Ga naar inhoud

Autoshows & -beurzen - toen en nu - foto's & anekdotes


Soul

Aanbevolen berichten

5684084730_23b824e161_z.jpg
Jawa Minor II of Aero Minor uit Tsjechoslowakije op de RAI autotentoonstelling, 1950.

4982045209_31bef89a3e_z.jpg
RAI autotentoonstelling, 1950. 

4458329964_a85142c673_z.jpg
Stand General Motors, RAI autotentoonstelling 1957.

oqltat.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

AutoRAI.

34dq44z.jpg

1960. Links vooraan de Chevrolet Corvair.

npqo91.jpg

1973. De Fiat-stand in opbouw. 

2mqkyzk.jpg

1983. Citroën-stand in opbouw.

dy9bnb.jpg

1983. Honda-stand.

14jsw9s.jpg

1983. Mazda-stand in opbouw.

21o5umr.jpg

1983. Mercedes-Benz 190 wordt voor het eerst in Nederland getoond. 

2mgwmdk.jpg

1983. Honda Prelude en daarachter de Lancia-stand met onder meer een Delta.
  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
  • 2 weken later...
Op 8/6/2019 om 18:29, Soul zei:

GroteFoto-EZHNTGSI.jpg

Damn, ik wist niet dat Alfa zélf zo'n duidelijk onderscheid maakte tussen AR en AR Alfasud... :shock: 

Grappig ook dat ze bij Alfasud net hun meest zwakke onderdeel (de carrosserie) in een tech display hebben staan, alsof ze willen aantonen op iets nieuws hoe snel en waar het ding meteen aan 't roesten gaat slaan. :lol: 

Ik blijf dat wel een zalig model vinden :inlove:  De Series I dan toch (de II veel minder).

Afbeeldingsresultaat voor alfasud

Alfa-Romeo-Alfasud-Ti-MK1-3.jpg

 

Van de latere versies is de Ti Quadrifoglio een zeer bekende hothatch voor iedereen die voor 1985 geboren is (schat ik).

Afbeeldingsresultaat voor alfasud quadrifoglio

Afbeeldingsresultaat voor alfasud quadrifoglio

 

 

De Sprint ... i'm not sure.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rond die tijd ging mijn voorkeur in de Alfa-stal uit naar deze :

1280x960.jpg

Alfa Romeo GTV 2.5 V6

Mid jaren '80. Een motor zie ongeveer 150 pk sterk was. Uiteraard in de kleur Alfa Rosso.

1280x960.jpg

Op weg naar school zag ik er toen vaak eentje geparkeerd staan. Met een antenne die een meter hoog uitstak uit het achterste spatbord... Dubbele koplampen vooraan

1280x960.jpg

Was toen een tegenhanger van de Opel Manta, die dan weer show verkocht in het rallywereldje.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

s-l1600.jpg

Foto van een listing op ebay https://www.ebay.co.uk/itm/DATSUN-260C-260-C-4-Door-Saloon-Original-UK-Market-Car-Sales-Brochure-c-1978-/183760015699

Mijn eerste herinnering aan het autosalon. Met de ouders mee op zondag. Toen bestonden nog echt plastieke zakken waarop geen taks te betalen was. Ik herinneren me nog dat de toch wel stevige zak zo gevuld was met brochures dat de handvat bijna sneed in mijn hand. Brochures, je kreeg ze dan ook zonder veel moeite mee. Thuis gekomen was het etenstijd, maar dat kon niet snel genoeg achter de rug zijn, want de tafel moest leeg zijn om alle brochures uit te spreiden.

Deze Datsun brochure zat er tussen. Waarom ? Omdat ie snel was ? Omdat ie zuinig was ? (De wagen, niet de brochure !) Neen, hoor, gewoon omdat die wagen groot leek en omdat de brochure groot en op dik papier gedrukt was. :lolz:

Waar is de tijd ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Soul zei:

s-l1600.jpg

Foto van een listing op ebay https://www.ebay.co.uk/itm/DATSUN-260C-260-C-4-Door-Saloon-Original-UK-Market-Car-Sales-Brochure-c-1978-/183760015699

Mijn eerste herinnering aan het autosalon. Met de ouders mee op zondag. Toen bestonden nog echt plastieke zakken waarop geen taks te betalen was. Ik herinneren me nog dat de toch wel stevige zak zo gevuld was met brochures dat de handvat bijna sneed in mijn hand. Brochures, je kreeg ze dan ook zonder veel moeite mee. Thuis gekomen was het etenstijd, maar dat kon niet snel genoeg achter de rug zijn, want de tafel moest leeg zijn om alle brochures uit te spreiden.

Deze Datsun brochure zat er tussen. Waarom ? Omdat ie snel was ? Omdat ie zuinig was ? (De wagen, niet de brochure !) Neen, hoor, gewoon omdat die wagen groot leek en omdat de brochure groot en op dik papier gedrukt was. :lolz:

Waar is de tijd ?

 

Ja, nu raak je m'n gevoelige snaar. De Cedric, zo miskend. Zag er ook niet uit, maar steeds een comfortabele slee. Kon de concurrentie op vlak van comfort zeer zeker aan (maar dan was het ook alles).  En als je hem dan uiteindelijk kocht, roestte ie weg voor je ogen, en zo geraakten ze aan hun slechte naam. Terecht, want het was echt erg.

En het autosalon, het is niet overdreven wat je zei. Ik had elke keer twee of drie zakken bomvol. Maar echt bomvol. Ik kon ze amper dragen, de handvatjes scheurden door. Ook de zakken waren soms kunstwerken. En dan kreeg je nog allerlei prullaria mee. Bij Datsun kreeg ik een mini-bokshandschoentje in leder als sleutelhanger. Heb ik lang gebruikt.

Heerlijke tijden, nu zou het niet eens meer kunnen of toegelaten worden. Maar ook dit vind ik ergens niet erg. Want als je aan iedereen die die salons meegemaakt heeft vraagt of ze die brochures nog hebben: allemaal na 2 of 3 weken weggegooid. En sorteren bestond zelfs nog niet :)

Ik heb ze nog, gelukkig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 weken later...

oude Peugeots :inlove:

jep, vroeger, ook zakken bomvol brochures en dan thuis de "buit" bekijken. Nostalgie.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

oude Peugeots :inlove:

jep, vroeger, ook zakken bomvol brochures en dan thuis de "buit" bekijken. Nostalgie.

Wat was het toch een mooie tijd, voor het internet er kwam... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 hours ago, Bompa said:

En heb je ze nog?

:D

 

Nee, na een paar weken vloog dat in de vuilbak :biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook hele stapels van die boekjes.  Toen de legplanken in mijn kast er plotseling de brui aan gaven, heb ik die moeten weg doen van mijn pa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 6 maanden later...

In deze tijden lijkt het me ideaal om eens wat oude fotos boven te halen.

en ik kwam deze tegen, door mezelf genomen op het Brusselse autosalon van 1998

 

D9CA2D2D-BF6C-453B-846B-9D3D7C3F5DE0.jpeg

19C3B66B-F0F6-4752-896E-22E5CAD54CD0.jpeg

C4B531D1-14CC-4C5D-8BE7-6E1E18B2CAD3.jpeg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Cool, analoge foto's uit de jaren '90.

Van die blauwe Ferrari heb ik ook nog een Burago 1/24 schaalmodel, ook in 't blauw. :D Wist niet dat die al zo oud was (ergens eind de jaren '90 gekregen maar wist niet dat het model al van '94 was). Tijdloos model. Van die gele Diablo heb ik ook nog een Burago 1/18 schaalmodel liggen (gekregen op kerstavond, m'n neven kregen er ook elk één, waarvan eentje een paarse was ipv een gele, maar de gele vond ik mooier). :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

RIP het autosalon waarschijnlijk:

Quote

Volgens meerdere bronnen van De Tijd besliste D'Ieteren dinsdag om niet deel te nemen aan het Autosalon. De holding is de invoerder van de Volkswagen-merken Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Lamborghini, Bentley en Bugatti.

 

Daar komt nu nog bij dat ook Stellantis overweegt zijn kat te sturen. De nieuwe fusiegroep van FCA (Fiat, Chrysler, Jeep) en PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel) weigerde al in mei, toen de eerste intentieverklaringen voor het Autosalon werden opgesteld, zich te engageren. Een woordvoerder van Stellantis beperkte zich gistereb tot "geen commentaar", aldus De Tijd.

Volgens goed ingelichte bronnen van de krant ligt het dossier op het bureau van Stellantis-CEO Carlos Tavares. Die moet vandaag de knoop doorhakken.

Als Stellantis niet deelneemt, stort de grootste jaarlijkse beurs van ons land als een kaartenhuis in elkaar. Veel andere merken hebben als voorwaarde voor hun deelname gesteld dat minstens twee derde van de markt aanwezig is. De D'Ieteren-merken en Stellantis zijn samen goed voor bijna de helft van alle nieuw verkochte auto's in ons land. Zonder die twee heeft het Auto­salon geen overlevingskans.

Als het Autosalon dit jaar niet doorgaat, dreigt volgens kenners van de sector het definitieve einde voor de grootste beurs van het land.

Doodzonde, weer een jaarlijkse traditie dat wegvalt hier 😢

  • Verdrietig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid