Ga naar inhoud

Laadpassen voor elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 19/2/2023 om 16:24, Carlito zei:

Dat is de vraag niet. 
Ik wil niet zoeken naar laadpalen, ik wil kunnen laden als ik een paal zie.

 

Niet te veel naar beneden kijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag 1000km gereden op 12u. 9u30 effectief gereden, rest stilgestaan om te laden. 
eigenlijk 0,0 problemen gekend, navi gaf het correct aan, alle palen werkten, kaart werkte, nergens was het volzet,… 

tot op heden dus nog geen klagen. Morgen Spanje binnen rijden, zal misschien lichtjes anders zijn, ben benieuwd.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraagje voor iedereen met wat praktijkervaring met de laadpaal thuis en een laadpas van de werkgever. 

Situatieschets, voor de mensen die thuis een laadpaal kunnen installeren, voorziet de firma dat ook, en we kunnen oftewel dat via de leasing uitvoeren (de kostprijs van de installatie wordt dan doorgerekend in de leaseprijs, als het ware een optie van de wagen). Oftewel hebben mensen thuis al een laadpaal staan, of nemen ze het initiatief om er zelf eentje te installeren... wat mogelijks interessanter is dan vast te hangen aan een contract met de werkgever, en/of wagenbudget ervoor op te offeren (plus eventuele particuliere subsubsidies te kunnen aanwenden).

Maar dan stelt zich het probleem, wat zich sowieso al stelt denk ik, hoe organiseer en automatiseer je het beheer van die (verschillende soorten) laadpalen? 🤨

Ik heb zelf een Wallbox thuis staan, ik kan dus wat experimenteren om een organisatie/gebruikers toe te voegen en de paal te koppelen (via een Stripe account) om automatische betalingen te kunnen opzetten. Als in het beste geval het lukt om met de laadkaart van de firma een automatische betaling te laten gebeuren, dan besef ik dat we nog een lange weg te gaan hebben om iedere paal van elke werknemer te gaan beheren. 

Bestaat er een uniform protocol voor dat we dit vanuit één globaal systeem kunnen beheren? 
Ik snap dat er oplossingen bestaan, maar dan hang je vast aan firma/type laadpaal en is er geen vrijheid voor de werknemer om zijn eigen laadpaal te installeren (of als hij er al één heeft). Als je start vanaf nul, dan kan je de laadpaal en het beheer ervan opleggen... maar als je in de toekomst verandert van firma en die werken met een andere partner samen, wat dan? 

Plan B, gewoon een export van alle laadsessies aanleveren aan de werkgever, is dat voldoende? 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, Logic said:

Bestaat er een uniform protocol voor dat we dit vanuit één globaal systeem kunnen beheren? 

OCPP.

Je gaat een pakket nodig hebben dat OCPP ondersteunt, en dan moet je die laadpalen configureren om met dat protocol te communiceren met dat pakket.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Charge_Point_Protocol

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

OCPP.

Je gaat een pakket nodig hebben dat OCPP ondersteunt, en dan moet je die laadpalen configureren om met dat protocol te communiceren met dat pakket.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Charge_Point_Protocol

Thanks! 

Ik vond via Google net ook dit: https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energietransitie/fiscale-stimulans-voor-slimme

En de Wallbox die ik thuis heb staan voldoet ook, staat in het lijstje, dus ik kan starten met het experiment. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

83 per uur gemiddeld.

Proficiat met je camion :D 

Qua gemiddelde snelheid is dat inderdaad geen topper, maar heb me ook overal mooi aan de snelheid gehouden, en de madam was blij dat ze haar koffie die ze graag koopt bij de sanitaire stop voor de verandering daar mocht opdrinken in plaats van dat in de auto te moeten doen 😬

echt specifiek stilgestaan om te laden misschien 20 minuten. Rest is gewoon het gehaaste achterlaten om ontspannender te reizen. 
 

is het mogelijk momenteel? Ja.

zou ik het kiezen als ik haast heb? Neen

zou ik het kiezen als het hoogseizoen is? Liever niet 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Logic zei:

Maar dan stelt zich het probleem, wat zich sowieso al stelt denk ik, hoe organiseer en automatiseer je het beheer van die (verschillende soorten) laadpalen? 🤨

Ik heb zelf een Wallbox thuis staan, ik kan dus wat experimenteren om een organisatie/gebruikers toe te voegen en de paal te koppelen (via een Stripe account) om automatische betalingen te kunnen opzetten. Als in het beste geval het lukt om met de laadkaart van de firma een automatische betaling te laten gebeuren, dan besef ik dat we nog een lange weg te gaan hebben om iedere paal van elke werknemer te gaan beheren. 

Bestaat er een uniform protocol voor dat we dit vanuit één globaal systeem kunnen beheren? 
Ik snap dat er oplossingen bestaan, maar dan hang je vast aan firma/type laadpaal en is er geen vrijheid voor de werknemer om zijn eigen laadpaal te installeren (of als hij er al één heeft). Als je start vanaf nul, dan kan je de laadpaal en het beheer ervan opleggen... maar als je in de toekomst verandert van firma en die werken met een andere partner samen, wat dan? 

Plan B, gewoon een export van alle laadsessies aanleveren aan de werkgever, is dat voldoende? 

Wij hebben thuis een laadpaal staan. Mijn vrouw badget met enecokaart van de werkgever, wij krijgen op het einde van de maand een credit nota voor de laadsessies van onze service partner. Klaar.
Onze kost hiervoor: €10/maand. Maar wordt gedekt door vergoeding van elektriciteit. En is het iig wel waard ipv elke maand een excel naar de werkgever te sturen en die betaling op te volgen lijkt me. 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Logic zei:

Met een platform als https://www.e-flux.io/nl zou je dus alle palen in theorie moeten kunnen beheren. Iemand ervaring mee, of met een ander platform? 

Ik doe dat nu via Mobiflow, iets handiger omdat het Belgisch bedrijf is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ir_fuel zei:

Wie bepaalt het tarief?

 

14 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Wij.

Maar het zal toch wat marktconform moeten zijn? Ik verwacht dat de fiscus in de toekomst hier ook een vast bedrag op gaat zetten dat jaarlijks kan wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

 

Maar het zal toch wat marktconform moeten zijn? Ik verwacht dat de fiscus in de toekomst hier ook een vast bedrag op gaat zetten dat jaarlijks kan wijzigen.

Uiteraard. Vooral jegens je werkgever wil je ook gewoon een marktconform tarief hanteren. 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, d_s zei:

 

Maar het zal toch wat marktconform moeten zijn? Ik verwacht dat de fiscus in de toekomst hier ook een vast bedrag op gaat zetten dat jaarlijks kan wijzigen.

Er staat een limiet op in die tool, al weet ik niet wie die oplegt, ik vermoed de overheid. Je kan ook een standaardprofiel kiezen dat dan de CREG volgt. Dat is wat de meeste bedrijven doen naar hun werknemers. Ik denk dat ik dat zelfs op kaartniveau kan instellen welk tarief ze krijgen.

Ik zit 30% boven de goedkoopste hier in het dorp, maar er zijn er nog hier in het dorp die dat doen, dus marktconform 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, josenjef zei:

Ik doe dat nu via Mobiflow, iets handiger omdat het Belgisch bedrijf is.

Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, gewoon ik zei:

is een logische update eigenlijk.

dan nog een link met mijn OBD dongle en het is helemaal klaar 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

En van waar komt die Info over de laadpalen? Niet van de gebruikers hoop ik? Anders wordt het kwestie van shit in <-> shit out?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15/3/2023 om 13:48, Carlito zei:

Qua gemiddelde snelheid is dat inderdaad geen topper, maar heb me ook overal mooi aan de snelheid gehouden, en de madam was blij dat ze haar koffie die ze graag koopt bij de sanitaire stop voor de verandering daar mocht opdrinken in plaats van dat in de auto te moeten doen 😬

echt specifiek stilgestaan om te laden misschien 20 minuten. Rest is gewoon het gehaaste achterlaten om ontspannender te reizen. 
 

is het mogelijk momenteel? Ja.

zou ik het kiezen als ik haast heb? Neen

zou ik het kiezen als het hoogseizoen is? Liever niet 

Exact mijn gevoel erbij enkel nog aanvullen met:

Zou ik het kiezen als ik dit maandelijks of frequenter moet doen? Neen

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Naish zei:

Exact mijn gevoel erbij enkel nog aanvullen met:

Zou ik het kiezen als ik dit maandelijks of frequenter moet doen? Neen

Dan zou ik sowieso het vliegtuig nemen.

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jochen zei:

En van waar komt die Info over de laadpalen? Niet van de gebruikers hoop ik? Anders wordt het kwestie van shit in <-> shit out?

Is gewoon een centrale backend hoor waar al die palen op connecteren en alle verschillende aanbieders van kaarten mee werken. Je kan wel iets of wat input van community hebben die aanvult zoals bij chargemap, maar dat gaat dan over de omgeving van de paal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Midden juli ga ik ook de ev toer op, privé.

Ga wss een Shell Recharge laadpas in huis halen.

Op het werk zou ik kunnen laden met die van Luminus, iemand daar ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid