Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

  • 2 maanden later...

interesting ... 1 van die kereltjes wordt m'n keuze qua winterband

(video nog niet bekeken)

allseason2021.jpg.07bd567996b122d03e7bab682348efa0.jpg

Nogal fan van Goodyear, de laatste 10 jaar.

 

Resultaten:

1770137629_2021-09-2123_28_54-Window.jpg.708d6a9a5de4a6b1998352759e604926.jpg

1879059459_2021-09-2123_29_47-Window.jpg.da0c22aee2b8e95f078c61eb1fb4e40e.jpg

De (nieuwe) Michelin is dus (opnieuw) de beste van de hele hoop op droog wegdek (4°C dus koud, wat perfect overeen stemt met de situaties waarin wij die banden als winterband inzetten).

Grote verrassing qua grip in 't nat, toch:

1808655001_2021-09-2123_30_41-Window.jpg.b19d773b5e32211117d0b60bfe647066.jpg

De Allseasons doen het in koude omstandigheden (4°C) qua remafstand veel beter dan zowel zomer- als winterband.

Bij warmere temperaturen (15°C) komt opnieuw de Michelin naar boven als beste, maar de zomerband doet wel beter dan de hele hoop nu (maar alle all seasons doen beter dan de winterband):

1492169070_2021-09-2123_33_50-Window.jpg.425e7b61e4e59beb54d217ef4aa68872.jpg

Qua handling, bij koude temperaturen, blijken die all seasons (of toch de betere ervan) opnieuw een zeer valabele keuze: beter dan de winterband, even goed als de zomerband.

1528492343_2021-09-2123_35_47-Window.jpg.e13709770a373a9bd8ded91ac564580d.jpg

Dan prestaties is sneeuw, aka dat komt hier quasi nooit voor:

571378723_2021-09-2123_38_44-Window.jpg.82c85b39cdcb893fde17bd20d4e3dc16.jpg

1640409518_2021-09-2123_38_17-Window.jpg.469765299dc8da89637fbbc88ec97efa.jpg

1685224920_2021-09-2123_39_24-Window.jpg.26ddba9971c21ba2cfa8b0fd55eeb10c.jpg

Verrassing: de betere all seasons doen het even goed als de full winter band.

 

En dan nog enkele minder belangrijke categorie:

1019094154_2021-09-2123_41_28-Window.jpg.e7fd03bd3dcad3814ab4131616d897a1.jpg

 

Voor de pros/cons van elke band uit de test: zie de video. :D 

Zal voor mij toch een setje MCC2 worden als winterband, gesteld dat die in de maten van de M140i bestaan...

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet te lang wachten om ze te kopen. Verschillende fabrikanten hebben al prijsstijgingen aangekondigd. Vanaf 1 oktober. 
 

De rest zal ongetwijfeld vroeg of laat volgen.

Anderzijds zal de verhoging wel sneller doorgevoerd worden bij de vrachtwagenbanden. Daar is echt een enorme vraag naar tegenwoordig. Autobanden is een ander verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week toevallig ook nog offerte opgevraagd voor die crossclimates2 in 225/40/18.

Ik ga sowieso niet meer voor een wintersetup, maar ook voor de all season variant, zeker ook gezien inzetbaarheid ook voor die enkele keren/skireis. En in het slechtste geval toch nog de winterkettingen ook 😛

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben momenteel twee sets velgen, eentje met zomerbanden en eentje met winterbanden. De zomers zullen nog één jaartje meekunnen, maar dan moeten ze vervangen worden. Ik ben ook echt aan het twijfelen om hen een set CrossClimates aan te raden, maar dan zitten ze met die tweede set... Twijfel :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Jenkins zei:

Mijn ouders hebben momenteel twee sets velgen, eentje met zomerbanden en eentje met winterbanden. De zomers zullen nog één jaartje meekunnen, maar dan moeten ze vervangen worden. Ik ben ook echt aan het twijfelen om hen een set CrossClimates aan te raden, maar dan zitten ze met die tweede set... Twijfel :D 

Setje verkopen. Hebben je ouders ook geen geloop meer 2x in een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, mrbbs zei:

Setje verkopen. Hebben je ouders ook geen geloop meer 2x in een jaar.

Correctie: ik stockeer die tweede set thuis en ik wissel ze 2x per jaar, dus 't zou voor mij ook makkelijker zijn :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij nu al een aantal jaren op Crossclimate's en ben er nog altijd tevreden mee. De volgende zullen dus ook terug Crossclimate's worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Jenkins zei:

Mijn ouders hebben momenteel twee sets velgen, eentje met zomerbanden en eentje met winterbanden. De zomers zullen nog één jaartje meekunnen, maar dan moeten ze vervangen worden. Ik ben ook echt aan het twijfelen om hen een set CrossClimates aan te raden, maar dan zitten ze met die tweede set... Twijfel :D 

Ik houd 2 sets. Een set zomers en een set "winters" maar die laatste zijn dan allseasons.
Voor onze winters en gebruik zijn allseasons eigenlijk met stip de betere "winterband" dan een echte winterband...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, mrbbs zei:

Ik raad ook al jaren Crossclimates aan wanneer kennissen/vrienden daarom vragen.

Maar voor alle seizoenen. Voor een doorsnee chauffeur ~ nitwit is dat geen verkeerd advies.
Maar zeggen dat je dan in de zomer op een juiste band staat, voor mensen als ons, is m.i. niet helemaal correct.

Mijn bedoeling is om ze als winterband te nemen, daarvoor zijn ze (hier bij ons) gewoon beter op elk vlak.
Maar van zodra de winterbandentijd er weer op zit, gaat m'n zomerset er weer onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Jochen zei:

Wordt zo'n band aanzien als winterband in Duitsland?

Bij de Crossclimate van Michelin wel, maar goed opletten: er zijn allseason-banden die de snowflake NIET op hun flank hebben (maar wel de toepassingsletters "M+S") en dus niet voldoen.
Maar 't is voornamelijk op andere markten; 'k heb de indruk dat er hier niet zo veel van die banden verkocht worden (of toch niet bij de A-merken en sowieso wil je die en liefst geen B- en zeker geen C-merk).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Maar voor alle seizoenen. Voor een doorsnee chauffeur ~ nitwit is dat geen verkeerd advies.
Maar zeggen dat je dan in de zomer op een juiste band staat, voor mensen als ons, is m.i. niet helemaal correct.

Mijn bedoeling is om ze als winterband te nemen, daarvoor zijn ze (hier bij ons) gewoon beter op elk vlak.
Maar van zodra de winterbandentijd er weer op zit, gaat m'n zomerset er weer onder.

Ik heb het over Jan Modaal hé. Om eerlijk te zijn zou ik voor mijn eigen daily al niet meer twijfelen.

Uiteraard op mijn dedicated fun auto heb ik dan twee setjes velgen, één met zomerbanden en één met de beste SNEEUW banden. Die velgen komen er maar onder te staan wanneer er effectief sneeuw ligt en de volgende dag gaan die er meestal al terug af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, gTa zei:

Maar voor alle seizoenen. Voor een doorsnee chauffeur ~ nitwit is dat geen verkeerd advies.
Maar zeggen dat je dan in de zomer op een juiste band staat, voor mensen als ons, is m.i. niet helemaal correct.

Mijn bedoeling is om ze als winterband te nemen, daarvoor zijn ze (hier bij ons) gewoon beter op elk vlak.
Maar van zodra de winterbandentijd er weer op zit, gaat m'n zomerset er weer onder.

Dus met zo'n setje op skivakantie vertrekken?
Valt dat te riskeren? Bijna alles onder de baan wordt geruimd of gestrooid ... enkel het laatste stuk naar het hotel durft wel eens wreed ondergesneeuwd zijn.
Ik heb er daar al geweten die nog kettingen op de winterbanden moesten steken om boven te geraken waar ik met de XC90 T8 in offroad-mode en verse winterbanden nipt boven geraakte. Ik steek de winterwielen er ook maar een maandje per jaar onder ofzo, dus msschn gewoon bij een setje echte winterbanden blijven?

Op 5j nog maar 1 keer de kettingen nodig gehad 🙂
Nuja, 't is ook nog niet dringend ... met het krokus verlof nog een laatste keer met de Volvo gaan skieen en daarna komt de nieuwe voiture pas aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, WoKe zei:

Dus met zo'n setje op skivakantie vertrekken?
Valt dat te riskeren? Bijna alles onder de baan wordt geruimd of gestrooid ... enkel het laatste stuk naar het hotel durft wel eens wreed ondergesneeuwd zijn.
Ik heb er daar al geweten die nog kettingen op de winterbanden moesten steken om boven te geraken waar ik met de XC90 T8 in offroad-mode en verse winterbanden nipt boven geraakte. Ik steek de winterwielen er ook maar een maandje per jaar onder ofzo, dus msschn gewoon bij een setje echte winterbanden blijven?

Op 5j nog maar 1 keer de kettingen nodig gehad 🙂
Nuja, 't is ook nog niet dringend ... met het krokus verlof nog een laatste keer met de Volvo gaan skieen en daarna komt de nieuwe voiture pas aan.

Yep, ik ga die effectief als winterband gebruiken, van november tot april. Dus ook op skivakantie.

  • ze zijn vééél beter dan winterbanden in onze "milde winteromstandigheden" (= gemiddeld 5 à 10°C, vooral droog en nat; zelden ijzel, quasi nooit sneeuw of ijs)
  • ze zijn even goed als tot beter dan winterbanden op onze zeldzame "koude winterdagen" (grondvorst of effectief vriestemperaturen; quasi altijd droog of eens een rijmplek)
  • ze zijn bijna even goed als winterbanden op onze bijna nooit meer voor komende "winterdagen met winterse neerslag" (ijzel, ijs, papsneeuw, ...)
  • en vooral: ze zijn toch significant beter dan zomerbanden in onze milde winterse omstandigheden (dus licht positieve temperaturen, vooral droog en nat)

Zoals je zegt: als 't echt hard wintert (in de Alpen) en 't is steil en 't ligt krakend vers of spekglad, dan ga je met het verschil in grip tussen een echte winterband en een goeie allseason (met sneeuwvloksymbool) niet plots wel resp. niet boven geraken ... vooral omdat je doorgaans met je gezin op baan bent en een ruime veiligheidsmarge wil, en dus inderdaad sneeuwkettingen (of snowsocks oid) gaat leggen. Doorgaans zal men bij echt precaire omstandigheden (nog niet geruimde wegen, als ze al open zijn... of spekgladde ijslagen) op de wegen richting skigebieden ook sneeuwkettingen verplichten en kom je er ook met enkel winterrubber niet door. 't Gebeurt wel nog in dorpjes tijdens sneeuwbuien dat je mag ploeteren, of als je een afgelegen chalet hebt met een weg ernaartoe waar niet geruimd of geprepareerd wordt... maar in dat laatste geval heb je vaker kettingen nodig.

Of nog: als je met goeie allseasons niet boven geraakt of durft of wil, dan ga je 't met goeie winters ook niet doen. (Ttz: met onze winterbanden ... er zijn nog die "nordic winter tyres" die hier quasi niet te krijgen zijn en een nog heel ander rubbermengsel hebben en véél beter grippen op koude, aangestampte sneeuw en op ijs ... maar die komen pas tot hun recht in 't hoge noorden en diep op 't continent, ver van de milderende effecten van zeeën en oceanen. Die banden blijken een pak meer grip te geven dan onze winters en goeie allseasons, op sneeuw en ijs ... maar dan nog: neem je 't risico, daar op die bergflank, voor de laatste 3 km richting skichalet? i wouldn't)

 

Er zijn er veel die daar heel 't jaar door mee rijden, daar zijn ze voor gemaakt. Op een daily waarvoor geen eisen bestaan inzake sportieve wegligging e.d.: why not?
Ik wil graag een zomer- én winterset, eigenlijk the best of both worlds (en zie niet op tegen 2 x per jaar een wielwissel):
- een "winterband" maar eentje die beter communiceert en wat minder smeert dan een klassieke winterband, op onze doorgaans droge winterwegen
- en in de zomer wil ik graag een band die zeer goed gript en communiceert en tot nader order vallen zelfs de beste allseasons daar nog altijd door de mand

Mijn ouders heb ik ook allseasons aangeraden als volgende (énige) set, zodat hij geen wielen meer moet wisselen en jaar in/uit met z'n "mooiste wielset" rond kan rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, mrbbs zei:

Ik heb het over Jan Modaal hé. Om eerlijk te zijn zou ik voor mijn eigen daily al niet meer twijfelen.

Uiteraard op mijn dedicated fun auto heb ik dan twee setjes velgen, één met zomerbanden en één met de beste SNEEUW banden. Die velgen komen er maar onder te staan wanneer er effectief sneeuw ligt en de volgende dag gaan die er meestal al terug af.

Voor Jan Modaal, inderdaad, dat begreep ik ook zo. Ik adviseer mijn ouders net hetzelfde en andere Jannekes en Miekes Modaal idem.
Voor mijn eigen daily niet; voor de daily van mijn madam dan weer wel (ze rijdt nu al een jaar met winters rond op haar nieuwe kar; eigenlijk een serietje te hoog dus als er juiste maten op komen voor 't keuringbezoek, worden het ook allseasons).

Verklaar eens nader "beste sneeuwbanden"? Zijn dat dat nordic winters? (want dat zijn effectief en zonder twijfel de beste sneeuwbanden) Dat zijn dan ook de enige banden die je vandaag de dag nog smaller mag nemen dan de gewone banden, maar dan enkel ook om op koude aangestampte sneeuw en/of ijs te rijden.  Heb daar geen ervaring mee (kan ook enkel in Scandinavië denk ik), schijnt effectief bonkers goed te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

Voor Jan Modaal, inderdaad, dat begreep ik ook zo. Ik adviseer mijn ouders net hetzelfde en andere Jannekes en Miekes Modaal idem.
Voor mijn eigen daily niet; voor de daily van mijn madam dan weer wel (ze rijdt nu al een jaar met winters rond op haar nieuwe kar; eigenlijk een serietje te hoog dus als er juiste maten op komen voor 't keuringbezoek, worden het ook allseasons).

Verklaar eens nader "beste sneeuwbanden"? Zijn dat dat nordic winters? (want dat zijn effectief en zonder twijfel de beste sneeuwbanden) Dat zijn dan ook de enige banden die je vandaag de dag nog smaller mag nemen dan de gewone banden, maar dan enkel ook om op koude aangestampte sneeuw en/of ijs te rijden.  Heb daar geen ervaring mee (kan ook enkel in Scandinavië denk ik), schijnt effectief bonkers goed te zijn.

De beste sneeuwbanden zijn inderdaad de Nordic winterbanden. Ik hoef ze dan enkel en alleen ook om op sneeuw plezier te gaan beleven én dan wil ik net het beste voor die ondergrond. Heb ervaring met Hakkas (nickname voor Nokian Hakkapeliitta R3), die zijn super op sneeuw. In die omstandigheden denk ik nog een 30% beter dan de winterbanden die je hier kan krijgen.

Nokian Hakkapeliitta R3 Test, Reviews & Ratings - Is Nokian HKPL R3 Good  Winter Tire? | AllTyreTests.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid