Ga naar inhoud

Aspect ratio van banden verhogen


ma:

Aanbevolen berichten

Ik rijd op mijn auto met volgende bandenmaten:

V: 245/35/20

A: 275/30/20

Dat zijn runflat banden. Nu heb ik daar nogal slechte ervaringen mee: zo heb ik eens een velg stuk gereden, doordat putten in de weg door de harde wand direct op de velg doorgegeven worden.

Nu zijn de runflat banden bijna versleten en kijk ik eens rond voor nieuwe banden. Bij de bandencentrale raden ze me opnieuw runflat banden aan, maar ik zou toch voor gewone banden gaan (Michelin Michelin Pilot Sport 4S). Ik was nu eens aan het denken: mocht ik de aspect ratio wat verhogen, waardoor de flank van de band breder wordt (ik zou naar 245/40/20 en 275/35/20 gaan), zou dat een goed idee zijn?

  • Confort zal waarschijnlijk wel verhogen (maar genoeg opdat het de moeite is?)
  • Zou het visueel een groot verschil maken? auto zal lichtjes omhoog komen denk ik?
  • En zou dat problemen opleveren voor de keuring? 
Link naar reactie
Delen op andere sites

van de afmetingen (omtrek, breedte) mag je niet zomaar afwijken, het is strikt afgelijnd wat er wel en niet mag.
wagens gemaakt voor runflat banden hebben een andere ophanging dan hetzelfde model met gewone banden. het zal allemaal een stuk zachter of zompiger rijden, wat je wel kunt opvangen door grotere velgen met een lager profiel banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd in de winter op 19", maar vind de 20" mooier, dus wil die niet opgeven in de zomer.

Bedankt voor de feedback. Dan blijf ik met mijn gewone maat verder rijden. Ik ga wel wisselen van RFT naar gewoon. 

Het feit dat wagens speciaal gemaakt worden voor runflat en een andere ophanging zouden hebben, heb ik nog niet gehoord, lijkt me straf.

Leek me een leuke oplossing om de wanden wat groter te maken en zo wat meer confort te krijgen. Maar als het niet mag, mag het niet natuurlijk :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijken op je gelijkvormigheidsattest wat mag.  

Maar anderzijds gewoon doen. Is zoals veel zaken die niet mogen van de keuring, het mag niet maar iedereen doet het wel. 

Van grotere wielen stijgt je vebruik wel, maar je km-teller zal trager gaan 😁

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, ma: said:

Het feit dat wagens speciaal gemaakt worden voor runflat en een andere ophanging zouden hebben, heb ik nog niet gehoord, lijkt me straf.

 

Quote

Performance-wise, runflats have extremely stiff/strong sidewalls (to support weight if the tire deflates). As such, they tend to not "roll under" in hard cornering, but they have a rougher ride than non-runflats. They are also considerably heavier, adding to unsprung weight, which can have a negative effect on overall handling. The suspension on the E9x and F3x series of cars (as well as other BMW models) has been tuned to take these factors into consideration and still give a comfortable ride with good handling. I've put non-runflats on my previous E92 and my wife's 128i convertible with no discernible difference other than a slightly more comfortable ride. That said, the latest generation of runflats is far better than the earlier ones, and there is less of a harsh ride. I still plan to put non-runflats on my F30 when these original tires wear out, mainly due to the higher cost and somewhat lower tread life of runflats.

 

Quote

When asked about the criticism of run flat tires Roberts said “run flat tires by their design do have stiffer sidewalls than conventional tires, however, all current BMW models that use run flat tires have suspensions that were significantly developed for use with this technology.” He added “These suspensions have been developed and tuned for the best possible ride comfort. The safety benefits of run flat tires are so significant as to outweigh any possible trade-offs.”

When asked if owners could or should swap out their run flats either when a replacement tire is needed or because they’re looking for added performance, Roberts was unequivocal. “We do not recommend replacing run flat tires with conventional tires,” he said, “that deviates away from the original design, safety and suspension calibration technology that the run flats were originally designed for.”

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik ben eigenlijk niet te vinden voor die tendens van steeds grotere wielen (en bijgevolg grotere wielkasten).

Vroeger ging dat prima op 17". Nu leggen ze standaard al 20" op een Civic Type-R. 19" op een Mégane RS, Focus RS, Golf GTI/R,...

Zelf vind ik 18" op een C segment auto de correcte size.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid