Ga naar inhoud

Shooting Brakes lovers


Soul

Aanbevolen berichten

Laat dit topic starten met een artikel : bron : https://www.autoblog.nl/nieuws/de-13-coolste-shooting-brakes-op-een-rij-91302

De 13 coolste Shooting Brakes op een rij

 
BMW M Coupe

Een combinatie van een coupé en stationwagon. Kan het nog cooler?

 

Ergens is deze mix van power, snelheid, praktisch gemak en exclusiviteit waanzinnig gaaf. Het is echt een autotype voor ‘de kenner’. De redactie heeft nog nooit een rapper, voetballer of hoodvlogger in een Shooting Break zien rijden. Zie het zo: een M3 wordt gewaardeerd door zowel fijnproevers als patsers, terwijl een M Coupé enkel gewaardeerd wordt door liefhebbers.

Om meteen met de deur in huis te vallen: de Mercedes-Benz CLA en CLS Shooting Brake zijn geen Shooting Brakes. Dit is een pure marketing term die niet echt klopt. Het zijn namelijk liftbacks (of stationwagons met weinig laadruimte), maar dat klinkt minder cool. Mercedes heeft er sowieso een handje van. De reguliere CLA en CLS worden ‘vierdeurs coupé’s’ genoemd, maar zijn gewoon sedans met bizar weinig hoofdruimte achterin. De kroon wordt gespannen door BMW. Daar wist een verkoper mij mede te delen dat een X6 een heuse coupé was. Not cool, dude.

 

Maar wat is een Shooting Break dan wél? Eigenlijk is het simpel: een coupé met een lange daklijn en derde deur. De term ‘Shooting’ heeft niets te maken met de snelheid van de auto, alhoewel sommige Shooting Breaks zéér potent zijn. Dit type auto werd speciaal gebruikt voor de jacht. De heer van stand kon dan in een dure en bijzondere auto rijden, terwijl er voldoende ruimte was voor de geweren en jachthonden. Dat is de geschiedenis in de spreekwoordelijke notendop, als je meer wil weten dan raden we DIT ARTIKEL aan!

We nemen de coolste met je door:

Aston Martin V8 Sportsman Shooting Brake
Bij deze Aston zou je verwachten dat er meer van gebouwd zijn, want je ziet ze nog wel eens voorbijkomen op diverse veilingen. Niets is minder waar, want er zijn slechts 2 stuks van gebouwd. Beide in non-metallic British Racing Green (zoals het heurt) met eveneens groen lederen bekleding. Onder de kap huist de legendarische Tadek Marek V8, goed voor 354 pk. Ondanks dat deze auto Britser dan Brits was, waren beide exemplaren uitgerust met het stuur links.

Aston Martin V8 Sportsman Shooting Brake

BMW M Coupé
Waarschijnlijk de meest bekende op Autoblog. Waarom BMW deze auto heeft gebouwd is niet echt duidelijk. De M3 van de E36 en E46 generatie waren een stuk beter, praktischer, sneller en goedkoper. Daarbij was niet iedereen fan van de looks. De Audi TT was net op de markt en dat was pas een geslaagd ontwerp. We zijn nu 18 jaar verder en de M Coupé is er alleen maar mooier op geworden. De M Coupé was overduidelijk geïnspireerd op de oude Shooting Brakes van weleer. Wellicht iets overdone, te kitscherig en overdreven, maar dat was juist zijn charme. Verplicht leesvoer van @Larssb vind je hier.

BMW M Coupe

Callaway Aerowagen
Dit is eigenlijk geen auto dan wel een conversie. Callaway kun je het beste omschrijven als de Amerikaanse evenknie van RUF. De benadering voor verbetering en oog voor detail kent veel overeenkomsten. De Aerowagen concept was er vanwege twee redenen. De eerste is de ruimte. De Corvette C7 is voor zijn soort redelijk praktisch, maar een extra 150 liter kan natuurlijk nooit kwaad. Ten tweede is de aerodynamica van de C7 niet helemaal optimaal. Dus twee vliegen in één klap. Eigenlijk drie, want de Aerowagen is ook meteen de mooiste Corvette variant. Je kan de conversie krijgen op een standaard C7, maar je kan meteen een compressorkit bestellen. Ga je meteen naar 700+ pk.

Callaway C21 AeroWagen

Chevrolet Nomad
Waarschijnlijk was het niet eens de bedoeling om een Shooting Brake te bouwen met de Nomad. Legende Harvey Earl zwaaide met de designscepter en hij spoorde zijn team van ontwerpers aan om zo creatief mogelijk te worden. Dit resulteerde onder meer in de Corvette en later de Nomad. Dit was een tweedeurs stationwagon variant op basis van de Chevrolet Bel Air, alhoewel de Nomad in conceptversie nog gebaseerd was op de Corvette C1. Niet alleen qua looks nog altijd een van de coolste auto’s ooit gebouwd, ook de naam van de topmotorisering was cool: Super Turbo Fire V8. Yeah. De 4.6 liter achtcilinders hadden elektronische brandstof inspuiting en meer dan 280 pk, wat destijds erg veel vermogen was. Nu nog steeds, eigenlijk.

Chevrolet Nomad

Fiat 130 Maremma
Het is nu moeilijk voor te stellen, maar Fiat bouwde vroeger ook hele dikke middenklassers. De 130 serie had klasse, stijl en temperament. Naast een sedan was er ook een coupé, een zeer fraaie auto die minimaal kon concurreren met dat andere fraaie Pininfarina ontwerp, de Peugeot 504 Coupé. De 130 Maremma was zo geslaagd omdat het gewoon een productierijp exemplaar was. Sterker nog, er zijn er drie van gebouwd. Dankzij de teleurstellende verkopen van de coupéversie besloot Fiat de Maremma niet in productie te nemen, ondanks de lovende kritieken van designers en liefhebbers.

Fiat 130 Maremma

Ferrari GTC4Lusso
Ok, die naam is achterlijk, maar in elk geval beter dan de voorganger. We moeten deze benoemen omdat het nu eenmaal de enige shooting-brake is die je nieuw kunt kopen bij de dealer. Een gezond saldo op de bankrekening is gewenst. Echt mooi is de auto nog steeds niet te noemen, maar de facelift is zeker geslaagd, zeker in een historische kleur.  Het interieur is nog altijd techno-kitsch wat totaal niet past bij een GT. Blij worden we wel van de motor: een 6.3 liter V12 zonder turbo’s maar met vierwielaandrijving in de eerste vier versnellingen.

Ferrar GTC4Lusso

Honda Accord Aerodeck
Van alle Shooting Brakes was dit de meest betrouwbare. Het idee van de Accord Aerodeck was om de sportiviteit en exclusiviteit van een coupé te combineren met het praktisch gemak van een wagon. Wat ons betreft was Honda daar uitstekend in geslaagd. In eigen land was de Aerodeck een regelrechte flop, overigens. Dit terwijl de auto het in Europa niet eens zo slecht deed en in Engeland zelfs een klein hitje was. De Aerodeck werd alleen geleverd met de dikste 2.0 liter motoren en luxe uitrusting. Een van de eerste auto’s met ABS op alle vier de wielen. Weet je dat ook weer.

Honda Accord Aerodeck

Lancia Beta HPE
Niet zo betrouwbaar als de Honda, maar wel veel populairder. Er zijn in 10 jaar tijd meer dan 70.000 stuks van verkocht. De HPE (High Performance Estate) was gebaseerd op de gewone Beta. De neus, het interieur en de deuren zijn van de Beta Coupé, de rest is uniek voor de HPE. Aanvankelijk was de HPE leverbaar met redelijk pittige 1.6 en 1.8 vierpitters, maar aan het einde van de cyclus (toen de naam enkel HPE was) kon je deze Lancia krijgen met een 2.0 VX (volumex-) compressor motor met maar liefst 133 pk.

Lancia Beta HPE VX

Luchjenbroers Sport Touring
Tijd voor een beetje Trots Op Nederland, maar dan niet die vergane politieke partij. Tegenwoordig zijn de Touring modellen van BMW behoorlijk populair, maar er is een periode geweest dat de Beiers het zonder stationwagon moesten stellen. Om voor te lopen op de zaken besloot garage,- en schadebedrijf Luchjenbroers de zaag in een BMW E30 te zetten en zo een Shooting Brake te creëren. Het showmodel kreeg een bodykit van BBS, waar ook de wielen vandaan kwamen. Er zijn ook minder dikke Luchjenbroers Sport Tourings gebouwd, een overzicht vind je hier.

BMW Sport Touring

Lynx Eventer
Tegenwoordig zijn automerken druk bezig met het opzoeken van allerlei niches. Vroeger was dat anders. Gelukkig maar, want het heeft leuke auto’s opgeleverd (en kunnen wij bij AB lijstjes maken). Lynx begon in de jaren ’70 met het bouwen van Jaguar replica’s. Met name de E-Type en D-Type replica’s waren zeer in trek. Een klant wilde naast een E-Type replica ook graag een cabriolet variant op basis van de XJ. Geen probleem voor Lynx. Na het bouwen van een serie XJ Cabrio’s besloot het uber-Britse bedrijf een stationwagon te bouwen op de XJ-S V12, de Lynx Eventer. Misschien is dit wel het archetype Shooting Brake: stijlvol, luxe, understated en snel. Van de 67 exemplaren was er eentje uitgerust met een zes-in-lijn, de rest waren twaalfpitters.

Lynx Eventer

DP Motorsports DP44 Porsche 944 Cargo
Ok, niet van Porsche zelf, alhoewel de kwaliteit dusdanig hoog was dat Porsche het wel kon waarderen. DP Motorsport racete met Porsches (onder andere de Kremer 935) en onderhield ook straatauto’s voor klanten. Aangezien ze dus technisch zeer onderlegd waren en ook nog eens creatief, besloten ze zich in de jaren ’80 toe te leggen op het waar maken van bijzondere wensen. Mooi voorbeeld is de 944 Cargo. De gewone 944 is bijzonder krap door de aflopende achterruit, maar deze lost  het op, zonder dat het er totaal niet uit ziet. Je kon de Cargo op basis van een standaard 2.5 laten zetten, maar ook op een 944 Turbo, getuned tot een dikke 350 pk. Kon je snel pakketjes bezorgen. Tegenwoordig doet DP voornamelijk aan restomodden. Met name een 964 ombouwen naar ’73 2.7 RS specificatie is populair.

DP Motorsports Porsche 944 DP44 Cargo

Reliant Scimitar GTE
Een van de weinige succesvolle shooting brakes. De Scimitar was aanvankelijk leverbaar als enkel een coupé en later als cabrio, maar van 1968 tot 1986 waren het voornamelijk shooting brakes. De Scimitar GTE werd in de markt gezet als een luxe Gran Tourer. Dus een dikke V6, achterwielaandrijving en een hoop luxe aan boord. Het was Engels en jaren ’70, dus de kwaliteit was zijn op best, ehh, interessant te noemen. De lijnen doen daar weinig aan af. De Scimitar GTE ging overigens serieus hard. Als ie het deed, dat dan weer wel.

Reliant Scimitar GTE

Volvo P1800 ES
Normaliter staan de Zweden bekend om hun behoudende design, maar gelukkig maken ze geregeld uitzonderingen. De P1800 ES was gebaseerd op de auto van Simon Templar (The Saint), de P1800. Eveneens een on-Zweeds zwoele coupé. De ES uitvoering zorgde voor extra praktisch gemak, maar mede door de lange daklijn was het gewoon een wonderschone auto. De B20DE motor was onverwoestbaar en leverde 135 pk. Destijds meer dan voldoende.

Volvo P1800 ES

BONUS
Er zijn veel concepts geweest voor een Shooting Brake. Vaak om even te peilen wat het publiek er van vind. Echt duur is het namelijk niet om een Shooting Brake te bouwen, maar de aantallen zijn erg laag. We willen graag twee benaderingen van dit concept benoemen. Eentje werkt op de lachspieren en voor de andere willen we een extra hypotheek afsluiten. De hoed met ezelsoren gaan naar de Audi TT Shooting Brake Concept, een van de lelijkste concepts ooit gebouwd. Gelukkig is deze badkuip op wielen er nooit gekomen. Zo moet het dus niet:

Audi TT Nee

Hopelijk besluit Volvo wél om de Concept Estate alsnog in productie te nemen. Zelden was een concept car zo waanzinnig mooi. Het is duidelijk te zien waar de styling van de XC90, S90 en V90 vandaan komt. Dus Volvo, alsjeblieft? Mag deze er komen? De C70 Coupé is al weer een tijdje niet meer onder ons, dit zou een leuke opvolger zijn. Alvast bedankt, namens de gehele redactie.

Volvo Concept Estate

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oud artikel, bron https://www.autoblog.nl/archive/2007/04/13/the-return-of-the-shooting-break

The return of the Shooting Break

ShootingTT.jpg
 

De Shooting Break: één van mijn favoriete carrosserievormen. Het lijkt erop dat dit oude concept (net als vele andere klassieke trends overigens) een revival beleeft.

 

De Shooting Break werd door de rijken gebruikt voor jachtpartijen, maar dat moest natuurlijk wel gebeuren met een auto van stand. De jachtvrienden werden samen met hun ‘shooting gear’ in de shooting break van en naar de schietplaats gereden. Een gewone stationwagen kon natuurlijk niet, want dat was niet sjiek genoeg. Met de stationwagon haalde je familie en vrienden op van het station. Een zogenaamde Estate was veelal een wat duurdere auto die gebruikt werd om de gasten naar het estate te chaufferen. Vandaar waarschijnlijk de alternatieve benaming: Estate. Toch wordt een dure vierdeurs Estate ook nog wel eens Shooting Break genoemd.

Voor de sjieke jachtevenementen gebruikte men liever een sportwagen als een Jaguar of Aston Martin die omgebouwd werd tot een soort van stationwagon. De Fransen noemen de Shooting Break een “Break de Chasse”, wat letterlijk “Pauze in de jacht” betekent. Een interessante uitleg over dit fenomeen is hier in het Engels te lezen.

 

Er zijn veel voorbeelden uit het verleden te noemen van diverse Shooting Breaks en de meesten zijn toch wel gebaseerd op Engelse sportwagens, maar ook Italiaanse (Ferrari, Alfa Romeo, Lancia) en Franse (Peugeot, Citroën) modellen werden gebruikt. Ik maak voor het gemak maar even onderscheid tussen de Estate en de Shootingbreak door te stellen dat de eerste een luxe vierdeurs sedan als basis heeft en de tweede gebaseerd is op een tweedeurs coupé.

Hieronder een Aston Martin DB5 Shooting Break:

Aston Martin Shooting Break

En hier een latere V8:

Aston Martin Shooting Break

En zelfs een Ferrari 365 GTB Daytona one-off gebouwd door Panther voor Luigi Chinetti:

Ferrari 365 Shooting Break

Ferrari 365 Shooting Break

Om te zien wat er in het verleden allemaal voor een aparte creaties gebouwd zijn, verwijs ik jullie graag door naar de site www.shooting-brake.com, want het is echt teveel om allemaal in deze column te tonen. Er is bijzonder veel te zien: Astons, Ferrari’s, Bentley’s, Alfa’s, Peugeots, Rovers, Jaguars en nog veel meer! Sommigen zijn werkelijk prachtig om te zien, maar soms is het ook huilen met de pet op.

Bestudeer de geschiedenis maar eens goed, want deze gaat zich herhalen! Helaas blijft het bij de meeste merken voorlopig nog slechts bij een enkele conceptcar, zoals bij Audi met de TT Shooting Break Concept en een strakke variant op de Vanquish, de Bertone Jet.

ShootingJet

Peugeot had eerder al de prachtige 306 Break de Chasse Conceptcar om hun nieuwe HDI motor mee onder de aandacht te brengen.

Peugeot 306 Shooting Break

Lefmerk Renault toonde vorig jaar in Genève de Altica. Best een gaaf ding en in iets minder extreme vorm zou ik zoiets graag op de weg zien verschijnen.

Renault Altica

En dit jaar presenteerden ze de toekomstige Clio Stationwagon in de vorm van een driedeurs Shooting Break Conceptcar met allemaal handige gadgets in de bagageruimte als een computertafel en uitklapstoeltjes.

Renault Clio Shooting Break

Ook ging er enige tijd geleden het gerucht dat BMW op basis van de nieuwe M3 een Shooting Break versie overwoog. Van dit model heb ik een tijd geleden, nog ver voordat de M3 Coupé gepresenteerd was, voor Autovisie een impressie gemaakt.

BMW M3 shooting break

Nu merk ik om mij heen dat de interesse in de Shooting break vooral van oudere heren afkomstig is en nauwelijks van jongeren. Maar zeg nou zelf… het zou toch erg gaaf zijn om in zo’n bulderbak als de M3 over de Autobahn te jakkeren om eventjes in het Zwarte Woud een middagje te gaan mountainbiken? Of met je vriendin even een weekendje een hotelletje pikken aan het Garda meer of het meer van Genève. Voor Lotte zou het wel een stoere kar zijn om alle babyspullen in kwijt te kunnen! Alleen kan haar man dan niet mee, maar toch is het nog altijd beter dan zo’n foute Soccermum SUV.

De grote merken lijken wel te willen, maar over het algemeen nog niet genoeg lef of middelen te hebben voor een dergelijk niche-model. Maar gelukkig zijn er genoeg kleine gespecialiseerde bedrijven die de selecte groep liefhebbers van een Shooting break kunnen voorzien. Wat zou het leuk zijn om weer eens wat moderne Shooting Breaks op basis van Aston Martins DB9, Jaguars XK8 en Bentley’s te zien. Uiteraard maak ik nu ook wat reclame voor mijn eigen werkzaamheden. ;)

Aston Martin DB-9 Shooting Break

Een tijd geleden heb ik al eens wat impressies getoond van hoe ik een Ferrari 612 Scaglietti als Shooting Break zou vormgeven. Naast enkel zoiets vorm te kunnen geven verkeer ik nu gelukkig ook in de positie om deze bolide daadwerkelijk te bouwen.

Ferrari 612 Scaglietti Shooting Break

Voor mezelf zou ik het liefst een DB9 te grazen nemen. Een sjieke, beeldschone coupé met V12 waar ik dan ook de hond in mee kan nemen. Maar je kan natuurlijk ook de bagageruimte speciaal laten inrichten voor je tennisuitrusting, of je golftassen, of je jachtgeweren, of… of… afijn, noem maar op.

Aston Martin DB-9 Shooting Break

Ik weet niet wat jullie van de revival van de Shooting Break vinden en ik ben daar wel zeer benieuwd naar. Welke modellen zouden jullie graag als Shooting Break zien verschijnen en wat moet er volgens jullie absoluut in de uitrusting van de bagageruimte aanwezig zijn?

Lotte: waar wil je het kinderzitje hebben? En hoe groot is je buggy? Citrofiel: wat zou je vinden van een moderne SM met uitbouw? Woody: mag ik je MX5 even lenen? Dan krijg je hem wel een beetje gemodificeerd terug, als je het niet erg vindt. Ik zou het in ieder geval wel weten! De hond mag lekker achterin de DB9 en dan ga ik samen met mijn vriendin voor een stevige wandeling even op en neer naar de Voghezen of de Ardennen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard maak ik nu ook wat reclame voor mijn eigen werkzaamheden. [emoji6]

ShootingDB9_01.jpg&key=06e0d71f4707a697b955d277733637ead76036dc16484f1448ce1f9379ecae61

Een tijd geleden heb ik al eens wat impressies getoond van hoe ik een Ferrari 612 Scaglietti als Shooting Break zou vormgeven. Naast enkel zoiets vorm te kunnen geven verkeer ik nu gelukkig ook in de positie om deze bolide daadwerkelijk te bouwen.

Shooting612.jpg&key=af6baa3601f91fdade169ccd32a42fa49326449c1ed0292b9ef35e3747b92f24

Voor mezelf zou ik het liefst een DB9 te grazen nemen. Een sjieke, beeldschone coupé met V12 waar ik dan ook de hond in mee kan nemen. Maar je kan natuurlijk ook de bagageruimte speciaal laten inrichten voor je tennisuitrusting, of je golftassen, of je jachtgeweren, of… of… afijn, noem maar op.

ShootingDB9_02.jpg&key=4520564040e1b5355532a33d91efd1cc9514131cb70b11eea488f7336de91d6a


:sick:
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 maanden later...
  • 1 jaar later...
  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

a66a7c0d87e760a498059b44e549751c.jpg

Aston Martin DB5 Radford Shooting Brake Estate KUK500D Outside South Lane Kingston in 1973

Link naar reactie
Delen op andere sites

immBentleyCo.jpg

Bentley Continental Flying Star

With its exhilarating power and tremendous dynamic qualities, the Bentley Continental GTC is the perfect platform for the extraordinary automobile we set out to achieve. A true sports car, roomy enough to join a hunting party or a golf tournament with elegance and efficiency.

Nineteen unique automobiles, coach built

Touring Superleggera will build no more than nineteen Flying Stars, each one born from the strict cooperation between the customer and the design team.
Defining your Flying Star’s unique specifications and details will be an exclusive six month adventure. The outcome is an impressive, fast, enjoyable supercar, whose value will grow in time like every true collector’s item. Built to your desire, and to be driven every day.

Tailor made, hand made

Expert eyes and skilled hands work for no less than four thousand hours in Touring workshop near Milano to coach build your personal Flying Star and refine every detail to the highest quality standards.

https://www.touringsuperleggera.eu/en/products3_10.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heh, is dat nu (vandaag) "nieuw"? Want da's toch op basis van de vorige CGT?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Rolls Royce Wraith Shooting Brake Neils van Roij Design 5

Typically, when we see a Rolls-Royce with a funky new body style, it’s in a render of a car that isn’t real. However, this Rolls-Royce Wraith Shooting Brake is, in fact, a real car and it’s spectacular.
 
Rolls Royce Wraith Shooting Brake Neils van Roij Design 7 830x554
 

Rolls Royce Wraith Shooting Brake Neils van Roij Design 16 830x553

More that just looks, though, this Rolls-Royce Wraith Shooting Brake actually gets more power than before. As-standard, the Wraith’s twin-turbocharged V12 makes 624 horsepower  but this Shooting Brake has been tuned to make 700 horsepower. A bit more than “adequate”, I’d say.

 

Only seven of these hand-crafted Shooting Brakes will be made and each one will be entirely bespoke to its buyer. So the entire color scheme, leather and wood will be chosen by the buyer, making no two Shooting Brakes the same. Along with each car, each customer will receive the option to also get a tailor-made accessory to go along with, and match, the car. For example, you can get a picnic hamper with wood veneers that match those inside the car. Or even a luggage set to match the upholstery. All very Rolls-Royce-like.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 3 weken later...

Hoeveel echte shooting brakes zijn er eigenlijk?

Het onderscheid tussen een "lifestyle break", genre een BMW 3, en een CLS of Arteon Break, is wel erg klein tegenwoordig.

Ik zie een shooting break ook eerder als een echte tweedeurscoupé die omgebouwd wordt als kleine break. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

CLS/CLA en Arteon zijn toch ook lifestyle breaks? 't Is niet omdat de constructeur ze "shooting brake" noemt dat ze 't ook zijn, imo.

Een shooting brake (of break, beide schrijfwijzen zijn correct) is ook voor mij een ex-2-deurs. De ombouw post production is niet echt een vereiste (b.v. Lynx Eventer) vind ik, maar wel dat de auto voldoende laadruimte moet hebben. Een BMW Z3 coupé vind ik b.v. eerder geen shooting brake (al voldoet die eigenlijk wel aan de voorwaarden), Volvo P1800 ES en Lancia Beta en BMW '02 touring dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid