Ga naar inhoud

Ford Focus Mk 4


Phil

Aanbevolen berichten

De introductie van de nieuwe Ford Focus hangt alweer even in de lucht, maar vandaag is het dan eindelijk zover. Goed, in werkelijkheid wisten we natuurlijk al deels hoe de wagen eruit zou komen te zien, daar de auto al eens door Ford, bedoeld en onbedoeld, was getoond. Inmiddels weten we echter ook de specificaties en kunnen we de nieuwe Focus in vol ornaat bewonderen.

Ford pakt direct groots uit, want de Focus komt er van meet af aan in verschillende vormen. Sterker nog, het is het meest uitgebreide modellengamma dat de wagen ooit heeft gezien. De nieuwe Focus komt er als vijfdeurs Hatchback, Active Crossover, Wagon en, in sommige markten, als vierdeurs sedan. De auto’s kunnen worden besteld als Trend, ST-Line, Titanium en Vignale, om in te spelen op wensen en voorkeuren van een brede groep kopers.

Overigens heeft Ford besloten de auto nagenoeg van de grond af aan op te bouwen. Het is dan ook de eerste Ford op het nieuwe C2-platform.

Doordat de nieuwe Focus op het C2-platform staat, heeft Ford de auto ruimer kunnen maken dan dat hij eerst was. De groei van de wielbasis (+ 53 mm) zou volgens de Amerikanen een aantal voordelen moeten opleveren. Niet alleen oogt het interieur van de Focus een stuk rustiger dan eerst, Ford zegt tevens dat de inzittenden een comfortabelere rijbeleving genieten en dat de voorkant van de Focus dankzij het nieuwe C2-platform liefst 40 procent veiliger is dan zijn voorganger. Allerlei slimme veiligheidssystemen, zoals Speed Sign Recognition en Lane-Centering, maken de nieuwe Focus daarbij de veiligste Ford tot op heden. De wagen is Level 2 autonoom.

De basis even terzijde, moet ik zeggen dat het ontwerp niet helemaal aansluit op mijn smaak. Hoewel hij er absoluut niet verkeerd uitziet, vond ik de vorige Focus toch net iets smakelijker ogen. Aan de andere kant, als de wagen er daadwerkelijk zoveel op vooruit is gegaan als Ford beweert, is het een eenvoudig te verteren verlies. Hoewel ik de atletische vormen waarover Ford spreekt niet zie, blijkt het in de praktijk wel degelijk te kloppen. Het ontwerp is functioneel en bespaart je, dankzij een lagere luchtweerstand, zelfs brandstof. Daarbij hangt de wagen meer naar achteren, wat tot het genoegen van @jaapiyo resulteert in een korte frontoverhang. Een grotere grille, evenals LED-voor- en achterlichten benadrukken een sportiever karakter.

We blijven nog even bij het uiterlijk plakken, alvorens we doorkachelen naar de technische details. De Vignale wordt gekenmerkt door een voorkant waarbij alles net even lekkerder op het oog ligt. De neus is voorzien van grotere openingen en er is gebruik gemaakt van satijnglanzende accenten. De ST-Line heeft eveneens grotere openingen in de neus, maar dit model is vooral te herkennen aan zijn benadrukte diffuser en een flinke achterspoiler. De Active Crossover heeft een geheel eigen neus en krijgt allerlei zwarte accenten. Logischerwijs heeft dit model meer bodemvrijheid dan zijn broers.

Veel verschillende modellen betekent eveneens een flink aantal verschillende motoren. De nieuwe Ford Focus is voorzien van een divers aanbod aan EcoBoost benzine- en EcoBlue dieselmotoren, die stuk voor stuk voldoen aan de meest recente Euro 6-normen op basis van de WLTP-cyclus. Alle aandrijflijnen hebben het Auto Start-Stop-systeem, en er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of achttraps automaat, die 10 procent efficiënter met zijn brandstof omgaat. 

De nieuwe Focus heeft een 1-liter en 1,5-liter EcoBoost driecilinder benzinemotor, evenals een 1,5-liter en 2-liter EcoBlue dieselmotor. De 1.0 EcoBoost komt er in 100 en 125 pk sterke uitvoering, terwijl de 1.5 er eveneens stapsgewijs 25 pk bovenop doet, wat resulteert in 150 en 175 pk sterke krachtbronnen. Beide benzinemotoren beschikken over cilinderuitschakeling. De 1.5 EcoBlue produceert 95 en 120 pk en 300 Nm in beide configuraties. De 2.0 EcoBlue komt er enkel als 150 pk sterke variant, met 370 Nm aan koppel.

https://www.autoblog.nl/nieuws/de-nieuwe-ford-focus-is-helemaal-officieel-108502

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer geslaagd als je het mij vraagt.

Vooraan zie ik er wel wat Audi in (A5), opzij Renault (check gordellijn Mégane), maar overall een knap design.
En eindelijk weg met dat veel te druk en cheap ogende dashboard.

Wetende dat Ford goed rijdende auto's maakt, een aantrekkelijk totaalplaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er echt goed uit! Mooie evolutie op het huidige model. Benieuwd om deze in de showroom te zien staan, kan me wel bekoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

miljaar het interieur, wat een verbetering.

Achterkant van de wagen doet me aan een Koreaanse auto denken. Haal de badge eraf en geen mens die er ford in ziet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er niet mis uit. Ik zie een beetje Mazda 3 in het profiel en achterkant. Interieur ziet er ook goed uit in deze uitvoering, Eindelijk eens iets hedendaags...

Jammer van die F  O  C  U  S op de achterklep wel :roll:, ik had daar liever het Ford-logo gezien en dan Focus ergens onderaan op de klep ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-4-2018 om 20:49, gewoon ik zei:

 

Achterkant van de wagen doet me aan een Koreaanse auto denken. Haal de badge eraf en geen mens die er ford in ziet

vond ik ook direct. en profiel scheef van voor gezien zelfs wat bmw 1?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2018 om 22:19, HCO zei:

Gisteren in Noord-Limburg gezien, zonder camouflage. Geen headturner..

Waarschijnlijk ontsnapt uit het testcircuit van Lommel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 4/14/2018 om 22:19, HCO zei:

Gisteren in Noord-Limburg gezien, zonder camouflage. Geen headturner..

Inderdaad, gisteren ook gespot. Had het amper door.

 

mNeH2cw9JDXesjdM6Y6t8UPFttev6E9OburY7J8FayKi8AHa9ppdPtjP1uOb23aR2QeY2oLjQHsSKa7yaChnr_bXM3S1ai7voTm2dAJZNVPPQ6wEV7jQscy8GJP4TblmT3Wrl9hSBAEP_khTGTCsW7_nEEVar_6GUtFpjLWVFYa76_1ywSIeh4B2p65SG11PQe_ww5GSIS-AWH_2GKethvLOZcTgrVLcBJ4hrkVn1W5agJz1xCz_zTT3UI5_VAT9sJDuH_Cv1mwkrPOVO_lKsPy18ltjMvmaEJkgF3b-ekiAUVJ4dG6Q1PFI3M6SKy_UTIjz98hC0Ot3mWrRddCQMILXed1sb1-18q6-A4-weqgdlqyYu_7YKHTyFiGBPBi5ANaXOz3tPqYUogPG3so0gwm0iXALZFtN4tVVxiOwXAlDX13iSlV3ajxeJBYJshJX5GdjFizB0J3gmxNHnw0D0Cnmqwp1ZOHGn9_BugIcJeCEamg1nJ3DXAhoFsf-0_YuT4gJK6trHYyf5rFrX_t4MljfQ8krUyCyC_d3AgdJvcLuzeiplDG7QC0nuHl-9CvRqhY0nUj3j-Xgwf3WBSE7cLFCOQfQ7fm4v_2d32fR=w1299-h974-no

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de sedan geregeld ik Hasselt rondrijden, deze heeft wel nog steeds de veelkleurige camouflage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid