Ga naar inhoud

Advies aankoop eerste motor


Bouver

Aanbevolen berichten

Welke motor zouden jullie aanraden om mee te beginnen?

In de rijschool heb ik telkens gereden met een Honda CB600.

Omdat ik graag iets 'rechter' op de moto zou willen zitten had ik gedacht aan een BMW F800GS.

Of zouden jullie direct voor de R1200GS gaan?

Het zou in beide gevallen gaan om een tweedehands exemplaar van rond de jaren 2005, ABS is een must.

 

Alvast bedankt jullie mening!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meteen het meest passende forum voor jouw vraag, vrees ik. Maar hier zitten wel enkele motards met een zeer rijke ervaring en boordevol zinvol advies (waar ik mezelf niet bij reken, voor alle duidelijkheid).

Je stelling dat je ABS wil, begrijp ik. Ik wil je er zeker niet van af praten, want het is (wat wié ook beweert) weldegelijk een zinvol safety feature. Alleen kan het zijn dat je ook wel eens advies krijgt dat je beter zal leren rijden als je 't zonder ABS stelt, omdat je zo sneller/beter zal leren ondervinden tot hoe ver je kan gaan. Ikzelf moet daar dan altijd bij denken: ja, maar als dat leergeld vereist in de vorm van het eens (of meerdere keren) onderuit gaan, nou neen bedankt. (Het omgekeerde is ook waar: ABS garandeert niet dat je alsnog eens 'den dek past'. Maar zat is evident, lijkt me.)
Lees ook goed bij over de gebreken van de BMW ABS-systemen van de verschillende jaren/modellen. Desnoods op Engelstalige of Duitstalige fora, als dat gaat.

Ik heb een heel eind terug ook m'n examen gedaan op zo'n Honda, de voorloper dan wel (CBF500 ABS). Heerlijk fietsje. Wendbaar, aangename zitpositie, leuk motorkarakter; echt een fiets waar je heel wat op kan leren. Kost ook geen hol en is doorgaans bijzonder betrouwbaar. Ziet er nog eens goed uit, ook.

Als je iets anders wil (iets waar je dus nog geen ervaring mee hebt): zorg dat je grondig kan testrijden voor je iets koopt. Met een ander type motorfiets verandert er meer dan enkel maar de zithouding. Een F800GS met een 21" voorwiel, banden die eerder op een mixed gebruik mikken, een ophanging die op (soft) offroad werk is afgestemd, enz. ... is op best veel vlakken grondig anders dan een opstapper-naked. Om te reizen en af en toe onverhard mee te pikken moet dat zalig zijn, maar ik zou er mijn pap niet mee kunnen koelen op alle andere ritten hier ten lande. Maar zoiets is puur persoonlijk, en daar geldt slechts één advies: testrijden. Als je een machine op 't oog hebt bij een dealer (merkendealer of andere), dan lukt het in principe altijd om daar gewoon open en eerlijk over te zijn en die voor een degelijke testrit (een uurtje of zo, minimum) mee te krijgen.

Een R1200GS heeft een dijk van een imago, en niet onterecht: hoe kundig dat ding is qua bochten pikken, het is een huzarenstukje. Je staat er van te kijken hoe belachelijk "eenvoudig" snel motorrijden wordt, zo goed als iedereen kan daar klaverbladen mee afhaspelen aan snelheden waar menig sportbike z'n tenen moet voor uitkuisen. En dat in alle comfort, er bovenop. Het inzetbereik van een GS is absurd breed (is zeer goed om te forenzen, quasi perfect om te reizen, kan z'n mannetje staan op onverhard, laat zich verdomd snel doorheen de twisties loodsen, ...) en heel dat "avontuurlijk imago" dat aan een GS kleeft spreekt veel mensen aan (ook al rijden er heel was GS-rijders hun banden vierkant door er vooral erg veel autostrade woon/werk km mee te malen). Maar opnieuw: zorg dat je daarmee grondig kan testrijden, zodat je ervaart hoe een specifieke moto rijdt en of het wel iets voor jou is. Zeker bij een GS moet je dat doen, want die dingen houden hun waarde erg goed en kosten doorgaans een redelijke duit...

Durf ook eens verder te kijken dan BMW. Niet zelden vind je voor een zelfde prijs (of minder) een objectief even goeie of zelfs betere fiets 'op een ander'. De BMW 2-cilinders (staande twin in de 800, boxer in de 1200) zijn ook niet de meest begeesterende motoren (in de betekenis van 'engines') die je kan kopen, dus het kan verhelderend zijn om eens een 3-cilinder te gaan rijden, of een V-twin, of een viercilinder, ... 
Meer specifiek: in de categorie waarin je lijkt te willen shoppen en met het budget dat je te spenderen lijkt te hebben (ik ga nu even uit van een 6-7k), zouden b.v. een Honda Varadero of een Yam Ténéré of een KTM Adventure/Supermoto een optie kunnen zijn. Als je ook naar andere categorieën begint te kijken zijn de mogelijkheden plots bijna eindeloos...

Budget is een belangrijke factor. Vergeet niet ook best wel wat (lees: best veel) budget opzij te houden voor al het andere goeie spul dat je écht wel wil: een tophelm (Shoei, Schuberth, ... ook hier geldt: passen, passen, passen ... je kan elk model bij RAD (Drongen) testrijden trouwens), goede kledij, de nodige beschermingsmiddelen (idealiter al the full package 3DO (of gelijkaardig) in je vest&broek, bijkomend evt meteen een level 2 rugprotector), stevige/veilige botten, zeker 2 paar handschoenen, eventueel een doorwaaipak voor de zomer, een communicatiesysteem (al was het maar om je GPS toe te laten jou aan te spreken in je helm en/of om je smartphone de Waze- of Sygic-instructies auditief te laten presenteren), een GPS, tanktas (quasi noodzakelijk, vooral om als enige tas te gebruiken op kortere ritten), topcase en/of zijkoffers, enz. Als je goede, betaalbare en voldoende thermische onderkledij wil: ga bij Decathlon shoppen in de wintersport-rayon, keuze te over en aan erg lage prijzen, als je daar het midden of betere gamma neemt betaal je maar 1/3e van wat een 'dedicated' motormerk vraagt voor hetzelfde).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het risico om jou meteen op iets te zetten waar je mogelijks een hele hoop werk mee gaat hebben (en indien het kwalijk wil: tik te veeleisend voor een beginner, met navenante risico's): https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ktm-990-supermoto-benzine-zwart-82650854-2c3a-f043-e053-e350040a0524?cldtidx=5 Motorkarakter, power, rijgedrag en fun waar een F800GS bij verbleekt... Youtube maar eens de 990 SMT (uitlaatsound, reisvideo's, twisties gassinge...).

Om maar te zeggen: it ain't all BMW. Er zijn een PAK superzalige machines gemaakt en heel wat daarvan vind je voor hetzelfde of minder geld dan een BMW.

 

"Maar waarom rij jij dan zelf BMW?"  Omdat ik door een grondige testrit compléét verlekkerd ben geworden op de K1300R en ik zo'n ding moest/wilde hebben, dat en niks anders. Al zou ik nu mogelijks ook wel eens durven kijken naar een hoogpoter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral bedankt voor de grondige uitleg!

Het is inderdaad zo dat ik enkel nog maar ervaring heb met die Honda CB650 van de rijschool.

Ik had een moto genre F800GS / R1200GS in gedachten omdat die toch meer 'touring' zijn dan zo'n Honda CB.

Ik heb nogal een zwaar 'hand' , daarom dat ik het sportieve (lees: race-model-achtig) type moto voorlopig wil vermijden tot ik wat meer ervaring heb.

 

Maar zoals je zegt, ik weet in de verste verten nog niet wat er allemaal bestaat qua modellen, engines, uitvoeringen, ...

 

Ik was daarnet bijvoorbeeld deze tegengekomen: 

https://mobile.de/245L16 

 

Qua uitzicht inderdaad gelijkaardig aan die KTM die je voorstelt, maar qua rijplezier helemaal niet te vergelijken dan?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rijplezier kan veel vormen aannemen. Er is een (terechte, zuivere, niet te bediscussiëren) vorm van "rijplezier" die bestaat uit het kuisen van je moto of er gewoon met een verliefde blik naar staren, als je 'm in je tuin geparkeerd hebt en je met een goed glas in de hand naar het ding zit te lonken. Het andere extreem is 101% geven op maximale hellingshoek op circuit, of je enduro solo over een rotsachtig onverhard pad naar een bergpas op 3.000m hoogte dokkeren. En dan heb je de 1.001 versies daar tussenin. Wie zal er zeggen welke vorm van rijplezier jij moet kennen? Dat is aan jou om te ontdekken.

Ergens is het vrij evident dat een 'supermotard'-achtige hoogpotige sporttourer zoals de 990 SMT een sterk verschillend rijgedrag vertoont dan een F800GS. Die laatste is een adventure moto, met behoorlijk indrukwekkende offroad-capaciteiten. Zeer lange veerweg, groot/smal voorwiel (21"), enz. De KTM die ik hierboven aanhaalde heeft een compleet andere geometrie en afstelling: grippy rubber op 17" wielen, redelijk stevige wegligging en gericht op een compleet andere rijstijl.

Dus neen, niet goed te vergelijken, maar de ene is daarom niet beter of slechter dan de andere. 

In het begin is het vooral gissen naar wat men nu werkelijk wil. Daarom, again: ga verschillende modellen testrijden. Investeer daar eens een zaterdag of 2 in, door naar verschillende dealers te trekken en verschillende motoren te gaan testen. Zelfs een half uurtje per motorfiets kan je zo al zinvolle indicaties geven wat je wel of net minder leuk vindt.

Je gedachtengang over "zware hand" en je cognitieve vrees van krachtige modellen is niet verkeerd, maar weet dat er véél meer fout kan gaan op een motorfiets dan "te veel power niet de baas kunnen". Als je op zoek naar meer snelheid te lang de gaskraan van een minder krachtige fiets open houdt (eventueel zelfs met een half oog naar de speedo lonkend) en te laat gaat remmen voor de volgende bocht, ga je even veel pijn hebben als je je bocht mist. That said: het is evident dat een (erg) krachtige machine véél meer maturiteit vereist, want je zit op een powerkanon in no time aan fabelachtige snelheden en een motorfiets staat absoluut NIET snel stil... (genre: klop-alle-freins-toe omdat ge die auto uit de zijstraat niet of te laat gezien hebt...).
Maar toch: steek nu al maar in je hoofd dat het (vind ik toch) véél belangrijker is (dan de power de baas te kunnen) om op je moto echt con-ti-nu alle aandacht op de weg en (vooral) op de andere weggebruikers te hebben. Aandacht nooit laten verslappen (geen GPS bedienen onderweg, niet wegdromen op die ringweg die op een autostrade lijkt, ...) en altijd bedachtzaam zijn voor vreemde manoeuvres van die onkundige vierwielers (b.v. links pinken maar toch rechts afslaan, plots alle freins toe om wat voor reden, zich nog snel voor jou over de baan lanceren omdat ze denken dat jij met je 2 wielen veel mobieler/beweeglijker bent, in files op de meest ongelegen momenten zonder aankondiging van vak verspringen, enz.). Daarna gaat het om zelfbeheersing en daar is (veel) power een risico, maar overschatting van je kunnen nog een véél grotere.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste moto was een CB600F. Heel leuk, betrouwbaar en inderdaad nog niet te snel.

Want geef toe, als je net je rijbewijs behaald hebt is het de moto die met jou rijdt :lolz: 

DSC01316.JPG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet meteen het meest passende forum voor jouw vraag, vrees ik. Maar hier zitten wel enkele motards met een zeer rijke ervaring en boordevol zinvol advies (waar ik mezelf niet bij reken, voor alle duidelijkheid).
Je stelling dat je ABS wil, begrijp ik. Ik wil je er zeker niet van af praten, want het is (wat wié ook beweert) weldegelijk een zinvol safety feature. Alleen kan het zijn dat je ook wel eens advies krijgt dat je beter zal leren rijden als je 't zonder ABS stelt, omdat je zo sneller/beter zal leren ondervinden tot hoe ver je kan gaan. Ikzelf moet daar dan altijd bij denken: ja, maar als dat leergeld vereist in de vorm van het eens (of meerdere keren) onderuit gaan, nou neen bedankt. (Het omgekeerde is ook waar: ABS garandeert niet dat je alsnog eens 'den dek past'. Maar zat is evident, lijkt me.)
Lees ook goed bij over de gebreken van de BMW ABS-systemen van de verschillende jaren/modellen. Desnoods op Engelstalige of Duitstalige fora, als dat gaat.
Ik heb een heel eind terug ook m'n examen gedaan op zo'n Honda, de voorloper dan wel (CBF500 ABS). Heerlijk fietsje. Wendbaar, aangename zitpositie, leuk motorkarakter; echt een fiets waar je heel wat op kan leren. Kost ook geen hol en is doorgaans bijzonder betrouwbaar. Ziet er nog eens goed uit, ook.
Als je iets anders wil (iets waar je dus nog geen ervaring mee hebt): zorg dat je grondig kan testrijden voor je iets koopt. Met een ander type motorfiets verandert er meer dan enkel maar de zithouding. Een F800GS met een 21" voorwiel, banden die eerder op een mixed gebruik mikken, een ophanging die op (soft) offroad werk is afgestemd, enz. ... is op best veel vlakken grondig anders dan een opstapper-naked. Om te reizen en af en toe onverhard mee te pikken moet dat zalig zijn, maar ik zou er mijn pap niet mee kunnen koelen op alle andere ritten hier ten lande. Maar zoiets is puur persoonlijk, en daar geldt slechts één advies: testrijden. Als je een machine op 't oog hebt bij een dealer (merkendealer of andere), dan lukt het in principe altijd om daar gewoon open en eerlijk over te zijn en die voor een degelijke testrit (een uurtje of zo, minimum) mee te krijgen.
Een R1200GS heeft een dijk van een imago, en niet onterecht: hoe kundig dat ding is qua bochten pikken, het is een huzarenstukje. Je staat er van te kijken hoe belachelijk "eenvoudig" snel motorrijden wordt, zo goed als iedereen kan daar klaverbladen mee afhaspelen aan snelheden waar menig sportbike z'n tenen moet voor uitkuisen. En dat in alle comfort, er bovenop. Het inzetbereik van een GS is absurd breed (is zeer goed om te forenzen, quasi perfect om te reizen, kan z'n mannetje staan op onverhard, laat zich verdomd snel doorheen de twisties loodsen, ...) en heel dat "avontuurlijk imago" dat aan een GS kleeft spreekt veel mensen aan (ook al rijden er heel was GS-rijders hun banden vierkant door er vooral erg veel autostrade woon/werk km mee te malen). Maar opnieuw: zorg dat je daarmee grondig kan testrijden, zodat je ervaart hoe een specifieke moto rijdt en of het wel iets voor jou is. Zeker bij een GS moet je dat doen, want die dingen houden hun waarde erg goed en kosten doorgaans een redelijke duit...
Durf ook eens verder te kijken dan BMW. Niet zelden vind je voor een zelfde prijs (of minder) een objectief even goeie of zelfs betere fiets 'op een ander'. De BMW 2-cilinders (staande twin in de 800, boxer in de 1200) zijn ook niet de meest begeesterende motoren (in de betekenis van 'engines') die je kan kopen, dus het kan verhelderend zijn om eens een 3-cilinder te gaan rijden, of een V-twin, of een viercilinder, ... 
Meer specifiek: in de categorie waarin je lijkt te willen shoppen en met het budget dat je te spenderen lijkt te hebben (ik ga nu even uit van een 6-7k), zouden b.v. een Honda Varadero of een Yam Ténéré of een KTM Adventure/Supermoto een optie kunnen zijn. Als je ook naar andere categorieën begint te kijken zijn de mogelijkheden plots bijna eindeloos...
Budget is een belangrijke factor. Vergeet niet ook best wel wat (lees: best veel) budget opzij te houden voor al het andere goeie spul dat je écht wel wil: een tophelm (Shoei, Schuberth, ... ook hier geldt: passen, passen, passen ... je kan elk model bij RAD (Drongen) testrijden trouwens), goede kledij, de nodige beschermingsmiddelen (idealiter al the full package 3DO (of gelijkaardig) in je vest&broek, bijkomend evt meteen een level 2 rugprotector), stevige/veilige botten, zeker 2 paar handschoenen, eventueel een doorwaaipak voor de zomer, een communicatiesysteem (al was het maar om je GPS toe te laten jou aan te spreken in je helm en/of om je smartphone de Waze- of Sygic-instructies auditief te laten presenteren), een GPS, tanktas (quasi noodzakelijk, vooral om als enige tas te gebruiken op kortere ritten), topcase en/of zijkoffers, enz. Als je goede, betaalbare en voldoende thermische onderkledij wil: ga bij Decathlon shoppen in de wintersport-rayon, keuze te over en aan erg lage prijzen, als je daar het midden of betere gamma neemt betaal je maar 1/3e van wat een 'dedicated' motormerk vraagt voor hetzelfde).
Kging just hetzelfde zeggen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Bouver zei:

Welke motor zouden jullie aanraden om mee te beginnen?

In de rijschool heb ik telkens gereden met een Honda CB600.

Omdat ik graag iets 'rechter' op de moto zou willen zitten had ik gedacht aan een BMW F800GS.

Of zouden jullie direct voor de R1200GS gaan?

Het zou in beide gevallen gaan om een tweedehands exemplaar van rond de jaren 2005, ABS is een must.

 

Alvast bedankt jullie mening!

De standaard vragen:

- Kilometers per jaar?
- Waar en hoe worden die verreden?
- Duo?
- Goede 'eerste' motor? Of moet het direct 'first time right' zijn? (voor zover bestaat)

Dan, voor de rest kan ik eigenlijk gTa enkel bijtreden. Alhoewel hij zeker niet geplaatst is om jou van advies te voorzien! :D  (hij is weer veel te bescheiden natuurlijk...)

Één tip welke nog ontbrak: huur eens een motor voor een weekend of een hele dag. Het eerste kwartier en zelfs het eerste uur kan zwaar tegenvallen of juist geweldig lijken. Het is de vier of zelfs tiende keer dat je jouw been over dat zadel zwiert dat je wat gevoel gekregen hebt met de motor en je geplaatst bent om een goed oordeel te vellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De KTM sm vind ik nu niet meteen iets om te beginnen.
Toch niet met wat TS voor ogen heeft.
Echt toeren doe je daar niet mee.
Die schokt als je daar traag wilt mee rijden. :D
Gaat heel hard en heeft eigenlijk nog een hoog zwaartepunt.
Heb de mijne verkocht omdat ik er nog zotter mee reed dan met mijn racers maar heb er heel graag mee gereden.

De Smt heeft/ had andere verhoudingen dacht ik maar heel veel zal het niet zijn vermoed ik.
De gs 800 is een allemansvriend vriend en de Honda die dragonfly voor stelt is een speel fiets waar je je heel goed mee kan amuseren, zelfs op een trackday.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

 

De standaard vragen:

- Kilometers per jaar?

- Waar en hoe worden die verreden?

- Duo?

- Goede 'eerste' motor? Of moet het direct 'first time right' zijn? (voor zover bestaat)

Dan, voor de rest kan ik eigenlijk gTa enkel bijtreden. Alhoewel hij zeker niet geplaatst is om jou van advies te voorzien! default_biggrin.gif  (hij is weer veel te bescheiden natuurlijk...)

Één tip welke nog ontbrak: huur eens een motor voor een weekend of een hele dag. Het eerste kwartier en zelfs het eerste uur kan zwaar tegenvallen of juist geweldig lijken. Het is de vier of zelfs tiende keer dat je jouw been over dat zadel zwiert dat je wat gevoel gekregen hebt met de motor en je geplaatst bent om een goed oordeel te vellen default_smile.png

 

- Kilometers per jaar vind ik moeilijk in te schatten aangezien ik nog nooit een moto gehad heb. Voorlopig ook geen vrienden die hun motorrijbewijs hebben dus het zal niet overdreven veel zijn. Ik vermoed iets rond de 5000km/jaar?

 

- Er zal voornamelijk hier in de streek (WVL Izegem) gereden worden. Redelijk wat boerebaantjes en gewestwegen dus. Het zou ook aangenaam zijn dat de motor comfortabel genoeg is om bijvoorbeeld eens een rit te doen van enkele uren naar bijvoorbeeld N-Frankrijk. Circuitrijden ga ik mij (voorlopig) niet aan wagen.

 

- Ik zal voor 90% van de tijd alleen op de motor zitten. Al is het wel handig als er occasioneel eens iemand achterop kan zitten.

 

- 'First time right' zou mooi zijn natuurlijk maar ik begrijp ook dat dit niet evident is. Gezien de beperkte kost van BIV is het nu ook geen drama moest er na 6 maand iets anders komen omdat het mijn ding niet is.

 

Heb je adresjes waar je een moto voor een dag kan huren/testen?

 

 

 

 

 

De gs 800 is een allemansvriend vriend en de Honda die dragonfly voor stelt is een speel fiets waar je je heel goed mee kan amuseren, zelfs op een trackday.

 

Indien het een GS wordt, de 800cc of direct de 1200cc?

 

M'n rijinstructeur had net een nieuwe R1200GS in ontvangst genomen en zei me dat die motor eigenlijk wel meevalt qua PK's enzo.

 

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke moto is snel en gevaarlijk. Een GS niet meer of minder dan een andere. 

Als het je kan helpen, bij mij is het als volgt gegaan:

eerst een paar enduro’s voor in het veld. 

Daarna een Transalp (zalig ding, maar waarschijnlijk is elke eerste moto een zalig ding). Maar dan echt dikwijls met een smile in mijn helm gezeten!

daarna een R1200RT, hele goeie moto

daarna een R1200GSA, beste moto ooit, had ik nooit mogen wegdoen, heb er nog elke dag spijt van.

daarna een maat in een karretje zien belanden en gestopt met baanrijden.

Nog effe terug enduro gereden en nu niets meer. Zal altijd blijven kriebelen, maar mijn vrouw en dochter zien het echt niet meer zitten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, DDke zei:

Elke moto is snel en gevaarlijk. Een GS niet meer of minder dan een andere. 

Als het je kan helpen, bij mij is het als volgt gegaan:

eerst een paar enduro’s voor in het veld. 

Daarna een Transalp (zalig ding, maar waarschijnlijk is elke eerste moto een zalig ding). Maar dan echt dikwijls met een smile in mijn helm gezeten!

daarna een R1200RT, hele goeie moto

daarna een R1200GSA, beste moto ooit, had ik nooit mogen wegdoen, heb er nog elke dag spijt van.

daarna een maat in een karretje zien belanden en gestopt met baanrijden.

Nog effe terug enduro gereden en nu niets meer. Zal altijd blijven kriebelen, maar mijn vrouw en dochter zien het echt niet meer zitten..

Je hebt dus nog niet op een ‘scherpe’ moto gereden.

Ja, elke moto is gevaarlijk. Maar de een boezemt meer ontzag in dan de ander. Er zijn genoeg beginners op een (voor hun) verkeerde moto gestart welke daardoor enkel met een klein hartje rondgereden hebben, met weinig plezier...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste moto moet je wegblijven van een GSA want die is te zwaar als eerste moto
Een 1200 GS is een prachtige moto die stuurt als een fiets en zeer plezant blijft na een tijdje en met zijn vermogen perfect plezant
Ga je voor minder vermogen dan wordt het rap saai omdat alles went maar van een 150pk zou ik wegblijven in jou geval (voorlopig )
Zorg voor zeer goede kledij die je beschermt want vallen doe je toch en werk constant aan je kijktechniek
Weet wel dat een zacht zadel niet plezant is voor lange afstanden en maak vooral dat je je voet goed kan zetten bij een GS en niet alleen je tenen
Bij een aflopende weg ga je verrast worden en ga je die niet kunnen houden



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het jaar dat topicstarter zoekt hebben die gs’en maar 105 pk dacht ik. Is inderdaad een zware moto, maar van zodra je een meter rijdt voel je dat nimeer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, msxx said:

Je hebt dus nog niet op een ‘scherpe’ moto gereden.

Ja, elke moto is gevaarlijk. Maar de een boezemt meer ontzag in dan de ander. Er zijn genoeg beginners op een (voor hun) verkeerde moto gestart welke daardoor enkel met een klein hartje rondgereden hebben, met weinig plezier...

Ik heb ooit eens op een R6 gereden, maar ik ben eerder een toerer. Ik vind grote, zware moto’s de max. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe kan je elke moto als eerste moto gebruiken, afhankelijk van je eigen ingesteldheid. Natuurlijk is de ene moto al geschikter dan de andere. Zelf ben ik begonnen met een .... Fireblade, niet de meest courante eerste moto, maar het kan als je het hoofdje erbij kan houden. Ik had ervoor wel al veel met brommertjes enz gereden. Daarna heb ik een CBR600RR gehad en daarna een KTM 990 SM-R. De KTM was veruit de gemakkelijkste en wendbaarste, maar wel koppiger in lage toeren door de 2-cylinder. Een 4-cylinder is smoother. Een naked of zware supermotard heeft als voordeel dat je wat meer rechtop zit en dus meer wind vangt. Hierdoor ga je de hoge snelheden niet zoveel opzoeken. En door het brede stuur zijn dit zeer wendbare modellen.

Wat zeker aan te raden is om wat praktijk training te volgen, bochten techniek op de openbare baan (compleet verschillend van circuit lijnen), kijktechniek, uitwijken, remmen enz. Ik heb meerdere Ardennen trainingen gedaan met Freebike België.

 

Succes alleszins met de keuze en veel plezier nadien met het stalen ros.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Bouver zei:

 

 

 

Heb je adresjes waar je een moto voor een dag kan huren/testen?

 

Hautekiet is niet zo heel ver voor u dan.

http://www.hautekiet.be/motorverhuur.asp

Caset verhuurt ook maar is duurder.

Mijn tip: Kawa Z650/Ninja 650

Heb die zelf een dag gehuurd, voor secundaire wegen annex boerebaantjes ruim voldoende vermogen. Komt in binnen- en buitenland supergoed uit alle testen.

Of een Duke 390 als je met het 1-cil. karakter kunt leven 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/7/2018 om 00:05, gTa zei:

Niet meteen het meest passende forum voor jouw vraag, vrees ik.

En dan een heel boek erachter :lol: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/7/2018 om 09:00, Brunault zei:

Als eerste moto moet je wegblijven van een GSA want die is te zwaar als eerste moto
Een 1200 GS is een prachtige moto die stuurt als een fiets en zeer plezant blijft na een tijdje en met zijn vermogen perfect plezant
Ga je voor minder vermogen dan wordt het rap saai omdat alles went maar van een 150pk zou ik wegblijven in jou geval (voorlopig )
Zorg voor zeer goede kledij die je beschermt want vallen doe je toch en werk constant aan je kijktechniek
Weet wel dat een zacht zadel niet plezant is voor lange afstanden en maak vooral dat je je voet goed kan zetten bij een GS en niet alleen je tenen
Bij een aflopende weg ga je verrast worden en ga je die niet kunnen houden



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eén voor één superwaardevolle tips. :up:  Dit is duidelijk de ervaring die spreekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid