Ga naar inhoud

BMW M140i vs VW Golf GTI PP 245 pk.


Beta

Aanbevolen berichten

Dan heb ik het toen niet goed bekeken. Ik zat in mijn hoofd met +- 1200 euro jaarlijks voor de bmw + dan nog de inschrijving. De GTI was (even de kaft open gegooid, dus dat klopt wél (:D)) 754 euro, biv en tax elk de helft ongeveer in 2017.
De M140i kost ongeveer 1600 euro biv (iets meer met Xdrive, iets minder met rwd) en 841 euro taks.
Bij de GTI ligt de biv momenteel nog niet vast (nieuwe CO2-uitstoot is nog niet bekend, hoorde ik gisteren van een VW-verkoper), maar reken 600-700 euro. De jaarlijkse taks zit rond de 400.
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Beta said:

De M140i kost ongeveer 1600 euro biv (iets meer met Xdrive, iets minder met rwd) en 841 euro taks.

In manueel kan dat kloppen ja.

11 minutes ago, Beta said:

Bij de GTI ligt de biv momenteel nog niet vast (nieuwe CO2-uitstoot is nog niet bekend, hoorde ik gisteren van een VW-verkoper), maar reken 600-700 euro. De jaarlijkse taks zit rond de 400.

Je krijgt er dan natuurlijk ook een FWD 4-cilinder voor in de plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Beta said:

Ik weet dat dat zelfsper een accessoire is. Dus nabouw. Wat is de prijs? Heb jij dat steken?

Kost 2K

Ja ik heb dat steken. Het zou het eerste zijn dat ik opnieuw pak moest ik eentje speccen vandaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt er dan natuurlijk ook een FWD 4-cilinder voor in de plaats.
Een manuele M140i is al even niet meer verkrijgbaar in ons land. En icm Xdrive is het sowieso een automaat.

De FWD 4L: dat is het punt. In mijn geval zou het qua hot hatches tss deze twee gaan. De Golf R? Die kost net zoveel, of zelfs iets meer dan de M140xi (na korting!), dus dan kan je net zo goed voor een M140i of M140xi gaan, vind ik.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 3 jaar tijd 120000 km’s met een M135i gedaan. Top auto. Echt heel veel waar voor zijn geld. Rustig als het moet en enorm veel fun on track of voor speelse ritjes. Bangelijke auto’s.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Geen enkele hot hatch heeft een kwalitatieve hifi-installatie. Daarvoor zijn ze te slecht geïsoleerd. Als je echt goed geluid wil moet je richting E klasse, BMW 5 etc.

Ge zijt interpretaties van 'kwalitatief' dooreen aan't gebruiken en de lat zo hoog mogelijk aan't leggen Ge kunt zeggen dat een hothatch geen baat heeft bij een kwalitatieve hifi want te weinig isolatie. Ge kunt zelfs zeggen dat een goeie hifi soms nut in een hothatch want meestal teveel achtergrond geluid.

De hifi in mijn auto is brol en de auto zelf is te luidruchtig. Maar zelfs daar zou een hifi upgrade zijn nut hebben.De aftermarket heeft in't algemeen alles wat ge nodig hebt om de hifi te verbeteren.

Maar dan nog. 'kwalitatief' bij hifi betekent meestal: goeie luide bas, en dan doet achtergrond geluid er niet veel toe. Kan zeker in een hothatch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

9 uren geleden, Beta zei:

De FWD 4L: dat is het punt. In mijn geval zou het qua hot hatches tss deze twee gaan. De Golf R? Die kost net zoveel, of zelfs iets meer dan de M140xi (na korting!), dus dan kan je net zo goed voor een M140i of M140xi gaan, vind ik.

Topic mag dicht, proficiat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Ge zijt interpretaties van 'kwalitatief' dooreen aan't gebruiken en de lat zo hoog mogelijk aan't leggen Ge kunt zeggen dat een hothatch geen baat heeft bij een kwalitatieve hifi want te weinig isolatie. Ge kunt zelfs zeggen dat een goeie hifi soms nut in een hothatch want meestal teveel achtergrond geluid.

En gij haalt "goed" en "luid" door mekaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je gewoon luid wil, volstaat de gewone hifi in BMW's al.

Wil je het verschil tussen HK in BMW en goeie hifi van andere merken kennen? Ga dan bv eens luisteren naar een HK in de Alfa Giulia. Of naar de Canton in een Octavia RS. Die laatste is trouwens prijs/kwaliteit een heel goeie wagen. Meer dan de merkbaar duurdere Golf GTI.

Anyway, die goeie hifiststemen in Alfa en Skoda vallen wel wat tegen. Vooral in de Alfa, aangezien je er daar 1400 euro voor betaalt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, ir_fuel zei:

En gij haalt "goed" en "luid" door mekaar.

Allez dan! Ik zeg dat meestal wanneer mensen 'goed' bedoelen dat maar op bepaalde aspecten van het geluid gaat. Er gaat zelden vraag zijn naar goeie dynamiek bv(ook een interpretatie van 'luid'), of naar een goeie treble. Maar wel dikwijls naar behoorlijke resolutie in de midrange en de lagere midrange. Dan gaat het nog helemaal niet over de karikaturen  waarbij uw haar gaat wapperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, glennvc zei:

Die heb ik nooit in overweging genomen toen. De mijne is nu ook manueel.

mijne is ook manueel en dat geeft idd net dat extra meer bij zulke auto's.  Ook al is een automaat sneller en goedkoper qua taksen, die voeten en armen combo blijft het wel.

maar zoals gezegd kan je geen manuele M140i of GTI meer krijgen in Belgie. Je moet al op de 2e hands markt piepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Beta zei:

Als je gewoon luid wil, volstaat de gewone hifi in BMW's al.

Wil je het verschil tussen HK in BMW en goeie hifi van andere merken kennen? Ga dan bv eens luisteren naar een HK in de Alfa Giulia. Of naar de Canton in een Octavia RS. Die laatste is trouwens prijs/kwaliteit een heel goeie wagen. Meer dan de merkbaar duurdere Golf GTI.

 

 

Wat dat laatste betreft kan ik eerlijk gezegd moeilijk akkoord gaan. Ik vind de Octavia RS persoonlijk serieus underwhelming qua gevoel in de auto, afwerking en rijgedrag tov de GTI. 

 

De Golf is een pak kwalitatiever afgewerkt en een zeer stevig en degelijk in mekaar gezette auto, de Skoda voelt veel goedkoper aan. Het prijsverschil is er inderdaad, maar ik zou steeds de oplet doen en een Golf kopen ipv een Octavia RS.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dat laatste betreft kan ik eerlijk gezegd moeilijk akkoord gaan. Ik vind de Octavia RS persoonlijk serieus underwhelming qua gevoel in de auto, afwerking en rijgedrag tov de GTI. 
 
De Golf is een pak kwalitatiever afgewerkt en een zeer stevig en degelijk in mekaar gezette auto, de Skoda voelt veel goedkoper aan. Het prijsverschil is er inderdaad, maar ik zou steeds de oplet doen en een Golf kopen ipv een Octavia RS.
Ik had een groter verschil verwacht. Dat de Octavia RS quasi full option was en de GTI als enige optie 19" had, toen ik beiden ging testen in Kortenberg, vertekent het beeld wel een beetje.
De testritten op zich vielen trouwens tegen. Ik kreeg beide wagens een klein uur mee, maar reed alleen, dus ik wist amper waarheen. Met de GTI reed ik ongewild van de ene bebouwde kom naar de andere.

Heel eerlijk, een 230i Coupé zou ik ook overwegen, maar niet nieuw, want dan kost hij meer dan de M140i.
Ik heb de 230i als Cabrio trouwens ook getest, toen ik een M140xi ging proefrijden. Moest er een 130i bestaan die 4000-5000 goedkoper was dan een M140i, was het al beslist, maar een 125i is erg oninteressant geprijsd tegenover zowel de 120i als tegenover de M140i...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Appels en peren. Fwd 2 liter 4cyl vs rwd 3 liter 6cyl... 
anyway: what [mention=82]PJH[/mention] said : occasie manuele 140.
Faire vergelijking. Het gaat hem ook om de prijs.
Oh, een Premium selection zou mij quasi evenveel kosten als een nieuwe, als gevolg van de korting. Een jonge tweedehandse in Duitsland scheelt 5000 euro. Een basic M140i met manuele bak, is er wel heel goedkoop, maar dat is niet wat ik wil. Bovendien stel ik mij dan ook meer vragen bij het gebruik van de wagen. Weinig opties, dus dan ging het de vorige eigenaar meer enkel en alleen om de prestaties. En als het dan een wagen is met 10.000 km kan ik mij moeilijk inbeelden dat die mooi ingereden is. Meer kans ook op een auto die afgeragd geweest is op circuit, lijkt mij.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heb je altijd hot hatches é. De mijne is een daily, sommige zien veel circuit. Als daily kan je een auto verkloten, op circuit correct rijden doet niks mis (warm rijden, koud rijden). Tweedehands iets met wat pk kopen is altijd een gok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, heb je altijd hot hatches é. De mijne is een daily, sommige zien veel circuit. Als daily kan je een auto verkloten, op circuit correct rijden doet niks mis (warm rijden, koud rijden). Tweedehands iets met wat pk kopen is altijd een gok.
Klopt.
De mijne zal allicht zelden of geen circuit zien.
Voor een paar duizend euro verschil met een nieuwe, zou ik allicht geen tweedehandse hot hatch kopen. Dan koop ik liever een nieuwe die ik dan ook deftig kan inrijden.

In feite zit de M140i iets boven budget. En dan komen die hogere kosten er ook nog bij. Daarom dat ik twijfel. Ik vraag alleen af of een GTI, die op het einde rit een stuk goedkoper uit zal komen, mij hetzelfde genot kan verschaffen.
Komt ook nog bij: koop nu een GTI en binnen een jaar rijd je met een oud model. Voor de 1-reeks komt er niet echt iets in de plaats aangezien de volgende FWD wordt en geen zescilinder meer zal hebben. Dat heeft ook tot gevolg dat de M140i allicht ook beter zijn waarde zal houden dan de zoveelste GTI.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Beta zei:

Faire vergelijking. Het gaat hem ook om de prijs.
Oh, een Premium selection zou mij quasi evenveel kosten als een nieuwe, als gevolg van de korting. Een jonge tweedehandse in Duitsland scheelt 5000 euro. Een basic M140i met manuele bak, is er wel heel goedkoop, maar dat is niet wat ik wil. Bovendien stel ik mij dan ook meer vragen bij het gebruik van de wagen. Weinig opties, dus dan ging het de vorige eigenaar meer enkel en alleen om de prestaties. En als het dan een wagen is met 10.000 km kan ik mij moeilijk inbeelden dat die mooi ingereden is. Meer kans ook op een auto die afgeragd geweest is op circuit, lijkt mij.

Als je zo lang moet twijfelen en de auto buiten budget zit dan moet je iets anders kopen. En schrik hebben van een auto die een beetje circuit gezien heeft :lol: 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou meer schrik hebben van pipo's die hun auto niet warm rijden dan van een auto die eens op circuit gereden heeft.

Maar zoals brjefs zegt koopt Beta best iets anders :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met beide wel wat ervaring en hoewel ze gelijkaardig gebruikt (kunnen) worden bieden ze een compleet andere ervaring  

Manuele m235i heb ik een 30.000km gereden en dat is (zeker icm M performance uitlaat) de leukste motor. Leuke karakteristiek, mooie sound, loopcultuur,... In 2 ziet hij er ook echt wat specialer uit.

De BMW had wel enkele nadelen waar ik me steeds aan bleef storen:

- Een vervelende vaagheid bij rechtdoor rijden, enorm storend op de autostrade waarbij rond het center wat speling zat. Beter wanneer hij in sport stond maar nooit helemaal weg

- Kuipstoelen waren te weinig kuip maar hadden toch alle nadelen van een kuip

- verbruik vond ik relatief hoog, zelf bij eco runnen (zat gemiddeld net niet op 11)

- koppelingspedaal gaf weinig feedback. Weinig duidelijk wanneer hij precies pakt. 

- versnellingspook kan niet echt als soepel of smooth omschreven worden

pluspunten zijn duidelijk : RWD, motor, looks (van een 2)

 

Met een FL GTI Performance rij ik nu een 15.000km. Zo goed als alle opties waaronder ook de DSG7. 

Ivm de 235 is ie dagdagelijks veel beter. De automaat en betere koffer zijn overduidelijk. Maar ook het verbruik ligt een pak lager, gisteren nog op 7.1 na een langere rit. 

Daarnaast heeft ie de typische GTI eigenschap. Fantastisch, wanneer je niet meer dan 90% geeft/vraagt. Wanneer je echt zou racen kan je altijd meer power wensen, of meer sound. Vele autoliefhebbers zijn echter positief verrast van het geluid en de prestaties.

Nadelen heeft ie ook. De fwd blijft fwd maar met sper valt ie echt OK te rijden. Net zoals je RWD als een nadeel/voordeel zou kunnen zien. Daarnaast is 19" mooier maar minder naar demping op slecht wegdek. 

 

 

Op basis van wat ik lees & tussen de regels begrijp ben jij beter met een GTI.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou meer schrik hebben van pipo's die hun auto niet warm rijden dan van een auto die eens op circuit gereden heeft.
Maar zoals brjefs zegt koopt Beta best iets anders [emoji3]
Ja, dat zeker ook. Kan je je afvragen of iemand die zijn wagen weg doet na een jaar daar op gelet heeft.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid