Ga naar inhoud

Deelmobiliteit


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 31/7/2019 om 19:40, dragonfly zei:

In Brussel worden er ook veel gepikt. Die dingen piepen als je niet betaald en geregeld zie ik wel een niet-Westerling passeren op zo'n step terwijl dat piept 😄 

Vermoed dat ze de GPS chip dan uitschakelen of verwijderen.

ah is dat dat piepen? zag ik regelmatig in oostende ook. dat die aan het piepen waren terwijl ze voorbij kwamen. dacht dat dat een voetgangerswaarschuwing was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tuscani zei:

ah is dat dat piepen? zag ik regelmatig in oostende ook. dat die aan het piepen waren terwijl ze voorbij kwamen. dacht dat dat een voetgangerswaarschuwing was.

Niet noodzakelijk. Die dingen piepen ook wanneer ze (ongeveer) aan hun maximum snelheid zitten. 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Allemaal mooi, deelmobiliteit. Maar rendabel?

Al die deelstepbedrijven lijden miljoenen verlies, en bij de rest draait het al niet veel beter:

Eerst hadden we Zipcar in Brussel, dat met Peugeots werkte. Die hebben het na een tijd opgegeven en alles is overgenomen door DriveNow. DriveNow was van BMW voor 50% en sinds 2018 voor 100% en hernoemd naar ShareNow.

En wat gebeurt er gisteren:

https://www.brusselstimes.com/belgium/84816/drivenow-announces-it-is-leaving-brussels-in-2020-car-share-february-urban-mobility-london-florence/

 

Het enige dat momenteel stand houdt in Brussel is Villo, en dat ook enkel (zoals elke vorm van niet-privé transport) door aan de subsidiekraan te hangen.

Het moge ondertussen wel duidelijk zijn dat als zoiets leefbaar moet zijn dat er of een massa geld van de overheid in gepompt moet worden (aka uw en mijn geld), of dat het een pak duurder moet worden in gebruik, want zelfs aan de huidige tarieven krijgen ze niet genoeg volk dat er gebruik van maakt.

Tot zover de "disruptie"

En dan hebben we het nog niet over dat het zijn doel voorbij schiet:

https://www.fleeteurope.com/en/last-mile/europe/features/do-scooters-replace-cars?t[0]=e-scooter&t[1]=Lime&t[2]=Uber&t[3]=Public transport&curl=1

 

When it comes to users of shared scooters, rather than the ones owning one, one fourth of them says to use the scooter instead of the car, while the majority would use the scooter as a replacement for public transport (72%), walking (45%), or cycling (20%). 

 

Maw de deelstep is een alternatief voor bus/tram/metro, en niet voor de auto. Zo gaan we er ook niet geraken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt Poppy van D'Ieteren ook nog hoort dat stand houdt in Brussel en Antwerpen. Ze hadden Zipcar gekocht dacht ik.

Je had DriveNow van BMW dat dan is samen gegaan met Car2go van Daimler en zo ShareNow werd maar gaat weg uit Brussel en Londen maar blijft wel elders bestaan.

En dan heb je Scooty, Uber Jump, Bird etc die er zijn.

Er is gewoon te te veel, dat kan niet blijven duren en logisch dat er dan sommige uit de boot vallen.

 

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik minstens 1 keer per week een Scooty en dagelijks mijn Vélo (Antwerpen). Die auto's hebben dezelfde nadelen als mijn auto: ik sta daar mee in de file en vind geen parkeerplaats. Die steps gaan niet rap genoeg voorruit, dan liever iets dat 45km/h gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/12/2019 om 22:36, ir_fuel zei:

Allemaal mooi, deelmobiliteit. Maar rendabel?

Al die deelstepbedrijven lijden miljoenen verlies, en bij de rest draait het al niet veel beter:

 

 

Heb al aan veel slimme mensen gevraagd wat de motivatie zou zijn voor Lime/Bird/... om zoveel cash te burnen om hun model in elke stad te ontplooien. 

Al hun jaarrapporten tonen veel mooie foto's en grammen CO2 die bespaard worden enzo. Maar geen zicht op rendabiliteit. 

Gaan ze plots hun prijzen enorm opslaan? Zijn ze aan het wachten op bullet proof scooters die weinig onderhoud vereisen en wel water proof zijn? 

Zijn het de gedragspatronen die men in kaart zal kunnen brengen van hun gebruikers die geld zullen opleveren? Gerichte reclame versturen? 
'Ah, we merken dat iemand die uit dat type etablissement komt, dikwijls zin heeft in een hamburger, we tonen reclame van McDo' ?

Er moet toch iets zijn? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Mazdastruction zei:

Heb al aan veel slimme mensen gevraagd wat de motivatie zou zijn voor Lime/Bird/... om zoveel cash te burnen om hun model in elke stad te ontplooien. 

Al hun jaarrapporten tonen veel mooie foto's en grammen CO2 die bespaard worden enzo. Maar geen zicht op rendabiliteit. 

Gaan ze plots hun prijzen enorm opslaan? Zijn ze aan het wachten op bullet proof scooters die weinig onderhoud vereisen en wel water proof zijn? 

Zijn het de gedragspatronen die men in kaart zal kunnen brengen van hun gebruikers die geld zullen opleveren? Gerichte reclame versturen? 
'Ah, we merken dat iemand die uit dat type etablissement komt, dikwijls zin heeft in een hamburger, we tonen reclame van McDo' ?

Er moet toch iets zijn? 

goe punt, ik zou het ook niet weten.

Ook een beetje gek waarom, bij Poppy, D'Ieteren achter de schermen staat. Stel dat ze nu van 350 auto's naar 1000 gaan in heel Belgie. Wat levert hen dat op? Het is toch net de bedoeling dat (hun) auto's verkocht geraken en niet dat de mensen geen auto meer kopen en een auto/vervoermiddel beginnen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Liquid Li0n said:

goe punt, ik zou het ook niet weten.

Ook een beetje gek waarom, bij Poppy, D'Ieteren achter de schermen staat. Stel dat ze nu van 350 auto's naar 1000 gaan in heel Belgie. Wat levert hen dat op? Het is toch net de bedoeling dat (hun) auto's verkocht geraken en niet dat de mensen geen auto meer kopen en een auto/vervoermiddel beginnen delen.

Dat noemen ze diversificatie van uwe business, om de trein niet te missen.

Stel je voor dat ons land ineens volledig de eco/groen/linkse kant op gaat qua bestuur, en auto's verbannen worden uit steden, en het concept firmawagen wordt afgevoerd. Dan wil je toch op een of andere manier een graantje kunnen meepikken van de omwenteling ipv aan de zijlijn te staan kijken hoe anderen op dat nieuw model inspringen.

Grote entiteiten doen dit regelmatig, en soms blijft dat bestaan, en soms zien ze dat het toch niks wordt en stopt het.

Het zal hun meer opleveren dan wanneer blijkt dat zoiets rendabel wordt maar de markt is gedomineerd door een andere speler die hier met Citroëns komt rondrijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Mazdastruction said:

Heb al aan veel slimme mensen gevraagd wat de motivatie zou zijn voor Lime/Bird/... om zoveel cash te burnen om hun model in elke stad te ontplooien. 

Al hun jaarrapporten tonen veel mooie foto's en grammen CO2 die bespaard worden enzo. Maar geen zicht op rendabiliteit. 

Gaan ze plots hun prijzen enorm opslaan? Zijn ze aan het wachten op bullet proof scooters die weinig onderhoud vereisen en wel water proof zijn? 

Fase 1 is geld wegsmijten en de kleintjes kapot maken. Als er dan geen concurrentie is zal fase 2 idd zijn van de prijzen te gaan verhogen, en ondertussen robuustere scooters in eigen beheer te maken ipv met wegwerp Ninebots te werken. Ondertussen hopend op nog veel meer gebruikers dan nu.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, Polygoon said:

Ik gebruik minstens 1 keer per week een Scooty en dagelijks mijn Vélo (Antwerpen). Die auto's hebben dezelfde nadelen als mijn auto: ik sta daar mee in de file en vind geen parkeerplaats. Die steps gaan niet rap genoeg voorruit, dan liever iets dat 45km/h gaat.

Het onnozele is dat je geen deelauto's nodig hebt in de stad. Je hebt deelauto's nodig als je uit de stad wil gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 12/19/2019 at 10:36 PM, ir_fuel said:

Allemaal mooi, deelmobiliteit. Maar rendabel?

Al die deelstepbedrijven lijden miljoenen verlies, en bij de rest draait het al niet veel beter:

klopt. veel investeringen, en veel bedrijven die hélemaal niet rendabel zijn. Uber gaat ook wel richting een faillissement uit. in China zijn er ook talloze bedrijfjes met deelfietsen en financiele sissers:

https://foreignpolicy.com/2018/12/31/a-billion-bicyclists-can-be-wrong-china-business-bikeshare/

On 12/24/2019 at 4:21 PM, ir_fuel said:

Dat noemen ze diversificatie van uwe business, om de trein niet te missen.

daarom proberen de oliestaten nu ook te investeren in alternatieve energie. kwestie dat ze niet failliet gaan wanneer de petroleumbusiness op zijn einde loopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Na een aantal flaterjaren heeft de politie nu wel door dat ze met oudejaar paraat moeten staan voor die zever, en een goede structuur nodig hebben om alles deftig te dirigeren. 

Best wel lachen hoe er vrolijk gefilmd wordt, en veel mensen herkenbaar in beeld komen. Politie zal er van genieten.

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, teus_ zei:

Politie zal er van genieten.

Maar de PS & het parket gaan niets doen.

Ligt niet altijd aan de politie hoor, eerder aan de linkse burgemeesters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier in gent doen autodeelorganisaties het bijlange niet slecht. veel gentenaars hebben geen auto nodig op dagelijkse basis. 

De organisaties zijn ofwel conservatief in hun aanpak (cambio) of het zijn kleine organisaties die perfect op de lokale situatie kunnen inspelen (degage, battmobiel). 

Van die startups die hopen snel groot te worden door massaal te investeren geloof ik niet echt, poppy heeft alleen nog maar verlies gemaakt al hopen ze wel dat ze binnen enkele jaren rendabel zijn.

Bolides is het afgetrapt in Gent en Leuven dus enkel nog in Antwerpen actief en in plaats van Audi's kan je nu kiezen tussen een smart of fiat 500X . 

aangepast door stijn82
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, dragonfly zei:

Maar de PS & het parket gaan niets doen.

Ligt niet altijd aan de politie hoor, eerder aan de linkse burgemeesters.

:lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stijn82 zei:

hier in gent doen autodeelorganisaties het bijlange niet slecht. veel gentenaars hebben geen auto nodig op dagelijkse basis. 

De organisaties zijn ofwel conservatief in hun aanpak (cambio) of het zijn kleine organisaties die perfect op de lokale situatie kunnen inspelen (degage, battmobiel). 

Van die startups die hopen snel groot te worden door massaal te investeren geloof ik niet echt, poppy heeft alleen nog maar verlies gemaakt al hopen ze wel dat ze binnen enkele jaren rendabel zijn.

Bolides is het afgetrapt in Gent en Leuven dus enkel nog in Antwerpen actief en in plaats van Audi's kan je nu kiezen tussen een smart of fiat 500X . 

Een organisatie als Poppy wordt gebacked door d'Ieteren, voor hen is het een heel simpele manier om hun elektrische statistieken op te krikken enerzijds en om hun EV/CNG vloot een beetje populariteit te geven anderzijds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan. Maar het is niet rendabel en dus geen succes. Er zijn deelsystemen die het beter doen dus er is iets fout aan hun aanpak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stijn82 zei:

het is niet rendabel

Lees nog eens wat ik schrijf, dat hoeft niet rendabel te zijn als er andere voordelen aan vasthangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid