Jump to content
gTa

Moto's !

Recommended Posts

Le Capri Mauve    568
Le Capri Mauve

In verband met het belang van vermogen vind ik dit artikel wel interessant. Er zit een grafiek in "Autocross track map colored by throttle position" die aantoont waar voor die specifieke wagen volgas gegeven wordt.  Eigenlijk wilt ge die grafiek voor twee verschillende autos naast een leggen, en dan gaat ge zien hoe de auto met minder vermogen stukken volgas doet waar de andere moet doseren. Dat zijn de stukken die saaier zijn bij de auto met minder vermogen.

throttlemap.jpg.46b0536543bf96413c486c603448072b.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    15,898
gTa

Precies. Het om (moeten) gaan met te veel vermogen (voor dat stukje weg op dat exacte moment in die specifieke omstandigheden) is één van de elementen die zwaar bijdraagt tot wat ik "rijplezier" noem. Het is niet omdat je vermogen méér mee zeult dan je nodig hebt of wil gebruiken, dat dat plots minder leuk wordt. En als je, zoals tjeu aangeeft, door meer te rijden of ouder te worden, een minder hooliganeske rijstijl hebt, ga je erg vaak "rustig" rijden, en dan gebruik je bij de minder krachtige machine ook niet alle vermogen ... en gedurende 't grootste deel van de tijd rijd je (quasi-) constante snelheden en dan maakt het qua paarden ook niet uit of je er 10, 30, 70 of 170 op overschot hebt. En tot slot: het is helemaal niet zo dat een grotere en zwaardere machine plots een draak is om mee rond te bollen.

En dan zwijgen we nog over de momenten waarop je dat bonkers gehalte aan vermogen/koppel wél los laat. :inlove: 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel
10 hours ago, Le Capri Mauve said:

In verband met het belang van vermogen vind ik dit artikel wel interessant. Er zit een grafiek in "Autocross track map colored by throttle position" die aantoont waar voor die specifieke wagen volgas gegeven wordt.  Eigenlijk wilt ge die grafiek voor twee verschillende autos naast een leggen, en dan gaat ge zien hoe de auto met minder vermogen stukken volgas doet waar de andere moet doseren. Dat zijn de stukken die saaier zijn bij de auto met minder vermogen.

throttlemap.jpg.46b0536543bf96413c486c603448072b.jpg

 

8 hours ago, gTa said:

Precies. Het om (moeten) gaan met te veel vermogen (voor dat stukje weg op dat exacte moment in die specifieke omstandigheden) is één van de elementen die zwaar bijdraagt tot wat ik "rijplezier" noem.

 

Ja allemaal goed en wel tot men dus de boel vol elektronica steekt waardoor dat "omgaan met extra vermogen" gewoon niks meer voorstelt want de ECU zal alles wel in het gareel houden met tractie-controle (en bij een moto ook nog anti wheelie en whatnot tegenwoordig).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
msxx    4,110
msxx
15 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

 

Ja allemaal goed en wel tot men dus de boel vol elektronica steekt waardoor dat "omgaan met extra vermogen" gewoon niks meer voorstelt want de ECU zal alles wel in het gareel houden met tractie-controle (en bij een moto ook nog anti wheelie en whatnot tegenwoordig).

Idd, de tijd dat een gsxr1000 ontzag inboezemde ligt helaas achter ons..

Share this post


Link to post
Share on other sites
utah    487
utah
47 minuten geleden, msxx zei:

Idd, de tijd dat een gsxr1000 ontzag inboezemde ligt helaas achter ons..

Tarara... sleurt da kot eens vol open op vol vermogen. Ik ben daardoor nog steeds geïmponeerd hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,504
Tjeu
5 minuten geleden, utah zei:

Tarara... sleurt da kot eens vol open op vol vermogen. Ik ben daardoor nog steeds geïmponeerd hoor...

Heeft de blootstelling aan de elementen daar ook geen  stuk mee te maken? 
De snelheidsopbouw op een GSX-R zal mogelijks wel wat indrukwekkender aanvoelen dan op een multistrada of FJR met de ruit in de hoogste stand die je netjes uit de wind zet.  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel

Zelfs een gsx-r zet je uit de wind.

Wat je moet hebben is een Monster 1200S ofzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Frekkel    7,819
Frekkel

De extremere zitpositie doet ook wel iets.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,504
Tjeu
7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zelfs een gsx-r zet je uit de wind.

Wat je moet hebben is een Monster 1200S ofzo.

Monsters :inlove: 

destijds zeiden die mij echt maar heel erg weinig. Tot ik een paar dagen met een M600 dark op stap ben gegaan. Die zithouding sloeg nergens op, maar toch heeft die een diepe indruk nagelaten, ondanks het het meest basis, goedkoopste en traagstemodel was.  

Sindsdien droom ik wekelijks van een M900 i.e. 

chip_tuning_ducati_monster_motorfiets_12 

Moet zeggen dat de Monster een veel diepere indruk heeft nagelaten dan de 748. De 748 was veel knapper, maar de monster had meer karakter. 
Probleem is dat ik dat nu echt eens niet durf, een duc kopen. Ook al zoveel naar ST2/ST4 zitten kijken, maar ik durf het risico echt niet nemen... Niet dat ik zo een ST of een monster hyper knap vind, verre van, maar ze hebben een heel grote X-factor. 

Eerste generatie multistrada is ook zoiets. Lelijk, maar het spreekt aan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel

Ik had destijds een 620S als eerste moto. 30.000km op gezet in een jaar en een paar maand, en dan verkocht. Moto heeft altijd perfect gewerkt. Die 2-kleps Ducs daar had je weinig vodden mee voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    15,898
gTa
2 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja allemaal goed en wel tot men dus de boel vol elektronica steekt waardoor dat "omgaan met extra vermogen" gewoon niks meer voorstelt want de ECU zal alles wel in het gareel houden met tractie-controle (en bij een moto ook nog anti wheelie en whatnot tegenwoordig).

Vind ik nogal een gratuite opmerking, die toch redelijk aan de realiteit voorbij gaat.

Het is niet omdat je spel van 100 of 130 of 160 of 190 pk tractiecontrole en bochten-ABS en whatnot heeft, dat je plots overal zonder nadenken de kraan kan opendraaien. Nog altijd zit je dan met de uitdaging dat je dat vermogen moet beheersen. Misschien niet meer zozeer in termen van "opletten dat ik op hoek niet m'n motor van onder me vandaan drift" (alhoewel... het aantal mensen dat dacht op hoek gewoon bruut vollegas te kunnen gaan "want de tractiecontrole zal dat wel opvangen" en dan toch meteen op den dek lag, is groot...).

Ik heb tijdens snediger bochtenwerk nog nooit m'n tractiecontrole nodig gehad om het gelag te redden, zelfs niet tijdens de stevigste ritten die ik al deed (Ardennen met @msxx en Zolder trackday). Het aantal keren dat het moest tussenkomen is eigenlijk klein... En ja, dan kan iemand zeggen "dan rijd je gewoon niet snel genoeg" maar we weten allemaal dat dat (zolang we 't over de openbare weg hebben) het thema niet is.

 

Om terug te grijpen naar het meer/minder vermogen onderwerp:

Tijdens mijn laatste reis had ik, achteraf, de mening dat ik vermogen mee heb gehad dat ik nooit heb gebruikt. Ik denk dat ik zelden of nooit voorbij de 8k rpm getrokken heb, met die tientallen kilo's bagage vond ik dat echt niet nodig of wenselijk. Ik zou dus met een meer offroad-ish bike met véél minder vermogen zeker even goed gesteld geweest zijn ... maar dat is dan een compleet andere fiets, op elk vlak. En die heb ik niet. Voor het overgrote deel van de motards is het hebben van meerdere fietsen (eentje die zich 't best leent voor elk ander type gebruik dat je voor ogen hebt) geen optie.
De vraag die relevant is, is of dezelfde fiets met een pak minder vermogen (en wat minder gewicht ook) me tijdens diezelfde reis dan méér plezier zou hebben gebracht? Helemaal niet het geval, want zou nog altijd dezelfde(-ish) fiets geweest zijn met (soms te) weinig veerweg en (soms te) sportieve zithouding e.d. En de keren dat ik door de grote cilinderinhoud van een pak meer koppel gebruik kon maken, zijn talrijk.

Bijkomend voordeel van die grotere fietsen is dat "al de rest" doorgaans ook up to par is. Beter remsysteem met meer uithouding (toch van tel als je met een zak patatten of zes op reis vertrekt naar bergen waar je aan een rotvaart naar beneden wil knallen), betere elektronica (allemaal lachen met bochten-ABS en tractiecontrole want dat is voor de mietjes die niet kunnen rijden ... totdat je onderuit ligt met je analoge fiets), enz.

Lichtere motorfiets met kleinere motor en minder vermogen = per definitie meer fun ... is dus verkeerd als je dat niet (zwaar) nuanceert. 't Is vooreerst persoonlijk. En de waarheid is zga voor iedereen véél genuanceerder dan dat.

Ik adviseer ook een "typische" beginnersfiets aan quasi elke beginnende motard en raad dus de dikke (dure/zware/krachtige) moto's af in het begin. Om heel veel verschillende redenen (rijtechnisch, financieel, opties open houden qua toekomstig favoriet gebruik, ...). Maar dat is iets helemaal anders dan stellen dat iedereen op een midsize fiets d'office meer plezier heeft dan op een dikke fiets met (te) veel vermogen. Kan ik absoluut niet mee akkoord gaan. Moesten we nog in tijden leven waarin die superkrachtige fietsen echte draken waren om mee te rijden (350 kg zwaar en geen bocht mee te nemen tenzij stapvoets), dan zou ik voorzichtig aansluiten bij die mening, maar de realiteit is wel even anders. Korte, zeer wendbare nakeds met 150pk (en soms véél meer), reisenduro's met dikke motoren, een shitload aan vermogen en veel gewicht die toch extreem wendbaar zijn op snelheid en echte bochtenpikkers zijn waar je weinig compromissen moet sluiten, enz.

 

Iets anders is (dat beaam ik zeker, maar dat kwam hier nog niet aan bod) dat er heel veel motards (ikzelf incluis) een betere motard zouden kunnen worden mochten zij niet (meteen) het zwaarste (in kilo's) geschut onder hun kont geschoven krijgen en daardoor qua aanleren van rijtechniek geremd worden. Op een lichtere fiets is het véél eenvoudiger om doorgedreven manoeuvertraining te doen, waardoor je als motard echt stappen voorwaarts zet. Veel peten met een RT of GS gaan (hoe beweeglijk die moto's ook zijn, gezien hun gewicht, als je er goed mee overweg kan) afgeschrokken worden door het idee daar minuscule 8'jes mee te moeten draaien, en dat dan ook niet doen. Op een lichte, wendbare halfliter naked is zoiets voor de meesten een pak evidenter om te doen. Maar zelfs met een zwaardere fiets is dat doenbaar, en misschien leer je dan een paar percentjes minder (goed) dan op een lichtere, maar het kan ook perfect en het is net zo fun als met een kleinere fiets (als het lukt). Ik zou zelf mijn "baksteen" van een fiets (laag, zwaar, extreem lange wielbasis, zeer povere wendbaarheid) niet willen inruilen voor iets anders op die trainingsdagen, b.v.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    15,898
gTa
1 uur terug, Tjeu zei:

Monsters :inlove: 

destijds zeiden die mij echt maar heel erg weinig. Tot ik een paar dagen met een M600 dark op stap ben gegaan. Die zithouding sloeg nergens op, maar toch heeft die een diepe indruk nagelaten, ondanks het het meest basis, goedkoopste en traagstemodel was.  

100% idem

Altijd knap gevonden, maar de klik was er niet (omdat te kopen). Tot ik 300 km op een Mostro 600 mocht slijten. Damn. :inlove:  Zo'n "kleine" fiets, zowel qua afmetingen als motor, die toch bulderde alsof 't de meest potente kerel van 't continent was. Absurd :inlove: 

't Ding was wel niet zo betrouwbaar, meen ik me te herinneren. Eigenaar (een studie- en kotgenoot van me) heeft daar bijzonder veel bij Ducati Gent gestaan omdat het ding nog maar weer eens een keer geen kik gaf of mank liep of leeggelopen was of wat dan ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,504
Tjeu
1 uur terug, ir_fuel zei:

Ik had destijds een 620S als eerste moto. 30.000km op gezet in een jaar en een paar maand, en dan verkocht. Moto heeft altijd perfect gewerkt. Die 2-kleps Ducs daar had je weinig vodden mee voor.

De modellen van voor 2000, daar las je toch veel slechte zaken over qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten. De 750 zou de slechtste zijn, dan de 900 en dan de 600. De 620 was al van een pak later en wel beter, net als de 800 en 1000. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tjeu    2,504
Tjeu
35 minuten geleden, gTa zei:

 

Lichtere motorfiets met kleinere motor en minder vermogen = per definitie meer fun ... is dus verkeerd als je dat niet (zwaar) nuanceert. 't Is vooreerst persoonlijk. En de waarheid is zga voor iedereen véél genuanceerder dan dat.

 

Als ik dat zou geschreven hebben (klinkt wel zo), dan is dat zo niet bedoeld. Een trage en een snelle motorfiets geven een gelijke fun, maar blinken uit op andere aspecten en geven een andere voldoening. 

Je kan evenveel fun hebben op een 125 als op een 1250. Maar niet in dezelfde omstandigheden. En beiden kunnen ook even afknottend en frustrerend zijn. 
De juiste fiets op de juiste plaats. 

Wat je schrijft 'dat niet iedere motard meerdere fietsen in de garage kan hebben' is zeker een belangrijk punt. 
Alleen een SH of de Sevenfifty hebben zou voor mij, binnen mijn gebruik, absoluut een stap achteruit gaan zijn en een no-go. Geen van beiden dekt alles. 
Een FJR zou dat wel kunnen, maar zou ook weer op bepaalde facetten moeten inleveren. Minder wendbaar en toegankelijk dan een SH, minder speels en wendbaar of minder puur dan de CB. 

Conclusie, je moet altijd minstens twee motorfietsen in huis hebben. Maar echt minstens! En hun karakter moet ver genoeg uit elkaar liggen. Een Monster ipv de CB zou zeker een verrijking zijn, maar ik ben helaas te verknokt aan die CB. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
msxx    4,110
msxx
53 minuten geleden, gTa zei:

Vind ik nogal een gratuite opmerking, die toch redelijk aan de realiteit voorbij gaat.

Het is niet omdat je spel van 100 of 130 of 160 of 190 pk tractiecontrole en bochten-ABS en whatnot heeft, dat je plots overal zonder nadenken de kraan kan opendraaien. Nog altijd zit je dan met de uitdaging dat je dat vermogen moet beheersen. Misschien niet meer zozeer in termen van "opletten dat ik op hoek niet m'n motor van onder me vandaan drift" (alhoewel... het aantal mensen dat dacht op hoek gewoon bruut vollegas te kunnen gaan "want de tractiecontrole zal dat wel opvangen" en dan toch meteen op den dek lag, is groot...).

Ik heb tijdens snediger bochtenwerk nog nooit m'n tractiecontrole nodig gehad om het gelag te redden, zelfs niet tijdens de stevigste ritten die ik al deed (Ardennen met @msxx en Zolder trackday). Het aantal keren dat het moest tussenkomen is eigenlijk klein... En ja, dan kan iemand zeggen "dan rijd je gewoon niet snel genoeg" maar we weten allemaal dat dat (zolang we 't over de openbare weg hebben) het thema niet is.

 

Om terug te grijpen naar het meer/minder vermogen onderwerp:

Tijdens mijn laatste reis had ik, achteraf, de mening dat ik vermogen mee heb gehad dat ik nooit heb gebruikt. Ik denk dat ik zelden of nooit voorbij de 8k rpm getrokken heb, met die tientallen kilo's bagage vond ik dat echt niet nodig of wenselijk. Ik zou dus met een meer offroad-ish bike met véél minder vermogen zeker even goed gesteld geweest zijn ... maar dat is dan een compleet andere fiets, op elk vlak. En die heb ik niet. Voor het overgrote deel van de motards is het hebben van meerdere fietsen (eentje die zich 't best leent voor elk ander type gebruik dat je voor ogen hebt) geen optie.
De vraag die relevant is, is of dezelfde fiets met een pak minder vermogen (en wat minder gewicht ook) me tijdens diezelfde reis dan méér plezier zou hebben gebracht? Helemaal niet het geval, want zou nog altijd dezelfde(-ish) fiets geweest zijn met (soms te) weinig veerweg en (soms te) sportieve zithouding e.d. En de keren dat ik door de grote cilinderinhoud van een pak meer koppel gebruik kon maken, zijn talrijk.

Bijkomend voordeel van die grotere fietsen is dat "al de rest" doorgaans ook up to par is. Beter remsysteem met meer uithouding (toch van tel als je met een zak patatten of zes op reis vertrekt naar bergen waar je aan een rotvaart naar beneden wil knallen), betere elektronica (allemaal lachen met bochten-ABS en tractiecontrole want dat is voor de mietjes die niet kunnen rijden ... totdat je onderuit ligt met je analoge fiets), enz.

Lichtere motorfiets met kleinere motor en minder vermogen = per definitie meer fun ... is dus verkeerd als je dat niet (zwaar) nuanceert. 't Is vooreerst persoonlijk. En de waarheid is zga voor iedereen véél genuanceerder dan dat.

Ik adviseer ook een "typische" beginnersfiets aan quasi elke beginnende motard en raad dus de dikke (dure/zware/krachtige) moto's af in het begin. Om heel veel verschillende redenen (rijtechnisch, financieel, opties open houden qua toekomstig favoriet gebruik, ...). Maar dat is iets helemaal anders dan stellen dat iedereen op een midsize fiets d'office meer plezier heeft dan op een dikke fiets met (te) veel vermogen. Kan ik absoluut niet mee akkoord gaan. Moesten we nog in tijden leven waarin die superkrachtige fietsen echte draken waren om mee te rijden (350 kg zwaar en geen bocht mee te nemen tenzij stapvoets), dan zou ik voorzichtig aansluiten bij die mening, maar de realiteit is wel even anders. Korte, zeer wendbare nakeds met 150pk (en soms véél meer), reisenduro's met dikke motoren, een shitload aan vermogen en veel gewicht die toch extreem wendbaar zijn op snelheid en echte bochtenpikkers zijn waar je weinig compromissen moet sluiten, enz.

 

Iets anders is (dat beaam ik zeker, maar dat kwam hier nog niet aan bod) dat er heel veel motards (ikzelf incluis) een betere motard zouden kunnen worden mochten zij niet (meteen) het zwaarste (in kilo's) geschut onder hun kont geschoven krijgen en daardoor qua aanleren van rijtechniek geremd worden. Op een lichtere fiets is het véél eenvoudiger om doorgedreven manoeuvertraining te doen, waardoor je als motard echt stappen voorwaarts zet. Veel peten met een RT of GS gaan (hoe beweeglijk die moto's ook zijn, gezien hun gewicht, als je er goed mee overweg kan) afgeschrokken worden door het idee daar minuscule 8'jes mee te moeten draaien, en dat dan ook niet doen. Op een lichte, wendbare halfliter naked is zoiets voor de meesten een pak evidenter om te doen. Maar zelfs met een zwaardere fiets is dat doenbaar, en misschien leer je dan een paar percentjes minder (goed) dan op een lichtere, maar het kan ook perfect en het is net zo fun als met een kleinere fiets (als het lukt). Ik zou zelf mijn "baksteen" van een fiets (laag, zwaar, extreem lange wielbasis, zeer povere wendbaarheid) niet willen inruilen voor iets anders op die trainingsdagen, b.v.
 

Zonder tc ga je later en gradueler op het gas. Jij hebt al op die manier leren rijden, dat mag je niet onderschatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
gTa    15,898
gTa
5 uren geleden, Tjeu zei:

Conclusie, je moet altijd minstens twee motorfietsen in huis hebben. Maar echt minstens! En hun karakter moet ver genoeg uit elkaar liggen. 

:inlove: 

We agree!

Nu nog mijn madam overtuigen. :D 

  • Funny 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
ir_fuel    31,426
ir_fuel
9 hours ago, Tjeu said:

De modellen van voor 2000, daar las je toch veel slechte zaken over qua betrouwbaarheid en onderhoudskosten. De 750 zou de slechtste zijn, dan de 900 en dan de 600. De 620 was al van een pak later en wel beter, net als de 800 en 1000. 

 

Ik had de eerste generatie met injectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • Carrera S
      By Carrera S
      Aprilia RSV4 in zeer goede staat te koop. Bouwjaar 2010, 25700km, 180pk, 2de eigenaar. Alle facturen aanwezig, steeds onderhouden bij officiële garage. Leuke extra’s: volledige Leovince lijn met aangepaste ECU, ohlins stuurdemper, nieuwe pirelli supercorsa’s. Vraagprijs 8250euro. 





    • Lefty
      By Lefty
      En we beginnen meteen met een nieuw lap record!
       
      Dean Harrison, 134,432mph 😮
    • Bjoxx
      By Bjoxx
      Is afgeschreven dus tijd voor iets anders
      Steeds gebruikt voor woon-werkverkeer
      Te koop wegens aankoop motor met cardan
      Alle onderhoud bij KTM-dealer, alle facturen en onderhoudsboek beschikbaar
      Alle sleutels aanwezig
      Geen ongeval of valschade
      Op foto met zwart windscherm Adventure R, origineel scherm beschikbaar
      Opties: bochten-ABS en middenbok
      Inschrijving 75 kW/100 pk
       

    • tuscani
      By tuscani
      Aangezien we in het topic voor elektrische auto's niets mogen plaatsen omtrent nieuwe hybride wagens, wil ik ook het gewone motortopic ontsieren door deze karakterloze niet vervuilende en veel te stille elektrische motoren.
      Ze komen mondjesmaat op de markt, dus zullen we ze ook wel meer en meer beginnen zien.  toch voor mij ook weer een dubbel gevoel, zo'n elektrische motor lijkt me enorm praktisch voor korte afstanden, maar zoals mijn eerst zin, waar is het geratel, de geur en gedonder van een twin.
       
      Vespa elletrica
      De Vespa Elettrica beschikt over een elektromotor die een continu vermogen van 2 kW biedt, maar ook een piekvermogen van 4 kW bij de acceleratie. Reken er dus maar op dat jij bij het stoplicht als eerste weg bent. De batterij is binnen 4 uur volledig opgeladen en daar kun je vervolgens zo’n 100 kilometer mee cruisen. De elektromotor zorgt er natuurlijk ook voor dat je geruisloos over de straat rijdt. Daarom zien wij ‘m in de stad wel het liefst op de autoweg. Scooters blijven voor fietsers nou eenmaal gevaarlijke voertuigen.
      De Italianen hebben de elektrische scooter van een moderne lithium-ion batterij voorzien. Deze batterij vergt geen onderhoud of speciale zorg. In het zadelcompartiment wordt de laadkabel verstopt en kun je ‘m op een reguliere wandcontactdoos of een publiek laadstation in de binnenstad aansluiten.


       
       
      Zero S
      https://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s

      Zero DSR black forrest

       
      energica esseesse 9
      De eerste "old-school" elektrische motorfiets.
      Liefhebbers van Italië zullen deze naam meteen herkennen als de Via Emilia, de hoofdweg dwars door de Motor Valley. Maar dat is bij lange na niet de enige gedachte achter deze motor. “We namen wat materialen betreft, het dappere besluit om alles in het zicht te houden”, aldus Energica's designer Paolo Lemmi, met de typische dramatiek die zo eigen is aan de Italiaanse volksaard. “Het structurele gefreesde aluminium en zelfs het gebogen, genagelde en geanodiseerde aluminium plaatmateriaal: niets wordt aan het zicht onttrokken! Zo combineren we vorm en functie perfect.” Dat geldt ook voor het kloppend hart.
      Beïnvloed door de 1e eerste motorfietsen, Eva EsseEsse9 en Eva EsseEsse9 Special is er een klassiek zacht aanvoelend zadel geplaatst met een volledig LED koplamp met DRL: Een ovale lamp en een precisie gefreesde aluminium kroon. 
      We hebben gezorgd voor de ideale symbiose tussen enerzijds de mobiliteit van de toekomst en anderzijds de Italiaanse traditie. De bandenkeuze is geïnspireerd op de onregelmatige stenen en keien langs deze route, aldus Paolo Lemmi, Designer Energica.
      Dankzij de EsseEsse9 is op Eicma het technische hart van de Energica modellen voor het eerst zichtbaar, het gesloten en oplaadbare accupakket.
      Normaal zorgt een gesloten systeem voor geen of weinig afvoer van opgebouwde warmte. Energica heeft een gepatenteerde accu systeem.
      Batterijen in een gesloten ruimte zijn gevoelig voor oververhitting, wat de levensduur aanzienlijk kan verkorten. Energica heeft het pakket ontworpen om dit juist te voorkomen. In het zichtbare pakket is een aluminium plaat geïntrigeerd met diverse luchtkanalen die zorgen voor de aanvoer van koude en afvoer van warme lucht.

       energica eva
      ENERGICA EVA 80 kW
      Energica Eva 80 Kw is de eerste 100% elektrische streetfighter met 180 Nm en 80 kW (145 pk) uit Italië.
      De perfecte combinatie van wendbaarheid en agressief rijden.
      De rebelse geest en wendbaarheid zorgen voor initiuatieve controle over de motor. De beste streetfighter voor de stadse jungle en daarbuiten.
      Energica Eva heeft een oliegekoelde permanente magneet AC motor (PMAC) met 80 kW  met een continue aanwezig koppel van 180 Nm. De elektrische streetfighter haalt een maximale range van 200 km (Eco-Mode) en een maximale topsnelheid van 200 km/h in Sportmodus.
      Eva's accupakket, omvormer, lader en Bosch ABS worden continue gemonitoord en gemanaged door de geavanceerde Vehicle Control Unit, net als bij de Energica Ego.
      Energica Eva heeft geen koppeling en versnellingen. Alles wordt bediend door het ride-by-wire systeem, waarmee je als berijder de mate van het acceleratie en de-acceleratie bepaald. Met een voelbare tussenstand in de gashandel is er het mogelijk maximaal uit te laten rollen. Bij verder sluiten van de gashandel wordt de (instelbare) motorrem ge-activeert en de opgewekte energie teruggewonnen.
      De streetfighter is volledig compatibel met publieke laadstation en kan ook ook thuis opgeladen worden. Energica Eva is de enige elektrische streetfighter in de wereld met een geïntegreerd snellaadsysteem.
       

       
       
      Johammer J1.200
      Moderne Elektrische Cruiser van Johammer met innovatieve Energie technologie. De J1.200 heeft een actieradius van 200 km. Ontwikkeld en geproduceerd in Oostenrijk.
       
      Ongeëvenaarde Actieradius
      Een uitzonderlijke actieradius gaat niet vanzelf. Dit is mogelijk gemaakt door het het consequent doorvoeren van een innovatief concept. Een Johammer ziet er niet alleen anders uit, hij is ook van de grond af opnieuw ontworpen.
       
      Uniek concept
      De kortste verbinding tussen twee assen is recht. Simpel een elektromotor in een bestaand motorfiets concept te plaatsen doet geen recht aan de elektromotor. Daarom zijn bij Johammer op meerdere vlakken nieuwe wegen verkent.
       
      Ontwerp zonder compromis
      Elektrische aandrijving en regelaar zijn onderhoudsvrij in het achterwiel geïntrigeerd. Bij de battery is een speciale stap in de toekomst gemaakt. Geen enkele elektrische motorfiets fabrikant kan de unieke technische eigenschappen van Johammer evenaren. 
       
      Onconventionele constructie
      De extreem stijve aluminium chassis biedt ruimte voor de veercomponenten en het accu pakket. Gewicht, stabiliteit en functie als perfecte synergie.
       
      Bewezen concept opnieuw geformuleerd
      De voorste progressief geveerde swingarm, bestaand uit twee kokerprofielen en parallel gemonteerde remanker verhindert duiken bij het remmen. De eenzijdige gegoten aluminium achterbug is eveneens progressief geveerd. 
       
      Perfect handelbaar
      Het ideale zwaartepunt (350 mm) biedt optimaal rijcomfort en zeker gevoel. Het stuur en de voetsteunen bieden ruimte voor individuele instellingen. 
       
      Multifunctionele Spiegels
      In de beide ronde spiegels zijn 2.4" kleurendisplays ingebouwd. Deze geven alle informatie weer die je als bestuurder nodig bent, van snelheidsmeter, controle lampen tot aan batterijstatus. De buitenzijde van de spiegels doen ook nog eens dienst als dagrijverlichting en richtingaanwijzers. 
       
       

       
       
      bron electricmotorcycles
    • 3000
      By 3000
      Als het hier niet hoort zeggen jullie het maar, maar bij deze dus mijn moto die te koop staat.
      Van 2001 dus, het laatste modeljaar van dit model (1998-2001) zonder VTEC.
      Heeft nu 49000km, het laatste onderhoud was een groot onderhoud met kleppen stellen, gedaan aan 46000km en uitgevoerd bij Moto's Caset te Lichtervelde, factuur van €567 aanwezig.
      3 sleutels aanwezig, heeft een middenbok, altijd binnengestaan.
       
      Vraagprijs €3300, maar make me an offer I can't refuse ?




  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms & Conditions