Ga naar inhoud

gTa

Aanbevolen berichten

Als ik met de moto op reis ga, dan doe ik de cross beschermingbroek van Dainese aan. Eigenlijk dus gewoon de beschermstukken in een spannend net dat je over je onderbroek aandoet. Daarboven draag ik dan een gewone stevige jeans. 

Voor de onderbenen heb ik de knie en scheenbeschermers die je ook afzonderlijk aandoet. Als jas een lederen dainese. 

Daarmee met de KTM aan 120 de muur in gevlogen en alles deed zijn werk zoals verwacht. De jeans was eraan, maar zelf had ik geen schram. Doordat alles op uw lijf hangt blijft het - indien de pasvorm goed is - ook wel netjes op zijn plaats bij een val, of toch zeker niet minder goed dan bij een gewone outfit. Naar mijn mening wel beter dan in iets super ligt vol met mesh. Dat scheurt sneller. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tjeu zei:

Als ik met de moto op reis ga, dan doe ik de cross beschermingbroek van Dainese aan. Eigenlijk dus gewoon de beschermstukken in een spannend net dat je over je onderbroek aandoet. Daarboven draag ik dan een gewone stevige jeans. 

Voor de onderbenen heb ik de knie en scheenbeschermers die je ook afzonderlijk aandoet. Als jas een lederen dainese. 

Daarmee met de KTM aan 120 de muur in gevlogen en alles deed zijn werk zoals verwacht. De jeans was eraan, maar zelf had ik geen schram. Doordat alles op uw lijf hangt blijft het - indien de pasvorm goed is - ook wel netjes op zijn plaats bij een val, of toch zeker niet minder goed dan bij een gewone outfit. Naar mijn mening wel beter dan in iets super ligt vol met mesh. Dat scheurt sneller. 

Mjah, dat lost het regenprobleem nog niet op he :) 

Scheurend mesh is een terechte. Alhoewel ik dan meer vertrouwen heb in de mesh van Dainese dan in het gemiddelde textielpak... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

regenprobleem oplossen is regenpakje boven je kledij. Dat is de enige wijze om je bovenste textiel laag ook droog te houden zodat je de volgende dag opnieuw comfortabel droog zit. Een regenjasje boven de outfit zorgt er ook voor dat je minder snel koud krijgt, sluit beter aan op de handschoenen en zorgt ervoor dat je niet met hopen uitritsbare lagen zit waardoor de jas een dikke maat verschil heeft met alles erin of alles eruit. Dat verschil neemt de veiligheid van de kledij weg, want zonder iets erin hebben de beschermstukken te veel bewegingsruimte en gaan ze zich wat verplaatsten bij een valpartij. Hierdoor mis je de initiële insteek : een goede bescherming.

Een goed regenjasje/broek kan ook quasi onder ieder zadel. De levensduur van een membraan of jasje is ook het kortste van de gehele opbouw van de jas. Dus als je dat afzonderlijk koopt, kan je dat snel eens vervangen wanneer het lekt en zo kan de jas makkelijk tweemaal zolang meegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Tjeu zei:

regenprobleem oplossen is regenpakje boven je kledij. Dat is de enige wijze om je bovenste textiel laag ook droog te houden zodat je de volgende dag opnieuw comfortabel droog zit. Een regenjasje boven de outfit zorgt er ook voor dat je minder snel koud krijgt, sluit beter aan op de handschoenen en zorgt ervoor dat je niet met hopen uitritsbare lagen zit waardoor de jas een dikke maat verschil heeft met alles erin of alles eruit. Dat verschil neemt de veiligheid van de kledij weg, want zonder iets erin hebben de beschermstukken te veel bewegingsruimte en gaan ze zich wat verplaatsten bij een valpartij. Hierdoor mis je de initiële insteek : een goede bescherming.

Een goed regenjasje/broek kan ook quasi onder ieder zadel. De levensduur van een membraan of jasje is ook het kortste van de gehele opbouw van de jas. Dus als je dat afzonderlijk koopt, kan je dat snel eens vervangen wanneer het lekt en zo kan de jas makkelijk tweemaal zolang meegaan. 

Voor het jasje: eens.

Broek is een ramp. Dat zit voor geen meter, grip op het zadel is dan te beperkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er ook met versterkte en gripvolle konten. Maar die nemen dan wel iets meer plaats. Nu, als je de regenbroek enkel aan doet bij regen, dan stoort de beperktere grip niet, op die momenten is het toch temporiseren. Eens het gas er terug op kan doe je die weer uit. 

Het is een eigen voorkeur. Ik wil niets anders meer dan een overtrek broek. Ik draag die in de winter ook als extra laagje tegen de koude en zorg er zo ook voor dat zout en ander vuil mijn moto kledij niet besmeuren. Zoals aangehaald zorgt het er zo voor dat al mijn spullen toch aanzienlijk langer meegaan. Maar als jou dat niet ligt, dan moet je dat uiteraard niet doen. 

Maar als je grip belangrijk vindt (ook bij regen), dan moet je ook met uitneembare membranen voorzichtig zijn. Daar zit wel wat speling op doordat het membraan niet vastgenaaid zit aan de stof. Er wordt ook meer stof nat, gezien dat membraan echt onder de broek zit. Droogtijden zijn dus een stuk langer en je broek wordt ook veel zwaarder. En ook de aansluiting van je regenmembraan van je broek op je botter is veel moeilijker te maken, waardoor het water mogelijks recht in de botten loopt. 

Als het echt warm is zal je dat membraan er niet in willen, want het houdt ook de verfrissing tegen (of het nut van mesh kledij wordt teniet gedaan). Je zal dus thuis vertrekken zonder en moet je afzonderlijk meenemen, zoals een regenbroekje. Bij plotse regenval moet je dan stoppen en dat in ritsen.... Dan sta je daar in de regen in je slipje te sukkelen. Succes :D 

Dito wanneer de zon weer begint te schijnen en het membraan zorgt voor een te warme outfit. Dan mag je weer in je blote staan sukkelen om dat uit te ritsen. 

Het systeem met afzonderlijke membranen is mooi op papier, maar in de praktijk werkt dat niet vlot genoeg. Daarom is de keuze daarin ook maar erg beperkt. je hebt ook minder voering tussen het membraan en je huid, waardoor aan je huid gaat plakken bij transpiratie of regen. Ik vind er echt niets aan. 

Mijn tip : denk er zeer goed over na voor je het doet. Mogelijks ben je er erg tevreden van, maar mogelijks is het veel geld in het water. 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant vergelijkingsstukje over de testbanden op een Speed Triple RS (vlootmoto van Motorrad Magazin)

#motobanden #motorbanden

1401978999_2019-02-0415_42_04.thumb.jpg.adc0b0d27895809d3aed1ec201723d7d.jpg

@msxx

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In MO (Motorrad Magazin) Nr.2 van 2019 staat ook een interessante vergelijkende test van sporttour/tour-helmen (integraal & systeem).

In volgorde van score (op 10):

1. Shoei Neotec II + Schuberth C4 Pro = 10/10
3. Arai QV-Pro + HJC RPHA 70 + Bell SRT Modular + BMW System 7 Carbon + Nolan N100-5 = 6/10
8. Shark Evo-One 2 + Louis MTR K-14 = 5/10
10. Icon Airframe Pro + IXS 315 2.0 + Premier Vyrus MP2 = 4/10
13. Büse ROCC 331 = 3/10
14. Roof Boxxer Carbon = 0/10

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Interessant vergelijkingsstukje over de testbanden op een Speed Triple RS (vlootmoto van Motorrad Magazin)

#motobanden #motorbanden

1401978999_2019-02-0415_42_04.thumb.jpg.adc0b0d27895809d3aed1ec201723d7d.jpg

@msxx

Duitsers :inlove:

Volgens mij zijn enkel Japanners net zo freaky :D 

 

Thx voor het delen, ik lees dat graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

In MO (Motorrad Magazin) Nr.2 van 2019 staat ook een interessante vergelijkende test van sporttour/tour-helmen (integraal & systeem).

In volgorde van score (op 10):

1. Shoei Neotec II + Schuberth C4 Pro = 10/10
3. Arai QV-Pro + HJC RPHA 70 + Bell SRT Modular + BMW System 7 Carbon + Nolan N100-5 = 6/10
8. Shark Evo-One 2 + Louis MTR K-14 = 5/10
10. Icon Airframe Pro + IXS 315 2.0 + Premier Vyrus MP2 = 4/10
13. Büse ROCC 331 = 3/10
14. Roof Boxxer Carbon = 0/10

 

Waar was de score op gebaseerd? Ik veronderstel op labo meetwaarden met gesimuleerde impact op verschillende delen en een klein beetje het comfort?

Er zijn er een paar serieus door het ijs gezakt... dat is misschien nog te verwachten. Maar het verschil tussen de nummers 1&2 versus de rest is nogal bijzonder...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, msxx zei:

Waar was de score op gebaseerd? Ik veronderstel op labo meetwaarden met gesimuleerde impact op verschillende delen en een klein beetje het comfort?

Er zijn er een paar serieus door het ijs gezakt... dat is misschien nog te verwachten. Maar het verschil tussen de nummers 1&2 versus de rest is nogal bijzonder...?

Scores zijn deels gebaseerd op testresultaten, deels gebaseerd op de klassiekere "gebruikerstests" (bedienbaarheid, functionaliteiten, geluidscomfort, verluchting, bouwkwaliteit, ...). De scores zijn idd nogal uitgesproken verschillend, vond ik ook. De teksten van de test zijn heel wat genuanceerder en vermelden ook per helm de sterkere en zwakkere punten.

Voor mij blijft de nr.1 kandidaat de binnenkort verkrijgbare GT Air II. Maar ook de NXR blijft in de running.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, gTa said:

In MO (Motorrad Magazin) Nr.2 van 2019 staat ook een interessante vergelijkende test van sporttour/tour-helmen (integraal & systeem).

In volgorde van score (op 10):

1. Shoei Neotec II + Schuberth C4 Pro = 10/10
3. Arai QV-Pro + HJC RPHA 70 + Bell SRT Modular + BMW System 7 Carbon + Nolan N100-5 = 6/10
8. Shark Evo-One 2 + Louis MTR K-14 = 5/10
10. Icon Airframe Pro + IXS 315 2.0 + Premier Vyrus MP2 = 4/10
13. Büse ROCC 331 = 3/10
14. Roof Boxxer Carbon = 0/10

 

Het ding moet natuurlijk wel op je hoofd passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Het ding moet natuurlijk wel op je hoofd passen.

Evident. En dat kunnen ze niet quoteren, want elk hoofd is anders. En sommige merken hebben wel een hen typerende pasvorm; soms lukt dat dan gewoon niet goed, als je een andere vorm van hoofd hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De KTM is weg dus tijd voor een nieuwe  (tweedehands-)moto. Dient enkel voor woon-werkverkeer +-30 min per rit.Ik twijfel tussen deze 2 modellen

BMW R 1200 RS

Prijs (bruto) 10 900 €
Aanbiedingsnummer 406688
Type voertuig Tweedehands motorfietsen
Aantal vorige eigenaars 1
Kleur Lupin Blue Metallic
Eerste inschrijving 22/03/2016
Cilinderinhoud 1 170 ccm
Vermogen 92 kW (125 pk)
Kilometerstand 27 922 km
Segment Sport
Aandrijving Cardan
Productiejaar 2016
Garantie 12 maanden
Technische controle --
Beschikbaar vanaf meteen
GetImg?imgId=987d36bf-15ed-4b35-96d5-f3d
 
Equipements: * ABS - 2 modes de conduite (Rain - Road) - Ordinateur de bord - Display Multifonctionnel * Poignées chauffantes - Selle duo noir 2 pièces à hauteur modifiable * Béquille centrale + latérale anti-démarrage * Prise de courant 12V - Pare-brise réglable - Clignoteurs Blancs - Feu arrière Led Accessoires : * Valises latérales * Porte-bagage Historique : * Garantie légale et contractuelle de 12 mois * Un seul propriétaire * Historique complet Lejeune Motosport / Bmw * Entretien des 30.000Km effectué * Pneus Avant & Arrière Neufs
 
of 
 

BMW R 1200 GS Modèle Spéciale Rallye

Prijs (bruto) 10 900 €
Aanbiedingsnummer 401424
Type voertuig Tweedehands motorfietsen
Aantal vorige eigenaars 1
Kleur Alpine white/Frame red
Eerste inschrijving 14/03/2012
Cilinderinhoud 1 170 ccm
Vermogen 81 kW (110 pk)
Kilometerstand 37 751 km
Segment Adventure
Aandrijving Cardan
Productiejaar 2011
Garantie 12 maanden
Technische controle --
Beschikbaar vanaf meteen
GetImg?imgId=c189dffb-7d7b-4734-9169-fdd
 
 
 
 
 
 
 
Uitrusting

ABS, Verwarmde handvaten, ESA, RDC, ASC, Boordcomputer, Alarmsysteem

 

 

Bijkomende informatie

Modèle Spéciale Rallye Pack Safety * ABS * ESA (Réglage électronique des Suspensions) * RDC (Contrôle de la pression des pneus) * ASC (Antipatinage) * Ordinateur de bord * Alarme * Echappement chromé * Poignées chauffantes - Selle noire 2 pièces à hauteur modifiable * Roues à rayons * Protège-mains - Béquille centrale + latérale anti-démarrage - Prise de courant 12V - Pare-brise réglable - Porte-bagages * Clignoteurs Led Blancs - Feu arrière Led * Jantes à rayons croisés Accessoires : * Valises latérales Vario * Porte bagage Historique : * Garantie légale et contractuelle de 12 mois * Un seul propriétaire * Historique complet Lejeune Motosport * Entretien des 40.000Km effectué * Pneus Avant & Arrière Neufs

 

Laat de experts hier hun licht maar eens schijnen 

aangepast door Bjoxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al gereden met de RS?

Je bent een hoogpoter gewend, geometrie en zitpositie ga je aan moeten wennen.

Veel autostrade: RS
Veel secundair in Vlaamse lintbebouwing en drempelland: GS

Het feit dat de GS veel ouder is zou mijn voorkeur echter sowieso naar de RS doen doorslaan. Nu is het een ongelijke strijd, wat mij betreft.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat dus eigenlijk over de keuze tussen de GS die al lang aan mijn mouw trekt of de RS die een beetje het buitenbeentje is maar waarschijnlijk comfortabeler is qua windbescherming. GS is misschien makkelijker verkoopbaar binnen 3 à 4 jaar dan de RS alhoewel de GS dan ook +-100000 km zal hebben en al +10 jaar oud zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@msxx beetje van de 2, eerst drempelland om dan E314-E40 naar Brussel te doen van achter Leuven.

Voor de KTM heb ik 11 jaar met de oerTuono gereden dus zithouding zal wel gaan.

aangepast door Bjoxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Bjoxx zei:

@msxx beetje van de 2, eerst drempelland om dan E314-E40 naar Brussel te doen van achter Leuven.

In Vlaanderen rijd ik liever met een hoogpoter rond, vanwege de 'schluckfreudigkeit' van de vering. Zeker met een GS. Niets stuurt zo gemakkelijk wat dat betreft. Op de autostrade speelt dat geen rol meer.

Houd er wel rekening mee dat je hier een luchtgekoeld blok vergelijkt met een watergekoeld blok. Ga zeker met beiden rijden om je oordeel te vellen. Herverkoopwaarde kijk ik niet naar. Als je het enkel voor WW gebruikt (en dus fiscaal afschrijft) zou ik sowieso een nieuwe kopen, maar dat is persoonlijk uiteraard.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Bjoxx zei:

Laat de experts hier hun licht maar eens schijnen 

Ik ben geen expert maar heb ook een peertje dat een beetje licht geeft. :D 

Een GS is doorgaans bijzonder duur in 2e hands, wat zich reflecteert in het feit dat je nog de niet-watergekoelde versie "moet" pakken. 't Is wel een beestige lekkere moto (qua looks) en eigenlijk rijdt die ook bijzonder goed. Maar de RS is wel een hele generatie nieuwer... Toch geen onaardig verschil.

Je bent een reis-enduro gewoon qua rijgedrag en zithouding. Een sporttoerder zoals de R12RS kan dan toch "verrassend" anders zitten. Er aan wennen zal je zeker doen, maar de vraag is wat je eigenlijk 't liefst wil. Je overzicht over het verkeer is toch gevoelig anders (ooghoogte scheelt al snel een 20-tal cm). Ook qua zitcomfort is het anders, met name een zwakke onderrug kan een voorkeur voor de ene of de andere zithouding zwaar beïnvloeden. Een GS zal (zoals jouw ex-KTM) een rechtop-zithouding met wat doorgezakte onderrug betekenen, maar ook een zeer comfortabele, grote kniehoek en platte voethouding. De RS zal dan eerder een licht naar voor steunende rijhouding vergen, waarbij de onderrug minder doorzakt maar wel wat plooit; grondig anders zullen de benen aanvoelen, met hoger geplaatste voeten en een vrij scherpe kniehoek (vergeleken met een reis-enduro).

Misschien dat de GS wel wat smeuïger veert (drempels) maar afhankelijk van 't type koffer dat je neemt gaat-ie ook wat breder bouwen/aanvoelen waardoor je misschien een tik minder makkelijk filefiltert. Zelfs al stuurt een GS als vanzelf (werkelijk verbazingwekkend hoe makkelijk dat rijdt...), 't is nu niet dat zo'n R12R(S) van de laatste generatie niet wendbaar is - integendeel. Dat je in de GS ook de luchtgekoelde motor hebt met wat minder vermogen en een versnellingsbak van de oudere generatie (en ophanging, en ...) zou 't voor mij toch lastig maken om de "oude" GS te verkiezen boven de "nieuwe" RS.

Ik rijd (veel km) met mijn K13R en forens er ook soms mee. Ik vind zo'n smal bouwende moto zalig als woon/werk-bike. Weinig regenbescherming, maar wel stiller (dan de turbulentie die zo'n GS-ruit veroorzaakt), ooghoogte meer dan OK voor druk stadsverkeer e.d. En als mijn überlange K13R al méér dan wendbaar genoeg is om door files te laveren, dan zal een (nog veel wendbaarder) R12RS dat zeker ook zijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffers gaan er sowieso af, rij wel met een rugzakje, zit toch enkel boterhammen en een Humo +telefoon en portefeuille in.

En nieuw is boven budget (of wil ik er niet meer aan geven)

aangepast door Bjoxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Bjoxx zei:

Koffers gaan er sowieso af, rij wel met een rugzakje, zit toch enkel boterhammen en een Humo +telefoon en portefeuille in.

En nieuw is boven budget (of wil ik er niet meer aan geven)

Uit nieuwsgierigheid, draag je dan uw motorkleding over uw gewone kledij of heb je wat kledij op uw werk liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid