Ga naar inhoud

Fun car ?


Germinal

Aanbevolen berichten

8 minuten geleden, Jupke zei:

Oké dan, til

 

Hoe zit het bij dezelfde auto maar zwaarder geladen?

In theorie is die stopafstand hetzelfde. Ding is dat je meer grip kan uitoefenen. Met een lege auto kan je véél sneller "in de ABS" remmen dan met een volle auto, puur door de frictie tussen band en wegdek die stijgt.

In de praktijk echter, als je gaat overladen gaat die remafstand wel langer worden, omdat je dan met een onderbemeten remsysteem/band zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jupke zei:

Dat heb ik met een overladen remork toch al zeker in de praktijk ondervonden. :lol:

Met een overladen remork gaat uw remafstand zwaar toenemen, maar als ge het gewicht gelijkmatig over de auto zou verdelen neemt die verrassend weinig toe. De maximale bochtsnelheid neemt ook verrassend weinig af en die verschillen kunt ge dan nog voor een flink stuk compenseren: steviger ophanging bv om de extra rol te compenseren, en remmen wat groter om mee te kunnen met de extra grip op de banden door het extra gewicht. En dan kunt ge iets doen aan de overbelasting: die remmen krijgen wel veel meer warmte te verwerken, de banden moeten harder werken, warmen sneller op, vervormen meer. Die maakt ge dan wat groter en veel verschil in de cijfers zal er niet meer  zijn door het extra gewicht - behalve bij optrekken dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 991.2 Carrera heeft standaard 370pk en zit ruim onder de 200gr CO2 (169gr dacht ik). Tweedehands zijn ze vanaf 80k wel te vinden en indien nodig komt er met een simpele chip 100pk en 170NM bij. Akkoord het is geen gt3, maar het is gewoon al jaren een erg bruikbare, kwalitatieve, goed afgewerkte sportwagen. Het is niet voor niets dat er in vergelijking met de concurrenten erg veel verkocht worden. Ook naar waardebehoud scoort zo goed als elke 911 gewoon goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook naar waardebehoud scoort zo goed als elke 911 gewoon goed. 


Komt dat doordat er relatief gezien weinig km’s mee gedaan worden ? Of omdat het “sportwagens” zijn

Een panamera behoudt zijn waarde in elk geval niet goed :s
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is compleet onwaar.
hier een voorbeeld:
http://www.zeperfs.com/en/duel6811-4078.htm
Een Panamera van meer dan 2 ton, tegen een Lotus Exige van 1 ton minder.
Wat staat sneller stil (en dat zijn testresultaten, geen opgegeven waardes)?
De Panamera! 
 
De formule die je bovenhaalt als bewijs is veel te simplistisch, en bewijst dan ook niks.
 
Maar ik hoor u al komen "jama die Lotus staat op kleinere banden etc etc etc".
Dus we pakken een ander voorbeeld:
een Nissan GT-R tegen de Panamera Hybrid.
Een GT-R is een zware sportwagen, op serieus dik rubber. Hier gaan we weer:
 
http://www.zeperfs.com/en/duel6811-3671.htm
 
130 tot nul staat de Panamera 5 meter eerder stil, met 400kg meer aan boord! En je gaat me niet zeggen dat men bij een GT-R niet geprobeerd heeft de remmen te optimaliseren, of dat daar slechtere banden onder liggen dan bij de Pan.



Verschiet ik echt van... het voelt alleszins niet zo aan.. dat die snel stopt that is. Was daar echt van overtuigd dat hoe meer massa je meesleurt hoe moeilijker dit is stoppen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Germinal zei:

 


Komt dat doordat er relatief gezien weinig km’s mee gedaan worden ? Of omdat het “sportwagens” zijn

Een panamera behoudt zijn waarde in elk geval niet goed :s

 

Ik denk doordat het een auto is met historie, met een erg zuivere lijn, die veel mensen mooi vinden. Een panamera van 7-8j oud ziet er veel sneller oud uit. Als je daar een 997 naast zet is dat veel minder gedateerd (voor mij). Zelfs de 996 begint terug populairer te worden (niet de 996 3.4 met tiptronic en 200.000km) en die is vaak bestempeld als de lelijkste 911.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Germinal said:

 

 


Verschiet ik echt van... het voelt alleszins niet zo aan.. dat die snel stopt that is. Was daar echt van overtuigd dat hoe meer massa je meesleurt hoe moeilijker dit is stoppen.

 

 

Dat is wat velen denken. Ga maar eens op de Lotus fora kijken, waar ze allemaal lopen te stoefen hoe laat ze kunnen remmen en hoe hard ze alles kunnen uitremmen op circuit dankzij hun lichte "Porsche killers". Pure bullshit, maarja, fanboys he :) 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien wel het geval is, is dat een lichte auto kan blijven en blijven remmen en dat een zware auto snel door zijn remmen zit? Sneller last van fading enzo?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien wel het geval is, is dat een lichte auto kan blijven en blijven remmen en dat een zware auto snel door zijn remmen zit? Sneller last van fading enzo?

Daar heb je het. Idd het gaat vooral om “uithouding”

Btw : opgelet voor het Elon virus. Ik zag je hier ergens schrijven dat een Panamera een sportwagen is........je beeldvorming begint de eerste tekenen te vertonen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Germinal zei:

Toch sportievere aspiraties dan een tesla niet ?

Een panamera is toch een 911 met plaats voor 4 of is dat verkeerde beeldvorming ? emoji848.png

Allez serieus, nu ben je toch aan het trollen? :D 

Dit kan je onmogelijk menen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allez serieus, nu ben je toch aan het trollen? [emoji3] 
Dit kan je onmogelijk menen. 


Eerste of tweede deel van mijn getrol ?

Neen niet aan het trollen.. toch niet intentioneel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid