Ga naar inhoud

afschaffen bedrijfswagens


binnenmuisarchitekt

Aanbevolen berichten

Op 1/2/2019 om 23:11, stijn82 zei:

 Als ge een weekendje naar zee moet en ge moet de naft zelf betalen, gade misschien toch al ne keer denken of het ook ni met de trein kan

Om dan te beseffen dat het met de auto goedkoper is, minder gezeik, die wel op tijd vertrekt en ook wat later of vroeger op de dag terug naar huis kan. 

Moet straks van Zaventem naar huis. Dacht, kan nog de trein nemen naar Gent tot bij vriendin thuis. Station naar station is iets meer dan 15euro de man. Das 30euro voor een uurtje rijden. WTF

En dan ben ik nog niet op mijn bestemming... 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat vliegen trouwens, is het niet zo dat het verbruik van een vlieger, overeenkomt met een 5l per 100km per zitje?

Is die uitstoot dan eigenlijk zo hoog? Met mijn auto moet er toch ook al 3 man meerijden om aan gelijke cijfers te komen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat vliegen trouwens, is het niet zo dat het verbruik van een vlieger, overeenkomt met een 5l per 100km per zitje?
Is die uitstoot dan eigenlijk zo hoog? Met mijn auto moet er toch ook al 3 man meerijden om aan gelijke cijfers te komen. 
In die zin valt zeevaart ook wel mee, dat stoot veel uit maar heeft een grote capaciteit. Alleen krijg je de luchtvaart moeilijk aan de meer biologische brandstoffen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mening is simpel: Laat bedrijfswagens gerust. Moedig zelfs het uitgeven ervan aan zodat het wagenpark van het gros van de bevolking regelmatig wordt vervangen door milieuvriendelijker wagens EN wagens die deftig zijn onderhouden. (een oudere wagen vervuilt niet noodzakelijk meer maar een slecht onderhouden/versleten wagen stuwt er nogal wat walmen uit...).
Wat moet worden afgeschaft is de tankkaart. De vervuiliging en files komen nl. door het gebruik van de wagens. En door gewoon een blanco cheque te geven, denkt de gewone gebruiker in Vlaanderen nooit na.
Ik zie nog altijd het probleem niet om de gebruiker voor de echte bedrijfskilometers een vergoeding te geven zoals dat in bepaalde andere landen wordt gedaan. Door enkel die kilometers te vergoeden als onkosten, maak je het ganse probleem van belastingsaangifte en VAA een stuk simpeler (je moet niks meer aangeven) en de gebruiker zal eens nadenken voor hij de wagen gebruikt voor een frivoliteit.
Ook de veiligheid vaart er goed bij want ik ben er zeker van dat leasebakrijders een stuk minder snel op het gas zullen staan als ze simpelweg een vaste km vergoeding voor de brandstof krijgen.
Die redenering volgend, zou ik de Staat aanmoedigen bedrijfswagens zelf zo veel mogelijk te pushen (is ook goed voor de economie) en dan brandstof aan km te laten vergoeden. Zo vervang je eigenlijk het idee van kilometerrijden. 
 
 
 
 
De rare kronkel zit voor mij hier in de ecologische impact van het frequent vernieuwen van het wagenpark, dat heeft ook een ecologische kost. Er is ook geen logica in het feit dat een werkgever zich zou moeten bezighouden met een heel wagenpark te beheren.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk al eens eerst na over wat je wil bereiken:

- minder files?

- minder CO2 uitstoot?

- minder fijnstof in een stad?

 

CO2 uitstoot daar heb je lokaal "geen" last van. Al de troep die uit een uitlaat van een oude wagen komt wel. Een LEZ gaat dus idd de CO2 uitstoot niet substantieel verminderen, maar wel de lokale luchtkwaliteit. Idem met elektrische wagens. Je kan wel zeggen 'CO2 bij productie!' maar het zou toch wel een stuk aangenamer vertoeven zijn in een stadscentrum als alles daar elektrisch rijdt (en ook de bussen! Rijd maar eens met je fiets naast zo een Van Hool damper die voorbij komt gereden. Zeer aangenaam!).

Iedereen in een EV duwen lost het fileprobleem niet op. Iedereen een privé auto laten kopen ook niet. Die mensen moeten nog altijd op het werk geraken, en het ov zit in de spits al op zijn tandvlees. Dat oplossen (vooral richting Brussel) vereist infrastructuurwerken die in België NOOIT erdoor gaan geraken, want je gaat massaal moeten onteigenen. Het probleem is dat de beperkende factoren de lengtes van de perrons + de flessenhals van Brussel-Centraal zijn (en dan heb ik het nog niet over het gewestelijk expressnet dat een doodgeboren kind is). Je kan treinen niet oneindig langer maken dus je gaat er meer moeten laten rijden. Maar dat gaat ook niet op de bestaande lijnen want ze zitten nu al vol (hoeveel keer ik vertraging heb gehad omdat er een trein voor ons reed op hetzelfde spoor, ik kan het niet meer tellen). Je hebt dus, zoals op een autosnelweg, meer "rijvakken" nodig. Begin er maar aan .... Dat wordt actiegroep na actiegroep want ineens gaat er een hoop volk een trein in zijn tuin krijgen, of onteigend moeten worden, en dat gaat naar de Raad Van State en we zijn weer vertrokken.

 

Ander voorbeeld: we moeten naar hernieuwbarre energie! En dan lees je dit:

Quote

Actiecomités hebben vorig jaar tegen liefst 80% van de windmolenprojecten beroep aangetekend. Bij Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) kwamen 34 bezwaren binnen voor 43 vergunde windmolenprojecten. Dat cijfer slaat overigens enkel op de milieuvergunningen, niet op de bouwvergunningen. Wellicht wordt dus méér dan 80% van de projecten aangevochten. Engie Electrabel heeft momenteel 80 windmolendossiers die in behandeling zijn voor de Raad van State. De meeste klagers vrezen voor geluidsoverlast en/of een slagschaduw.

 

Zo gaan we er niet geraken natuurlijk.

 

Ik ken niemand die voor zijn plezier in de file gaat staan, salariswagen of niet. Zorg ervoor dat de bedrijven thuiswerk stimuleren en ze zitten niet meer op de baan.

 

... enfin, tot men tot het besef komt dat de verwarmingskosten en ecologische voetafdruk van 100 mensen die elk in hun huis zitten hoger is dan die 100 man in 1 kantoor te laten werken, en we zijn weer vertrokken ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, ir_fuel said:

... enfin, tot men tot het besef komt dat de verwarmingskosten en ecologische voetafdruk van 100 mensen die elk in hun huis zitten hoger is dan die 100 man in 1 kantoor te laten werken, en we zijn weer vertrokken ...

Wat? Iedereen een eigen huis? Hier kan nog worden geoptimaliseerd.

Trouwens,

https://www.demorgen.be/binnenland/twee-derde-van-de-belgen-woont-te-ruim-b07ee65c/

:inlove:

Ik zou het verbieden met slechts één gezin op meer dan 100m2 te wonen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ICM said:

Wat? Iedereen een eigen huis? Hier kan nog worden geoptimaliseerd.

Trouwens,

https://www.demorgen.be/binnenland/twee-derde-van-de-belgen-woont-te-ruim-b07ee65c/

:inlove:

Ik zou het verbieden met slechts één gezin op meer dan 100m2 te wonen.

Allen naar de UK! 700K betalen voor een kot van 90 vierkante meter :inlove:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Allen naar de UK! 700K betalen voor een kot van 90 vierkante meter :inlove:

Doet me denken aan een annonce in Monaco, 400k voor 12 m2. Pied à terre. :inlove: Met zicht op de bergwand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als nu over 10 jaar alle auto's elektrisch zijn, dan is er wellicht nog steeds een fileprobleem. Maar ik zou er dan geen probleem meer mee hebben om dicht aan de antwerpse ring te wonen bijvoorbeeld (waar nu de luchtkwaliteit ondermaats is). En dan geraak ik zelf zonder files en zonder openbaar vervoer op mijn werk en kan ik propere lucht ademen. 

Als over 10 jaar ook nog eens al die auto's zelfrijdend zijn (of toch min of meer), dan gebeuren er ook minder accidenten wat ook weer goed is voor de files. 

Wil men de files écht weg, dan moet er geïnvesteerd worden in een beter weggennet en in beter openbaar vervoer. Wat men in andere landen beter voor elkaar heeft dan hier. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, stijn82 said:

Als nu over 10 jaar alle auto's elektrisch zijn, dan is er wellicht nog steeds een fileprobleem. Maar ik zou er dan geen probleem meer mee hebben om dicht aan de antwerpse ring te wonen bijvoorbeeld (waar nu de luchtkwaliteit ondermaats is). En dan geraak ik zelf zonder files en zonder openbaar vervoer op mijn werk en kan ik propere lucht ademen. 

Je vergeet wel nog een detail in dat verhaal: huizenprijzen. 

Koop eens een huis ergens in een gat in Limburg, en zoek nu hetzelfde soort huis ergens tussen Leuven en Brussel.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ir_fuel said:

Je vergeet wel nog een detail in dat verhaal: huizenprijzen. 

Koop eens een huis ergens in een gat in Limburg, en zoek nu hetzelfde soort huis ergens tussen Leuven en Brussel.

ja maar als ge niet meer elke dag moet pendelen en in een stad woont, moet ge ook minder uitgeven aan vervoer. ge kunt zelfs zonder auto dan (eventueel autodelen). uiteindelijk kost uw auto u op den duur meer dan een huis (dat laatste houdt zijn waarde en is na een tijd afbetaald) , tenzij als ge met een oude wrak rijdt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je vergeet wel nog een detail in dat verhaal: huizenprijzen. 
Koop eens een huis ergens in een gat in Limburg, en zoek nu hetzelfde soort huis ergens tussen Leuven en Brussel.
Pas op dat dat gat niet te dicht tegen een grens ligt [emoji3]

Autorijden moet al heel duur worden vooraleer ik financieel slecht af ben in de marginale driehoek.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, stijn82 said:

ja maar als ge niet meer elke dag moet pendelen en in een stad woont, moet ge ook minder uitgeven aan vervoer. ge kunt zelfs zonder auto dan (eventueel autodelen). uiteindelijk kost uw auto u op den duur meer dan een huis (dat laatste houdt zijn waarde en is na een tijd afbetaald) , tenzij als ge met een oude wrak rijdt. 

Dat compenseert het niet. Die paar 100 euro in de maand gaan je geen huis doen betalen dat 2 keer zo duur is. Want dat is het. Minstens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan vergeten we nog het aanzuigeffect. Als het effectief zo kan gaat de vraag voor dat soort woningen alleen maar toenemen waardoor de prijs nog hoger komt te liggen dan ze al is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de markt heeft altijd gelijk. misschien is het zelfs goed dat rijkere mensen terug in of dichter bij de stad komen wonen. dat daar oude kroten ook terug wat opgekalfaterd of gesloopt worden. en pendelen, beschouw ik als puur tijdverlies. je kan je tijd op een veel aangenamere manier doorbrengen. 

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/antwerpen-1/2018/id7946124

vind je dit voor de helft op den buiten?

het enige geld dat je echt kwijt bent bij de aankoop van een huis, is de rente, de notariskosten, beschrijf... de rest komt terug naar u. bij een auto betaalde verzekering, naft, en de restwaarde is om te blijten. een huis is een veel betere investering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, stijn82 zei:

de markt heeft altijd gelijk. misschien is het zelfs goed dat rijkere mensen terug in of dichter bij de stad komen wonen. dat daar oude kroten ook terug wat opgekalfaterd of gesloopt worden. en pendelen, beschouw ik als puur tijdverlies. je kan je tijd op een veel aangenamere manier doorbrengen. 

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/antwerpen-1/2018/id7946124

vind je dit voor de helft op den buiten?

het enige geld dat je echt kwijt bent bij de aankoop van een huis, is de rente, de notariskosten, beschrijf... de rest komt terug naar u. bij een auto betaalde verzekering, naft, en de restwaarde is om te blijten. een huis is een veel betere investering. 

Wanneer verkoop je je huis dan? Want het komt enkel weer als je het verkoopt, en zolang je dat niet doet, ga je ze er wel moeten leggen. 

En 375k voor 100m2, wees maar zeker dat dat voor de helft lukt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is een jonge moderne woning, dat vinde niet voor minder dan 200k. en als ge t verkoopt... ja dan koopt ge met dat geld weer iets anders :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid