Ga naar inhoud

Laadpassen voor elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Gast wooter

Ik start een nieuw topic omdat er al een topic voor elektrische auto's is, een topic voor elektrische motoren en een topic voor laadpalen voor thuis, maar nog niks voor laden op verplaatsing.

De meeste publieke laadpalen hebben dus geen bancontact/credit card lezer, maar werken met een RFID lezer en vereisen dat je dus een laadpas bij een aanbieder hebt, die je maandelijks een factuur stuurt voor een mogelijke abonnementskost en de kostprijs van de laadsessies. Het is dus belangrijk dat je in functie van je gebruik een passende laadpas kiest.

Sommige laadpalen hebben zelf een RFID label of een QR code die je met je smartphone kan inlezen als je bijvoorbeeld een account in een app hebt. Elke laadpaal heeft ook een serienummer, wat je kan ingeven in een app als een QR code of RFID label ontbreekt en je toch met een app wil laden omdat je je RFID pasje niet bij hebt.

Een voorbeeld van de instructies op een Allego AC laadpaal:

1508137435_ios.jpegIMG_1373.JPG

Een goede site met vergelijkende passen is https://laadpastop10.nl

De laadpas die toegang geeft tot de meeste laadpalen is deze van NewMotion. Ze rekenen geen abonnementskosten aan, en het pasje aanvragen is gratis, maar de tarieven zijn altijd de goedkoopste.

In 2018 kwam Maingau met een laadpas zonder abonnement waarbij men een flat fee van 5 cent per minuut aanrekende, wat heel interessant is op snelladers, en zelfs op trage 11kW AC laders goedkoper was dan de NewMotion pas. Hun tarieven wijzigen vanaf 1 februari 2019 naar 40 cent per kWh op AC laadpalen, wat ze duurder maakt dan de NewMotion tarieven.

Telekom heeft nu ook een laadpas, en zij rekenen 2 cent per minuut aan, wat een bizar laag tarief is.

per-kwh-png.366947

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Die Telekom pas is natuurlijk een marketing stunt van beperkte duur: tarieven geldig tot 31 maart 2019, en de 99 gratis minuten krijg je ook maar tot 31 maart. Maar als je ervan kan profiteren, waarom niet :)

upload_2019-1-7_22-1-18-png.367102

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga hier zeker wat volgen. momenteel heb ik geen laadpas, puur omdat ik niet weet hoe het werkt, en ik niet zinnens ben om een abonnement te betalen op iets wat heel weinig zou gebruikt worden. als er idd gratis abonnementen zijn, en je dus enkel moet betalen wat je aan het laden bent, zou ik mij zeker eentje aanschaffen.

altijd wat vreemd en achterdochtig gevonden trouwens  dat je voor benzine/diesel te tanken gewoon naar de pomp mag gaan en je voor elektriciteit eerst een abonnement moet kopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

En met dit topic wil ik er dus op wijzen dat je niet noodzakelijk een abonnement moet hebben, alhoewel andere merken zoals BMW en Audi dat doen vermoeden.

Beste wat ik je kan aanraden is een NewMotion pasje. Dat kost je niks om aan te vragen, en kost je ook niks om te hebben. Enkel als je moet laden, betaal je een tarief per kWh en soms ook per sessie. Het is niet het goedkoopste tarief wat je kan vinden, maar absoluut ook niet het duurste, maar heeft wel de meeste laadpalen in het netwerk.

Je kan ook meerdere pasjes bestellen op dezelfde account, en ze bieden zelfs zogenaamde 'laadsleutels' aan, dat zijn kleine sleutelhangers die je naast je sleutels kan hangen met een RFID chip, zodat je niet een pasje in je portefeuille moet steken.

Mijn pasjes hou ik overigens in de auto, en aan mijn sleutelbos zit een laadsleutel van NewMotion.

https://newmotion.com/nl_BE/oplossing/het-grootste-openbare-laadnetwerk/

xchargecard-chargekey.jpg.pagespeed.ic.n

Een kanttekening wel: Shell heeft in 2018 NewMotion volledig overgenomen... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus als ik het goed begrijp is zo'n newmotion in de trend van een area bakje.

je kan het gratis aanvragen, en je moet pas betalen als je het gebruikt.

 

ga dat eens bekijken en eens opzoeken waar er zo'n laadpalen zich bevinden. het is niet dat ik zonder elektriciteit niet meer kan rijden, maar het is altijd mooi meegenomen te weten waar er zo'n palen staan, op plaatsen waar ik soms vertoef.

de hollander in mij vraagt zich dan wel direct af, als je op zo'n plaats staat te laden, moet je nu wel of niet betalen voor de parkeermeter?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
2 minutes ago, tuscani said:

de hollander in mij vraagt zich dan wel direct af, als je op zo'n plaats staat te laden, moet je nu wel of niet betalen voor de parkeermeter?

Als dat binnen een zone staat waar je moet betalen met parkeermeter, dan moet je dat ook betalen ja :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super topic! Merci Wooter! [emoji1303]

 

Ik ken wel de superchargers, maar moet die openbare laadpalen nog leren kennen en gebruiken. Top info dus.

 

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter
58 minutes ago, BMWMB said:

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

Ik ga eerlijk zijn: als ik naar daar rij en arriveer met 80%, steek ik 'm niet in. Maar als je daar arriveert met 40% en gaat dineren, is het wel prettig om met 70% ofzo buiten te rijden.

In jouw geval kan het minder interessant zijn, gezien je kostprijs van laden aan je bedrijf vs de prijs van een NewMotion kaart. Maar stel dat je een weekend Amsterdam doet en je in de garage van het hotel kan laden, is dat prettiger dan op terugweg nog 20 minuten aan een supercharger te moeten hangen.

Gezien het pasje kosteloos verzonden wordt, en je niks kost zolang je 'm niet gebruikt, is het een aangenaam backup plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Als we dan toch over handige pasjes hebben, moet ik de P-card+ van Servipark/Interparking ook wel vermelden.

http://prod.interparking.be/nl-BE/payment products/P-Card/

De P-card+ geeft je 10% korting bij Interparking parkings, goedkoper avondparkeren, 30 minuten gratis parkeren in P1, P2 en P3 op Zaventem enzo, terwijl je maandelijks een factuur krijgt en dus niet meer moet sukkelen met bonnetjes...

Maar voor EV-rijders:

http://prod.interparking.be/nl-BE/payment products/Electric charging terminal/

Quote

 - Als Pcard+-houder geniet u van gratis herladen tot het einde van 2018.

- Onze laadpalen zijn compatibel met alle abonnementskaarten die momenteel in België in omloop zijn: Blue Corner, EZ Box, enz. U heeft al een kaart van dat type? Dan kunt u die gebruiken aan een laadpaal van Interparking. Uw verbruik zal dan worden verrekend op de factuur van uw leverancier. U betaalt slechts 0,01 euro per minuut, met een maximum van 5 euro per dag. Dit is een van de laagste tarieven in België!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook daarom dat ik na 8 maanden en 22k km's nog steeds niet geladen heb aan z'n openbare laadpaal, net omdat ik het nog niet nodig heb gehad. We hebben nu 2 weken verlof gehad, en ik denk dat ik 3x 60% thuis heb geladen, wat € 40,- is. Met de actieradius van mijn Model S, de laadmogelijkheid thuis en aan de firma, en met het netwerk van superchargers, zal ik eigenlijk nooit die openbare palen nodig hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast wooter

Ik heb er wel al gebruik van gemaakt, maar dat komt door de mindere range in mijn Model X, en dat ik in het voorjaar wekelijks in Zeeland werkte, wat te ver is om heen en terug te doen zonder bijladen. De laadpalen waren wel gratis; 14 hadden ze er staan op hun parkeerterrein.

Sinds september bezoek ik vaak Anderlecht voor het werk, en tezamen met de omwegen om mijn dochter naar school te brengen en mijn uitstelgedrag om de aansluiting in mijn garage uit te breiden naar 3 fase, geraak ik nog wel thuis maar heb ik dan onvoldoende vermogen om genoeg te laden om de dag erop het weer te doen. En er is een CHAdeMO lader op de parking, en met die Maingau pas dus aanzienlijk goedkoper dan thuis laden, zonder dat ik erop moet wachten. De nabijgelegen Interparking heeft ook geen eigen laadpalen, anders zou ik me daar aankoppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...
Op 8/1/2019 om 13:14, BMWMB zei:

Super topic! Merci Wooter! emoji1303.png

 

Ik ken wel de superchargers, maar moet die openbare laadpalen nog leren kennen en gebruiken. Top info dus.

 

Wij komen regelmatig in Maastricht, en heb gezien dat in de parking waar wij altijd staan NewMotion laadpalen hangen. Ik ga dus zo’n kaart bestellen.

heb jij ondertussen zo'n laadpasje besteld @BMWMB ?

 

wat zijn je bevindingen?

 

want als ik het goed lees, moet je voor interparking nog steeds een pas hebben van een  laadfirma alvorens je daar zelf kan laden. (bij ikea bv is het gewoon inpluggen en start hij) en het gratis laden was ook maar tot '18.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een PCard+ voor Interparking, dewelke ik enkel nog maar heb gebruikt om in en uit de parking te rijden. Laden heb ik nog niet nodig gehad, maar binnenkort ga ik het wel eens testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gratis laden is wel voorbij ginds. En als ik het goed begrijp moet je sowieso nog een laadpas/abonnement van zo een firma  hebben?  Of lees ik het verkeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op het IVA instituut waren er al zeer vroeg laadpalen. Ten tijde van de Prius.
Prius heeft toch geen stekker?
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Davy_ zei:
8 uren geleden, Speedhunter zei:
Op het IVA instituut waren er al zeer vroeg laadpalen. Ten tijde van de Prius.

Prius heeft toch geen stekker?

Klopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid