Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Daarnet een volle tank diesel (66L), €91 default_sad.png Ik mis m'n LPG-ketel (heb er nog één staan die wel op gas ligt maar met een verbruik van 15L/100 km (33-jarige break met automatische 4-bak die op benzine ook al niet als zuinige auto gekend was) is het per 100 km mss €1,5 goedkoper (ofte net geen €7 per 100km) dan m'n E39 diesel die gemiddeld 6,2L (€8,55/100km) verbruikt (en rijbereik van 350 km op gas vs 1100 km op diesel). M'n vorige LPG-daily was wel zuiniger en zat aan gemiddeld 11L/100 km (ofte €4,85/100 km, rijbereik van gemiddeld 500 km). Dat was altijd leuk om te gaan tanken. default_biggrin.gif
 


Elektrisch rijden is echt niet goedkoper, daar moet je t zeker niet voor doen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrachtwagens, te herkennen aan de ronde tank. Voor de EU dan, want je hebt ook ronde diesel tanks. 
En daar wil je dan vooral in DE mee rijden want geen maut [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb hier nog niet op geantwoord, al heb ik hier wel een zeer uitgesproken mening over.

Electrisch is een korte termijn oplossing, al is er nog altijd één heel groot probleem: dat is de energie densiteit van batterijen die nog niet voldoende is. Op vandaag hebben auto's 500kg batterijen draagt voor 250-300kms range. Daarnaast hebben we meer hernieuwbare energie nodig om al die batterijen te laden.

Momenteel werken heel veel partijen aan nieuwe batterijen, die moeten komen en zullen ook komen maar het is nog enkele jaren geduld hebben.

Het heeft geen zin om 2000kg zware electrische auto's te maken, auto's moeten dus kleiner én bijgevolg lichter worden. Grotere auto's betekent meer lucht weerstand, grotere slijtage van banden,..

Waterstof heeft misschien binnen 10j een toekomst, maar momenteel wordt nog meer energie gebruikt om een liter waterstof te maken dan voor een liter benzine.  Kortom het is nog allemaal veel te vroeg voor electrisch/waterstof. De benzine wagen zal zeker nog een tijdje onder ons blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in de krant:

Voor het klimaat zijn diesels beter dan benzinewagens. Het beleid om diesel te ontmoedigen, heeft dus een negatief effect op het klimaat. Voor de luchtkwaliteit is dat beleid wel gunstig. 

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/nieuwe-auto-s-zijn-minder-klimaatvriendelijk~a409cc9c/?fbclid=IwAR3NUJxRLKRAE9UzSnSLej-D-1MjTh0Y5mDU0KDb9Sjr07eSMmqVh7ejUyo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/12/2019 om 10:03, Liquid Li0n zei:

Vandaag in de krant:

Voor het klimaat zijn diesels beter dan benzinewagens. Het beleid om diesel te ontmoedigen, heeft dus een negatief effect op het klimaat. Voor de luchtkwaliteit is dat beleid wel gunstig. 

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/nieuwe-auto-s-zijn-minder-klimaatvriendelijk~a409cc9c/?fbclid=IwAR3NUJxRLKRAE9UzSnSLej-D-1MjTh0Y5mDU0KDb9Sjr07eSMmqVh7ejUyo

Dat is ook zo bij verkeersveiligheid. Autos zouden lichter zijn als veiligheid geen probleem was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/12/2019 om 10:33, Le Capri Mauve zei:

Dat is ook zo bij verkeersveiligheid. Autos zouden lichter zijn als veiligheid geen probleem was.

auto's worden net zwaarder, zeker de elektrische

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/19/2019 at 6:40 AM, Germinal said:

 


Elektrisch rijden is echt niet goedkoper, daar moet je t zeker niet voor doen

 

Vers van de pers

Screenshot 2019-12-26 at 13.37.25.jpg

 

Prijzen in het Brusselse om aan 50kW te laden, maw 2-3 uur eer je auto vol is.

 

 

:tct: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/Europa-bedot-ons-met-elektrische-wagens/10186963?fbclid=IwAR2o4Q8PudGM_M4ok_pumnchElkroPy5iq7rT7-s_M16Hn-JKWxYvY_mQWU

De Europese regelgeving voor het brandstofverbruik van het wagenpark zal het klimaat niet beschermen. Ze zal wel jobs vernietigen, de economische groei aantasten en het wantrouwen van de bevolking in de ondoorzichtige Europese bureaucratie vergroten.

Disclaimer: Volgens experten baseert Hans-Werner Sinn zich op foute en/of gedateerde informatie bij zijn onderzoek. Meer info vindt u hier.

 

De autosector, de belangrijkste economische steunpilaar van Duitsland, zit in een crisis. En dat niet alleen wegens het gesjoemel met emissienormen door Volkswagen, dat daarmee consumenten naar elders dreef. De sector krijgt ook te maken met levensbedreigende, overdreven strenge Europese uitstootregels. Vereisten die maar schijnbaar wortelen in een milieubeleid.

 

De Europese Unie ging flink uit de bocht met haar CO2-regulering die van start ging op 17 april 2019. Vanaf 2030 moeten Europese autobouwers voor hun wagens een gemiddelde uitstoot van amper 59 gram CO2 per kilometer kunnen voorleggen. Dat komt overeen met een brandstofverbruik van 2,2 liter diesel per 100 kilometer. Dat is gewoon onmogelijk.

In 2006 stootten nieuwe auto’s geregistreerd in de EU 161 g/km uit. Dankzij de inspanningen van de autobouwers daalde dat cijfer tot 118 g/km. Het gemiddelde ging echter weer de hoogte in door het stijgende marktaandeel van benzinewagens, die meer CO2 uitstoten dan diesels. Tegen 2018 lag de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s licht boven 120 g/km. Dat is ongeveer twee keer de uitstoot die op lange termijn zal worden toegelaten.

De EU gaat er in haar formule om emissies te berekenen van uit dat elektrische wagens geen CO2 uitstoten. Dat is een reusachtig boerenbedrog.
Zelfs de bekwaamste ingenieurs kunnen geen verbrandingsmotoren bouwen die voldoen aan de normen die de EU voorschrijft. Maar blijkbaar is dat net de bedoeling: de EU wil de uitstoot van het wagenpark naar beneden krijgen door een geforceerde verschuiving naar elektrische auto’s. De Unie gaat er in haar juridisch bindende formule om emissies te berekenen immers van uit dat elektrische wagens geen CO2 uitstoten.

De implicatie is dat als een autobouwer zijn productie gelijk verdeelt tussen elektrische wagens en wagens met verbrandingsmotor die voldoen aan het huidige gemiddelde, het doel van 59 g/km binnen handbereik ligt. Als een bedrijf geen elektrische wagens kan produceren en blijft hangen op de huidige gemiddelde uitstoot, moet het een boete betalen van ongeveer 6.000 euro per wagen, of moet het samensmelten met een concurrent die wel elektrische wagens kan bouwen.

 

Boerenbedrog

Die formule van de EU is een reusachtig boerenbedrog. Ook elektrische wagens stoten flink wat CO2 uit, het enige verschil is dat de uitlaatpijp bij de energiecentrale ligt. Zolang met steenkool of gas gestookte centrales nodig zijn om de energielevering te verzekeren in periodes dat er wind noch zon is, draaien elektrische wagens, net als benzine- of dieselwagens, voor een stuk op koolwaterstoffen. En zelfs als ze opgeladen worden met energie opgewekt door zon of wind, worden enorme hoeveelheden fossiele brandstoffen gebruikt om batterijen te maken in China of elders, die meteen de veronderstelde uitstootbeperking tenietdoen.

Eerder dit jaar toonden de fysicus Christoph Buchal en ik aan dat - in de context van de Duitse energiemix - een elektrische wagen iets meer CO2 uitstoot dan een moderne dieselwagen, ook al biedt de batterij van de elektrische wagen de bestuurder amper de helft van de actieradius van een volgetankte diesel. Kort na verschijning van onze paper toonden data van Volkswagen dat zijn e-Golf iets meer CO2 uitstoot dan zijn Golf diesel binnen de Duitse energiemix. Wanneer men uitgaat van de globale Europese energiemix, waarin een groot stuk Franse kernenergie zit, doet de e-Golf het iets beter dan zijn dieselbroer.

Er zijn maar twee verklaringen mogelijk voor de huidige Europese wetgevers. Ofwel wisten ze niet wat ze deden, ofwel namen ze de Europeanen willens en wetens bij de neus
 

De Oostenrijkse denktank Joanneum Research publiceerde onlangs een grootschalige studie in opdracht van de Oostenrijkse autofederatie ÖAMTC en haar Duitse tegenhanger ADAC. Dat onderzoek bevestigt de eerdere bevindingen. Een middelgrote elektrische wagen in Duitsland moet 219.000 kilometer afleggen vooraleer hij beter begint te doen dan een dieselwagen wat betreft CO2-uitstoot. Het probleem is dat wagens in Europa gemiddeld slechts 180.000 kilometer meegaan. Volgens Joanneum Research is de levensduur van batterijen niet eens lang genoeg om die afstand te halen. Jammer genoeg herladen de bestuurders van elektrische wagens hun batterijen veel te vaak, bij elke gelegenheid, en met hoge oplaadsnelheid, wat slecht is voor de duurzaamheid.

Er zijn maar twee verklaringen mogelijk voor de huidige Europese wetgevers. Ofwel wisten ze niet wat ze deden, ofwel namen ze de Europeanen willens en wetens bij de neus. Beide scenario’s suggereren dat de EU haar interventionistische industriebeleid moet omgooien en moet vertrouwen op marktinstrumenten zoals een omvattend systeem voor emissiehandel.

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haal dat fake news hier maar weg.

De dag erna is er in dezelfde krant een artikel verschenen om dat allemaal te weerleggen. Die mens kletst uit zijn nek.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid