Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

22 uren geleden, Liquid Li0n zei:

ik denk dat thuiswerken een belangrijke wordt, maar ook hier weer het feit dat belgische bedrijven dat niet lijken te willen. Als je keek in juli was minder dan 40% nog aan het werk van thuis, terwijl dat tijdens de lockdown meer dan 60% was. Nu in september weet ik het niet maar in mijn geval, en wat ik hoor van andere vrienden en collega's, is het zo dat we van de moment dat het terug mocht, we terug naar kantoor moeten komen. Als externe persoon in een bedrijf heeft men niet graag dat deze remote werkt. Ook al zien ze dat het werk wordt uitgevoerd en niet blijft liggen, dat maakt dus niet uit.

Doe daar nog bij dat het openbaar vervoer minder gebruikt gaat worden en ook de boost in 2e hands auto's en we zullen in november of december eens kijken hoe het zit.

Ik woon zelfs op 7km van het werk en ik win al 50 minuten smorgens van bed tot bureaustoel en een uur savonds van bureaustoel tot thuisdeur.

Klinkt fantastisch allemaal, maar het gaat niet enkel over vertrouwen maar ook over faciliteiten en effectiviteit.

- Hebben alle werknemers thuisfaciliteiten?

  1. Desktop staat op het werk óf thuis, gemengd gebruik is dan al lastig
  2. Werkplek thuis, is er een aparte kamer beschikbaar? (handig als er ook kinderen thuiskomen na school)
  3. Stoel/zitpositie: Werkgever is verantwoordelijk om jou een fatsoenlijke werkplek te bieden, maar op welke stoel zit je thuis? 
  4. Bureau: idem
  5. Internetverbinding: al een paar keer gelezen hier dat mensen hun internetverbinding aangepast hebben vanwege de benodigde bandbreedte
  6. Informele meetings welke ervoor zorgen dat zaken goed verlopen in plaats van vierkant verlopen, deze ontbreken en vragen specifiekere procedures
  7. Servers/ICT faciliteiten op het werk zelf, zijn de bestanden beschikbaar vanaf thuis (Office365/Cloud is nog niet overal doorgedrongen)
  8. Fysieke gegevens/dossiers (ja, het komt echt nog veel voor)

Je kan niet van de ene op de andere dag verwachten dat bedrijven massaal overstappen op thuiswerken, daar zijn ze simpelweg niet op ingericht. Dat dit nu in een grote versnelling gekomen is, zonder meer. Maar zeggen dat iedereen thuis moet werken kent ook veel nadelen welke niet van de ene op de andere dag opgelost zijn.

Maar het is/wordt uiteraard de toekomst en de meeste bedrijven snappen dat nu meer dan ooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, msxx said:

Je kan niet van de ene op de andere dag verwachten dat bedrijven massaal overstappen op thuiswerken, daar zijn ze simpelweg niet op ingericht.

Er zijn er die een proces van 5 jaar op 2 maand hebben uitgerold dit voorjaar. Waar een wil is ... :D  (maar daar waren natuurlijk economische belangen aan het spelen)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eergisteren mijn eerste "home office" dag van deze corona crisis gehad. Terwijl veel rechtstreekse collega's al van maart thuis zitten.

Sommige jobs zijn nu eenmaal moeilijker van thuis. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ir_fuel zei:

Er zijn er die een proces van 5 jaar op 2 maand hebben uitgerold dit voorjaar. Waar een wil is ... :D  (maar daar waren natuurlijk economische belangen aan het spelen)

I know, en dat was ook die 60% die thuiswerkte. Maar de loopholes werden toen geaccepteerd, noodgedwongen... 

Voor mezelf: ik werkte al zeer geregeld thuis, nu gewoon nog meer/vaker.

Diverse collega's werkten nooit thuis, nu wordt er voor hen overgeschakeld op andere hardware zodat ze mobieler kunnen zijn. Ergo, omschakelen van desktop naar laptop of naar twee desktops (één voor thuis, één op kantoor). Softwarematig waren er geen aandachtspunten (Office 365, VPN,  terminal server, etc. alles was al beschikbaar of ingericht)

Nu verschuift de discussie naar de werkplek. Daar worden nieuwe procedures bedacht, waarschijnlijk ook met vergoedingen of mogelijkheden tot declaratie van benodigdheden voor het thuiswerken. Dat vraagt logischerwijs wat meer tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, msxx said:

Daar worden nieuwe procedures bedacht, waarschijnlijk ook met vergoedingen of mogelijkheden tot declaratie van benodigdheden voor het thuiswerken

Dat vind ik trouwens ongelofelijk.

Je wint misschien 2 uur per dag omdat je niet pendelt, maar de werkgever moet wel opdraaien voor je verwarming en internet.

Allez man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat vind ik trouwens ongelofelijk.

Je wint misschien 2 uur per dag omdat je niet pendelt, maar de werkgever moet wel opdraaien voor je verwarming en internet.

Allez man.

Ik heb het over onder andere een stoel, bureau, extra scherm, dockingstation. Verwarming en eten/drinken vind ik ook volstrekte onzin, maar internet valt nog niets voor te zeggen. Je werkgever maakt feitelijk gebruik van jouw faciliteiten. Tegelijk vervalt voor de werkgever ook het kostencomponent van het reizen en hoeft hij minder werkplekken te voorzien.

Op het werk zit ik op een bureaustoel van €1.600 welke aan alle te bedenken vereisten voldoet. 

Omdat ik geregeld thuiswerk heb ik voor mezelf al een mooie instelbare bureaustoel gekocht van €500 welke ik privé niet nodig heb. Ik vond het dat waard. Maar niet iedereen beschikt daarover of heeft de middelen. Als je klachten krijgt (rug, nek, etc.) door verkeerde werkhouding dan is je werkgever daarvoor aansprakelijk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat vind ik trouwens ongelofelijk.

Je wint misschien 2 uur per dag omdat je niet pendelt, maar de werkgever moet wel opdraaien voor je verwarming en internet.

Allez man.

Ik heb een project bij SD Worx gedaan aantal jaren terug en daar konden de interne collega's 2 dagen van thuis werken en die kregen hiervoor iets van 50 euro (ik geloof per maand) thuiswerkvergoeding naast hun internetvergoeding en gsm. Omdat ze verwarming, licht, water, koffie, toiletpapier, noem maar op gebruikten van hun privé.

 

Ik zit thuis evengoed of misschien zelfs beter dan op eender welk kantoor. Ik ben tegen de 2 meter en alles is altijd te laag. En omdat je externe bent val je niet onder dezelfde "rechten" dus zit ik daar vaak met pakken printpapier waar ik het scherm op zet of heb ik bij een vorig project blokjes hout van thuis meegebracht om onder de tafel te zetten, zodat ik niet met mijn benen tegen de onderkant van het tafelblad kwam.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ir_fuel zei:

Standing desk. Beter voor je rug en kost geen 1600 euro :D 

ja heb het al eens gehad op een bedrijf, dat is idd wel knap. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Je koopt dat voor 600 euro bij Ikea.

ja maar ik kan da moeilijk meenemen naar elk bedrijf waar ik ga he. Thuis heb ik geen problemen op mijn bureau

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

continu? Of gemiddeld gezien?

Continue. Twee weken aan een stuk thuis en een week in BXL om zo een routering te doen en elke week een andere Squad in Brussel te hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Continue. Twee weken aan een stuk thuis en een week in BXL om zo een routering te doen en elke week een andere Squad in Brussel te hebben. 

Is bij ons ook zo, maar die week in Brussel is op vrijwillige basis, dus ik werk al meer dan 6 maand volledig van thuis. ^_^

1 uur terug, ir_fuel zei:

Standing desk. Beter voor je rug en kost geen 1600 euro :D 

Je moet kunnen afwisselen tussen zitten en staan, dus heb je nog steeds een deftige stoel nodig. Standing desk maakt het totale kostenplaatje alleen maar groter vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Goesting zei:

Is bij ons ook zo, maar die week in Brussel is op vrijwillige basis, dus ik werk al meer dan 6 maand volledig van thuis. ^_^

Na 2 weken vind ik het wel eens leuk om buiten te komen :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet ni wa de job is van polygoon maar de goesting is een ITer en een ITer en buitenkomen in 1 zin..... ;)

tenzij met den auto natuurlijk! :D

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

Standing desk. Beter voor je rug en kost geen 1600 euro :D 

Degene die in ons hoofdkantoor in Finland staan wel denk ik, zijn elektrisch verstelbaar van hoogte 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

🥺 

Zat er natuurlijk al jaren aan te komen en ook begrijpelijk als je naar bv milieu kijkt. Flauwekul is natuurlijk als je  zegt dat het niet om de extra inkomsten gaat. 

In NL hebben ze dat al jaren geleden aangepakt, om de belasting die ze misten toch te innen, waardoor toen met name de grijze kopjes in hun Berlingo geraakt werden. In de loop der jaren zijn aansluitend telkens zaken ingevoerd (verhoogd dak, minimale lengte laadvloer etc.) om zelfs bedrijfsmatig bepaalde keuzes te ontmoedigen.

'Het is niet de bedoeling dat wie al een pick-up heeft gestraft wordt. De maatregel geldt alleen voor nieuw ingeschreven voertuigen', zegt Diependaele.

🧐 Dan toch nog snel inwisselen voor een V6 (of v8 als dat zeker zou zijn dat ze niet terugkijken 🤔 😀

Enige struikelblok is dat je hem daarna niet meer verkocht krijgt gezien de volgende eigenaar wel zal moeten betalen voor een milieuverontreinigendmoordwapen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze spreken over pick-ups maar het gaat waarschijnlijk over alle LV’s als particulier. Als dat het geval is ben ik wel goed gescheten en zit ik opgescheept met een bijna onverkoopbare Trafic. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 9/18/2020 at 11:01 PM, jvc said:

Degene die in ons hoofdkantoor in Finland staan wel denk ik, zijn elektrisch verstelbaar van hoogte 😛

De mijne ook. 600 euro bij Ikea

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid