Ga naar inhoud

Koenigsegg Jesko


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Is hier nog geen topic van? :tct:

Moet zowat de zotste auto zijn die ooit gemaakt is.

 

 

 

Voor @gTa en andere geïnteresseerden, echt de moeite om helemaal uit te kijken. Spast Schmee heeft er ook een video over maar die heb ik na 2 minuten opgegeven, holy moly wat een debiel.

 

maxresdefault.jpg

 

koenigsegg_geneva19_vladsavov2.jpg

 

koenigsegg_geneva19_vladsavov18.jpg

 

Koenigsegg is producing only 125 units of the Jesko, with a choice between the so-called top speed version that achieves the headline-grabbing 300 mph and a more track-oriented variant, the latter of which is on show in Geneva this week. Despite a mind-melting $2.8 million starting price before tax, 90 of the cars had already been pre-sold before the Jesko’s official unveiling, and Koenigsegg’s been doing brisk business during the show, with expectations that the company will leave Switzerland with all its Jesko orders filled.

Built around a redesigned 5-liter twin-turbo V8 engine, the Koenigsegg Jesko can hit 1,280 horsepower with regular gasoline or 1,600 horsepower on E85 biofuel. It has the world’s lightest crankshaft (weighing 12.5 kilograms / 27.5 pounds), which is milled from a single billet of steel and helps the engine work more efficiently. There’s also an acoustic benefit to the new crankshaft design, which Koenigsegg says helps to produce an “even more visceral engine sound.”

A new nine-speed Light Speed Transmission system has been designed in-house, promising ”gear changes [that] occur in virtually zero time between adjacent gears.” It’s accompanied by an Ultimate Power On Demand predictive gear-changing technology that will ensure “instant, prolific power that’s always optimised and always available, allowing maximum acceleration for overtaking, corner exits, etc.”

 

Bron:

https://www.theverge.com/2019/3/7/18254447/koenigsegg-jesko-megacar-specs-top-speed-photos-geneva-motor-show-2019

 

  • Vind ik leuk 8
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Absurd, vooral die versnellingsbak, je vraagt je af waarom niemand anders daar eerder op kwam. Ik denk dat het antwoord met kosten te maken heeft... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, JanC said:

Ik denk dat het antwoord met kosten te maken heeft... 

Of "nutteloos"

Hoeveel auto's moeten 1500Nm koppel kwijt geraken? Ik denk dat de meerwaarde van zo een bak tov een DSG nihil is in een auto van 600pk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Timo said:

Wat zou die vleugel kosten, 40-50k of nog een pak meer (x2)? 

Als je puur naar kostprijs kijkt, dan is dat een week werk en een combinatie van relatief goedkope materialen. Dus volgens mij heb je dat wel voor minder dan 20k gemaakt. Als je alles gaat meerekenen van ontwikkeling (deel die kost door het aantal vleugels dat je gaat maken) en dan nog de nodige winst, zit je volgens mij los over de 100k.

1 hour ago, JanC said:

Absurd, vooral die versnellingsbak, je vraagt je af waarom niemand anders daar eerder op kwam. Ik denk dat het antwoord met kosten te maken heeft... 

Slijtage waarschijnlijk. Die ketels zijn niet gemaakt om 300000km mee te rijden. Het wordt ook geaccepteerd dat je daar elk jaar een maand mee in de garage staat en 50k achter laat voor het onderhoud.

Geen schakeltijd kan je met veel systemen doen, maar het zorgt altijd voor veel slijtage en stress. Misschien dat zij wel iets gevonden hebben waar het wat soepeler mee gaat. Het gebruik van 9 versnellingen helpt wel al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, ir_fuel said:

Of "nutteloos"

Hoeveel auto's moeten 1500Nm koppel kwijt geraken? Ik denk dat de meerwaarde van zo een bak tov een DSG nihil is in een auto van 600pk.

Feit is wel dat als het zo'n kleine lichte bak kan zijn, dat het ook interessant is voor de normale productiewagens. Als je dat wat kan verschalen, heb je een enorm kleine versnellingsbak voor je 1.0 Polo, terwijl die nu toch nog een 25-30kg weegt. Of je maakt 1 versnellingsbak voor je hele productlijn, die het maximum koppel van je sterkste motor aan kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Soundstorm said:

Slijtage waarschijnlijk. Die ketels zijn niet gemaakt om 300000km mee te rijden. Het wordt ook geaccepteerd dat je daar elk jaar een maand mee in de garage staat en 50k achter laat voor het onderhoud.

Waarom zou dat harder slijten?

32 minutes ago, Soundstorm said:

Geen schakeltijd kan je met veel systemen doen, 

Volgens mij kunnen bestaande systemen dat enkel tussen opeenvolgende versnellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Presentatie van het salon zelf is ook de moeite om te zien, daar gaat Christiaen dieper in op het mechanisme om de deuren te openen. De deur gaat nu hoger open zodat het risico van de stoep te raken beperkt wordt en het is zo ontwikkeld dat ze dit kunnen retrofitten op hun andere modellen, hoe zalig is dat niet.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, ir_fuel said:

Waarom zou dat harder slijten?

Volgens mij kunnen bestaande systemen dat enkel tussen opeenvolgende versnellingen.

Die schakeltijden verkorten doen ze meestal door 2 versnellingen ter gelijker tijd te selecteren en koppelingen te laten slippen. Geen idee hoe ze het hier precies doen, maar korte schakeltijden geven sowieso meer slijtage, de 'kloppen' zijn veel groter.

 

Kan dit systeem even snel schakelen bij het overslaan van versnellingen? Volgens zijn uitleg is het toch ook een algoritme dat inschat wat de volgende versnelling zal moeten zijn. Dat kan even goed slechts eentje op/neer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, Soundstorm said:

Kan dit systeem even snel schakelen bij het overslaan van versnellingen? 

Ja.

Heb je de video niet bekeken? 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, Soundstorm said:

maar korte schakeltijden geven sowieso meer slijtage, de 'kloppen' zijn veel groter.

Maar de tijd die je in "slip" doorbrengt is dan weer korter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, ir_fuel said:

Ja.

Heb je de video niet bekeken? 😛 

Kan me niet herinneren dat hij dat specifiek zei.

1 minute ago, ir_fuel said:

Maar de tijd die je in "slip" doorbrengt is dan weer korter.

Korter, maar heviger. Netto dus evenveel kans op slijtage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Soundstorm said:

Korter, maar heviger. Netto dus evenveel kans op slijtage.

Dat lijkt me toch niet helemaal te kloppen. Dat is zoals zeggen dat je remmen op circuit niet harder afzien wanneer je lang maar zacht remt tov kort en hard.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid