Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

wat is de bedoeling. zelf banden kopen en laten monteren of daar kopen?

laten monteren deed ik bij de mecanieker van coach partners in lede, banden kocht ik online of de laatste keer bij hem, hij hanteerde  quasi dezelfde prijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Jenkins zei:

Kan iemand mij het adres van een goede bandenboer regio Aalst/Dendermonde aan de hand doen @Mbman @tuscani @GTX ? 

Ik ken hier niemand, firmakar is via de leasing en de moto gaat bij iemand in Aartselaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nieuwe banden nodig voor de Taycan...

Als ik wat vergelijk zie ik 3 opties: Michelin Pilot Sport 4S, Pirelli Pzero PZ4 ofwel Goodyear Eagle Touring...

Naar prijzen is vooral Pirelli opvallend goedkoper. Iemand ervaringen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meteen met die maten of modellen, maar mijn voeling was dat de pirelli´s die ik vroeger gehad heb sneller sleten dan de Goodyear´s. ( op dezelfde wagen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Naish zei:

Hier nieuwe banden nodig voor de Taycan...

Als ik wat vergelijk zie ik 3 opties: Michelin Pilot Sport 4S, Pirelli Pzero PZ4 ofwel Goodyear Eagle Touring...

Naar prijzen is vooral Pirelli opvallend goedkoper. Iemand ervaringen?

Mijn broer heeft Michelin PS4 op zijn Taycan, zijn meer dan 30000 km meegegaan, is er wel tevreden van.

Is de PS4S al beschikbaar met NFO keuring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

PS4S heb ik gehad op mijn SQ5, op zich wel tevreden van, maar had een sportievere band verwacht. Is de goodyear eagle niet een ander type band? De pirelli en Michelins zijn meer performance banden, terwijl die goodyear meer allround is denk ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iemand die een goede test van (grotere) winterbanden heeft zien voorbijkomen?

Ik heb andere velgen gekocht voor de Cayenne. Op de 19” komen volgende winter spijkbanden voor de gladde dagen.

De 20” wil ik gewone winterbanden op leggen. 

Het zijn die laatste die ik van nieuwe banden moet voorzien (275/45/20). Wil eerst efkes lezen wat hoe presteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2022 om 12:03, Wutputt zei:

Interessant om ook te zien hoe groot de verschillen zijn tussen nieuwe en gebruikte band

 

Dit had ik helemaal niet verwacht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's toch evident en stellen we zelf toch iedere keer vast? Versleten (nou ja) banden vervangen door een set nieuwe = "wow, wat een mega goeie banden, dees". En steevast heeft de factor oud vs nieuw de grootste impact daarop, niet het merk of type. Bij winterbanden nog méér: velen rijden die ook richting 3 of zelfs 2 mm restprofiel maar de winter-eigenschappen zijn weg voorbij de 5 (of minimaal 4,5 mm) restprofiel. Daarna zit je met een profiel dat geen "winterse competenties" meer kan voorleggen. Vraag maar aan @bt. hoe pover een 4 of 5 jaar oude winterband (premiummerk en -type) met een 4-tal mm restprofiel kan teleurstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Da's toch evident en stellen we zelf toch iedere keer vast? Versleten (nou ja) banden vervangen door een set nieuwe = "wow, wat een mega goeie banden, dees". En steevast heeft de factor oud vs nieuw de grootste impact daarop, niet het merk of type. Bij winterbanden nog méér: velen rijden die ook richting 3 of zelfs 2 mm restprofiel maar de winter-eigenschappen zijn weg voorbij de 5 (of minimaal 4,5 mm) restprofiel. Daarna zit je met een profiel dat geen "winterse competenties" meer kan voorleggen. Vraag maar aan @bt. hoe pover een 4 of 5 jaar oude winterband (premiummerk en -type) met een 4-tal mm restprofiel kan teleurstellen.

Erm, @gTa, ik dacht ook dat je beter af was met een nieuwe band, ook van een budgetmerk, dan een versleten premium merk.

Maar deze kerel test en toont het omgekeerde. Die versleten Michelin is beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, The Swede zei:

Iemand die een goede test van (grotere) winterbanden heeft zien voorbijkomen?

Ik heb andere velgen gekocht voor de Cayenne. Op de 19” komen volgende winter spijkbanden voor de gladde dagen.

De 20” wil ik gewone winterbanden op leggen. 

Het zijn die laatste die ik van nieuwe banden moet voorzien (275/45/20). Wil eerst efkes lezen wat hoe presteert.

Hier vind je al wat data. Wel tegoei lezen, je moet de scores in de verschillende testdomeinen bekijken, oordelen wat voor jou primeert, enz. Je vindt er ook wel wat referenties naar andere tests terug, daarmee kan je dan in Google aan de slag.

https://www.reifenlab.de/255-45-R20/winter/

https://www.autobandentest.eu/275-45-R20/winter/

En hier ook, bij onzen Brit: https://www.tyrereviews.com/Article/2022-ViBilagare-Nordic-SUV-Winter-Tyre-Test.htm

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf zit te twijfelen tussen

1. de banden die het bij “test” precies goed doen (ik wel enkel die van TCS op 215/16 banden), en daar komen de Dunlop Wintersport en Conti wintercontact good uit.

2. een klassieker als de Michelin Alpin LA2 . Hoewel ik me daar misschien laat misleiden door het feit dat die goed hun eigenschappen behielden op mijn w124 en w210. Op mijn w221 reed ik ze allemaal direct naar de filisteinen.

3. Ik ga voor een Nokian. Een merk dat ver boven de rest uitstak toen ik in Finland reed… maar dat was bij spijkerbanden. Geen idee of ze bij onbespijkerde banden nog zo goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Hier vind je al wat data. Wel tegoei lezen, je moet de scores in de verschillende testdomeinen bekijken, oordelen wat voor jou primeert, enz. Je vindt er ook wel wat referenties naar andere tests terug, daarmee kan je dan in Google aan de slag.

https://www.reifenlab.de/255-45-R20/winter/

https://www.autobandentest.eu/275-45-R20/winter/

En hier ook, bij onzen Brit: https://www.tyrereviews.com/Article/2022-ViBilagare-Nordic-SUV-Winter-Tyre-Test.htm

 

Met dank 🙏 Op @gTa kan je altijd rekenen 🙂

Ik kijk vooral naar grip op sneeuw en ijs. Meer dan in regen of bij hoge snelheden (ge hangt hier toch direct als ge meer dan 100 rijdt). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, The Swede zei:

Ikzelf zit te twijfelen tussen

1. de banden die het bij “test” precies goed doen (ik wel enkel die van TCS op 215/16 banden), en daar komen de Dunlop Wintersport en Conti wintercontact good uit.

2. een klassieker als de Michelin Alpin LA2 . Hoewel ik me daar misschien laat misleiden door het feit dat die goed hun eigenschappen behielden op mijn w124 en w210. Op mijn w221 reed ik ze allemaal direct naar de filisteinen.

3. Ik ga voor een Nokian. Een merk dat ver boven de rest uitstak toen ik in Finland reed… maar dat was bij spijkerbanden. Geen idee of ze bij onbespijkerde banden nog zo goed zijn.

Ik zou opletten met 't vergelijken van testresultaten van 15"/16" bandjes voor de doorsnee Opel/VW en hoe een 275R20 winterband voor een zware en krachtige SUV presteert... Whole other ballgame. Maar toegegeven: je vindt niet snel winterbandentests van die kloeften 🙂  En als je aan de andere kant van de grote plas kijkt, zit je met een bandengamma dat 70% anders is dan hier...

Onderschat ook niet hoe enorm winterbanden geëvolueerd zijn. (Niet enkel winterbanden, trouwens. Zomerbanden ook en allseasons al helemaal.)  Kies, indien mogelijk, een A-merk en een type dat erg recentelijk is vernieuwd. Slecht gaan die sowieso niet zijn, integendeel. En tenzij je back to back verschillende bandtypes kan testen in dezelfde omstandigheden op dezelfde auto ... ga je de verschillende accenten die de constructeurs leggen (de ene eerder op nat geënt, de ander wat meer op feedback, enz) nooit kunnen voelen.

Nokian heeft een nordic gamma en daarin blinken ze (als ik de tests mag geloven) inderdaad uit. Maar ze hebben ook european winterbanden (voor de zachtere winters dichterbij zee, dus) en voor zover ik dat wat volg scoren ze daarmee toch ook altijd bij de betere helft (of nog beter). Als je er vroeger tevreden van was, dan zou ik wel durven zeggen dat dat nu ook een redelijk safe bet is. Keuze uit 2 types, volgens je beoogde toepassing:

image.png.958ff94c5c301d2060bc623946908c79.png

De Hakka R5 SUV als je vooral op ijs en droge/koude sneeuw (Scandinavische toestanden dus eerder) grip en controle wil.
De WR SUV 4 als je eerder een mix droog/nat/sneeuw voorgeschoteld gaat krijgen, zoals in Vlaanderen.

Als je op 19" studded winterbanden (ook Hakka's vermoed ik) gaat leggen, dan zou ik voor de 20" eerder naar de WR SUV 4 grijpen dan, die dekken naast elkaar een breder bereik af dan 19" studded Hakka's + 20" non-studded Hakka's.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gTa zei:

Ik zou opletten met 't vergelijken van testresultaten van 15"/16" bandjes voor de doorsnee Opel/VW en hoe een 275R20 winterband voor een zware en krachtige SUV presteert... Whole other ballgame. Maar toegegeven: je vindt niet snel winterbandentests van die kloeften 🙂  En als je aan de andere kant van de grote plas kijkt, zit je met een bandengamma dat 70% anders is dan hier...

Onderschat ook niet hoe enorm winterbanden geëvolueerd zijn. (Niet enkel winterbanden, trouwens. Zomerbanden ook en allseasons al helemaal.)  Kies, indien mogelijk, een A-merk en een type dat erg recentelijk is vernieuwd. Slecht gaan die sowieso niet zijn, integendeel. En tenzij je back to back verschillende bandtypes kan testen in dezelfde omstandigheden op dezelfde auto ... ga je de verschillende accenten die de constructeurs leggen (de ene eerder op nat geënt, de ander wat meer op feedback, enz) nooit kunnen voelen.

Nokian heeft een nordic gamma en daarin blinken ze (als ik de tests mag geloven) inderdaad uit. Maar ze hebben ook european winterbanden (voor de zachtere winters dichterbij zee, dus) en voor zover ik dat wat volg scoren ze daarmee toch ook altijd bij de betere helft (of nog beter). Als je er vroeger tevreden van was, dan zou ik wel durven zeggen dat dat nu ook een redelijk safe bet is. Keuze uit 2 types, volgens je beoogde toepassing:

image.png.958ff94c5c301d2060bc623946908c79.png

De Hakka R5 SUV als je vooral op ijs en droge/koude sneeuw (Scandinavische toestanden dus eerder) grip en controle wil.
De WR SUV 4 als je eerder een mix droog/nat/sneeuw voorgeschoteld gaat krijgen, zoals in Vlaanderen.

Als je op 19" studded winterbanden (ook Hakka's vermoed ik) gaat leggen, dan zou ik voor de 20" eerder naar de WR SUV 4 grijpen dan, die dekken naast elkaar een breder bereik af dan 19" studded Hakka's + 20" non-studded Hakka's.

Ik zit ook in die richting te denken. Gewoon de Nokian WR SUV 4 leggen. Die gebruik ik voor gewoon winters rijden (we gaan ook 2/3 keer per winter naar Tsjechië en die rit via de Duitse Alpen en het Zuid Oosten van Tsjechië is vaak ondergesneeuwd. Maar van Passau over München richting Liechtenstein heb je dan weer normale snelwegen). Ik rij ook richting mère contrée regelmatig…

En als het hier weer lelijk doet, en de locale boer is te tam om te ruimen (zoals de laatste weken), dan is het maar efkes opkrikken, 19” spijkertjes eropleggen, en we rijden weer. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 1 maand later...

De nieuwe Michelin Pilot Sport S 5

Hebben ze teru geen andere naam aan gegeven, om het makkelijk te maken zeg.. wel heel erg benieuwd.

Image

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij het informatieve filmpje van Tyre Reviews over de nieuwe Michelin Pilot Sport S 5. Ziet er goed uit... al zullen ze waarschijnlijk niet binnenkort beschikbaar zijn.

 

 

aangepast door SG_F21
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/3/2023 om 21:44, Dimitri zei:

Hopelijk nu ook in kleinere maten.

Au contraire, 't schijnt. Nog minstens 6 maanden enkel maar beschikbaar voor fabrikanten (OEM) op nieuwe karren en de PS4S blijft in 't gamma. Lijkt me niet dat ze de nieuwe dan snel in kleinere maten voor oudere auto's gaan maken.

(Ik zou 'm ook wel willen voor m'n '1.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik viel bijna van mijn stoel wat ze vragen voor banden

- Michelin Pilot Sport 4 - 290 excl BTW

- Continental sportcontact - 250 excl BTW

- Pirelli 4S- 245 excl BTW

Prijzen zijn excl montage voor de maat 245 / 40 / R20 

Zijn dat normale prijzen of word ik in't zak gezet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is voor mijn auto momenteel maar type 1 band beschikbaar bij de bandenboer. De dealer zegt dat ze zelfs niets in stock hebben.

Een continental PremiumContact 6. Iemand ervaring met die band? Ik heb ooit eens continental sportcontact banden gehad op mijn leon en 12k km later waren die al versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid