Ga naar inhoud

Nieuwe kist


Greg

Aanbevolen berichten

Vroeg of laat geraak ik (hopelijk) wel af van mijn F11 525d X-drive. Waardoor de keuzestress weer toeneemt...

Het gaat deze keer niet zo simpel worden. Er zijn namelijk wat vereisten.

De '5 is mijn slechtste aankoop ooit geweest, en dan heb ik het over waardebehoud. Ik kijk nu aan tegen een verlies van 5k op 15 maanden, iets wat je verwacht van een nieuwe kist, maar niet van een auto van reeds 6j oud imo. In mijn leven nu 2x een diesel gehad, en telkens spijt van gehad.

De aloude regel van "koop een speciale kist en geef je geld uit aan naft, taks, verzekering enz. enz." ipv waardeverlies bij een "gewone" auto gaat nog steeds op zo te zien. Die van ons is ook mee dus het is de bedoeling dat er iet of wat liefhebber ketel terug in huis komt.

Ik rijd nog slechts zo'n 9000km per jaar ongeveer.

Vereisten:

- Maxi cosi moet mee kunnen, in een basis waar die in klikt, dus rear facing nog voorlopig. Dit pakt toch redelijk wat plek in, want zelfs in de '5 moest de zetel (wel 'dikke' comfortzetels) wat vooruit. Binnen een paar maand gaat het een gewone autostoel worden, welke een stuk minder beenruimte achteraan inneemt, maar je weet nooit of er nog een 2e kleine aankomt, die dan weer rear facing zal moeten zitten in het begin.

- Mijn fiets moet geregeld mee kunnen, samen met de kleine. Dus op een fietsendrager, liefst op de trekhaak. Ik heb ook een jetski die af en toe mee zou moeten, maar voor die trips hebben we in principe de Volvo XC90 voor. Ik zou dus enkel een trekhaak voor een fietsendrager nodig hebben. Op sommige kisten is dit mogelijk, ook al zijn ze in principe niet voorzien om te trekken.

Een systeem a la Sea Sucker is normaal niet mogelijk, omdat mijn fiets 30kg weegt, zonder batterij 25kg, of @Jokke_vlo moest mij hier in kunnen geruststellen?

- Waardevast

- Liefst max 2300cc, anders wordt het wat gek qua taksen voor slechts 9000km

- Liefst minimum euro3

- Liefst onder de 150k km

- Liefst RWD maar dat gaat moeilijk worden denk ik

- Max 10k €

 

Ik heb al aan vanalles gedacht, ik overweeg zelfs hybrides 😅  Ik rijd meestal binnendoor 15km om de kleine te gaan halen, en 15km terug. Voor de rest zullen de meeste km's nog in de buurt gedaan worden, en soms eens op een langere trip van zo'n 60km enkel.

Zo'n Opel Ampera/Chevrolet Volt bv. zou voor mijn gebruik ideaal zijn imo. Maar dan denk ik of het echt al nodig is om nu in zo'n plug-in te rijden, vroeg of laat belanden we daar allemaal toch in.


Andere meer liefhebber kanshebbers zijn:

Audi S3 8P

Golf V GTI (met voorkeur voor de Pirelli of Edition 30 vanwege chipbaarheid naar 300pk), en DSG of manueel??

Peugeot 308 GTI

Focus RS mk1

Clubman Cooper S

Leon Cupra R

Megane RS

Civic Type R FN2 (grootste belevingsfactor denk ik, maar dat koppel 😅)

 

Voor de meeste van deze kanshebbers wordt het nipt met het budget, maar ik laat RRD wel een bod doen dan.

De grootste kanshebber lijkt mij de GTI Edition 30 te zijn. Voldoet aan alle eisen, en mag zelfs trekken met een trekhaak. Al twijfel ik of ik dat niet rap beu ga zijn, zo'n FWD met een hoop pk's zonder sper 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

BMW E46 325i zou mijn keuze zijn, alleen de <= 2300cc voorwaarde heeft ie niet maar voor tax heb je nog budget vrij. Een mooi exemplaar met M-Sport pakket houdt vrij goed z'n waarde, wel te zoeken in Duitsland :)
Heeft isofix en je kan een trekhaak monteren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, jvc zei:

BMW E46 325i zou mijn keuze zijn, alleen de <= 2300cc voorwaarde heeft ie niet maar voor tax heb je nog budget vrij. Een mooi exemplaar met M-Sport pakket houdt vrij goed z'n waarde, wel te zoeken in Duitsland :)
Heeft isofix en je kan een trekhaak monteren.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er ook al naar aan het kijken ben geweest, naar een propere E46 325i.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ST TDCi zei:

Te plat als je ook denkt aan een Golf met 300pk.

Een E46 330i past ook in het aankoopbudget maar tax is wel nog een stuk hoger.

Maar een Megane RS en Focus RS heb je ook niet voor 10k€. En de meeste hot hatches kunnen geen trekhaak hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, jvc zei:

Een E46 330i past ook in het aankoopbudget maar tax is wel nog een stuk hoger.

Maar een Megane RS en Focus RS heb je ook niet voor 10k€. En de meeste hot hatches kunnen geen trekhaak hebben.

330i is ook nog een stukje trager dan een Golf met 300pk. Klinkt wel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Krikkie zei:

Fn2 kan geen trekhaak hebben volgens mij, wel leuke motor :)

Uit je lijstje zou ik de megane RS verkiezen (trekhaak??) 

 

FN2 heb ik nog niet gevonden nee met trekhaak. De gewone civic type s wel, lijkt me qua uitlaten redelijk gelijk.

Megane RS heb ik al een Fransman het zien doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, ST TDCi zei:

330i is ook nog een stukje trager dan een Golf met 300pk. Klinkt wel beter.

Een Golf V met 300pk gaat volgens mij niet zo plezant rijden 😛

Een BMW E87 130i is eigenlijk ideaal (behalve de taksen), trekhaak mogelijk en snel genoeg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou opteren voor E87 130i ipv E46 325i of 330i. 
Taksen zijn iets malser wegens jonger. Ga je echter niet in propere staat vinden voor 10K.. 

Golf V GTI lijkt me zeker geen straf. Een DSG indien volledige onderhoudshistoriek er bij zit (met aangetoond onderhoud voor de boite), anders zou ik voor manueel gaan. 

En ipv Civic Type R FN2 zou ik voor de EP3 gaan! Die heeft tenminste nog dubbele wishbones rondom, rijdt daardoor veel fijner en minder hard. Ben zelf meer fan van die 'breadbox' looks dan de spacy looks van de FN2. Is basically zelfde blok (K20 als ik me niet vergis), maar dan in een lichtere kas! Voor 7-8K zou je in Duitsland wel een mooi exemplaar moeten kunnen strikken. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, 3000 zei:

E81/E87 130i lijkt me dan ook wel iets. Als we dan toch taksen betalen voor een drieliter, dan liefst in de lichtste kas.

Is idd iets, ware het niet dat mijn schoonbroer al met zoiets rijdt :D

1 uur terug, Phil zei:

De kans dat er ooit nog een diesel ten huize greg op de hof komt, is uiterst gering

1 uur terug, Luv4DLM zei:

Een E46 heeft xenon nodig, dat maakt die front compleet af.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5000 met Tapatalk
 

Jup!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gezegd zijnde, ben gisteren naar een 335i gaan kijken 😊

(Nog) niet gekocht, maar het kriebelt toch. #Yolo of zoiets? Vermits ze ons toch allemaal ooit verplicht in iets elektrisch/hybride gaan duwen...

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan die N54/N55 blokken niet gekend als niet bepaald heel betrouwbaar? 

En heb je dat voor 10K in propere staat met aanvaardbare km stand? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid