Ga naar inhoud

Hyundai lovers


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

  • 4 jaren later...

9&width=1280&u=1682069402000

BATTERIJDER FRANCESCA VANTHIELEN | ‘DAT EEN AUTO 95 PROCENT VAN DE TIJD STILSTAAT, IS TOCH ABSURD?’

Haar eerste elektrische auto stuurde ze terug nog voor ze hem in ontvangst nam. Intussen heeft journalist Francesca Vanthielen (50) de Hyundai Kona van haar vriend nagenoeg helemaal ingepalmd.

Dat ze een brandende autopassie heeft, wil Francesca Vanthielen niet gezegd hebben. ‘Ik kan niet poëtisch doen over auto’s, pk’s of lederen zetels. Het blijft een vervoermiddel. Maar het is wel een plek waarin ik veel tijd doorbreng, waardoor ik wel degelijk begaan ben met de keuze ervan’, klinkt het. ‘En ik kan wel blij zijn omdat hij doet wat hij belooft. Een collega heeft een Mercedes plug-inhybride. Die auto heeft een hele tijd stilgestaan omdat iets niet werkte. Ik ben fan van Aziatische merken. Met de Hyundai Kona (2019) ben ik nooit stilgevallen.’

3&width=640&u=1682069402000Hyundai Kona (2019)
©Bob Van Mol

AUTOBIOGRAFIE | FRANCESCA VANTHIELEN (50)

  • Eerste: ‘De Opel Rekord (+/- 1977) van mijn bompa. Donkerblauw met blauwe fluwelen zetels. Heerlijk. Had ruim 200.000 kilometer en reed 100 kilometer per uur.’
  • Beste: ‘Hyundai Kona (2019).’
  • Slechtste: ‘BMW.’
  • Droom: De slimme, zelfrijdende auto die me perfect op tijd afhaalt en het ideale traject berekent om ook anderen op te pikken en naar hun bestemming te brengen. Dan ben ik op mijn gemak. Nu kan ik afgeleid zijn omdat het spettert in mijn hoofd. Ik mag er niet aan denken dat ik iemand zou omverrijden.’

‘Ik rijd zowat 25.000 kilometer per jaar, veelal op de snelwegen. Van Antwerpen naar Brussel, of naar mijn ouders in Limburg. Het was januari en het rijbereik van de i3 bedroeg 140 in plaats van de beloofde 200 tot 250 kilometer. Als ik rustig reed dan nog, achter de vrachtwagens, met de verwarming uitgeschakeld en een dikke pull aan. Ik deed alles om het rijbereik te rekken – op het display zie je de impact van al die dingen: op den duur zou je de lichten uitschakelen. Er was een bijmotortje, zoals de generator achter een frituur. Daarmee verbruikte hij 10 liter benzine. Ik heb toen lang gebeld met een hoge pief van BMW België. Ik legde uit dat ik stress kreeg van die auto. “Ja, ‘t is koud, hé”, klonk het. Daar hadden ze nooit iets van gezegd. De enorme reclamepanelen met het beloofde rijbereik die ik vanaf de trein zag, herinnerde ik me wel heel goed.’

3&width=640&u=1682069402000Vanthielen is ook economist.
©Bob Van Mol
3&width=640&u=1682069402000De auto in het verkeer.
©Bob Van Mol

‘In de zomer bedraagt het rijbereik zowat 450 kilometer, ‘s winters ongeveer 360 kilometer. Dat zijn afstanden waarmee je je plan kunt trekken. Laadstress heb ik nooit: waar ik kom, zijn laadmogelijkheden en bij me thuis had ik al een laadpaal gezet voor de BMW. En reizen doe ik doorgaans met de trein. Binnenkort ga ik met mijn beste vriendin wel op fietsreis naar Zwitserland. Dan neem ik mijn Ioniq. De Kona heeft een vrij kleine koffer.

3&width=640&u=1682069402000Het interieur van de Kona.
©Bob Van Mol
3&width=640&u=1682069402000Vanthielen begrijpt de nood aan individueel vervoer
©Bob Van Mol
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid