Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

1 hour ago, Ian said:

Da's enkel voor degenen die af en toe naar de stad gaan. Je kunt ook een jaarpas kopen.. Tot €430 voor personenwagens, wat niet mals is als je al meer taksen betaald net omdát je met 'een oude vervuilende auto' rijdt..

Lees jij ook alleen maar wat je wil lezen, en dan baseer je je mening daarop?

Je mag een "flat fee" betalen als je auto in de rand-klasse zit. Dus in de euro norm die er binnen een paar jaar uit valt. Vandaag is dat dus ENKEL voor de EUR4 diesel. Al de anderen mogen ook binnen als ze betalen, maar maximaal 8 keer per jaar.

Pure zever dus, die je verkondigt.

 

 

Screenshot 2019-05-11 at 12.58.00.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, The Swede said:

Dus, samengevat, als je een pas koopt, mag je er WEL gewoon is. 

:lolz: 

Als je Ian zijne zever moet geloven wel ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Ambi said:

Tja het is toch ergens wel een dubieus systeem, ik mag BXL bijvoorbeeld niet binnen maar als ik een O-plaat heb wel :fp:.

Ja, en moest dat niet zo zijn zou je nog op je achterste poten kunnen gaan staan over het feit dat "liefhebbers met hun O plaat" niet binnen mogen ondanks het lage aantal km's dat ze doen.

Zo kan je altijd klagen ...

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Pure zever dus, die je verkondigt.

 

Net zoals verkondigen dat het geen pestbelasting is ook pure zever is. Want mensen met een pre-euro 4 diesel worden gedwongen te investeren in een recentere auto. Een povere slooppremie is misschien enkel interessant voor degenen die met een echt wrak rondreden.

 

Ze willen gewoon een 'voorbeeldstad' zijn om er dan mee te kunnen pochen zoals Antwerpen momenteel doet met hun 'Antwerpen is op veel vlakken de eerste' reclame op de radio.

 

De auto is en blijft een gemakkelijke melkkoe:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09/23/lage-emissiezone-levert-in-zes-maanden-7-miljoen-euro-op---maar-/

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, ir_fuel said:

Als je Ian zijne zever moet geloven wel ja.

Sorry, ik volgde gewoon even. Geen gedacht of dat klopt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, lul u er nu maar uit ja [emoji38]z: 

Niets met uitlullen te maken.. Je lijkt nogal fan van de LEZ, toevallig geen lid van de lobbygroep?

 

 

Ja, en moest dat niet zo zijn zou je nog op je achterste poten kunnen gaan staan over het feit dat "liefhebbers met hun O plaat" niet binnen mogen ondanks het lage aantal km's dat ze doen.

Zo kan je altijd klagen ...

In A'pen mag het niet, in BXL wel, in Gent niet (ouder dan 40 wel, na betaling uiteraard)...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze echt de vervuilende voertuigen willen bannen, soit.

Maar ze moeten dan wel es één vignet of pas voor alle steden in een land uitwerken. In het gehucht dat Vlaanderen is, zit ge op een half uur van éne LEZ in de andere. Ge zijt er rapper dan het internet u toelaat uw pasje te betalen :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een serieuze vraag:
- Mijn E30 is euro nul. Is een simpele 4 cil atmo 1.8 16v met 150pk. 200gr CO2 ongeveer
- Aventador LP700 is een 6.5L V12 met euro 5, 400gr CO2.

Ik mag de LEZ niet in, de lambo wel. Is de lambo dan beter voor de mens of niet? Puur op basis van CO2 niet, maar hoe zit het met de rest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Frekkel said:

Dan gaan ze toch eerst allemaal hun LEZs op elkaar moeten afstemmen. 

Tussen Gent, Brussel en Mechelen, dat kan niet zo moeilijk zijn. 

En Antwerpen kan afstemmen op Amsterdam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, PJH said:

Een serieuze vraag:
- Mijn E30 is euro nul. Is een simpele 4 cil atmo 1.8 16v met 150pk. 200gr CO2 ongeveer
- Aventador LP700 is een 6.5L V12 met euro 5, 400gr CO2.

Ik mag de LEZ niet in, de lambo wel. Is de lambo dan beter voor de mens of niet? Puur op basis van CO2 niet, maar hoe zit het met de rest?

Rij dan gewoon met je Lambo Gent in.

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een lambo met 400CO2 zou dus evenveel CO2 toevoegen als 2 autos van 200 CO2 en als 3 kleinere autos? Dat is eigenlijk relatief weinig verschil. Ik neem aan dat de taks relatief hoger ligt dan een factor 3. Wat ik me al afgevraagd heb in termen van vervuiling, hoeveel de reeele uitstoot kan verschillen. Roet bv. Zouden de vuilste voertuigen daar 2 keer zoveel uitstoten dan de properste , of 2000? Of hetzelfde voertuig op verschillende momenten. Hetzelfde voor NOx en CO

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/11/2019 at 4:57 PM, Ian said:

Niets met uitlullen te maken.. Je lijkt nogal fan van de LEZ, toevallig geen lid van de lobbygroep?

Je kan ook gewoon zeggen dat je verkeerd was, maar dat is natuurlijk moeilijk he 😛

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/12/2019 at 2:02 PM, Frekkel said:

Dan gaan ze toch eerst allemaal hun LEZs op elkaar moeten afstemmen. 

Als je voor de LEZ bent zou je met dit systeem moeten blij zijn. Als men dit op federaal of Vlaams niveau moest doen dan was er binnen 10 jaar nog geen LEZ waarschijnlijk, zoals ze in ons land sterk zijn in besluitvorming.

Op zich is het eigenlijk al straf dat een gemeente dit zomaar mag beslissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/13/2019 at 3:07 PM, ir_fuel said:

Als je voor de LEZ bent zou je met dit systeem moeten blij zijn. Als men dit op federaal of Vlaams niveau moest doen dan was er binnen 10 jaar nog geen LEZ waarschijnlijk, zoals ze in ons land sterk zijn in besluitvorming.

Op zich is het eigenlijk al straf dat een gemeente dit zomaar mag beslissen.

Of als het op Vlaams niveau zou beslist worden, dan was Vlaanderen plots 1 grote LEZ... En als Calvooke de verkiezingen wint, komt dat eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minutes ago, The Swede said:

Of als het op Vlaams niveau zou beslist worden, dan was Vlaanderen plots 1 grote LEZ... En als Calvooke de verkiezingen wint, komt dat eraan.

Calvo gaat het nooit voor het zeggen hebben op Vlaams niveau.

Op federaal niveau kunnen ze wel iets forceren door zich te koppelen aan de as Ecolo-PS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees er toch voor. De SP en de CD&V zijn weggezakt tot grijze partijen die enkel nog met wat holle leuzen zwaaien maar waar niemand echt nog een visie voelt (die van deze tijd is). Dus degene die tegen de NVA wil stemmen, moet ofwel VLD stemmen (wat niet echt tegen NVA is) of Groen.  

Calvo zal het nooit voor het zeggen hebben, maar de groene riskeren "bij gebrek aan beter" wel een serieuze sprong vooruit te maken en dus de politiek van de anderen te beinvloeden.

En de LEZ politiek op gewestelijk niveau doorvoeren, lijkt me niet iets dat ver weg is. Ten eerste zijn er de voordelen voor de staat (BTW inkomsten, BIV inkomsten, de extra inkomens van de vignetten voor wie toch verder wil met zijn oude wagen, etc). Daarnaast is er het prestige als politicus van te kunnen internationaal zeggen dat je Vlaanderen op de kaart hebt gezet en het feit dat je punten scoort bij de jonge generatie die anders weer groen zou gestemd hebben.
En wat verlies je? De echte eigenaars van oude wagens (die van moetens met een ouwe kist rijden), zijn de lagere sociale klassen die toch niet voor de NVA zouden stemmen. En de oldtimerrijders, daar vind je wel een achterpoortje voor plus, degene die zich dat bij de volgende verkiezingen nog herinneren EN die ook nog daarom bereid zijn plots voor de groene of de sossen te gaan stemmen als protest is een minderheid. 

De NVA heeft nu zowieso een dermate stevige basis in Vlaanderen, dat ze het zich kunnen permitteren onpopulaire maatregelen te nemen en bij de volgende verkiezingen toch weer de meerderheid te halen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Ik vrees er toch voor. De SP en de CD&V zijn weggezakt tot grijze partijen die enkel nog met wat holle leuzen zwaaien maar waar niemand echt nog een visie voelt (die van deze tijd is). Dus degene die tegen de NVA wil stemmen, moet ofwel VLD stemmen (wat niet echt tegen NVA is) of Groen.  

Of de communisten natuurlijk :). Ik vrees dat die serieus gaan winnen deze verkiezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, Polygoon said:

Of de communisten natuurlijk :). Ik vrees dat die serieus gaan winnen deze verkiezing.

Op zich ware dat een zegen want dat verdeelt links. Maar ik vrees dat hun imago nog steeds te marginaal is. 

De groenen hebben met hun klimaat marsen etc redelijk de wind mee.

En stoemen De Wever helpt ze nog ook want hij richt zijn pijlen veel te gericht op groen. Dus al degene die tegen de NVA stemmen gaan die richting uit ipv een beetje verdeeld te zijn over CD&V, SP en co. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

LEZ lijkt me teveel op 'de mensen die geen propere auto kunnen betalen moeten maar elders gaan rijden'. Dat en 'In samenwerking met de industrie besluiten we u te verplichten van regelmatig een nieuwe auto te kopen'.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

LEZ lijkt me teveel op 'de mensen die geen propere auto kunnen betalen moeten maar elders gaan rijden'. Dat en 'In samenwerking met de industrie besluiten we u te verplichten van regelmatig een nieuwe auto te kopen'.

Vooral dat laatste denk ik.

Want 'jobsjobsjobs' he.
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Polygoon zei:

Of de communisten natuurlijk :). Ik vrees dat die serieus gaan winnen deze verkiezing.

Iedereen met een Niva de baan op. Volga is voor het rijkere plebs dan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid