Ga naar inhoud

afschaffen bedrijfswagens


binnenmuisarchitekt

Aanbevolen berichten

Als op zo'n niveau iets ingewikkeld blijft, is dat voor een reden. Van alle lagen verwacht men transparantie en naleven van de wetgeving. Wel, practice what you preech. 

Salariswagens zullen ook niet afgeschaft worden. Vraag me af wat ze daar op het hoofdkantoor van Groen gepaft hebben vooraleer met zo'n haken-en-ogen-oplossing  naar buiten kwamen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze in de wetstraat maar eens naar hun eigen exuberante extralegale voordelen kijken, ipv een 'probleem' op te willen lossen dat voornamelijk op jaloezie gebaseerd is door een horde mensen die het hele financiële plaatje ervan niet verwerkt krijgt.
Jaloezie of niet. Wij hebben twee salariswagens hier en nog wat extra legale voordelen. Op zich vind ik het niet erg dat ze het op de agenda zetten. Ja wij profiteren van die voordelen maar ze zijn ook een beperking van vrijheid voor mij en een onstabiele factor in het loonpakket waar wij van leven.

Ik denk dat er niks aan doen ook niet gezond is op termijn. De inhoud van dat groene ballonnetje is belachelijk, maar de ruimere discussie is gewoon nodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je écht wil kan je nu al perfect afstand doen van je wagen. Er is het mobiliteitsbuget, de cash for car regeling,en (wat radicaler) steeds de mogelijkheid een andere job te zoeken. Waar ik, het moeilijk mee heb is dat er vanuit politieke hoek altijd maar halfdoordachte oplossingen blijven komen. Zwijg dan, en kom met een concreet, doordacht plan wanneer je er klaar voor bent. Nu probeert men opportunistisch mee surfen op de golf van ecobewustheid. 

Om dezelfde reden ben ik niet overtuigd dat EV's de problemen zullen oplossen. Als je de ganse levenscyclus meerekent, cradle to cradle, is dat momenteel geen valabel substituut voor alle ICE's.  Eens er doorbraken komen in batterij ontwikkeling of energie opslag wordt dat een ander verhaal. 

aangepast door erq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is het simpel. Waarom rijden belgen massaal met een auto op benzine of diesel? Omdat het de beste oplossing is.

Een taksverhoging om iets te ontmoedigen zorgt nog niet voor een valabel alternatief. Hef morgen 200 euro belasting op de bedrijfswagen om die te ontmoedigen en wat heb je dan opgelost? Juist geen kloten. De trein gaat niet plots lekker ruiken langs binnen en op tijd komen, ik ga niet plots maar 40min onderweg zijn naar Diegem ipv 2u23min, de man voor mij op de trein gaat niet plots gewassen zijn, ik ga niet plots om 3u 's nachts kunnen naar huis rijden uit spa op 2 uur tijd, enz enz enz.

We kunnen er zo veel over nadenken als we willen, als het van de overheid komt dan kost het sowieso meer, is het een achteruitgang en is er niet deftig over nagedacht. Dat is imo het enige dat we zeker zijn.

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je écht wil kan je nu al perfect afstand doen van je wagen. Er is het mobiliteitsbuget, de cash for car regeling,en (wat radicaler) steeds de mogelijkheid een andere job te zoeken. Waar ik, het moeilijk mee heb is dat er vanuit politieke hoek altijd maar halfdoordachte oplossingen blijven komen. Zwijg dan, en kom met een concreet, doordacht plan wanneer je er klaar voor bent. Nu probeert men opportunistisch mee surfen op de golf van ecobewustheid. 
Om dezelfde reden ben ik niet overtuigd dat EV's de problemen zullen oplossen. Als je de ganse levenscyclus meerekent, cradle to cradle, is dat momenteel geen valabel substituut voor alle ICE's.  Eens er doorbraken komen in batterij ontwikkeling of energie opslag wordt dat een ander verhaal. 
Die regelingen zijn een financiële domper en je werkgever moet meegaan. Job veranderen hebben we al gedaan, we zijn beiden dichter bij huis gaan werken en onze bedrijfswagens zijn ingewisseld. Alleen zit in een competitief loonpakket een salariswagen, zonder waardig alternatief. Ik heb enkele jaren geleden mijn bedrijfswagen "opgegeven" zonder compensatie bij mijn nieuwe werkgever. Ik vond dat een bevrijding, buiten het financiële, alleen staat er bij de eerste beste promotie een salariswagen in het voorstel en dan kan je daar puur financieel niet omheen ...

Ik doe geen loonvoorstellen meer zonder salariswagen, ook niet aan mensen die er geen vragen. Zinloos omdat het financieel een te groot gat is dat ik binnen mijn budget op geen enkele manier dicht krijg.

Ik geloof niet in het effect op het klimaat of files, maar ik denk wel dat het goed zou zijn om extra legale voordelen te gaan terugschroeven. En als daarvoor een extreem groen ballonnetje de aanleiding is dan maal ik daar niet om.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedenk me net dat het aandeel dat profiteert van zijn salariswagen door onnodige km's te rijden vermoedelijk even groot is als de mensen die onnodige km's rijden met hun privéwagen.

Want al wie staat te roepen dat het profiteurs zijn met een salariswagen: is het uit jaloezie = zielig / is het uit ecologisch standpunt, kijk eerst eens in eigen boezem met je eigen wagen.

Ik heb ook al opmerkingen gekregen over het feit dat ik een firmawagen heb (en het is dan nog niet eens een salariswagen). Tegenwoordig antwoord ik dat ze welkom zijn om bij ons te komen werken, dezelfde verantwoordelijkheden en dezelfde taken en stress te dragen. Dat ze dan met het grootste gemak dezelfde firmawagen krijgen, zelfs vanaf dag 1 van de proefperiode. Maar het lijkt soms alsof het gratis snoepjes zijn die we zomaar krijgen.

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik onlangs twee loonsvoorstellen gekregen met firmawagen en toen ik vroeg of cash for car mogelijk was kreeg ik bij beide het antwoord dat ik de eerste was die het vroeg en ze het intern moesten bekijken. Allebei toch vrij grote bedrijven (+500 man). Van de ene heb ik nooit antwoord gekregen hieromtrent en bij de ander heb ik getekend en hoop ik toch antwoord te krijgen. Maar ik denk dat het njet zal zijn, bedrag voor cash for car dat ik zou krijgen is groter dan het leasbudget bij het nieuw bedrijf, dus niet echt interessant voor hen. Misschien bij einde lease kan ik het nog eens proberen maar dan zal het bedrag een stuk minder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Bompa zei:

Want al wie staat te roepen dat het profiteurs zijn met een salariswagen: is het uit jaloezie = zielig

 

Staan roepen en jaloers zijn lost uiteindelijk ook geen fluit op. Mijn auto is onderdeel van mijn loon, als ze die auto afpakken krijg ik dus gewoon meer loon.
Ik snap niet dat het niet ok is om een auto te hebben, maar meer loon "is dan maar zo".

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, PJH zei:

Staan roepen en jaloers zijn lost uiteindelijk ook geen fluit op. Mijn auto is onderdeel van mijn loon, als ze die auto afpakken krijg ik dus gewoon meer loon.
Ik snap niet dat het niet ok is om een auto te hebben, maar meer loon "is dan maar zo".

Draait puur om jaloezie en heeft niets met het milieu te maken.

Mensen hebben nu éénmaal een auto nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, PJH zei:

Staan roepen en jaloers zijn lost uiteindelijk ook geen fluit op. Mijn auto is onderdeel van mijn loon, als ze die auto afpakken krijg ik dus gewoon meer loon.
Ik snap niet dat het niet ok is om een auto te hebben, maar meer loon "is dan maar zo".

Bedrijven hebben zelf ook soms moeilijk om dit te begrijpen. Als je een aanloopwagen of bestaand contract overneemt heb je daarom imho ook steeds het recht te weten wat je het huidige leasebudget is en hoe een mogelijke minderwaarde verrekend zal worden. Gezien je daarbij niet eens zelf het bedrag van je persoonlijke VAA kan bepalen, mag er wel transparantie zijn. Begrijp daarom ook niet dat fleet tch vaak door HR geregeld wordt, die dat dan ook vaak als een last beschouwen. Laat staan dat ze er mee bezig zijn een toekomstgerichte car policy uit te werken. Als ik er zo over nadenk, klinkt dat een beetje zoals de bevoegde instanties...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk is dat allemaal ingewikkeld doen omwille van 1 probleem: de belastingdruk op lonen is gewoon te hoog. Los dat op en uw salariswagens kunnen de vuilbak in. Iemand schreef het hier vroeger nog: het is toch van de pot gerukt dat een bedrijf zich moet bezig houden met het managen van een voertuigenpark. Oja, en laten we niet vergeten dat dit in kleine bedrijven nog een pak lastiger is. Wil je meekunnen moet je een firmawagen aanbieden, maar als je dan iemand buiten gooit staat die firmawagen daar elke maand geld te kosten, en je hebt geen hopen nieuw personeel om in een "aanloopwagen" te duwen. En dan hebben we het nog niet over de gevraagde waarborgen bij sommige leasing-maatschappijen als je als klein bedrijf een paar auto's wil operationeel leasen.

 

Als er morgen geen fiscaal voordeel meer is omdat de loonkost naar beneden gaat zullen die salariswagens zeer snel afgevoerd worden. Kan me niet voorstellen dat bedrijven dat met plezier allemaal managen (plus jaloezie en gezeik over car policies en opties etc etc etc).

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, dragonfly said:

Mensen hebben nu éénmaal een auto nodig.

Idd, zelfs als ga je met het OV werken, dan nog is het aantal mensen dat 100% van die verplaatsing zonder de auto doet volgens mij niet enorm hoog.

En dan hebben we het nog niet over de rest. Allemaal goed en wel dat OV maar begin er maar aan als je je kinderen naar de creche/school moet doen voor je werk of ophalen na je werk, er vanuit gaande dat je GEEN auto hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grappige is dat iedere keer GROEN en Calvo hun onderwerp en een forum krijgen, ze nog afgaan als een gieter. Die bedrijfswagens afschaffen is nog niet voor morgen. 

@ir_fuel slaat hier nagels met koppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid