Ga naar inhoud

LEZ in Europe, hoe werkt het?


The Swede

Aanbevolen berichten

Voor Gent valt dat dus mee want je kan van de E40 recht de parking in.

En in Brussel?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Bouncing Bullet said:

Amai. Hoe gaan ze dat doen? Want in Oudergem, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Elsene, etc zitten een nest rijkaards waarvan er toch al heel wat oldtimers zullen hebben. Die moeten die dan maar aan het museum schenken?

En hoe ze Vorst, Anderlecht, Molenbeek en Schaerbeek gaan LEZ maken... daar gaan de sossen toch ook een probleem mee hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, The Swede zei:

Amai. Hoe gaan ze dat doen? Want in Oudergem, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Elsene, etc zitten een nest rijkaards waarvan er toch al heel wat oldtimers zullen hebben. Die moeten die dan maar aan het museum schenken?

En hoe ze Vorst, Anderlecht, Molenbeek en Schaerbeek gaan LEZ maken... daar gaan de sossen toch ook een probleem mee hebben. 

Sinds 1 oktober is het zo, ik heb al van de eerste boetes gehoord en die zijn niet gering. Mijn werkgever heeft al een paar duizend kentekens laten registreren.... Buitenlandse kentekens moeten allemaal aangegeven worden, want de APNR-camera's/de voertuigdatabank van BelgiË heeft geen toegang tot bv de KBA-Databank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen de pug laten keuren en dat staat blijkbaar tegenwoordig op je keuringsbewijs.

Iets ala: toegang tot de LEZ tem 31-12-2024

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, The Swede zei:

Amai. Hoe gaan ze dat doen? Want in Oudergem, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Elsene, etc zitten een nest rijkaards waarvan er toch al heel wat oldtimers zullen hebben. Die moeten die dan maar aan het museum schenken?

En hoe ze Vorst, Anderlecht, Molenbeek en Schaerbeek gaan LEZ maken... daar gaan de sossen toch ook een probleem mee hebben. 

Voor Brussel is er een uitzondering voor bepaalde oldtimers:

De volgende wagens komen in aanmerking voor een automatische afwijking:

Oldtimers die in België zijn ingeschreven met een Belgisch ‘O’-kenteken, ‘1-0’-kenteken of gepersonaliseerd kenteken (overeenkomstig artikel 4, § 2 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen) die ouder zijn dan 30 jaar.

Welkom in België, in Brussel wordt de LEZ bepaald en gecontroleerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest . Gent en Antwerpen is het een regeling uitgewerkt door de steden zelf.

Intussen zie ik in bepaalde gemeenten een toename van het aantal oude karren op O-plaat in het dagelijkse verkeer. Dus benieuwd hoe lang die afwijking gaat blijven bestaan als half Molenbeek of meer op O-platen gaat staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Bouncing Bullet said:

Sinds 1 oktober is het zo, ik heb al van de eerste boetes gehoord en die zijn niet gering. Mijn werkgever heeft al een paar duizend kentekens laten registreren.... Buitenlandse kentekens moeten allemaal aangegeven worden, want de APNR-camera's/de voertuigdatabank van BelgiË heeft geen toegang tot bv de KBA-Databank.

En hoe gaan ze dat doen voor die buitenlanders? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Raf said:

Voor Brussel is er een uitzondering voor bepaalde oldtimers:

De volgende wagens komen in aanmerking voor een automatische afwijking:

Oldtimers die in België zijn ingeschreven met een Belgisch ‘O’-kenteken, ‘1-0’-kenteken of gepersonaliseerd kenteken (overeenkomstig artikel 4, § 2 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen) die ouder zijn dan 30 jaar.

Welkom in België, in Brussel wordt de LEZ bepaald en gecontroleerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest . Gent en Antwerpen is het een regeling uitgewerkt door de steden zelf.

Intussen zie ik in bepaalde gemeenten een toename van het aantal oude karren op O-plaat in het dagelijkse verkeer. Dus benieuwd hoe lang die afwijking gaat blijven bestaan als half Molenbeek of meer op O-platen gaat staan.

 

Je riskeert inderdaad dat mensen letterlijk eerder een rokend en niet gecatalyseerd hok van 1985 gaan rijden dan een nog redelijk propere wagen van 1999. 

Wordt dus duidelijk leuk. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, ///NFSThunder said:

Heb ineens de LEZ van walifornia toegevoegd. Wordt werk van gemaakt na de verkiezingen in Mei...

LEZ-walifornia.png

Benieuwd wat er voor WAL uitgewerkt gaat worden. Is tot nu toe een goeie afzetmarkt voor euro4/euro3 diesels gebleken. 
Oh well, if all else fails is er altijd nog Noord-Frankrijk! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
3 minutes ago, Ambi said:

Er zijn twee dingen die me blij maken: 

1. 25% van de mensen zijn getroffen. Dat is meer dan genoeg opdat er een hele hoop die voor de Sossen en groenen gestemd hebben nu zelf gejost zijn. (En ik ben vrij zeker dat gasten met een Alpina een uitzondering zijn en dat de meerderheid eerder groene alternatievelingen gaan zijn die plots hun 17 jaar oude Peugeot 206 van kant gaan moeten zetten).

2. De Groene schepen geeft duidelijk aan waar het om gaat: geld en afgunst. Niet om het milieu want dan heeft die gast gelijk: hij vervuilt niet in de stad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon een pure pestbelasting. Als het slechts om 25% gaat (en dat aantal zal sowieso enkel maar dalen), why bother? Maar die 25% mag wel binnen indien ze €25/week dokken. Pure geldkwestie, en de schijn uitdragen dat ze een zier om het mileu geven.

Maar de echt grote vervuilers laten ze ongemoeid, en intussen massaal bomen (CO2-filters) blijven kappen overal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

hier is een idee voor een groot beetje: verbied alle houtvuren binnen de grote steden. efficient, maar geen enkele politieker die zijn vingers wil verbranden door wat gezelligheid af te nemen.

Quote

Niet zonnepanelen of windmolens leveren de meeste groene energie in Vlaanderen, maar wel de hout- en pelletkachels en open haarden bij u thuis. In 2016 kwam maar liefst 22,06 procent van de hernieuwbare energie uit onze houtverbranding. Nochtans zijn kachels en open haarden het meest vervuilend van allemaal. Een pelletkachel mag wettelijk tot drie keer meer fijn stof uitstoten dan een steenkoolcentrale. Een open haard zelfs 30 keer meer.

Quote

De milieuadministratie, en met name de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), staat hyperkritisch tegenover de kachels en open haarden. Zo weinig mogelijk gebruiken, oordelen ze daar. De VMM heeft al herhaaldelijk opgeroepen tot een tijdelijk stookverbod. Vooral op windstille, koude winterdagen met temperatuurinversie laat je je kachel beter uit, waarschuwt de VMM. Er hangt dan sowieso al veel smog in de lucht: de uitstoot van de kachels heb je er dan liefst niet bij. 

De VMM benadrukt ook dat niet alleen het fijn stof een probleem is. Uit de kachels komen ook behoorlijk wat dioxines en PAK's: kankerverwekkende stoffen. Niet goed voor de omwonenden, maar ook niet goed voor de eigenaars van de kachels. Uit metingen blijkt dat de stoffen ook binnenshuis zweven. Eigenlijk stook je beter niet met hout, adviseert de VMM.

 

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/19/2019 at 10:02 PM, Ian said:

Het is gewoon een pure pestbelasting. Als het slechts om 25% gaat (en dat aantal zal sowieso enkel maar dalen), why bother? Maar die 25% mag wel binnen indien ze €25/week dokken. Pure geldkwestie, en de schijn uitdragen dat ze een zier om het mileu geven.

"Slechts"? Dat is toch gigantisch veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Slechts"? Dat is toch gigantisch veel?

Die 25% gaan het verschil niet maken in Gent. Zeker als je weet dat de meesten om de 4 a 8 jaar van auto wisselen, dus het ging vanzelf uitdoven tot je mss nog 2% hebt of zo die niet met 'de norm' rijden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Ian said:

Die 25% gaan het verschil niet maken in Gent. Zeker als je weet dat de meesten om de 4 a 8 jaar van auto wisselen, dus het ging vanzelf uitdoven tot je mss nog 2% hebt of zo die niet met 'de norm' rijden.

Dat wisselen elke 4 tot 8 jaar slaat nergens op, want dan zou er al geen 25% in die groep vallen. Euro 3 is tot eind 2005. Doe daar 12 jaar bij (je koopt een okkazie van 4 jaar en je houdt hem 8 jaar) en je zit aan 2017. Het gaat hier over auto's van +15 jaar oud.

Benzine is euro 1.Dat is eerste inschrijving tot 1996!

 

En dus volgens jou maakt 25% geen verschil uit, als je iets wil aanpassen. Ok dan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die pestbelasting gesproken. De auto's die recht hebben op een dagpas mogen die maximaal 8 keer per jaar kopen. Hoe je dat dan puur ziet als "als je betaalt mag je zoveel vervuilen als je wilt" snap ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja het is toch ergens wel een dubieus systeem, ik mag BXL bijvoorbeeld niet binnen maar als ik een O-plaat heb wel :fp:.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over die pestbelasting gesproken. De auto's die recht hebben op een dagpas mogen die maximaal 8 keer per jaar kopen. Hoe je dat dan puur ziet als "als je betaalt mag je zoveel vervuilen als je wilt" snap ik niet.

Da's enkel voor degenen die af en toe naar de stad gaan. Je kunt ook een jaarpas kopen.. Tot €430 voor personenwagens, wat niet mals is als je al meer taksen betaald net omdát je met 'een oude vervuilende auto' rijdt..

 

https://stad.gent/natuur-milieu/lage-emissiezone-2020/voor-welke-voertuigen-kunt-u-een-tijdelijke-toelating-kopen/u-wilt-een-toelating-kopen-hoe-werkt-dat

 

8ea3f8853e40079102a283c39ec4d4aa.jpg&key=50379edd1f060ede5e039629d51ac4651f3d5930e7ae578edc711c427f27d0c2

 

 

Schepen en bedrijven stoten ook tig keer meer uit dan Charel met z'n wat oudere auto. Maar die worden met rust gelaten, ah ja 'jobs jobs jobs' he en gewone burgers zijn nu eenmaal makkelijker te pluimen dan multinationals..

 

Ook niet te vergeten de duizenden bomen die afegelopen 2 jaar langs alle wegen met de grond gelijk gemaakt worden onder de naam 'achterstallig onderhoud', 'zo kunnen de vluchtelingen zich niet verstoppen' en 'ze waren ziek, meneer', maar in werkelijkheid aan de hoogste bieders verkocht worden en verscheept worden naar China of in de biomassacentrales belanden voor zogezegde groene energie. Wat rest is een kaal landschap en heel wat minder natuurlijke CO2 filters. Ben ik de enige die dat absurd vind, in tijden waar iedereen 'red het milieu!' schreeuwt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus, samengevat, als je een pas koopt, mag je er WEL gewoon is. 

:lolz: 

 

430 Euro is zowat de prijs van een gemiddelde snelheidsovertreding. I can live with that :P

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid