Ga naar inhoud

MINI bijhouden of wegdoen?


kefkie

Aanbevolen berichten

Ik rij heel graag met de V90 en is oké als daily, maar die auto past totaal niet op een circuit thuis.  Logisch :lol: 

Afgelopen jaren reed ik ofwel met een 911 of met mijn Leon op het circuit. Van die 911 gaat niet veel meer in huis komen dus zijn de trackdaydeelnames in 2018 jammer genoeg beperkt gebleven.

In 2019 wil ik er terug wat meer gaan rijden en heb ik dus aangepast vervoer nodig. Aangezien 2019 het jaar wordt van de bouw van onze woning heb ik niet zomaar het geld opzij liggen om iets leuks te kopen a la Boxster of Z4.

Mijn vrouw rijdt met een mini rond van 5 jaar oud en 60k km en zij wilt iets praktischer, dus wilt ze een mini 5-deurs :lol: . Eentje die we bijna hadden besteld bij @Tommie, maar uiteindelijk niet is doorgegaan wegens haar zwangerschap van onze 2 dochter.

De deal was dat zij de nieuwbouw "kreeg" en ik een trackday/weekend-auto mag kopen. Om de periode te overbruggen tot er echt iets leuks vanaf kan hebben we 2 pistes voorzien:

1. Haar mini bijhouden en gebruiken als tracktoy. Andere remmen/banden/ophanging en je daar geraak je al mee verder op Zolder of Mettet. Ik vind dat een aangenaam gooi- en smijt autoke, verbruikt niet veel, taks is 2x niks en de verzekering is +- € 900/jaar en we kennen de auto van begin tot nu. Nadeel waar ik het meeste schrik voor heb is het beperkte vermogen van 140pk (0-100 +- 8 seconden en top van 225).

2. Haar mini ook buiten en iets kopen a la E36 om mee te bollen. Voordeel is de achterwielaandrijving maar het nadeel heb ik al eens ervaren met mijn E39. Beetje vlot rijden en om de 5 minuten was er wel iets kapot en na 1 jaar heeft die z'n geest gegeven. Niets zo duur als een goedkope BMW.

 

Wat zouden jullie doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, kefkie said:

Ik rij heel graag met de V90 en is oké als daily, maar die auto past totaal niet op een circuit thuis.  Logisch :lol: 

Afgelopen jaren reed ik ofwel met een 911 of met mijn Leon op het circuit. Van die 911 gaat niet veel meer in huis komen dus zijn de trackdaydeelnames in 2018 jammer genoeg beperkt gebleven.

In 2019 wil ik er terug wat meer gaan rijden en heb ik dus aangepast vervoer nodig. Aangezien 2019 het jaar wordt van de bouw van onze woning heb ik niet zomaar het geld opzij liggen om iets leuks te kopen a la Boxster of Z4.

Mijn vrouw rijdt met een mini rond van 5 jaar oud en 60k km en zij wilt iets praktischer, dus wilt ze een mini 5-deurs :lol: . Eentje die we bijna hadden besteld bij @Tommie, maar uiteindelijk niet is doorgegaan wegens haar zwangerschap van onze 2 dochter.

De deal was dat zij de nieuwbouw "kreeg" en ik een trackday/weekend-auto mag kopen. Om de periode te overbruggen tot er echt iets leuks vanaf kan hebben we 2 pistes voorzien:

1. Haar mini bijhouden en gebruiken als tracktoy. Andere remmen/banden/ophanging en je daar geraak je al mee verder op Zolder of Mettet. Ik vind dat een aangenaam gooi- en smijt autoke, verbruikt niet veel, taks is 2x niks en de verzekering is +- € 900/jaar en we kennen de auto van begin tot nu. Nadeel waar ik het meeste schrik voor heb is het beperkte vermogen van 140pk (0-100 +- 8 seconden en top van 225).

2. Haar mini ook buiten en iets kopen a la E36 om mee te bollen. Voordeel is de achterwielaandrijving maar het nadeel heb ik al eens ervaren met mijn E39. Beetje vlot rijden en om de 5 minuten was er wel iets kapot en na 1 jaar heeft die z'n geest gegeven. Niets zo duur als een goedkope BMW.

 

Wat zouden jullie doen?

 

De mini houden, met een MX5 amuseer ik mij ook met het beperkte vermogen. Heb ook aan een oude 325i gedacht, maar zo’n Mazda is betrouwbaar voor mij en kun je dus voor niet teveel geld u toch amuseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor Mini is dat? En 900 euro verzekering voor 140pk lijkt me wel zeer aan de prijs trouwens. 
Vraag is of het de investering (remmen ophanging banden etc) waard is. In mijn ogen niet, dat gaat altijd underpowered aanvoelen. Of zou het een optie zijn om het ding ook nog eens te strippen etc? 

Een random E36 kopen om mee te tracken , forget it. Tenzij die al door een vorige liefhebber aangepakt is kan je beginnen met er 1,5 à 2k in te stoppen voor deftige opganging, frisse rubbers, andere banden, vers remmerijprul. 

Belangrijke vraag: wat is je budget? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een mini one, lichtjes gechipt (van 75pk/135Nm naar 140pk/175Nm). Het is er eentje met sportophanging van de cooper en nu zitten er brembo schijven/blokken onder.

8EACE9E6-77E0-4DCE-8ECE-410DF1DD2A64_zps

 

Mijn vrouw heeft op korte tijd 2 accidenten in fout gehad, helpt niet aan de verzekeringspremie :lol:.

Ding kan/mag volledig gestript worden, achterbank weg, andere voorstoelen,... maar idd ik twijfel over het beperkte vermogen. Ik amuseer mij er wel mee op de boerenbaantjes hier in de buurt.

Budget is 10k als er iets anders gekocht zou worden. 

Auto zou een jaar of 3-4 moeten meegaan om dan te "upgraden" naar iets leukers.

 

Oja, MX-5 gaat niet want daar krijg ik mijn lange benen niet in weggestoken :D 

En ik heb 2 linkerhanden, dus voor het kleinste defect moet ik iemand aanspreken omdat het herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat als je de extra overnamepremie voor de Huidige Mini gebruikt om een 5-deurs Cooper S met enkele JCW opties ivm ophanging etc..?

Qua running costs scheelt dat ook weer, want je dient taks + verzekering te betalen voor 2 in plaats van 3 wagens

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Parsifal zei:

En wat als je de extra overnamepremie voor de Huidige Mini gebruikt om een 5-deurs Cooper S met enkele JCW opties ivm ophanging etc..?

Qua running costs scheelt dat ook weer, want je dient taks + verzekering te betalen voor 2 in plaats van 3 wagens

 

Dat kan ook inderdaad, nog niet zo'n slecht idee. Ik zie in de configurator dat zo'n cooper S met JCW pack 34k kost.

de volvo is geen privé wagen, dus daar betaal ik alleen maar VAA voor.

 

2 minuten geleden, Parsifal zei:

Of koop je madam een Fiesta ST... :D 

 

Het is er zo eentje die alleen maar mini wilt rijden :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier al eerder werd aangehaald: 106 GTI. Kameraad van mij heeft eentje. Achterbank is eruit, iets sportievere ophanging en een ander uitlaatje onder. Dat is echt een fun bakske! Onderdelen zijn ook echt goedkoop blijkbaar.

Maar voor €10k heb je ook al een Fiesta ST (vorig model), en dat is misschien dan een betere optie?

https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ford-fiesta-1-6-ecoboost-st-klima-radio-cd-benzine-rood-e0ee8efd-a1fd-4f09-a2e9-55fe5502cfd7

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, kefkie said:

Dat kan ook inderdaad, nog niet zo'n slecht idee. Ik zie in de configurator dat zo'n cooper S met JCW pack 34k kost.

Zou die JCW kit laten voor wat het is en dat geld investeren in de JCW remmen, velgen en ophanging die je als accessoire moet aankopen.

De remmen van een Cooper S zijn al op het randje voor de Ardennenrit, laat staan voor circuit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Timo zei:

Dus ze wilt een 5 deurs, jij zou de mini verkopen en een E36 in de plaats kopen om te tracken en die moet zij dan ook gebruiken als daily? 

 

Nee voor haar komt er sowiso een nieuwe daily. Mini 5-deurs of countryman.

De mini van nu zou dus blijven als 3e auto (ofwel een E6 bv.), tot het budget er is voor een deftige 3e auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

RHD S2000? 
Voor grote mensen niet ideaal, tenzij je direct Recaro Polo positions installeert.
Staat ook hoog op mijn lijstje.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel krijg je nu nog voor de huidige Mini? 
Gaat de tussenstap om van deze een tracktool-ish dingkje te maken, en tijd later iets volwaardigers te kopen je uiteindelijk niet meer kosten? 
Of plan je die mini na zijn carrièreswitch als tracktool weer origineel te zetten en zo te verkopen? Als tracktool neem ik aan dat er weinig interesse zal zijn, gezien meesten dan liever meteen voor iets gaan met meer vermogen? 

Wel nog mooie vermogenswinst op dat blokkie zeg! Is dat een geblazen naftje misschien? (ken geen hol van mini's)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Alexis zei:

Hoeveel krijg je nu nog voor de huidige Mini? 
Gaat de tussenstap om van deze een tracktool-ish dingkje te maken, en tijd later iets volwaardigers te kopen je uiteindelijk niet meer kosten? 
Of plan je die mini na zijn carrièreswitch als tracktool weer origineel te zetten en zo te verkopen? Als tracktool neem ik aan dat er weinig interesse zal zijn, gezien meesten dan liever meteen voor iets gaan met meer vermogen? 

Wel nog mooie vermogenswinst op dat blokkie zeg! Is dat een geblazen naftje misschien? (ken geen hol van mini's)

Vorig jaar was dat 10 of 11k overname ongeveer.

Een week of 2 geleden nog met een 2004 Impreza WRX gaan rijden. Ook wel een tof ding om mee rond te crossen. Auto had 170k km en de eigenaar heeft die voor iets meer dan 10k € gekocht. Maar ik ken niks van subaru behalve dat het veel lawaai maakt :lol: 

38614681_10156000530519794_5819255518677

Bedoeling zou idd zijn om die daarna terug origineel te zetten en te verkopen.

Het zijn maar gedachten omdat ik zelf niet goed weet wat te doen. :lol: 

Nee is een atmo 1.6'je. Maar is hetzelfde blok als de 95pk one en de 122pk cooper. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

WRX'en zijn tof, in onze club zijn er 2 die dat als daily gebruiken en 18liter is de norm. Betrouwbaar zijn ze niet maar voor het geluid alleen al zou ik het doen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen E36 kopen maar een E46, zijn wel propere te vinden in Duitsland voor rond de 5k€. Nog 2k€ voor upgraden ophanging en remmen. 3k€ over voor

4 uren geleden, #166 zei:

mini R53 - clio 2 RS - civic EP3 ... allemaal te vinden ruim binnen uw budget. de rest van de centen spenderen aan banden en remmen.

of misschien deze ... https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/honda-integra-benzine-wit-b9f7d175-4c7a-5509-e053-e250040ac03a?cldtidx=20

Integra 😍

Dalen ook niet in waarde dus goede deal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, jvc zei:

Integra 😍

mijn broer heeft er twee gehad (eerste platgereden en de tweede verkocht na de gezinsuitbreiding). waren heel plezante dingen om mee te rijden. blijven inderdaad rond die prijs hangen.

aangepast door #166
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid