Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Een flink stuk 'nu het nog kan'. Ik heb geen zin om daarin te overdrijven maar ik sta mijzelf toe toch een beetje te zondigen uit egoistische redenen. 

Het beperken van mijn ecologische voetafdruk is voor mij wel van belang, al vind ik de Tesla route daar niet interessant genoeg. Dan liever een klein autootje en veel met de electrische fiets op stap.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

voorlopig nog te duur, en ben/was nog niet helemaal overtuigd.

nu met de hybride, voel ik me wel meer en meer gewonnen voor het concept.

na ondervinden en proberen tot de conclusie gekomen dat we onze wekelijkse en zelfs maandelijkse verplaatsingen perfect elektrisch moeten kunnen afleggen, ben ik ook meer en meer overtuigd dat onze volgende een volledig elektrische zou kunnen worden. (enkel nog idd de jaarlijkse vakantie is een struikelblok en mentaliteitsaanpassing.)

belevenis zoals sommigen het hier schrijven, heb ik zo goed mogelijk proberen op te vangen met de abarth.  velen hebben toch een 2de wagen en dat kost geen stukken van mensen. (degene met geld kopen dan wel een GT3 als beleveniswagen :D )

 

het is een andere manier/gewoonte, maar ik denk dat dat hetzelfde geweest is indertijd met diesel versus benzine of lpg. je hebt altijd een groep die verketterd moet worden door de andere.

-diesel is voor vrachtwagens en verwarmingsketels

-lpg is voor iemand die een dikke wagen wilt, maar de benzine niet kan betalen

-elektriciteit is voor zielloze verplaatsingen tussen a en b (met een tussenstop naar een laadpunt)

 

Verketteren van anderen, is vooral een gebrek aan empathie en het bewust tegen de schenen stampen om een reactie uit te lokken. Sommigen noemen dat het gesprek openen... Of het bespreekbaar maken van een gevoelig onderwerp... Ik ben geen voorstander...

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

- Te duur voor iets deftigs;

- Zoals in een ander topic aangehaald, het rijbereik is dramatisch bij lagere temperaturen;

- Het rekening houden met waar en wanneer terug op te laten, al dan niet met een restaurant om wat tijd te verdoen.

Maar mijn volgende auto zal waarschijnlijk ook iets met een stekker moeten zijn om het voor mijn baas wat interessant te houden, maar dan zal ik de weg nemen van andere hier en er een weekendauto op na houden. 

Maar vooral het autonoom rijden is niks voor mij. Mijn auto kan het ook, en wat zit je dan te doen achter het stuur? Wat rond te gapen, misschien wat fb-en, wat eten. Alles behalve met het verkeer bezig zijn. Plus de afstand dat de AP houdt van de voorligger is gewoon te ver, zodat ik geregeld opmerk dat ik gewoon langer links blijf hangen omdat de AP anders te snel begint af te remmen. Kan je evengoed een taxi nemen. 

Bij veel van die zelfrijdende EV's valt het ook op hoeveel ze links blijven hangen of op het middenvak omdat de chauffeur met alles bezig is, behalve autorijden.

Misschien moeten ze die dingen maar begrenzen op 90 zodat ze mee op het rechterbaanvak tussen de vrachtwagens kunnen hangen. Dat is nog beter voor hun verbruik ook aangezien dit toch de toekomst is van het "groene" wagenpark.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kefkie zei:

Bij veel van die zelfrijdende EV's valt het ook op hoeveel ze links blijven hangen of op het middenvak omdat de chauffeur met alles bezig is, behalve autorijden.

Valt idd op de laatste tijd. Ik snap niet dat een AP niet gemaakt is om de regels te volgen, en dus zo rechts mogelijk te rijden :s

rome is niet gemaakt op éé ndag, het komt misschien niet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook zeggen, omdat het niet hoeft.
Nu het nog kan, mss een beetje old-fashion, maar so be it.
Ne auto koopt ge voor een relatief korte periode in uw leven, Yolo.

Ik heb veel geld in energiebesparing en ecologie in mijn huis gestoken. Zeker niet uit groene overweging. Gewoon omdat mij dat 'on the long run' voordeel zou kunnen opbrengen.
Dus voor de CO2 die ik bespaar door niet op fossiele brandstof te verwarmen vind ik dat ik fossiele brandstof mag rondrijden. = 0 operatie. [emoji3]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg de evolutie op de voet, maar ik voel me d'er nog niet comfortabel bij om verschillende redenen die al werden aangehaald, dus ik ga m'n verhaal niet onnodig langer maken. :) 

Wel nog even dit.
Het idee van dan een 2e (of 3e) wagen te hebben ter aanvulling, sta ik weigerachtig tegenover.
Dat wordt gepercipieerd als een luxe, maar dat is in de praktijk evenzeer vervelend (imho).
Voordat iemand dan nog eens over TCO begint, mag hij/zij al z'n wagens eens in rekening brengen, dat is de ware kost om uwe honger te stillen.

Er is een breed spectrum van voorkeuren waar je ergens een compromis bij zoekt, dan is een EV ook te specifiek voor mij. Daar zie ik niet meteen verandering in komen. Ik zie het ook omgekeerd. Ipv enkele voordelen, zie ik vooral de vele nadelen waar ik me niet mee kan verzoenen.

Ik heb het afgelopen jaar echt ontzettend vaak de fiets gebruikt, en ook in de wereld van de fiets heb je een breed spectrum van gespecialiseerd materiaal. Van een downhill mountainbike tot een TT-bike, van een fatbike tot extreem lichtgewicht. Van een hybride tot stadfiets. Al dan niet elektrisch. In analogie met hoe anderen dat aanpakken zou je bijna van elke fiets één moeten hebben, maar ik stel vast dat er één compromis is waar ik bijna continu gebruik van maak en dat is mijn crossfiets (op brede straatbanden). Het compromis bestaat dus en dat is echt geen straf.

Ik zie hetzelfde met mijn wagen, scoort goed in een breed spectrum (voor mij). Dat is op vele vlakken pure luxe en een ware killer voor de EV. Stel dat ze batterijen zodanig licht kunnen maken dat een EV per definitie lichter is dan een ICE, dan raak je mij wel recht in het hart. Tenzij ze me al gepluimd hebben op fiscaal vlak, kan dat een kantelpunt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Een flink stuk 'nu het nog kan'. Ik heb geen zin om daarin te overdrijven maar ik sta mijzelf toe toch een beetje te zondigen uit egoistische redenen. 

Het beperken van mijn ecologische voetafdruk is voor mij wel van belang, al vind ik de Tesla route daar niet interessant genoeg. Dan liever een klein autootje en veel met de electrische fiets op stap.

 

klopt ook, een groot gezin met een Tesla heeft een veel grotere uitstoot en voetafdruk dan een alleenstaande met een benzine wagen.

Eigenlijk raar dat groen dus altijd de grote gezinnen steunt...

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, kefkie said:

Misschien moeten ze die dingen maar begrenzen op 90 zodat ze mee op het rechterbaanvak tussen de vrachtwagens kunnen hangen. Dat is nog beter voor hun verbruik ook aangezien dit toch de toekomst is van het "groene" wagenpark.

Ben ik voor te vinden op zich, maar verbrandingsmotoren zijn veel slechter voor het milieu dus eigenlijk zou je zoals in Oostenrijk het omgekeerde moeten doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Liquid Li0n said:

klopt ook, een groot gezin met een Tesla heeft een veel grotere uitstoot en voetafdruk dan een alleenstaande met een benzine wagen.

Eigenlijk raar dat groen dus altijd de grote gezinnen steunt...

Zou het, of heb je dat net verzonnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, PJH said:

Valt idd op de laatste tijd. Ik snap niet dat een AP niet gemaakt is om de regels te volgen, en dus zo rechts mogelijk te rijden :s

Ah daar zit het net... Mijn auto met AP in stand 2 houdt 1 seconde afstand met de voorligger.

Dat is vaak verder dan wat ik vroeger reed qua tussenafstand, en ik heb er regelmatig die in die ene seconde nog komen tussen steken.

Misschien is het eerder de rest die zich niet aan de regels houdt en geen afstand houdt, en het door AP eindelijk zo is dat er een adequate afstand wordt gehouden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.automobilwoche.de/article/20181031/AGENTURMELDUNGEN/310319935/19-elektroautos-im-adac-alltagstest-e-autos-oft-gunstiger-reichweite-meist-noch-ein-manko?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

https://presse.adac.de/meldungen/adac-ev/technik/elektroautos-ueberraschend-guenstig.html

e_modelle_und_vergleichsfahrzeuge-zoom.j

Oei, ADAC berekent dat sommige elektrische auto's gunstiger qua TCO zijn dan gewone auto's. Enkel de range is nog te beperkt, behalve bij Tesla.

Deze vind ik leuk:

Audi/Tesla Preis Cent/km Reichweite
Tesla Model X 100 D (386 kW) 121.080 € 131,9 451 km
Audi SQ7 TDI (320 kW) 105.680 € 137,7 914 km

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tesla is het enige wat waardige alternatief, maar pokkeduur.

Prive wil ik plezier in rijden beleven, voor het dagelijkse sleurwerk lijkt het mij wel een ideaal. Maar camionetten zijn eerder beperkt, waanzinnig klein rijbereik, bijna geen trekvermogen (tot nu toe).

Ik heb zowel de de Model S 95 gereden als een i3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, laten we redelijk zijn... Zonder dat er elektrische alternatieven zijn voor de populaire modellen is het nogal moeilijk om elektrisch te rijden. Ook moet het laadnetwerk aanzienlijk verbeterd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

3 uren geleden, Liquid Li0n zei:

klopt ook, een groot gezin met een Tesla heeft een veel grotere uitstoot en voetafdruk dan een alleenstaande met een benzine wagen.

Eigenlijk raar dat groen dus altijd de grote gezinnen steunt...

Daar zegt ge net wat. Ik had niet eens aan de gezinswagen gedacht. Niet uitgesloten dat die ooit electrisch wordt, al doen we daar niet veel km mee en't is een goedkope.

Ik dacht aan mijn eigen auto, daar rijd ik gewoon graag mee maar het is ook dagelijks vervoer. Dat vervang ik niet door een Tesla maar desnoods door goedkoop vervoer.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de interessante modellen met een redelijk rijbereik een arm en een been kosten als je dat zelf moet bekostigen.

Dit. Voor mij gewoon onbetaalbaar. Zelfs een gewone nieuwe of recente auto is me te duur, als twintiger. Ik kan dat geld beter gebruiken voor andere dingen (een huis bvb). Waarom zou ik geld lenen om een auto te kopen van 15, 20, 30k.. als ik voor minder dan 5k al auto's vind die voor mij 'goed genoeg' (of mss zelfs beter) zijn?


Zat gisteren weer eens te surfen op 2dehands, en daar kwam ik een first gen Honda Insight ZE1 tegen (1.0 3-pitter hybridewagen die rond de 3 a 4 liter/100 km verbruikt en rond de 74 pk heeft met de elektrische hulpmotor bijgeteld).

INSIGHT10.jpg

610406-1000-0.jpg

206942.jpg


Naast een CRX'je :D
hqdefault.jpg

Ook al denk je in eerste instantie 'daar wil je toch niet meteen in gezien worden?' (je zal in elk geval veel bekijks hebben) maar door enkele anekdotes (de eerste hybride die in massaproductie ging (vlak voor de Prius) - hoewel vrij zeldzaam in Europa, voorzien van een manuele 5-bak (!), laag verbruik en eigenlijk het best om te pendelen als je veel snelweg doet, en dat 'zodanig foute 'futuristische' early 2000's look dat het ergens stiekem weer cool wordt') was m'n nieuwsgierigheid wel gewekt en ben ik wat video's gaan opzoeken op YT. :D In Amerika leggen ze daar bvb ook wel eens een leukere motor in van bvb. een Honda Fit (US versie van de Jazz denk ik). Eerder uit noodzaak omdat je redelijk gechareld bent als het elektrische gedeelte dood is.

Maar in Europa lijkt het me minder evident om onderdelen te vinden hiervoor, of iemand die verstand heeft van het elektrische gedeelte als daar problemen aan komen (gezien de zeldzaamheid en leeftijd).



Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Ian said:

Waarom zou ik geld lenen om een auto te kopen van 15, 20, 30k.. als ik voor minder dan 5k al auto's vind die voor mij 'goed genoeg' (of mss zelfs beter) zijn?

Omdat die auto's van minder dan 5K meer en meer met hoge verkeersbelasting komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat die auto's van minder dan 5K meer en meer met hoge verkeersbelasting komen.


Nog altijd een fractie van het bedrag dat je zou moeten lenen. Ik ben tegen het principe om te lenen voor een auto (en voor een tv etc.) Tenzij je écht in de nood zit, maar dan lijkt iets cheaps van rond de €2000 kopen nog altijd beter als tijdelijke oplossing dan jezelf nog dieper in de schulden te steken.


Ah daar zit het net... Mijn auto met AP in stand 2 houdt 1 seconde afstand met de voorligger.

Da's toch ook vrij dicht. Mij is altijd geleerd dat van 21 tot 23 tellen de ideale afstand is. Al is dat al vrij ruim en omdat iedereen hier bumperkleeft zal er altijd wel iemand denken van 'ah, een gaatje', en zich voor je neus ertussen schieten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, daar heb je volledig gelijk in over die 2 seconden. Maar ik wou aantonen dat je zelfs met 1 seconde nog altijd meer ruimte over houdt dan de rest van het volk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is de vraag : waarom rijd je nu al elektrisch ?

 

Eigenlijk weet ik het niet [emoji17] misschien om wat tegenwerk te bieden aan@wooter [emoji23]

 

Ik heb anderhalve maand samen een panamera en model s gehad en dan uiteindelijk besloten de panamera ( hybrid ) weg te doen omdat ik er

niet meer mee reed. [emoji848]

 

Wél met pijn in het hart omdat dat toch meer een rijdersauto is, maar wel met de belofte aan mezelf om toch nog op relatief korte tijd iets leuks bij te kopen.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik iemand ben die de staat zo weinig mogelijk gunt en dan kom je tegenwoordig automatisch uit bij hybrides en elektrische voertuigen.

 

Jammer zou je denken ? Zoals de zaken er nu voorstaan (enkel tesla als bijna waardig alternatief) JA. 100kwh batterij is te weinig en zo een tesla is geen sportieve auto he. Een kut-bak zou ik het net niet noemen default_smile.png

 

De aandrijflijn zelf ? Die is GEWELDIG en daar kan ik niet lovend genoeg over zijn. ik ben er zeker van dat zelfs de meest die hard petrol head die aandrijflijn zal appreciëren want simpelweg BETER. Daar moeten we niet over discussiëren.

 

Momenteel : als het niet moet blijf lekker met een ICE rijden. ( advies van een model S owner )

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie mezelf binnen hier en een paar jaar toch ook overstappen naar een full-electric.
Maar dan niet als gezinswagen.
Een elektrische MINI, A-klasse, of 1-reeks voor mijn dagelijkse verplaatsingen, die max rond de 120 km zitten, en waarbij ik altijd alleen in de auto zit.
Bovendien een positiever imago naar de klanten toe (groener, bescheiden auto), want er is elke week wel één afgunstigaard die iets over die dikke Mercedes moet zeggen (blijft West-Vlaanderen).

Als gezinswagen (en by default dus de auto van de ega), zou de huidige (of gelijkaardige) dan blijven.
Ideaal voor het vrijetijdsgebruik (uitjes met het gezin, vakantie, de maandelijkse boodschappen,...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland lijkt de overstap naar EV's reeds een vaststaand gegeven, en denken ze een stapje verder ;) . 

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/evs-zorgen-voor-meer-files/

EV’S ZORGEN VOOR MEER FILES

Een opmerkelijk nieuwtje in de krant vanmorgen: elektrische auto’s zouden zorgen voor meer files. De groene ambities van het kabinet zouden dan ook een stevige keerzijde kunnen krijgen.

Het probleem ligt volgens het artikel van De Telegraaf bij de gebruikskosten van de EV. De krant baseert zich daarbij op voorspellingen van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). “De aanschafprijs van elektrische auto’s is hoog, maar het gebruik is juist goedkoper. Mensen hoeven bijvoorbeeld geen accijns te betalen. Als automobilisten minder kosten hebben, gaan ze vaker rijden”, stelt Hans Hilbers, Programmaleider Verkeer en Vervoer van PBL. Bovendien verdwijnt het punt over de hoge aanschafprijs enigszins naar de achtergrond nu de lange tijd erg prijzige EV’s langzaam goedkoper en dus bereikbaarder worden. Hilbers is dan ook bang dat het goedkope rijden steeds sneller zal gaan leiden tot meer files. 

Ook aan de andere kant van het accijns-spectrum levert massaal elektrisch rijden volgens Hilbers problemen op. De overheid loopt namelijk een heleboel inkomsten mis als er niemand meer tankt, want brandstofaccijnzen leveren jaarlijks ruim 8 miljard euro op. Tussen nu en 2030 lijkt daar toch een oplossing voor te moeten komen, want in dat jaar moeten er op de Nederlandse prijslijsten alleen nog EV’s prijken. 

Voor de autobranche zelf brengt de groei van het EV-aandeel overigens eveneens uitdagingen mee. Eerder werd al bekend dat garagebedrijven veel minder te doen hebben als het merendeel van de auto’s van een elektrische aandrijflijn is voorzien, omdat deze voertuigen nu eenmaal minder bewegende delen hebben en minder onderhoud behoeven.

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.autoweek.nl/columns/artikel/stilte-voor-de-stroomstorm/

STILTE VOOR DE STROOMSTORM

Valt jou ook op, vraagt een collega, hoe weinig spannend nieuws er dit jaar is in autoland? Nu je het zegt; dat viel mij inderdaad een beetje op. Om precies te zijn: Het nieuws is elektrisch, hoewel nog mondjesmaat; de rest op een enkele onbereikbare supercar na een herhaling van zetten, variatie op een thema.

Letterlijk. Van elke nieuwe BMW, Audi, Citroën en Volvo ken je de motoren, bakken en de navigatieschermen al. Diesels verdwijnen, vijf-, zes-, acht- en twaalfcilinders worden langzaam afgebouwd, de benzineblokken worden steeds meer one-size-fits-all. De techniek is uitontwikkeld, de gamma's zijn compleet, de laatste nichegaten gedicht. Er kan niks nieuws meer bij, en straks moet toch het hele aanbod op de schop voor de EV. Achter die schitterende schijn zien we het voorspel tot de grote uitverkoop. Ik hoorde de aanstaande Mercedes-CEO al zinspelen op de onvermijdelijke sanering van het modellenaanbod.

De fabrikanten hebben allemaal hun suvs in klein, midden en groot plus de crossovervarianten in alle denkbare smaken van cabrio tot suv-coupé; sedans en stationcars die meestal zinloos met de suvs doubleren. Allemaal hun drie- en viercilinder downsizeblokken die elk jaar weer een beetje meer presteren en meer motorruimtes vullen. Innovatie? Hun actieve veiligheidssystemen die ze allemaal als eigen vindingen opdissen, autonome functies die hun naam niet in de verste verte kunnen waarmaken, acht- tot tientraps automaten; de multimediaschermen waar je iPhone tien keer in past, al presteren ze geen haar beter. Concurrentie? De Koreanen hebben hun kwalitatieve en esthetische achterstanden op Europa weggewerkt en blazen op voet van gelijkwaardigheid indrukwekkend hun partijtje mee. Premium? Haast iedereen.

Toch tekent zich boven het maaiveld een gigantische verstarring af. Het niveau is nooit zo hoog geweest, maar grosso modo doet haast iedereen hetzelfde; auto's bouwen die anderen ook al hadden, en waarvan een deel al hard op weg is naar de overbodigheid.

Innovatie is een modewoord, bijna een loos begrip geworden. Men vult de niches, pompt de displays op, draait bouten en moeren aan, hybridiseert wat modellen, praalt met topconnectiviteit en bewaakt de winkel, dat is het.

Ik zeg er meteen bij: autojournalisten kijken daar natuurlijk anders tegenaan dan iemand die zijn tien jaar oude auto inruilt voor een nieuwe. Die ziet wél vooruitgang. Maar wij, die het aanbod kennen, zien in het laatste stadium van de verbrandingsmotor op dat, toegegeven, indrukwekkend hoge peil brede stagnatie. Zat nieuwkomers waar we nog steeds met volle teugen van genieten, maar de enige auto's die recentelijk écht iets toevoegden reden op stroom. Die hebben nieuwswaarde, komen steeds verder voor steeds minder geld. De enige auto van 2018 die wat mij betreft de titel Auto van het Jaar verdient is dan ook de elektrische Hyundai Kona. Het is een doorbraakauto voor het brede publiek dat de energietransitie echt op gang moet brengen. En zodra de puntjes op de i staan worden dat er nog veel meer. Het voortbestaan van een merk als VW zal er mede van afhangen.

Daar ligt de oorzaak van het evolutionaire vacuüm waarin de industrie zich nu lijkt te bevinden. Europese fabrikanten hebben de handen vol aan het slijpen van de messen tegen Tesla en Hyundai. Als ze in 2019 en 2020 hun Tesla-concurrenten én betaalbare EV's gereed hebben, en áls die Tesla Model 3 ten langen leste naar Europa komt, zal dat circus in alle destructieve hevigheid losbarsten. Dan komt er reuring in de revolutie die het autolandschap onherkenbaar zal veranderen. We zitten in de stilte voor de storm en we wachten in spanning, want eerlijk gezegd zijn we wel aan een beetje oorlog toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, stijn82 zei:

In Nederland lijkt de overstap naar EV's reeds een vaststaand gegeven, en denken ze een stapje verder ;) . 

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/evs-zorgen-voor-meer-files/

 

 

wat ik dus ook al jaren zeg...en zeker in Noorwegen, dat kunnen ze toch niet volhouden als meer dan 50% een full electric gaat hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid