Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

5 minutes ago, ir_fuel said:

't is gewoon fout 😛 

Dank je.

 

Ah ja, gezien polycloon al een gele kaart kreeg... 

 

zidane-redcard-1394708459.jpg

 

:P

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

en daardoor mogen auto's met een LPG/LPI installatie nog steeds niet ondergronds parkeren in Belgie ...

Is toch puur omdat een lek in de garage zou blijven? Terwijl benzine verdampt. Wat gevaarlijker is, durf ik niet meteen zeggen eigenlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, The Swede said:

Electrisch en auto zijn twee woorden die nooit in dezelfde zin zouden mogen staan.

dat bepaal jij toch niet?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Is toch puur omdat een lek in de garage zou blijven? Terwijl benzine verdampt. Wat gevaarlijker is, durf ik niet meteen zeggen eigenlijk. 

LPG/LPI zakt, CNG stijgt. Maar parkeergarages moeten tegenwoordig wettelijk voorzien zijn van een afzuiging, dus dat verbod (en de vele indianenverhalen over hoe gevaarlijk een auto op gas wel niet is (terwijl de veiligheidssystemen van een LPG-installatie veel strikter zijn en veel strenger gecontroleerd worden dan van bvb een benzinewagen)) is een overblijfsel van toen en laten ze wss eerder uit gemakzucht zo volgens mij.
  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cng is samengeperst aardgas

Lng is vloeibaar gemaakt aardgas

Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?

Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stijn82 zei:

dat bepaal jij toch niet?

dat doet helaas de politiek, want als ze geen subsidies geven dan koop niemand een elektrisch hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cng is samengeperst aardgas
Lng is vloeibaar gemaakt aardgas
Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?
Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

Als ik me de uitleg van m'n leraars avondschool goed herinner is LPG een zwaar gas (zwaarder dan zuurstof, zakt naar de bodem, als je met een lek zou zitten blijft dat dus hangen in uw reservewielbak bvb, vandaar dat de controle op lekken zo streng is). CNG is een lichter gas (lichter dan zuurstof) dat dus stijgt. Daarom (denk ik) dat CNG stations onbemand mogen zijn en LPG stations niet.
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minutes ago, CAS said:

$125000, das toch een hele hap. En tegen dat die de oceaan heeft overgestoken...  Vraag mij af wat de Rivian R1T zal kosten. 

Op AM is dit peanuts. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/15/2019 at 12:28 AM, The Swede said:

Electrisch en auto zijn twee woorden die nooit in dezelfde zin zouden mogen staan.

ha, daar zeg je wel iets. elektrisch is anders wel ideaal voor fietsen, brommers, golfkarretjes, vorklift,... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/15/2019 at 4:08 PM, gewoon ik said:

Cng is samengeperst aardgas

Lng is vloeibaar gemaakt aardgas

Hoe kan het een stijgen en het ander zakken?

Zeker als je met een lek zit. Het komt allebei vrij als gas

CNG is methaan, dichtheid van 0.7kg/m³.

LPG is een mix van propaan en butaan (verhouding hangt af van zomer/winter). Dichtheid propaan 1.8kg/m³, butaan 2.5kg/m³.

Lucht heeft een dichtheid van 1.2kg/m³.

Een CNG lek zal dus altijd stijgen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Soundstorm zei:

CNG is methaan, dichtheid van 0.7kg/m³.

LPG is een mix van propaan en butaan (verhouding hangt af van zomer/winter). Dichtheid propaan 1.8kg/m³, butaan 2.5kg/m³.

Lucht heeft een dichtheid van 1.2kg/m³.

Een CNG lek zal dus altijd stijgen.

uhu en LNG is CNG, maar dan vloeibaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minutes ago, gewoon ik said:

uhu en LNG is CNG, maar dan vloeibaar.

Rijden er hier in België rond met LNG? Nog nooit een tankinstallatie voor gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gewoon ik said:

bij mijn weten niet, maar er stond LNG/LPG als zijnde hetzelfde versus CNG.

waar? ik zie dat nergens staan. 

 

LPG 😍

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Soundstorm zei:

Rijden er hier in België rond met LNG? Nog nooit een tankinstallatie voor gezien.

Vrachtwagens, te herkennen aan de ronde tank. Voor de EU dan, want je hebt ook ronde diesel tanks. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar? ik zie dat nergens staan. 

 

LPG [emoji7]

Daarnet een volle tank diesel (66L), €91 default_sad.png Ik mis m'n LPG-ketel (heb er nog één staan die wel op gas ligt maar met een verbruik van 15L/100 km (33-jarige break met automatische 4-bak die op benzine ook al niet als zuinige auto gekend was) is het per 100 km mss €1,5 goedkoper (ofte net geen €7 per 100km) dan m'n E39 diesel die gemiddeld 6,2L (€8,55/100km) verbruikt (en rijbereik van 350 km op gas vs 1100 km op diesel). M'n vorige LPG-daily was wel zuiniger en zat aan gemiddeld 11L/100 km (ofte €4,85/100 km, rijbereik van gemiddeld 500 km). Dat was altijd leuk om te gaan tanken. default_biggrin.gif

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, ir_fuel zei:

Leden kunnen nu lezen waarom ik nog niet elektrisch rijd :lol: 

Jah, jij rijdt sneller dan 100km/h! Nu weten we meteen de echte reden van de snelheidsverlaging in Nederland :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid