Ga naar inhoud

Plug in hybride: Quid als de batterij leeg is?


The Swede

Aanbevolen berichten

ik snap het nog steeds niet 100% bij de mijne. :D

ik heb 3standen:

-elektrisch,

-hybride,

-batterij sparen.

- elektrisch is puur elektrisch tot 130km/u of na een 35km rijden, bij volgas komt de motor tussenbeide om direct weer uit te vallen bij loslaten gaspedaal

- hybride, is mooi gemengd, de motor komt direct tussenbeide tijdens het optrekken en blijft ook langer draaien. alles werkt meer samen

als je batterij sparen neemt, gaat hij volledig op de diesel rijden, maar toch nog  elektrisch bij stapvoets rijden. hij trekt dan veel merkbaarder op regeneratie ook, (waar hij bij de andere  2standen eerder blijft "zeilen", maar niet zo straf om je batterij spanning te zien verhogen (ofwel klopt er iets niet aan mijn wagen))

ook "vreemd" in mijn ogen is dat als je de sportstand opzet van de automaat, dat hij dan automatisch naar batterij sparen gaat.

 

en volledig leegrijden lukt volgens mij wel. rood lampje van reserve gaat aan, en na een tijd is het zelfs ook uit. al zal je wel na een tijdje terug een rood lampje krijgen (beetje bijgekregen, tijdens het remmen) om dan na de volgende start weer te verdwijnen, en zo voort.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Frekkel said:

Ik keek snel eens op de site van landrover en ik zie dat ze spreken over opladen aan het stopcontact en regeneratief remmen. Al cruisend gaat uw batterij wellicht niet bijgeladen worden, enkel bij gas los. Tevens claimen ze 48km range, in realiteit zal dat ook wel minder zijn (reken dan nog bergop, volgeladen gelijk een zigeuner en een caravan daarachter, die range gaat smelten als sneeuw voor de zon). Dus uw rijstijl indachtig zou ik er indd niet van overtuigd zijn dat dit iets voor u is. Tenzij je qua gedragswijziging om de X-aantal km stopt om bij te laden indien nodig. Daarbij komt dat je indd met iets rijdt dat wellicht de cx waarde van een garagepoort heeft, en als uw villa er achter hangt kan ik me inbeelden dat je niet veel van het gas moet gaan.

Ik veronderstel dat je me gaat zeggen dat ik dan ook moet beginnen met gedragswijziging nr. 1 : den auto minder volladen ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, tuscani said:

ik snap het nog steeds niet 100% bij de mijne. :D

 

'k Zal u een brilleke kopen dat ge de handleiding es kunt lezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het nog steeds niet 100% bij de mijne. [emoji3]

ik heb 3standen:

-elektrisch,

-hybride,

-batterij sparen.

- elektrisch is puur elektrisch tot 130km/u of na een 35km rijden, bij volgas komt de motor tussenbeide om direct weer uit te vallen bij loslaten gaspedaal

- hybride, is mooi gemengd, de motor komt direct tussenbeide tijdens het optrekken en blijft ook langer draaien. alles werkt meer samen

als je batterij sparen neemt, gaat hij volledig op de diesel rijden, maar toch nog  elektrisch bij stapvoets rijden. hij trekt dan veel merkbaarder op regeneratie ook, (waar hij bij de andere  2standen eerder blijft "zeilen", maar niet zo straf om je batterij spanning te zien verhogen (ofwel klopt er iets niet aan mijn wagen))

ook "vreemd" in mijn ogen is dat als je de sportstand opzet van de automaat, dat hij dan automatisch naar batterij sparen gaat.

 

en volledig leegrijden lukt volgens mij wel. rood lampje van reserve gaat aan, en na een tijd is het zelfs ook uit. al zal je wel na een tijdje terug een rood lampje krijgen (beetje bijgekregen, tijdens het remmen) om dan na de volgende start weer te verdwijnen, en zo voort.

 

 

Dat van die sportstand heb ik nog al gehoord.

Bij de ene gaat het enkel op de motor en bij de andere werkt het maar bij voldoende batterij capaciteit omdat ze dan samen werken.

 

Ik veronderstel dat de regeneratie ook in 5 standen in te stellen is.

De keuze van deze stand zou ook nog bepalend zijn voor het systeem.

 

Ook de stand van de verwarming kan hier een rol in spelen bij sommige.

 

Er zijn zo veel parameters dat het voor iedereen anders is.

 

Ik lees ook dikwijls van mensen die in bergachtig gebied wonen dat ze bergop laden en in de afdaling ev gebruiken.

Hoe zou jij het doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Gixxer said:

 

Heb wel al meermaals aangegeven dat het vertrek met een volle batterij moet zijn.

 

Als je met een volle batterij vertrekt laad deze in charge terug bij met een miniem verschil in verbruik.

Door het hogere toerental, het freewheelen en regenereren is er weinig nodig om dat beetje terug bij te laden.

Als ze leeg is moet de motor werken voor de aandrijving en het volledig opladen van de batterij.

Als je charge niet aanzet dan rij je ze na een tijd gewoon leeg en blijft ze leeg.

Als je op save rijdt gebruik je gewoon de motor maar geniet je dan niet van de extra power.

 

Dat is een vraag die zo goed als elke dag terugkomt en dit is de raad die gegeven wordt.

Heb nog niemand gezien die daarna is komen zeggen dat het niet klopt.

 

Het blijft een feit dat een Phev goed is voor mensen die meestal korte ritten rijden maar als het moet ook eens verder kunnen.

 

Kan je de jouwe volledig leeg rijden?

Velen houden een 15% over voor verschillende doeleinden.

 

 

 

I like a challenge. Citaten als "ge kunt nooit meer dan 10L met dat spel verbruiken" en "remblokken gaan meer dan 10000km mee", sneuvelen altijd :P

 

Zonder grappen nu: je uitleg gaat op voor bepaalde wagens, veronderstel ik. Want ik begrijp dat niet elke plug-in hybride zijn batterijen met de motor weer oplaadt, maar dat dat enkel bij freewheelen en aan de laadpaal kan gebeuren.   

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

in vroegere tests lees ik dat bv  mercedes gle 500e echt een laadstand heeft, waar je de batterij kan opladen tijdens het rijden, maar dat dat nefast is voor het verbruik van de benzinemotor.  maar idd niet elke hybride kan dat.

was deze test, heb het boekje nog liggen, met het volledige verslag

https://www.autowereld.be/autotests/vergelijkende-test/voertuigen--audi-q7-e-tron-quattro-bmw-x5-xdrive40e-porsche-cayenne-s-e-hybrid-mercedes-gle-500-e-4matic-volvo-xc90-t8-eawd-excuustruzen.html

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, The Swede zei:

Ik veronderstel dat je me gaat zeggen dat ik dan ook moet beginnen met gedragswijziging nr. 1 : den auto minder volladen ? 

Nee, ik zeg dat je zo ver mogelijk van die troep moet wegblijven.

1 uur geleden, Gixxer zei:

Awel, hier kan ik nu niet op antwoorden.

Dat deed ik toch al?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, Frekkel said:

Nee, ik zeg dat je zo ver mogelijk van die troep moet wegblijven.

Wilt ge geen dikke Range met een hele nest batterijen op uw brug? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, tuscani zei:

die snap ik niet.

wat zou een wagen achter mij last hebben, omdat ik regeneer? het enigste wat hem kan "storen" is dat ik veel minder rem en hij dus niet op mijn remlichten kan voortgaan. (daar misspakken zich er soms wel een paar, omdat ze te snel afkomen aan een bocht

je spreekt je wat tegen. ik lees overal dat als je net je wagen in charge zet, het verbruik in de hoogte schiet. puur omdat hij moet rijden en moet laden. iets wat de audi niet doet, en dus ook redelijk plat blijft. ik zou dus niet op charge naar het zuiden van frankrijk rijden.

Je moet eens rijden met zo weinig mogelijk remmen en zo veel mogelijk uitbollen en zo weinig mogelijk gas geven. Het principe toepassen "als je moet remmen, heb je ergens gas te veel gegeven". Dan mag je 500m voor een bocht al beginnen uitbollen. En de laatste 50m rijd je nog 5 km/u. Maar je rijdt wel IMMENS zuinig. En met ambetante mensen achter jou.

Plezant om eens te doen :)

 

12 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik wil vooral rust en niet te veel onnozele problemen. Dus bij voorkeur geen range op mijn hof.

Er stond nochtans enen met britse platen op uwen hof de laatste keer dat ik er was :lol:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je rijdt hem binnen om iets te herstellen en je moet hem buiten duwen omdat er ondertussen iets anders kapot gegaan is...

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Frekkel said:

Je rijdt hem binnen om iets te herstellen en je moet hem buiten duwen omdat er ondertussen iets anders kapot gegaan is...

En dan moet ge aan de Frekkel es vragen uw remmen te ontluchten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid