Ga naar inhoud

Porsche 992


D Squaloid

Aanbevolen berichten

De nieuwe Porsche 911 is al veel uitgelekt, maar nu is hij helemaal officieel. De Carrera (4)S krijgt zelfs 450 pk!

Overzicht :

 

Porsche heeft de 911 992 eindelijk onthuld in Los Angeles. Het design en de techniek zijn eerder een evolutie op de 991, maar het Duitse merk had niet veel keuze. Waarom zouden ze het designveranderen als het nog goed verkoopt? De 992 is wel op zowat elk mogelijke manier strakker, sneller of moderner geworden.

p18_0832_a3_rgb.jpg

Nog steeds turbo

De versie op de foto's is de Carrera (4)S, het is ook nog de enige versie waar Porsche de cijfers van vrijgeeft. Hij krijgt een 3.0 biturbo zescilinder boxermotor, zoals zijn voorganger, maar nu met 450 pk (+30 stuks). De snelste Carrera 4S met Sport Chrono Package kan daarmee van 0 tot 100 km/u accelereren in 3,4 seconden. De topsnelheid voor de Carrera S en 4S is respectievelijk 306 en 308 km/u. En dat met een normverbruik van slechts 8,9 tot 9 liter (205-206 g CO2) volgens de gecorreleerde NEDC-normen.

p18_0847_a3_rgb.jpg

De Carrera (4)S heeft dus nog geen elektrische hulp, maar daar zal verandering in komen. De 992 krijgt namelijk een plug-in hybride versie, dankzij de ervaring met de Panamera en Cayenne e-Hybrid. De nieuwste 911 heeft dan ook dezelfde PDK 8-bak, die voorbereid is op de montage van een elektromotor. De hybride komt wel pas over enkele jaren.

p18_0869_a3_rgb.jpg

Altijd brede heupen

De nieuwe Porsche 911 is breder dan voordien, vooraan zelfs 45 millimeter. Dat zie je ook aan het design, dat met meer horizontale lijnen die breedte nog extra benadrukt. Bovendien zijn de brede heupen, voordien enkel voor de 4WD-modellen, nu standaard op elke 992. De dikke wielkasten omvatten 20-inch (voor) en 21-inch (achter) velgen. Verder blijven de afmetingen van de 992 ongeveer gelijk aan die van de 991, aangezien ze op hetzelfde basisplatform staan. Daardoor is ook hun wielbasis identiek.

p18_0877_a3_rgb.jpg

Zoals gezegd heeft de 992 op uiterlijk vlak heel veel weg van de 991. Toch zijn er een aantal details achteraan waarmee je de twee gemakkelijk kan onderscheiden. Ten eerste: de nummerplaat, die nu tussen twee heel dikke uitlaatpijpen zit. Ten tweede: de lichtstrook over de gehele breedte van de achterkant, die nu het merkembleem in 3D-effect huist. Als laatste is er het derde remlicht dat verticaal in het koelrooster zit verwerkt.

p18_0852_a3_rgb.jpg

Helemaal mee met zijn tijd

De toerenteller van de Porsche 911 992 is nog analoog, maar de rest van het dashboard is volledig digitaal. Het centrale scherm is nu 10,9 duim groot en zit wat hoger gemonteerd. De ergnomie van het infotainmentsysteem is ook aangepast, dat zou nu veiliger te bedienen moeten zijn. Op de middenconsole zijn er veel knoppen vervangen door aanraaktoetsen. En omdat het tegenwoordig niet anders kan, is de 992 ook altijd geconnecteerd waardoor hij geniet van extra snufjes zoals online navigatie en digitale applicaties.

p18_0875_a3_rgb.jpg

De 911 wordt gelukkig geen (semi-)autonome auto, Porsche wilt nog steeds dat je zelf rijdt in de 992. Dat betekent niet dat er geen rijhulpsystemen te vinden zijn in de menu’s van de 992. Er is zelfs een WET-functie, waarbij de auto stilstaand water op de weg detecteert en de controlesystemen op scherp zet. Tegelijk krijgt de chauffeur een melding ter waarschuwing, en de raad om de rijmodus eventueel aan te passen. Verder zijn noodremhulp, night vision en adaptieve cruise control ook te vinden op de nieuwe 911.

p18_0837_a3_rgb.jpg

De Porsche 911 992 staat op de Los Angeles Auto Show, maar is ook al direct te bestellen. Leveringen zouden moeten volgen in het voorjaar van 2019.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel knap. Interieur ook, maar te chique voor een sportwagen vind ik. Al heb ik 100% zekerheid dat je dat niet gewaar gaat worden aan de rijeigenschappen. Ideale daily wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fantastisch mooi, metéén bullseye wat looks betreft imo. Vooraan en opzij een zachte evolutie (opzij is dit bij elke generatie zo en dat is goed), achteraan grondig anders en hij kan dat echt hebben. Vooraan ga 'k toch eens beter moeten kijken om een 991 en een 992 ogenblikkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden, achteraan nooit. Grote evolutie in het interieur. Weinig foto's die 't goed laten inschatten, ben benieuwd om dat eens live te zien.

Zeer geslaagde modelwissel. :inlove: 

 

En die cijfers... 450pk, sprintje 3,4s en top 308. Dat waren 2 generaties terug waarden die zelfs topmodel 'turbo' niet haalde, denk ik?

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, D Squaloid said:

p18_0877_a3_rgb.jpg

Zoals gezegd heeft de 992 op uiterlijk vlak heel veel weg van de 991. Toch zijn er een aantal details achteraan waarmee je de twee gemakkelijk kan onderscheiden.  Ten tweede: de lichtstrook over de gehele breedte van de achterkant, die nu het merkembleem in 3D-effect huist.

 

Enkel voor de 4-modellen of krijgt de 2 dit nu ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Fantastisch mooi, metéén bullseye wat looks betreft imo. Vooraan en opzij een zachte evolutie (opzij is dit bij elke generatie zo en dat is goed), achteraan grondig anders en hij kan dat echt hebben. Vooraan ga 'k toch eens beter moeten kijken om een 991 en een 992 ogenblikkelijk van elkaar te kunnen onderscheiden, achteraan nooit.

Ik zag de discussie al in het andere topic maar ik vind de achterkant ook heel subtiel aangepakt zoals jij dat van de zij en voorkant vindt. Dit is geen switch zoals van de 997 naar de 991. Gewoon een verdere evolutie. 

Iemand die er niets van kent ziet niet gauw de verschillen tussen deze 2 achterkanten (of kent de details niet qua uitlaten, sportuitlaat op de 991.2 en hoe de gewone er uit ziet etc.). 

Daarnaast ook geen straf als je een 991.2 hebt, voelt 0,0 outdated aan.

porsche-991-carrera-4s-mkii-c68851110201

p18_0832_a3_rgb.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Timo zei:

 

Iemand die er niets van kent ziet niet gauw de verschillen tussen deze 2 achterkanten (of kent de details niet qua uitlaten, sportuitlaat op de 991.2 en hoe de gewone er uit ziet etc.). 

 

 

Ik ben blij dat je dat toegeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid