Ga naar inhoud

Waarom rijd je nog niet elektrisch?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Het is een merkwaardig gegeven, maar toch zie ik het niet als argument tegen EV's en om benzine- en dieselwagens op de weg te houden... als de wegen te druk bereden worden, dan is kilometerheffing een oplossing. 

En heb nu ook niet echt het idee dat mensen momenteel hun auto laten staan omdat de brandstof te duur is. (en dan heb ik het nog niet over firmawagens met tankkaart).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, Germinal zei:

Km heffing zal het alternatief worden voor de accijnzen

Is dat eigenlijk al beslist en zijn de details daarvan al bekend?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat eigenlijk al beslist en zijn de details daarvan al bekend?
Neen, hebben ze tactisch doorgeschoven naar de volgende regering.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel geven ze eigenlijk geen voordeel op een elektrische auto voor particulieren. Als de elektrische versie € 10000 duurder is, innen ze €2100 extra btw....  

Link naar reactie
Delen op andere sites

- geen trekhaak mogelijk (ok, wel op een model X maar daar wil ik niet in gezien worden)

- modellen met een deftige range zijn 'te duur' (imago van mijn bedrijf naar mijn klanten toe)

- schrik voor gênante momenten bij mijn klanten (goh, zou ik hier even mijn auto op uw kosten mogen opladen) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, HCO zei:


- schrik voor gênante momenten bij mijn klanten (goh, zou ik hier even mijn auto op uw kosten mogen opladen) 

Iemand met een Jag, geraakt daar wel mee weg. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


- schrik voor gênante momenten bij mijn klanten (goh, zou ik hier even mijn auto op uw kosten mogen opladen) 

64000km ver en nog geen gênant moment. Aan 3kW op een gewoon stopcontact maak je dan ook geen noemenswaardig verschil. Dat is een uur laden voor pakweg 12km range...
Link naar reactie
Delen op andere sites

waarom wel elektrisch zou voor mij zijn:

- Veel ruimte binnenin als gezinswagen. Minder verlies omdat er geen grote motor, transmissie, brandstoftank en nog zo een 5000 extra onderdelen. 
- Future proof. Ik verwacht een hogere restwaarde binnen 4 jaar dan bvb met een BMW 520d. Ik had zelfs een gegarandeerde restwaarde kunnen kiezen maar ik heb erop gegokt dat ik deze zonder garantie ook wel krijg
-ik rij veel korte afstanden, 1 a 2 km. Bij een brandstofmotor is dit eigenlijk niet goed en de motor geraakt nooit opgewarmd. Hierdoor kan je eigenlijk nooit door rijden omwille van de koude motor. Ook kan je steeds gemakkelijk voor verwarmen en koelen. Dit kan natuurlijk ook optioneel met een brandstofwagen maar met een ev toch wel een stuk eenvoudiger.
- Weinig onderhoud nodig (bvb remblokken en schijven hoeven praktisch bijna nooit vervangen te worden).
- De alternatieven 520D, A6 of E klasse 200. kost alles bij elkaar op 4 a 5 jaar bijna evenveel. En geeft veel minder vermogen.
- Technologische voorsprong (ik hou van nieuwe technologie) en naar mijn mening is dit een vooruitgang .
- Veiligheid door de afwezigheid van de motor en de volledige chassis van batterijen maakt het van ev meestal impact bestendiger. Ook door de technische rij hulpmiddelen.

Dit zijn voor mij en mijn gezin (de EV is onze enigste wagen) de belangrijkste reden om ev te rijden. 

Voor de rest rest doet iedereen wat hij graag wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/11/2018 om 10:53, Germinal zei:

Km heffing zal het alternatief worden voor de accijnzen

Geen alternatief, een extra.

No way dat ze de benzine plots aan 0.6€ gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, iceblue zei:

waarom wel elektrisch zou voor mij zijn:

-ik rij veel korte afstanden, 1 a 2 km. Bij een brandstofmotor is dit eigenlijk niet goed en de motor geraakt nooit opgewarmd. Hierdoor kan je eigenlijk nooit door rijden omwille van

Voor de rest rest doet iedereen wat hij graag wilt.

Voor 1-2km kan je toch perfect de fiets nemen? Tenzij je hopen cargo moet verslepen natuurlijk, maar ik zou dat zalig vinden moest ik dat kunnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alleen ben neem ik altijd de fiets. Mijn werk is op 1km van mijn huis en omdat we maar 1 wagen heb ik geen andere keus dan de fiets 😉. Maar met kleine kinderen (6 en 8 ) met boekentassen in slecht weer is het niet altijd handig. Daarom dat we ook vaak de wagen nog nemen voor kleine verplaatsingen (naar school, naar oma, naar de voetbal enz...). 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom nog niet:

Praktisch:

Omdat ik als ik in de wagen zit 60% van mijn ritten >500km/dag zijn met uitschieters tot 1100km.
(75000km jaar met eigen wagen en huurwagens in België)

Omdat ik mijn verplaatsingen niet nog extra wil laten afhangen van waar ik kan “laden” als ik nu moet doen voor “tanken”

Omdat ik 5 minuten tanken al te lang vind

Emotioneel:

Omdat ik liever een Spitfire hoor overvliegen dan een jet ...

Omdat ik graag zelf rij

Omdat ik liever zie hoe een oude Classic door Pouhon drift als een F1 wagen er doorheen gaat (en ook sequentiële bakken - stuur bekrachtiging - ABS - enz liever niet heb als ikzelf op circuit ben)




Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook best elektrisch kunnen rijden als ik mijn gemiddelde verplaatsing bekijk. Naar het werk is 17km, naar hobby is het 10km, schoonfamilie 27km, ... Ik zou dus perfect op en af kunnen zonder me zorgen te hoeven maken over het rijbereik, als ik 100km kan doen op een dag is dat ok.

Maar ik geef nooit zoveel geld uit aan een auto dus voor mij op dit ogenblik eigenlijk 'onbereikbaar' . Moest het wel bereikbaar zijn zou ik het nog niet doen omdat ik teveel geniet van het analoge autorijden. De motor, het starten, hem voelen opwarmen, het geluid. en vooral het schakelen. In de toekomst zal het waarschijnlijk niet anders kunnen dus laat me nu nog maar even verder tuffen op lpg. :)
Al weet je natuurlijk nooit wat ze nog uit het mouw gaan toveren, misschien wel een manuele EV met een dikke soundgenerator die het geluid van een SAAB 900 turbo naboots inclusief turbo-lag! :D

Maar ik zie de verbrandingsmotor de eerste decennia ook nog niet verdwijnen tbh :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 11/4/2018 at 9:43 AM, PJH said:

Geen alternatief, een extra.

No way dat ze de benzine plots aan 0.6€ gaan geven.

Inderdaad. Benzine/diesel rijden zal nooit goedkoper zijn dan elektrisch. Op het einde van de transitie zal je de benzine- en dieselprijs wel zien dalen (net zoals dumb phones nu voor een appel en een ei verkocht worden) maar qua taksen zal men ervoor zorgen dat je altijd elektrisch beter af gaat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wanneer denk je die transitie mee te maken?

- binnen dit en 5 jaar?

- tijdens uw pensioen?

- vanop uw wolk in het hiernamaals? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ik ook nog maar aan EV kan denken zit ik met een praktisch probleem: ik kan deze thuis niet opladen. Ik woon in een appartement, en de wagen heeft een staanplaats in de ondergrondse garage van de blok hiernaast. In die garage is wel een tellerlokaal, maar mijn teller staat uiteraard in mijn eigen blok en dus niet in die garage. Er moet dus al redelijk wat geïnvesteerd worden om de nodige laadinfrastructuur in die garage te voorzien, eventueel samen met andere geïnteresseerden. Worst case moet je als eerste en enige EV-rijder die initiële investering dan zelf ophoesten, en later delen recupereren als er nog EV-rijders bijkomen.

Is hier iemand in dergelijke situatie? Enig idee tegen welk kostenplaatje je dan aankijkt? Ik spreek dan effectief over deftige laadinfrastructuur en geen simpel stopcontactje. Liefst ook een systeem waar per staanplaats het verbruik doorgerekend kan worden (badge systeem?) en niemand de stekker kan uittrekken terwijl mijn wagen aan het opladen is om op mijn kosten iemand anders z'n wagen te laden.

Op 2/11/2018 om 10:53, Germinal zei:

Km heffing zal het alternatief worden voor de accijnzen

Dat is volgens mij nooit de bedoeling geweest. De intentie is wel altijd geweest om de verkeersbelasting daardoor te vervangen, en heel misschien zelfs BIV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, Goesting said:

Voor ik ook nog maar aan EV kan denken zit ik met een praktisch probleem: ik kan deze thuis niet opladen. Ik woon in een appartement, en de wagen heeft een staanplaats in de ondergrondse garage van de blok hiernaast. In die garage is wel een tellerlokaal, maar mijn teller staat uiteraard in mijn eigen blok en dus niet in die garage. Er moet dus al redelijk wat geïnvesteerd worden om de nodige laadinfrastructuur in die garage te voorzien, eventueel samen met andere geïnteresseerden. Worst case moet je als eerste en enige EV-rijder die initiële investering dan zelf ophoesten, en later delen recupereren als er nog EV-rijders bijkomen.

Is hier iemand in dergelijke situatie? Enig idee tegen welk kostenplaatje je dan aankijkt? Ik spreek dan effectief over deftige laadinfrastructuur en geen simpel stopcontactje. Liefst ook een systeem waar per staanplaats het verbruik doorgerekend kan worden (badge systeem?) en niemand de stekker kan uittrekken terwijl mijn wagen aan het opladen is om op mijn kosten iemand anders z'n wagen te laden.

Zo een systemen worden al redelijk geïnstalleerd in Nederland, met badge en aparte afrekening.

Tuurlijk is het nog vroeg, en is nog niet iedereen er aan toe, maar dat komt nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vooral dat, mensen die in een appartement wonen zonder garage of met een staanplaats zoals Goesting zegt kan je de auto onmogelijk opladen. En als je kijkt naar die E-tron van audi. Die moet 8u aan de snellader om volledig vol te zijn. Dat wil dus zeggen dat je, wanneer je deze om 23u in de pries steekt, om 7u als je thuis terug vertrekt nog niet vol is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Jokke_vlo said:

En wanneer denk je die transitie mee te maken?

- binnen dit en 5 jaar?

- tijdens uw pensioen?

- vanop uw wolk in het hiernamaals? 

Wel, de verwachting is dat tegen 2020 de aankoopprijs van elektrische auto's deze van auto's met brandstofmotor zal evenaren. Eerijk gezegd zie ik momenteel vooral vertragingsmanoeuvres van de concurrentie maar die zijn er vooral omdat ze zelf niet klaar zijn. En die bom gaat barsten als plots één van die concurrenten wel klaar is en de markt kan overspoelen met betaalbare EV's. In de VS is dit punt al gepasseerd, met de Model 3 die de 5e best verkochte auto werd, en enkel goedkope karren zoals Honda en Toyota moest voor laten.

Dus, wanneer? Tesla wilt zo snel mogelijk 3000 Model 3's per week gaan produceren in China en een normale termijn is anderhalf jaar, maar het gaat hier niet om een nieuw te ontwikkelen productielijn maar om een bestaande productielijn te kopiëren naar China. Ze bezitten zelf het bedrijf dat productielijnen maakt (Grohmann Automation) dus daar zit al niet de bottleneck.

Als ze tegelijk ook in Europa een lijn kunnen starten, tesamen met het starten van de leveringen in februari-maart van 2019, moet je al erg effectieve FUD hebben om mensen toch van een EV te houden.

Dus realistisch gezien zie ik op 10 jaar echt wel een bom ontploffen in de autowereld in Europa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Liquid Li0n said:

vooral dat, mensen die in een appartement wonen zonder garage of met een staanplaats zoals Goesting zegt kan je de auto onmogelijk opladen. En als je kijkt naar die E-tron van audi. Die moet 8u aan de snellader om volledig vol te zijn. Dat wil dus zeggen dat je, wanneer je deze om 23u in de pries steekt, om 7u als je thuis terug vertrekt nog niet vol is...

Dat is ook weer FUD...

De e-tron komt standaard met een 11kW lader, en optioneel met 22kW.

Er zit 95kWh aan batterijcapaciteit. 95/11=8u38m. En daarbij ga je er van uit dat je met een lege batterij thuis aankomt.

Op 22kW duurt het overigens 4u19m.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid