Jump to content

gTa
 Share

Recommended Posts

Motorrijder sinds 1997, de laatste jaren enkel nog voor woon-werkverkeer. Zalig om steeds zeker te zijn van uw reistijd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

cool!

zie dit topic nu pas.

VAAF STERREN!

goed plan gTa!

  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

20 minuten geleden, Bjoxx zei:

Motorrijder sinds 1997, de laatste jaren enkel nog voor woon-werkverkeer. Zalig om steeds zeker te zijn van uw reistijd.

En zonder ongelukken in het huidige verkeer?

Link to comment
Share on other sites

Guest wooter
10 minutes ago, Jokke_vlo said:

En zonder ongelukken in het huidige verkeer?

Als je normaal en voorzichtig rijdt, hoeft dat niet een uitzondering te zijn.

Ik zit aan 300000km met 1 keer m'n fiets neergelegd na 4000km en 1 keer achteraan aangereden toen ik stopte omdat ik voorrang moest geven en mijn achterligger dat niet vond; voor ne keer dat ik niet filefilterde maar braaf mee in de rij stond. Mijn broer zal nu wel aan 400000km zitten en heeft 1 ongeval meegemaakt, een idioot die met zijn motorfiets tijdens het filefilteren achter op hem in reed: hij moest remmen voor een mercedes die van rijvak wisselde, en de achterligger had dat niet in de mot.

Link to comment
Share on other sites

21 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

En zonder ongelukken in het huidige verkeer?

Vorig jaar een bestelwagen aangetikt met mijn handbeschermer, zijn achterlicht en mijn handbeschermer kapot maar gelukkig niet gevallen. Verder gelukkig nog geen ongelukken, wel af en toe een billenknijpmomentje. Af en toe een rijvaardigheidscursus volgen helpt wel degelijk, maar dat hoef ik jou niet meer uit te leggen denk ik.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, gewoon ik said:

tuurlijk uit de oude doos, je bent verhuisd.

indeed!

lijkt alweer zo lang geleden

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Op 24-10-2018 om 20:27, binnenmuisarchitekt zei:

ook foto's uit de oude doos

6rspu1.jpg

wfka0u.jpg

1j03vbgs.jpg

Magnifieke collectie, homogeen maar totaal verschillend!

Niet dat ik het nog niet wist, maar blijft leuk om zo een foto te zien :) 

Link to comment
Share on other sites

@binnenmuisarchitekt  Hoe is dat qua comfort, zo'n Roof-helm? Is dat een beetje deftig geluidsgeïsoleerd?
Ik ben bijna door mijn huidige helm, denk in 2019 een nieuwe te halen. Wil graag een zo stil mogelijke, die idealiter ook nog 'n beetje knap is.

Ergens beeld ik me in dat ik geen systeemhelm meer nodig heb. Op een naked rijd je toch nooit met de klep open.
Anderzijds: wat makkelijker om op te zetten + je hebt meestal een veel groter kin-afsluitstuk waardoor die vaak (erg) stil zijn.

Heb de AGV Sportmodular getest (allez, opgezet, nog niet mee gereden) en dat zat redelijk goed. 

5dd38cc7-c621-4e61-8290-95cd416f88bf?sca

87f804ab-58f3-4765-af36-6678b42db986?sca

Met 750 euro niet goedkoop, wel.

Gek genoeg vond ik de BMW System 7 Carbon helemaal niet zo goed zitten. Is nochtans gemaakt door AGV en zou op heel wat punten "gelijk" zijn aan die Sportmodular.

De nieuwe reeksen van Schuberth liggen me qua pasvorm ook minder. Ik heb nu een System 6 Evo, dat is eigenlijk een BMW-branded Schuberth C3 Pro. De C4 echter past me zeer moeilijk, doet quasi meteen pijn (zelfs in 62-63). Heb ook de R2 opgezet, zelfde probleem. Jammer nochtans, want de carbon versie 'Stroke Gold' of 'Bold Chrome' vind ik superyum ogen:

csm_R2Carbon-Stroke-Gold-90_3cf7d92cda.p

csm_R2Carbon-Bold-Chrome-90_4acfb0a35e.p

 

Heeft ook geen ingebouwd zonnescherm. Is daardoor kleiner/compacter (dus stiller?) en veiliger ... maar ik gebruik dat wel graag/vaak.

Integraal mét zonnescherm is dan de S2 Sport maar daar lees ik vooral negatieve commentaren over qua geluidsisolatie.

---

Ook benieuwd naar de nieuwe Shoei GT-Air II.

Link to comment
Share on other sites

28 minuten geleden, gTa zei:

@binnenmuisarchitekt  Hoe is dat qua comfort, zo'n Roof-helm? Is dat een beetje deftig geluidsgeïsoleerd?
Ik ben bijna door mijn huidige helm, denk in 2019 een nieuwe te halen. Wil graag een zo stil mogelijke, die idealiter ook nog 'n beetje knap is.

Ergens beeld ik me in dat ik geen systeemhelm meer nodig heb. Op een naked rijd je toch nooit met de klep open.
Anderzijds: wat makkelijker om op te zetten + je hebt meestal een veel groter kin-afsluitstuk waardoor die vaak (erg) stil zijn.

Heb de AGV Sportmodular getest (allez, opgezet, nog niet mee gereden) en dat zat redelijk goed. 

5dd38cc7-c621-4e61-8290-95cd416f88bf?sca

87f804ab-58f3-4765-af36-6678b42db986?sca

Met 750 euro niet goedkoop, wel.

Gek genoeg vond ik de BMW System 7 Carbon helemaal niet zo goed zitten. Is nochtans gemaakt door AGV en zou op heel wat punten "gelijk" zijn aan die Sportmodular.

De nieuwe reeksen van Schuberth liggen me qua pasvorm ook minder. Ik heb nu een System 6 Evo, dat is eigenlijk een BMW-branded Schuberth C3 Pro. De C4 echter past me zeer moeilijk, doet quasi meteen pijn (zelfs in 62-63). Heb ook de R2 opgezet, zelfde probleem. Jammer nochtans, want de carbon versie 'Stroke Gold' of 'Bold Chrome' vind ik superyum ogen:

csm_R2Carbon-Stroke-Gold-90_3cf7d92cda.p

csm_R2Carbon-Bold-Chrome-90_4acfb0a35e.p

 

Heeft ook geen ingebouwd zonnescherm. Is daardoor kleiner/compacter (dus stiller?) en veiliger ... maar ik gebruik dat wel graag/vaak.

Integraal mét zonnescherm is dan de S2 Sport maar daar lees ik vooral negatieve commentaren over qua geluidsisolatie.

---

Ook benieuwd naar de nieuwe Shoei GT-Air II.

Welke maat heb je? Ik heb twee GT-Air van de eerste generatie. Maat M wel. De eerste heeft een kleine val meegemaakt en daarom vervangen, maar soms rijd ik er nog mee. En voor een testritje sowieso goed. Heb hem wel in Engeland gehaald wegens voorkeur voor dubbel-D (sluiting :D )

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, msxx zei:

Welke maat heb je? Ik heb twee GT-Air van de eerste generatie. Maat M wel. De eerste heeft een kleine val meegemaakt en daarom vervangen, maar soms rijd ik er nog mee. En voor een testritje sowieso goed. Heb hem wel in Engeland gehaald wegens voorkeur voor dubbel-D (sluiting :D )

Ook lang gedacht dat te doen, en ook in de UK wegens double-d. (Zelfs in RAD raadden ze me dat aan zo te doen, veeleer dan daar eentje te kopen en nadien te laten ombouwen :lol: ).

Herkende jouw NW200-versie (ja toch?) GT-Air meteen. 🙂

Maar nu er dus een GT-Air II komt (binnenkort, dacht ik, maart of april ofzo) ... denk ik toch te wachten. De I slaat nog niet af trouwens, gek genoeg.

Ik moet maar XXL hebben (ik heb 61 à 62) :D 

Link to comment
Share on other sites

55 minuten geleden, gTa zei:

Ook lang gedacht dat te doen, en ook in de UK wegens double-d. (Zelfs in RAD raadden ze me dat aan zo te doen, veeleer dan daar eentje te kopen en nadien te laten ombouwen :lol: ).

Herkende jouw NW200-versie (ja toch?) GT-Air meteen. 🙂

Maar nu er dus een GT-Air II komt (binnenkort, dacht ik, maart of april ofzo) ... denk ik toch te wachten. De I slaat nog niet af trouwens, gek genoeg.

Ik moet maar XXL hebben (ik heb 61 à 62) :D 

Een kenner :inlove:

Link to comment
Share on other sites

Kijk ik altijd naar uit: bandentests (zowel in auto- als motormagazines, ook online).

In de MR / Motorrijder (aanrader!) van januari 2019 staat er een uitgebreide van sport/sport-tour banden. Smack in the middle van het gamma banden waar ik mee rijd. :inlove: 

2019_01_13 12_23 Office Lens (1).jpg

2019_01_13 12_23 Office Lens.jpg

2019_01_13 12_24 Office Lens.jpg

2019_01_13 12_25 Office Lens.jpg

2019_01_13 12_27 Office Lens (1).jpg

2019_01_13 12_27 Office Lens.jpg

2019_01_13 12_28 Office Lens.jpg

(foto's genomen via Office Lens ... zijn er behoorlijk door vernoikt als je 't mij vraagt ... sorry'bout that!)

Link to comment
Share on other sites

Ook even mijn (vergelijkende) ervaringen op mijn eigen bike, met name van:

  • Bridgestone T30 (lagen op de motorfiets als ik hem kocht, vooraan quasi nieuw, achteraan "halfweg")
  • Metzeler Roadtec 01 'HWM'
  • Pirelli Angel GT 'A'
  • Metzeler M7 RR

De Bridgestone T30 lag er op als ik m'n fiets kocht, en dan moest ik die bike nog leren kennen. Vooral door z'n nogal ongebruikelijke oplossing inzake voorwielophanging (en de minder zuivere communicatie van voortrein naar rijder) had ik daar toch wel wat tijd voor nodig. Niettemin: de T30 (was dus niet de Evo-versie, die wel beter zou zijn qua rubbermengsel maar voor de rest dezelfde rij-eigenschappen zou hebben) vond ik weinig vertrouwen geven vooraan: insturen was flou, bij snellere rijstijl en remmend insturen (trailbraking) zelfs "blind" op vertrouwen (wat er dus niet was). Richtte zich ook voelbaar op bij remmen in bochten. Rechtuitstabiliteit bij constante snelheid (gemiddelde snelheden) was OK tot goed. Tractie op droog was gemiddeld tot goed. Gedrag op nat was behoorlijk, maar ik ondervond toch vaker dat de tractie op natte ondergrond maar matig was (vaak tussenkomend ASC). Ik heb er nooit echt loeihard mee gereden op 't droge, maar b.v. op de zgn. "Gentschleife" was dat toch niet de band die me 't vertrouwen gaf om goed diep te gaan in de bochten, voornamelijk omdat ik niks voelde van wat de voorband deed. Slijtagepatroon was eerder gelijkmatig en ik heb de indruk dat dat een band is die bij normaal gebruik een serieus pak km mee kan.

De Metzeler Roadtec 01 kocht ik als vervanger, een band die toen nét nieuw was en best wel werd gehyped als concurrent voor de toen als "super" toerband geteste/ervaren Michelin Pilot Road 4, dus een toer/sporttoer-band met bijzonder goeie natweereigenschappen. Was ook zo: bijzonder veel grip en vertrouwen in natte omstandigheden. Vergelijking met de T30 was hemel en aarde verschil. Ook de tractie/grip was een enorm verschil: ASC moest nog zelden (bijna nooit) tussenbeide komen. Alleen ... in 't droog vond ik die toch iet of wat tegenvallen. Vooreerst zorgden de vele groeven in de voorband voor een hoorbaar (ok, tot daar aan toe) en zelfs voelbaar trillen/zoemen. Bovendien vond ik 'm bij 't insturen ook weinig vertrouwen geven; in het begin (nieuw) ging dat nog, maar van zodra die band wat begon te verslijten op de flanken vooraan, was 't vertrouwen voor mij weg. Ook de instuursnelheid alsook het oprichtgedrag was niet echt dat van een sportieve band: je moest de band echt wel wat in de bocht werken (je moest zijn tegenwil overwinnen) waarbij hij dus weinig communiceerde en ook niet veel vertrouwen gaf, en hij ging graag de bike rechtop duwen bij 't remmen in de bocht. Stabiliteit was matig tot OK: goed stabiel aan lagere snelheden, maar bij gemiddelde/hogere snelheden (vanaf 110-120 zoiets) vond ik 'm rond de rechtuitstand niet zo goed (minimale pendelbewegingen, weinig rijlijntrouw).
Goed voor rustige toerrijders dus, niet zo goed als je op 't droog geregeld eens goed plat wil gaan. Wel een fantastische band voor forenzers die vooral veiligheid willen aan legale snelheden. Slijtagepatroon was eerder hoekig, omdat de band ook op de middenstrook een toch iets zachter rubber had (meer silica, ook?) om de natgrip te verhogen., Bij sportiever rijden at je het midden van de flanken ook vrij snel op. Desondanks deed ik er toch redelijk wat kilometers mee (dus 't is een band die het predikaat "kilometervreter" toch wel verdient), maar ik verving ze vroegtijdig omdat ik niet meer helemaal tevreden was van het rijgedrag.

De Pirelli Angel GT, die eerder naar de sportievere kant zit binnen het toer/sporttoer-gamma, was m'n volgende. Meteen bijzonder tevreden van: instuurgedrag en bochtengedrag (droog) was hemel en aarde verschil. Die viel bijna in de bocht, vergeleken met de toch wat nukkige Roadtec 01. Communicatie was ook héél wat beter, waardoor ik voor 't eerst op mijn bike (ondanks de voortrein) echt kon voelen wat de voorband deed. Als vanzelf ging ik met die band helemaal plat, op gewone wegen met vol vertrouwen de voetsteunen tegen de grond, zelfs één keer (onverwacht) in een snellere bocht gewoon knie tegen de grond. Duidelijk stijver karkas (nochtans waren én Roadtec 01 én de Angel GT beide de versie voor zwaardere motorfietsen) maakt dat de band duidelijk beter presteert op bikes zoals de mijne, als 't droog ligt en het wat sneller mag gaan. Droge grip (bochten) was ook duidelijk hoger dan bij de T30 en de Roadtec 01: die band was een hele stap richting "sportband", vergeleken met de vorige. Bleef bij snellere bochten (grotere hellingshoek) mooi stabiel en vinnig (geen smeuïg smerend gevoel). Dat moet aan het zachtere rubber op de flanken geleden hebben (in combinatie met de stijvere karkas) want 't was de eerste band waarmee ik zo duidelijk strepen kon trekken bij 't uitaccelereren van bochten. 't Was alsof die Pirelli iedere keer opnieuw een mm van z'n rubber op de baan achterliet. Nochtans: absoluut geen band die je op korte tijd "op" rijdt, die heeft 't ondanks mijn gemiddeld-sportieve rijstijl (met regelmatig bakken koppel en een enorme lel aan vermogen loslatend) echt lang uitgehouden. Slijtagepatroon was meer uniform dan de Roadtec 01, maar toch heb ik ook de Pirelli goed opgevreten in 't midden van z'n flanken. Natweerprestaties waren trouwens zo goed als identiek aan de Roadtec 01, met uitzondering van tractie / remgrip rechtdoor (daar is de Roadtec 01 echt heer en meester). Absoluut vertrouwen gevend en voldoende communicatie en natuurlijk gevoel, zodat je ook in 't nat met vertrouwen rond rijdt met die Angel GT.
Wat mij betreft een absolute topband: zowel bij normale snelheden (forenzers) als bij snellere tempi (sportieve toerritten) echt een uitstekende band. (Zeer) capabel op droog, daarbij een aangenaam, vertrouwen gevend rijgevoel. En best bestand tegen heel wat km!

Omdat ik nog een stapje meer richting sportband wou, heb ik de meest "daily usable" band uit de categorie sport(weg)banden gekozen als opvolger: Metzeler M7 RR. Zou naar verluidt (voor die bandencategorie) zeer goed presteren op nat (grip, vertrouwen, geleidelijkheid), maar tegelijk ook beter zijn dan sporttoerbanden op droge bochtige wegen van zodra 't wat sneller mag gaan. Leek me wel wat. En tot nu toe: 't is niet gelogen! Bij de eerste meters meteen vertrouwen. Instuurgedrag nog een tikje gewilliger dan de Angel GT, communicatie nog wat beter, maar vooral de grip en stabiliteit in bochten vallen positief op. Daar waar de Angel GT in lange, platte bochten toch nog wel wat minieme correcties nodig had of zich een beetje liet beïnvloeden door wissels in ondergrond oid, blijft de M7 RR onverstoorbaar grip bieden. Absurd zalig. Enige andere punt waar 'ie (voor mij voelbaar) beter is dan de Angel GT is z'n oprichtneiging: quasi afwezig. De Angel GT was daarin al heel goed (zeker vergeleken met Michelin Pilot Road 4 waar ik ooit ook mee kon testrijden, en vergeleken met mijn Roadtec 01), maar de M7 RR is op dat vlak echt nog een categorietje beter.  Je ziet het ook aan de bouw van die band: in profiel is die puntiger dan de Angel GT (die eigenlijk nog mooi rond is), wel niet zo puntig als een echte sport/race-band (genre Pirelli Corsa) maar toch duidelijk anders dan de "toer/sport"-categorie. En dat uit zich in een bochtengedrag dat zoveel competenter is, die band is daar echt op ontworpen (daar waar een sport/tour-band dat ook wel kan, maar veel meer op veiligheid en langeduur-eigenschappen is gesneden). Ik deed er b.v. ook een trackday op Zolder mee en hoe die daar in de diep snellere bochten (Eerste Linkse, Kanaalbocht, Bianchi) vertrouwen gaf door z'n stabiliteit en grip: zalig. Ook opvallend is hoe goed die band om kan met loeihard remmen (en naar 't eind toe bij 't bleeden van de remdruk ook gaan insturen): duidelijk zoveel competenter daarin dan de Angel GT (die daar evenwel ook zéér goed was). De rechtdoorstabiliteit op snelheid is niet minder dan de Angel GT, wel voel je dat de band bij 't filefilteren op drukke, tragere wegen wat minder "zeker" aanvoelt (trage snelheden rechtop zijn nu éénmaal niet z'n area of expertise). Blijft wel wendbaar en voldoende stabiel: 't is niet dat je fiets continu om wil vallen. Gek genoeg is hij ook in 't nat echt goed: qua tractie top (on par met de Angel GT), qua remmen zeker geen klagen, en tot nu toe ook in bochten meer dan behoorlijk. Langeduurkwaliteit kan ik nog niet beoordelen, hij ligt er nog maar een paar duizend km op.

+

Ik kon naast deze 4 banden ook de Bridgestone T30 Evo en de Michelin Pilot Road 4 testrijden op (iet of wat vergelijkbare) machines. De Michelin zet ik eigenlijk op de meeste vlakken op 't niveau van de Roadtec 01 (dus niet zo'n bijster goeie band voor de sportievere motard, maar wel een absolute topband voor forenzers of rustiger rijders). De T30 Evo vond ik vooral beter dan de T30 qua bochtengrip, maar voor de rest herkende ik daar de nogal "ongeïnteresseerde" rij-eigenschappen in van de T30: niet te tuk op snedig insturen, niet zo communicatief, eigenlijk wat te slap van karkas om een zware moto goed te ondersteunen bij snellere bochten, enz.

Nog nooit kunnen rijden: de Dunlops. Zowel de laatste Roadsmart als Sportsmart worden goed getest, zeer homogene band. Van de laatste Conti's lees ik ook goeie dingen, moet ook geen slechte keuze zijn.

 

Conclusie: als de M7 RR het lang genoeg uit houdt, zou ik die opnieuw durven kiezen. Tot nu toe fantastische band voor mijn motor en rijstijl. Mocht die 't duidelijk minder lang uithouden dan de Angel GT, zou ik eerder naar die durven terugkeren (zeker om b.v. een langere toer-trip aan te vatten), want ook bijzonder goed op droog (snel).

  • Like 1
  • Thanks Friendly 1
Link to comment
Share on other sites

@gTa daar kan ik me voor het grootste deel in vinden!

De Roadtec’s geeft mij als voorband te weinig vertrouwen op de/mijn limiet waardoor ik voorzichtiger ben dan ik wil.

De M7RR vond ik trager opwarmen dan de Angel GT en iets minder goed bij opdrogend wegdek, maar dat is ook inherent aan het type band.

Zeer benieuwd naar de levensduur van de M7RR, ik heb ze ook nog niet zo lang erop zitten.

Link to comment
Share on other sites

19 uren geleden, msxx zei:

@gTa  net de motorrijder dan maar gekocht, moest van jou! Vanavond eens lezen

 

Kwam net deze nog tegen, volgens mij heeft dat jouw interesse:

https://www.rad.eu/nl/c/p/52862-shark-drak-tribute-rm-mat-zwart-antraciet-antraciet-kaa.htm

 

Iiiiiiiii nee, ik heb het daar niet zo voor. Geef mij maar een zo eenvoudig mogelijk ogende helm, veel kans dat die dan nog eens stiller is ook. Shark heeft eentje in 't gamma die ik wel ok vind (integraalgelm met carbon) maar het merk past me niet qua pasvorm: zelfs een modelletje groter dan nodig duwt pijnlijk.' t Is Frans hé, ik loop daar doorgaans niet te hoog mee op. 

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, gTa zei:

Iiiiiiiii nee, ik heb het daar niet zo voor. Geef mij maar een zo eenvoudig mogelijk ogende helm, veel kans dat die dan nog eens stiller is ook. Shark heeft eentje in 't gamma die ik wel ok vind (integraalgelm met carbon) maar het merk past me niet qua pasvorm: zelfs een modelletje groter dan nodig duwt pijnlijk.' t Is Frans hé, ik loop daar doorgaans niet te hoog mee op. 

Dacht dat jij laatst informeerde naar een soortgelijk type helm van bma :) 

Shark bouwt voor mij te kort, komen tegen mijn neus van +100km/h

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions