Jump to content
The Swede

LEZ in Europe, hoe werkt het?

Recommended Posts

The Swede    3,426
The Swede

Kan er mij hier eens iemand uitleggen hoe die LEZ's werken in Europa en Belgie?

Ik zie verschillende wetgevingen in Brussel, Antwerpen, etc. En je moet een sticker hebben. Ook in andere Europese landen is er een LEZ regelgeving. Betekent dat dat ik straks een sticker nodig heb voor Brussel, ene voor Antwerpen, ene voor Mechelen, ene voor Duitsland, ene voor de Franse steden, etc ?? 

Tiep    2,204
Tiep

Ik weet niets van stickers. Alles gebeurt via ANPR-camera's bij mijn weten, althans voor Belgische voertuigen.

The Swede    3,426
The Swede
1 minute ago, Tiep said:

Ik weet niets van stickers. Alles gebeurt via ANPR-camera's bij mijn weten, althans voor Belgische voertuigen.

https://www.lez-belgium.be/en/info-menue/registration/brussels-sticker.html

(Ter info, er waren in 2016 5.67m Belgische personenwagen op 326.9m wagens in Europa... ;) )

The Swede    3,426
The Swede

Dat betekent dus dat je in Belgie je auto in elke stad moet registeren voor je er binnen kan rijden... ? 😲

(In Antwerpen kom ik gelukkig niet, maar wel in MEchelen, Brussel, Gent, etc)

Goesting    130
Goesting

In Antwerpen moet je je alleen registreren als je voertuig niet toegelaten is. Staat hier duidelijk in het rode stuk: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez

Ook in Brussel moet je niets doen als je voertuig conform is: https://lez.brussels/nl

Het is simpel: voor elk land/stad met een LEZ moet je het apart opzoeken. Toen ze enkele jaren geleden er in België mee begonnen, dacht ik hoopvol dat ik mijn groene Duitse sticker ook hier kon gebruiken. Niet dus...

Edited by Goesting
  • Sad 1

The Swede    3,426
The Swede

En als je geen Belgische nummerplaat hebt?

Want als Brussel of andere op de cameras kijkt en ze zien een nummerplaat van UK, Frankrijk of Duitsland, dan gaat den DIV daar niet veel over weten...

teus_    205
teus_

Met alle verschillende zones is het chaos troef. Elke stad een andere regeling. Er is wel een Android app die informatie verstrekt over alle zones.

40 minutes ago, The Swede said:

Want als Brussel of andere op de cameras kijkt en ze zien een nummerplaat van UK, Frankrijk of Duitsland, dan gaat den DIV daar niet veel over weten...

Elke stad moet zelf een verdrag sluiten met de buurlanden om gegevens te verkrijgen van overtreders, om een boete te kunnen sturen. 

ir_fuel    33,800
ir_fuel

Binnenkort kan je de linkerkant van je voorruit reserveren voor alle LEZ stickers, en de rechterkant voor al je wegenvignetten ...

Europese Unie ....

• Like 3
  • Sad 1

Parsifal    2,830
Parsifal
4 uren geleden, The Swede zei:

Als je geen BE nummerplaat hebt moet je je voertuig minstens 24u op voorhand online registreren

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez/registratie/buitenlands-voertuig#3c45d524-7e0a-4a66-a7ce-0dfd21d2ac35

Registratie is wel eenmalig en gratis

Mechelen is trouwens pas vanaf 2021

Frekkel    8,347
Frekkel
3 uren geleden, ir_fuel zei:

En onderaan in 't midden al je kilometerheffing-bakjes.

Je vergeet bovenaan uw télépeage bakje.

gewoon ik    3,996
gewoon ik

elke stad zijn eigen goesting.

Waarom ze niet het Duits systeem volgen, een die iedereen al kende, geen mens die het weet.

Goesting    130
Goesting

Het Duits systeem werkt niet goed samen met ANPR-camera's. En da's net waar het schoentje knelt: die ANPR's zijn nodig om de kassa te laten rinkelen. Bijzonder lucratief zijn buitenlanders die van niks weten. De pakkans in Duitsland is eerder gering, aangezien de flikken u moeten betrappen bij een willekeurige controle. Dat kan je beperken door in garages te parkeren en niet op straat bijvoorbeeld.

ir_fuel    33,800
ir_fuel
6 hours ago, Frekkel said:

Je vergeet bovenaan uw télépeage bakje.

Dat is kilometerheffing he slimme 😛 

Jerred    333
Jerred
14 uren geleden, Parsifal zei:

Als je geen BE nummerplaat hebt moet je je voertuig minstens 24u op voorhand online registreren

Of net niet. Kunnen ze ook geen boetes sturen...

Jules_W    188
Jules_W

Kortom : het is een soep 😂

gTa    17,275
gTa

Bon, wat zijn de regels om een auto in de UAE (of zo'n zandland) in te schrijven en wat kost dat?
M'n kop eraf als die ANPR-camera's binnenkort Arabisch kunnen lezen. :D 

• Like 1

msxx    4,503
msxx

Het werkt wel.

Mede door die LEZ zever heb ik gekozen voor een nieuwe auto in plaats van een euro 2.

The Swede    3,426
The Swede
On 3/20/2019 at 4:57 PM, Parsifal said:

https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez/registratie/buitenlands-voertuig#3c45d524-7e0a-4a66-a7ce-0dfd21d2ac35

Registratie is wel eenmalig en gratis

Mechelen is trouwens pas vanaf 2021

Antwerpen is mijn probleem niet. Algemeen geweten dat ik daar maar om de 7 jaar eens kom en dan voornamelijk om me er aan te herinneren waarom ik er niet naartoe ga.

Voor de steden die wel in Belgie liggen, begrijp ik dus dat ik voor Mechelen, Brussel, Gent, etc allemaal nen andere sticker nodig heb? 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️