Ga naar inhoud

Elektrische motoren


tuscani

Aanbevolen berichten

Aangezien we in het topic voor elektrische auto's niets mogen plaatsen omtrent nieuwe hybride wagens, wil ik ook het gewone motortopic ontsieren door deze karakterloze niet vervuilende en veel te stille elektrische motoren. :D

Ze komen mondjesmaat op de markt, dus zullen we ze ook wel meer en meer beginnen zien.  toch voor mij ook weer een dubbel gevoel, zo'n elektrische motor lijkt me enorm praktisch voor korte afstanden, maar zoals mijn eerst zin, waar is het geratel, de geur en gedonder van een twin.

 

Vespa elletrica

De Vespa Elettrica beschikt over een elektromotor die een continu vermogen van 2 kW biedt, maar ook een piekvermogen van 4 kW bij de acceleratie. Reken er dus maar op dat jij bij het stoplicht als eerste weg bent. De batterij is binnen 4 uur volledig opgeladen en daar kun je vervolgens zo’n 100 kilometer mee cruisen. De elektromotor zorgt er natuurlijk ook voor dat je geruisloos over de straat rijdt. Daarom zien wij ‘m in de stad wel het liefst op de autoweg. Scooters blijven voor fietsers nou eenmaal gevaarlijke voertuigen.

De Italianen hebben de elektrische scooter van een moderne lithium-ion batterij voorzien. Deze batterij vergt geen onderhoud of speciale zorg. In het zadelcompartiment wordt de laadkabel verstopt en kun je ‘m op een reguliere wandcontactdoos of een publiek laadstation in de binnenstad aansluiten.

elektrische-vespa-want-1.jpeg

elektrische-vespa-want-2.jpeg

 

 

Zero S

https://www.zeromotorcycles.com/nl/zero-s

2018-zero-s-elektrische-motorfiets-elect

Zero DSR black forrest

zero-black-forest-edition.jpg

 

energica esseesse 9

De eerste "old-school" elektrische motorfiets.

Liefhebbers van Italië zullen deze naam meteen herkennen als de Via Emilia, de hoofdweg dwars door de Motor Valley. Maar dat is bij lange na niet de enige gedachte achter deze motor. “We namen wat materialen betreft, het dappere besluit om alles in het zicht te houden”, aldus Energica's designer Paolo Lemmi, met de typische dramatiek die zo eigen is aan de Italiaanse volksaard. “Het structurele gefreesde aluminium en zelfs het gebogen, genagelde en geanodiseerde aluminium plaatmateriaal: niets wordt aan het zicht onttrokken! Zo combineren we vorm en functie perfect.” Dat geldt ook voor het kloppend hart.

Beïnvloed door de 1e eerste motorfietsen, Eva EsseEsse9 en Eva EsseEsse9 Special is er een klassiek zacht aanvoelend zadel geplaatst met een volledig LED koplamp met DRL: Een ovale lamp en een precisie gefreesde aluminium kroon. 

We hebben gezorgd voor de ideale symbiose tussen enerzijds de mobiliteit van de toekomst en anderzijds de Italiaanse traditie. De bandenkeuze is geïnspireerd op de onregelmatige stenen en keien langs deze route, aldus Paolo Lemmi, Designer Energica.

Dankzij de EsseEsse9 is op Eicma het technische hart van de Energica modellen voor het eerst zichtbaar, het gesloten en oplaadbare accupakket.

Normaal zorgt een gesloten systeem voor geen of weinig afvoer van opgebouwde warmte. Energica heeft een gepatenteerde accu systeem.

Batterijen in een gesloten ruimte zijn gevoelig voor oververhitting, wat de levensduur aanzienlijk kan verkorten. Energica heeft het pakket ontworpen om dit juist te voorkomen. In het zichtbare pakket is een aluminium plaat geïntrigeerd met diverse luchtkanalen die zorgen voor de aanvoer van koude en afvoer van warme lucht.

1275846.jpg

 energica eva

ENERGICA EVA 80 kW
Energica Eva 80 Kw is de eerste 100% elektrische streetfighter met 180 Nm en 80 kW (145 pk) uit Italië.

De perfecte combinatie van wendbaarheid en agressief rijden.

De rebelse geest en wendbaarheid zorgen voor initiuatieve controle over de motor. De beste streetfighter voor de stadse jungle en daarbuiten.

Energica Eva heeft een oliegekoelde permanente magneet AC motor (PMAC) met 80 kW  met een continue aanwezig koppel van 180 Nm. De elektrische streetfighter haalt een maximale range van 200 km (Eco-Mode) en een maximale topsnelheid van 200 km/h in Sportmodus.

Eva's accupakket, omvormer, lader en Bosch ABS worden continue gemonitoord en gemanaged door de geavanceerde Vehicle Control Unit, net als bij de Energica Ego.

Energica Eva heeft geen koppeling en versnellingen. Alles wordt bediend door het ride-by-wire systeem, waarmee je als berijder de mate van het acceleratie en de-acceleratie bepaald. Met een voelbare tussenstand in de gashandel is er het mogelijk maximaal uit te laten rollen. Bij verder sluiten van de gashandel wordt de (instelbare) motorrem ge-activeert en de opgewekte energie teruggewonnen.

De streetfighter is volledig compatibel met publieke laadstation en kan ook ook thuis opgeladen worden. Energica Eva is de enige elektrische streetfighter in de wereld met een geïntegreerd snellaadsysteem.

 

energica-eva-107-kw-200-nm-titan-grey-el

 

 

Johammer J1.200
Moderne Elektrische Cruiser van Johammer met innovatieve Energie technologie. De J1.200 heeft een actieradius van 200 km. Ontwikkeld en geproduceerd in Oostenrijk.
 
Ongeëvenaarde Actieradius
Een uitzonderlijke actieradius gaat niet vanzelf. Dit is mogelijk gemaakt door het het consequent doorvoeren van een innovatief concept. Een Johammer ziet er niet alleen anders uit, hij is ook van de grond af opnieuw ontworpen.
 
Uniek concept
De kortste verbinding tussen twee assen is recht. Simpel een elektromotor in een bestaand motorfiets concept te plaatsen doet geen recht aan de elektromotor. Daarom zijn bij Johammer op meerdere vlakken nieuwe wegen verkent.
 
Ontwerp zonder compromis
Elektrische aandrijving en regelaar zijn onderhoudsvrij in het achterwiel geïntrigeerd. Bij de battery is een speciale stap in de toekomst gemaakt. Geen enkele elektrische motorfiets fabrikant kan de unieke technische eigenschappen van Johammer evenaren. 
 
Onconventionele constructie
De extreem stijve aluminium chassis biedt ruimte voor de veercomponenten en het accu pakket. Gewicht, stabiliteit en functie als perfecte synergie.
 
Bewezen concept opnieuw geformuleerd
De voorste progressief geveerde swingarm, bestaand uit twee kokerprofielen en parallel gemonteerde remanker verhindert duiken bij het remmen. De eenzijdige gegoten aluminium achterbug is eveneens progressief geveerd. 
 
Perfect handelbaar
Het ideale zwaartepunt (350 mm) biedt optimaal rijcomfort en zeker gevoel. Het stuur en de voetsteunen bieden ruimte voor individuele instellingen. 
 
Multifunctionele Spiegels
In de beide ronde spiegels zijn 2.4" kleurendisplays ingebouwd. Deze geven alle informatie weer die je als bestuurder nodig bent, van snelheidsmeter, controle lampen tot aan batterijstatus. De buitenzijde van de spiegels doen ook nog eens dienst als dagrijverlichting en richtingaanwijzers. 
 

 

image-683562-860_poster_16x9-lsrf-683562

 

 

bron electricmotorcycles

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, J3nkins zei:

Waarom kunnen elektrische karren er niet evenredig dik uit ziens als die moto’s :inlove: 

diene laatste is toch maar iets speciaals zulle :D

de energica's zien er mij wel beestig uit. wel rond de 35 a 30K, dus toch al prijzige beestjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onderschat het succes van die elektrische cross bikes niet. In tegenstelling tot de benzinevarianten hoor je die dingen niet, dus je kan probleemloos in de natuur gaan crossen zonder dat je mensen lastig gaat vallen of je ze van ver horen.

Tuurlijk zullen de anciens dat een gemis vinden, dat er geen geluid is, maar als je al crossbanen kan inrichten vlak aan sportcentra of toeristische trekpleisters, zonder problemen met milieurvergunningen en geluidsoverlast, gaat dit een boost zijn voor de hobby.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een bommetje dat ontstaat is het persoonlijk vervoer voor de stad, met talloze e-bikes, steps en scooters die geruisloos door de stad kunnen laveren door het verkeer. In steden zoals San Francisco zijn deelfietsen al niet meer relevant en vallen mensen eerder over deel-e-scooters die overal op trottoirs worden achtergelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, wooter said:

Onderschat het succes van die elektrische cross bikes niet. In tegenstelling tot de benzinevarianten hoor je die dingen niet, dus je kan probleemloos in de natuur gaan crossen zonder dat je mensen lastig gaat vallen of je ze van ver horen.

Tuurlijk zullen de anciens dat een gemis vinden, dat er geen geluid is, maar als je al crossbanen kan inrichten vlak aan sportcentra of toeristische trekpleisters, zonder problemen met milieurvergunningen en geluidsoverlast, gaat dit een boost zijn voor de hobby.

Op crossparcours zie ik zeker een toekomst, en al vrij snel (voornamelijk idd de stilte en milieuvergunning-gewijs). Je 2e batterij kan liggen te laden terwijl je met batterij ondertussen rondcrosst.

Voor enduro zal range nog lange tijd roet in het eten gooien. Een normale enduro dagrit is 160 a 200 km. Dan heb je onderweg een 4 batterijwissels nodig in het geval van de KTM E-ride. En gezien je geen cirkeltjes op een parcours rijdt, is dat dus geen optie. 

Enkel wanneer de batterij op 30 min. zou kunnen opgeladen worden en er een effectieve range van 100+ km gehaald kan worden kan het interessant worden. Maar dan moet je een lunchplek vinden in de walen (friterie, boulangerie,...) waar je met een 30 tal moto's tegelijk je batterij kan laden... Of de organisatie moet een dieselgroep voorzien aan de lunchplek 🤣

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het met het rijbewijs voor die dingen?
En fiscale aftrekbaarheid (binnen een vennootschap)?

Ik vind dit verdomd cool (met uitzondering van die laatste, dat is erover, en de Vespa (al zie ik daar het nut wel van in, binnen de (Italiaanse) stadsmuren, waar je soms de doemp van de scooterkes kunt snijden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, tuscani said:

Of een batterij meenemen, flupke deed dat al dacht ik met zijn ebike?

4 of meer batterijen meesleuren in de rugzak op een enduro is gewoon geen optie. Die wegen ook wel een pak meer dan van een fiets.
Veel meer dan 2-3 kg wil je niet op je rug tijdens het enduro rijden, en reken daar maar 1.5 l water in, dus schiet er nog 1.5 kg over voor wat materiaal.

Voor cross zit hier zeker toekomst in, zelfs voor nu al met de huidige stand van de techniek. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand die samen met zijn zoon elk een Freeride-E had, idd had. Reden was dat ze nu meer enduro reden in de Walen en dat niet meer gaat vanwege de range. Na 45min-1uur is de fun over.

Maar het reed fantastisch zei hij. Je kan verschillende modi selecteren, en je bent volledig incognito onderweg in elk bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/13/2018 at 5:28 PM, wooter said:

Onderschat het succes van die elektrische cross bikes niet. In tegenstelling tot de benzinevarianten hoor je die dingen niet, dus je kan probleemloos in de natuur gaan crossen zonder dat je mensen lastig gaat vallen of je ze van ver horen.

Tuurlijk zullen de anciens dat een gemis vinden, dat er geen geluid is, maar als je al crossbanen kan inrichten vlak aan sportcentra of toeristische trekpleisters, zonder problemen met milieurvergunningen en geluidsoverlast, gaat dit een boost zijn voor de hobby.

Daarvoor koopt men nu al en masse elektrische mtb's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E-moto's zijn wel goed voor al die Vrijdagmarkt toeristen in Gent. 10 minuten bollen, heel de dag op de Vrijdagmarkt in 't zicht staan, en 's avonds 10 minuten naar huis. Voor de rest ben je daar geen hol mee want veel te weinig range.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ir_fuel zei:

E-moto's zijn wel goed voor al die Vrijdagmarkt toeristen in Gent. 10 minuten bollen, heel de dag op de Vrijdagmarkt in 't zicht staan, en 's avonds 10 minuten naar huis. Voor de rest ben je daar geen hol mee want veel te weinig range.

Iemand die ik ken rijdt met zo een Zero S. De zwaarste versie ervan. Koste 18K ofzoiets dacht ik. Haalt daar bij normaal rijden 75km mee, en rijdt daar elke dag mee naar het werk (50km) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/10/2018 om 12:06, tuscani zei:

Of een batterij meenemen, flupke deed dat al dacht ik met zijn ebike?

ja, maar zorg maar dat je een beetje 'getraind' bent:

batterij bij Shimano: 3.5kg, je kan wel een liter water minder meenemen

je rugzak zal ook iets steviger moeten zijn als je het goed wil doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, flupke73 said:

ja, maar zorg maar dat je een beetje 'getraind' bent:

batterij bij Shimano: 3.5kg, je kan wel een liter water minder meenemen

je rugzak zal ook iets steviger moeten zijn als je het goed wil doen

Maar dan wel ne velo kopen omdat hij 200g lichter is :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Framfy zei:

dus zoveel als een pedelec.

 

Ik heb al vaak met die elektrische scooters van Scooty gereden (Poppy heeft er ondertussen ook) en dit is idd heel snel naar de 45. Ook heel gevaarlijk want mensen horen je niet aankomen of je moet heel de tijd liggen claxoneren wat ik ook niet graag doe. 

Het gemakkelijke is idd wel dat, waar je moet zijn, het brommertje kan dumpen terwijl je een auto moet parkeren. Ik zie dan ook een wildgroei van e-scooters binnen 5 jaar in de grootsteden. Want Scooty heeft er nu 75 in Antwerpen. Poppy heeft er 25 in test maar gaan naar 100 stuks gaan na de testperiode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Ik zie dan ook een wildgroei van e-scooters binnen 5 jaar in de grootsteden. 

 

Dat hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn, indien (minstens een deel van) die scooters een auto of ander voertuig vervangen.

Indien ze echt een succes worden zal de stad wat scooter-parkeerplaatsen moeten creëren (zoals in Italië).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid