Ga naar inhoud

Turbo laten nadraaien


ma:

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me eens af:

Ze zeggen steeds dat het goed is voor een turbo om na een rit de motor een 30-tal seconden te laten nadraaien na het rijden of om de laatste kilometers rustig te rijden en de turbo niet meer aan te spreken.

Geld dit ook voor de basis turbo diesels zoals een BMW 320d en een VW Golf TDI? En is dat nog steeds interessant voor moderne motoren?

Zo een start-stop systeem is dan toch echt nefast voor de turbo?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het toch doen, maar ik laat hem niet nadraaien, ik belast de laatste kilometers de turbo niet meer of zo goed als niet.

 

Bij een hybride is dat onwerkbaar.. je kan elektrisch rijden en dan op een knopje duwen en plots springt de ICE op full power.. na een paar seconden gewoon terug elektrisch.. “boost” functie heet zoiets.

 

Het zal wel heel blijven zeker ? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier en in de vorige auto's ook elke keer de start stop permanent uitgezet/laten uitzetten.

De fabrikant moet naar het verbruik zien en co2 uitstoot. Door zulke systemen komen ze aan de lagere waardes. Dat een auto onderdeel daardoor meer afziet zal hen worst wezen. 2 jaar moet dit tenslotte maar meegaan en dan is een nieuwe turbo, startmotor of dergelijke voor rekening van de klant.

Het rare is bv dat bij BMW, of zo was het vroeger, je in korte tijd 5x stil valt met de start/stop functie deze nadien niet meer stil valt voor een tijd, dus toch iets dat zegt dat het systeem niet echt vriendelijk is voor de motor. Ook het feit dat in de sport stand van BMW de auto niet stilvalt en in comfort modus wel, al is het even slecht voor de motor als je in comfort of sport doorblaast. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

hier en in de vorige auto's ook elke keer de start stop permanent uitgezet/laten uitzetten.

De fabrikant moet naar het verbruik zien en co2 uitstoot. Door zulke systemen komen ze aan de lagere waardes. Dat een auto onderdeel daardoor meer afziet zal hen worst wezen. 2 jaar moet dit tenslotte maar meegaan en dan is een nieuwe turbo, startmotor of dergelijke voor rekening van de klant.

Het rare is bv dat bij BMW, of zo was het vroeger, je in korte tijd 5x stil valt met de start/stop functie deze nadien niet meer stil valt voor een tijd, dus toch iets dat zegt dat het systeem niet echt vriendelijk is voor de motor. Ook het feit dat in de sport stand van BMW de auto niet stilvalt en in comfort modus wel, al is het even slecht voor de motor als je in comfort of sport doorblaast. 

Heeft volgens mij te maken met batterijspanning. 5x na elkaar starten vraagt wel wat van de batterij. Als je dan even gereden hebt is hij weer voldoende bijgeladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Het rare is bv dat bij BMW, of zo was het vroeger, je in korte tijd 5x stil valt met de start/stop functie deze nadien niet meer stil valt voor een tijd, dus toch iets dat zegt dat het systeem niet echt vriendelijk is voor de motor. Ook het feit dat in de sport stand van BMW de auto niet stilvalt en in comfort modus wel, al is het even slecht voor de motor als je in comfort of sport doorblaast. 

Dat zal wel bij meerdere merken zo zijn zeker?

Ale toch al zeker bij Renault, want mijn Megane doet het ook op die manier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Jochen zei:

Heeft volgens mij te maken met batterijspanning. 5x na elkaar starten vraagt wel wat van de batterij. Als je dan even gereden hebt is hij weer voldoende bijgeladen.

Zal wel niet altijd exact 5 keer zijn, maar heeft idd met de batterijspanning te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de kerel van Ladermanufaktur en de ontwikkelaars op het werk is nadraaien bij moderne niet meer zinvol. Het laten nadraaien was vroeger nodig omdat de oliepomp anders stopte en daarmee de olie op de as bleef staan en kookte. Bij huidige wagens hebben de pompen een naloopprogramma. Nadraaien is zelfs nefast, aangezien de turbo eerder opwarmt bij gebrek aan rijwind (de meeste motorruimtes zijn ontwikkeld om zo lang als mogelijk warmte te houden bij stilstand). Veel belangrijker is de laatste kilometers rustig rijden om alles te laten koelen en bij koude motor geen vollast vanuit lage toeren. 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de kerel van Ladermanufaktur en de ontwikkelaars op het werk is nadraaien bij moderne niet meer zinvol. Het laten nadraaien was vroeger nodig omdat de oliepomp anders stopte en daarmee de olie op de as bleef staan en kookte. Bij huidige wagens hebben de pompen een naloopprogramma. Nadraaien is zelfs nefast, aangezien de turbo eerder opwarmt bij gebrek aan rijwind (de meeste motorruimtes zijn ontwikkeld om zo lang als mogelijk warmte te houden bij stilstand). Veel belangrijker is de laatste kilometers rustig rijden om alles te laten koelen en bij koude motor geen vollast vanuit lage toeren. 

Een deftig onderbouwde uitleg kan ik altijd smaken
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij koude motor vind ik dat meer dan logisch dat je het kot niet opentrekt, daarom is het raar waarom er bij vele wagens zo weinig olietemperatuur af te lezen valt.

start/stop is gewoon een truukje dat mij niet zint.

laten nadraaien doe ik toch altijd.

maar goede uitleg, een cool down periode na zwaar doorrijden doe ik ook en ik denk, mensen die graag goed en snel doorrijden, dit wel zullen weten om dat ook te doen als het hun eigen materiaal is tenminste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Bouncing Bullet said:

Volgens de kerel van Ladermanufaktur en de ontwikkelaars op het werk is nadraaien bij moderne niet meer zinvol. Het laten nadraaien was vroeger nodig omdat de oliepomp anders stopte en daarmee de olie op de as bleef staan en kookte. Bij huidige wagens hebben de pompen een naloopprogramma. Nadraaien is zelfs nefast, aangezien de turbo eerder opwarmt bij gebrek aan rijwind (de meeste motorruimtes zijn ontwikkeld om zo lang als mogelijk warmte te houden bij stilstand). Veel belangrijker is de laatste kilometers rustig rijden om alles te laten koelen en bij koude motor geen vollast vanuit lage toeren. 

ja maar dat is eerder de koelvloeistofpomp en niet de oliepomp, oliepomp is motoraangedreven, elektrische waterpompen bestaan wel op auto's.

Dit is geen nieuwe technologie...deze auto heeft dat ook: thermoschakelaar op de turbo, secundaire elektrische waterpomp rechtstreeks op koelcircuit en accu.

Waar mensen soms schrik voor hebben is het toerental van de turbo en het plots wegvallen van oliedruk -> mogelijke schade aan turbolagering. Hele goeie turbo's hebben hier geen problemen mee want dat zijn ball bearing turbo's, maar op gewone straatwagen zitten die niet. Hoe dan ook turbo's gaan niet al te vaak kapot en dus zou ik er mij dus ook niet veel zorgen om maken.

IMG_20180505_202420.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gewoon ik zei:

Ik zou me net meer zorgrn maken met kogellagers dan met glijlagers bij wegvallen oliedruk

Waarom? Raakoppervlakte van de kogellagers kleiner? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/8/2018 om 17:42, Ice_Ken zei:

ja maar dat is eerder de koelvloeistofpomp en niet de oliepomp, oliepomp is motoraangedreven, elektrische waterpompen bestaan wel op auto's.

Dit is geen nieuwe technologie...deze auto heeft dat ook: thermoschakelaar op de turbo, secundaire elektrische waterpomp rechtstreeks op koelcircuit en accu.

Waar mensen soms schrik voor hebben is het toerental van de turbo en het plots wegvallen van oliedruk -> mogelijke schade aan turbolagering. Hele goeie turbo's hebben hier geen problemen mee want dat zijn ball bearing turbo's, maar op gewone straatwagen zitten die niet. Hoe dan ook turbo's gaan niet al te vaak kapot en dus zou ik er mij dus ook niet veel zorgen om maken.

IMG_20180505_202420.jpg

Je hebt gelijk, beide eigenlijk. Volgens de Profis is het belangrijkste echter dat de olie in beweging blijft. De waterpomp kan maar weinig doen als de waterkoeler geen rijwind heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎6‎/‎08‎/‎2018 om 19:54, Krikkie zei:

Waarom? Raakoppervlakte van de kogellagers kleiner? 

kleinere toleranties, dus temperatuur en smering spelen een veel belangrijkere rol. Bij een glijlager (zeker diegene met een oliegroef) blijft er vaak nog een restje olie achter, wat kan zorgen voor gebrekkige smering. Wat nog steeds beter is dan geen smering

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar dan tegenoverstaat dat een kogellager minder olie nodig heeft voor een goede smering, dus met een heel minie’ olierestje ook een beetje smering overhoud...

 

moraal van het verhaal: cooling down en dan even laten nadraaien zijn het beste voor elk soort turbo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid