan nog niet eens een zoute omgeving... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tjeu zei:

Elektrolyse is niet hetzelfde van roesten. 

Als uw splitpin en borging alu is en de rest metaal, dan kan dat in een zuurstofrijke en vochtige, en al zeker zoute, omgeving héél snel gaan. Ik heb stukken alu en zwart staal in CV installaties geweten met een wanddikte van een halve centimeter die op drie maand verdwenen waren. En dat was dan nog niet eens een zoute omgeving... 

Maar die borgpin is nooit in alu... Enkel mijn trekhaak. 

Lijkt mij veel realistischer dat ze het verliezen dan dat het weg roest. Bij THYS gebruikten we er en sommige gingen al 30 jaar mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze roesten niet weg, enkel die borgpin.

image.png.4966c2e3c12d270ba8d0fdb652df5cb1.png

 

Hij vind die dingen zo (maar dat niet blinkend, en proper, alhoewel hij eens zo een fancy weeghaak gevonden had), dit is uiteraard een internetfoto.

Hier zit zo een geveerde borgclip op. Als die weg is, gaat je borgas eruit. De dikte van die as maakt niet uit (ingevet wel, vastgeroest in beter als borging). Die assen vindt hij niet terug, is nochtans ook goed staal om iets mee te kunnen smeden. 

Mens woont in Peavine, Oklahoma. Aangezien hij regelmatig auto's een paar dagen langs de kant van de weg ziet staan omdat ze platte band hebben, lijkt mij logisch dat de remork daar ook achtergelaten zou worden. Zolang het niet in de weg ligt, blijft het daar liggen, soms kort soms lang. Gezien zijn streek, lijkt het mij ook niet direct allemaal om prachtig onderhouden exemplaren te gaan. 

Maar ik vind het raar om die pen van alu te maken, dat is zuiver afschuivingskracht, daar kan alu meestal niet goed tegen (je hebt legeringen die dat wel kunnen, maar die dingen zijn duur, dan is een as van c45 of van inox goedkoop). Dat massieve vierkant in alu, dat kan ik geloven. Daar zit massa genoeg in en worst case krijg je ovalen  gaten, maar dat zie ik ook niet van vandaag op morgen gebeuren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, CAS zei:

Maar die borgpin is nooit in alu... Enkel mijn trekhaak. 

Lijkt mij veel realistischer dat ze het verliezen dan dat het weg roest. Bij THYS gebruikten we er en sommige gingen al 30 jaar mee. 

ah voila, dit niet gelezen. Nee ik ben niet bang dat je vierkant weg gaat oxideren. Als die wit poeier krijgt en dan zo in bloemkolen of precies een schimmel zou ik me zorgen beginnen maken. 

Zal ook geen gietalu zijn, heeft daar sneller last van (typisch voorbeeld zijn de koelvinnen en aansluitdoosjes op elektromotoren die buiten staan, vooral die dekseltjes daarvan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gewoon ik zei:

Dat massieve vierkant in alu, dat kan ik geloven. Daar zit massa genoeg in en worst case krijg je ovalen  gaten, maar dat zie ik ook niet van vandaag op morgen gebeuren. 

Het deel waar de bol op gemonteerd zit gaat uiteindelijk wel ovale gaten krijgen door de krachten die er op komen samen met de speling die je hebt. Kan je wel lang tegen houden door dat in te vetten zodat die minieme speling die er is, opgevangen kan worden door het vet. 

Dacht al dat het een Amerikaan moest zijn die in een gebied woont waar sommige van mijn foto's uit komen. 

Trekhaak in je vb is trouwens uit Polen. Identiek zelfde setup als de standaard VS trekhaak, maar dan met CE keuring en maar 100kg toegelaten kogeldruk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, CAS zei:

Het deel waar de bol op gemonteerd zit gaat uiteindelijk wel ovale gaten krijgen door de krachten die er op komen samen met de speling die je hebt. Kan je wel lang tegen houden door dat in te vetten zodat die minieme speling die er is, opgevangen kan worden door het vet. 

Dacht al dat het een Amerikaan moest zijn die in een gebied woont waar sommige van mijn foto's uit komen. 

Trekhaak in je vb is trouwens uit Polen. Identiek zelfde setup als de standaard VS trekhaak, maar dan met CE keuring en maar 100kg toegelaten kogeldruk. 

Het was een amerikaan. We waren bezig over hun systeem. 

Ik blijf het een goed systeem vinden. Het faalt omdat er zijn die er niet om kijken. Maar goed daar vallen ook merr wielen vam auto's dan hier in europa. Wilt daarom niet zeggen dat het systeem van bouten/moeren slecht is.

Geen idee. Was een duidelijke foto vandaar dat ik die genomen heb. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gewoon ik zei:

Geen idee. Was een duidelijke foto vandaar dat ik die genomen heb. 

Heb de zwaardere versie van hun. Waarbij dus die staaf massief staal is en er zit dan een inkeping in die je van buiten af met een moer kan regelen zodat de boel op spant. 

https://www.rameder.be/auto-hak-trekhaak-voor-een-vierkante-kokeropname-met-2-gats-flenskogel-132181-07441-1.html

Ook wel goed systeem. Maar het verstellen in hoogte is niet zo makkelijk dan het Amerikaans systeem. Dus deze zit er bij mij op voor de keuring. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 5 maanden later...
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid