Ga naar inhoud

Plug in hybride: Quid als de batterij leeg is?


The Swede

Aanbevolen berichten

(Geen idee of dit topic hier moet. Ik ga d'rvan uit dat het EV gedeelte voor volledig electrische wagens is.)

 

Ik merk dat in Belgie redelijk wat mensen die ik ken zich een plug-in hybride hebben aangeschaft. Mercedes GLE 500e, BMW 530e,... zelfs den RRD verschijnt tegenwoordig met een 740e.


Op zich een redelijke stap vooruit tegenover de Mercedessen C220CDi, BMW -20d's en andere ondingen die destijds legio waren. Alleen stel ik me hierbij een vraag:
Een 500e bij Mercedes moet een alternatief zijn voor een gewone 500 en een -30e bij BMW moet een 3 liter motor vervangen. Wat gebeurt er als die batterij na x kilometer rijden leeg is? Of geraakt dat ding niet leeg?

Ik ging een paar weken geleden door de catalogus van Range Rover en eigenlijk lijkt zo een hybride geen zot gedacht. Op zich heb ik niks tegen minder uitstoot, het comfort in de stad is aangenaam en met 400pk of zo in een Range Hybride mag je best naast een dikke 4.4 TD V8 gaan staan.

Het probleem waar ik voor vrees, is dat, eens je er je aanhanger gaat achter hangen en je 100km hebt doorgereden, die batterij plat is en je de rest van de rit mag afwerken met een 2.0L 4 cilinder die van geen hout pijlen meer weet te maken.  🤔  ... lekker naar Zuid Frankrijk met de Range en een dikke cabincruiser erachter... 1100km met een 2.0. :noparty:
Of je gaat met je 530e naar Italie op skiverlof, je speelt wat mee op het linkervak op de AutoBahn en tegen dat je aan de Alpen moet beginnen, zit je met een 2 liter die je kinderkroost en je ganse uitzet de bergen moet over zeulen?

 

Anyone? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij BMW kan die niet leeg zijn. Behoudt altijd een minimale spanning voor wanneer je plots het gecombineerd vermogen nodig hebt. Wordt opgeladen door de brandstofmotor.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

bij audi kan je ze wel leeg rijden, maar je kan de motor ook alleen doen werken zonder batterij. voordeel van audi is wel dat ze op een 3.0dv6 terugvallen ipv een 2.0i voor zo'n mastodonten.

en als je hem van bij de start van je langere geplande rit direct op hybride zet, ga je heel ver geraken (zelfs op je eindbestemming) met nog batterijlading over. omdat alles dan mooi samenwerkt.

de fout die ik maakte was dat hij altijd op elektrisch staat/stond van gewoonte. als je dan natuurlijk naar de kust of ergens anders verder gaat, rij je direct je batterij plat en blijft ze plat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minutes ago, RRD said:

Bij BMW kan die niet leeg zijn. Behoudt altijd een minimale spanning voor wanneer je plots het gecombineerd vermogen nodig hebt. Wordt opgeladen door de brandstofmotor.

Dus je blijft een "3 liter" behouden?

Het is nl daar dat mijn vrees ligt om iets dergelijks aan te schaffen ooit. Ik weet bvb al hoeveel ik op het gas sta als ik met mijn Range en mij caravan ergens naartoe rij. Zo een batterij is na twee heuvels plat in dat geval. Den derde wordt in veldvitesse. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkel ervaring met een Lexus IS hybride, Uiteindelijk stopt die elektromotor met kracht geven als de batterij een zeker (laag) niveau haalt. Dan blijf je met een 2.5l 4 cilinder over. Zodra je van het gas gaat (of niet meer volgas geeft) gaan zowel de motor als de elektromotoren (via de wielen) elektriciteit opwekken. 

 

Dus als je lang volgas geeft zal dat inderdaad wel voorvallen, maar buiten een van stilstand tot vmax sessie heb ik dat eigenlijk nooit voorgehad.

 

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat dat zou geven met trailer en lang bergop, maar ik ben vrij zeker dat je met de verbrandingsmotor zal overblijven, bergaf wordt de batterij dan terug volgeladen. 

 

Ik meen mij trouwens te herinneren dat in het begin van de hybride, en bij de naar mijn herinnering eerste echte “trekker” (outlander, 2t), de elektromotor uitgeschakeld werd bij het aansluiten van de contactdoos. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kan je iets trekken en op de batterij rijden.
Bij lange verplaatsingen op de snelweg is het nooit de bedoeling om op de batterij te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat je ook gewoon stukken op cc rijdt aan 130 ofzo. Dan maakt het toch niet zo veel uit als je een 4.4 of 2.0 hebt, niet? Ondertussen laadt uw batterij op en als je de power nodig hebt zal die dat ook leveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minutes ago, Frekkel said:

Ik neem aan dat je ook gewoon stukken op cc rijdt aan 130 ofzo. Dan maakt het toch niet zo veel uit als je een 4.4 of 2.0 hebt, niet? Ondertussen laadt uw batterij op en als je de power nodig hebt zal die dat ook leveren.

Je maakt hier twee veronderstellingen: 

1. Je kan op cc rijden. Hier kan ik u meegeven dat je met 2.50m breedte, 2.80m hoogte en 2200kg aan uw gat ge altijd op het gas staat. En een bergop is het echt sleuren.

2. De benzinemotor laadt bij. Ik vraag me dat net af. Want van bepaalde plug in hybrides, hoor ik dat eens de batterij plat is, je die 100pk extra kwijt bent. 

Bij een traditionele hybride, genre Lexus, laadt de motor de batterij. Maar is dat ook zo bij een e-tron, S500e, 740e, Range hybrid,...? 

Om elke dag mijn 20km naar mijn klant te pendelen, heb ik geen 400pk nodig. Om 880km van Frankfurt naar London of de 1200km van Leuven naar Monaco af te leggen wel. Ga ik ze dan ook hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Gixxer said:

Nu kan je iets trekken en op de batterij rijden.
Bij lange verplaatsingen op de snelweg is het nooit de bedoeling om op de batterij te rijden.

Nee, maar als je een Range hybrid koopt ipv een 4.4td v8 gebaseerd op “het heeft ook 400pk, dus ik kan er hetzelfde gebruik van maken” en dat blijkt niet zo te zijn, dan kan je aardig verrast worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, The Swede said:

Om elke dag mijn 20km naar mijn klant te pendelen, heb ik geen 400pk nodig. Om 880km van Frankfurt naar London of de 1200km van Leuven naar Monaco af te leggen wel. Ga ik ze dan ook hebben?

Ja

De enige manier om een batterij van bv een i8 plat te rijden is door plankgas te rijden minuten aan een stuk. Dan spreek je 100% van het vermogen aan en is er dus niks meer over om de batterij bij te laden. In de praktijk is dat onmogelijk want zelfs al cruise je aan 250 dan nog zit je niet constant met je voet tegen de vloer en zijn er pk's over eens je gewoon een constante snelheid rijdt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Ja

De enige manier om een batterij van bv een i8 plat te rijden is door plankgas te rijden minuten aan een stuk. Dan spreek je 100% van het vermogen aan en is er dus niks meer over om de batterij bij te laden. In de praktijk is dat onmogelijk want zelfs al cruise je aan 250 dan nog zit je niet constant met je voet tegen de vloer en zijn er pk's over eens je gewoon een constante snelheid rijdt.

 

Je haalt er een auto uit waar de aandrijflijn de suto alleen moet voortbewegen.

Alleen leef ik niet in de wereld van m’as-tu vus die zonder bagage naar St Tropez rijden, maar van de normale vakantieganger die met zijn gezin, een hoop bagage en een aanhanger op reis vertrekt. Dat kan een caravan zijn, boot, aanhanger met verhuisspullen, een paardentrailer,...

Tot hiertoe heb ik nog niet echt hybrides zien trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Nederlanders doen het toch massaal.
Ik lees op een hybride fb groep altijd het volgende als het over trekken en snelweg gaat.

Op de snelweg zet je de knop charge aan.
Het heeft geen zin om de batterij alleen te gebruiken aangezien die dan te snel daalt in capaciteit.
Met een volle batterij en de charge knop ingedrukt heb je altijd het volle vermogen terwijl het meer verbruik verwaarloosbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, The Swede zei:

Dus je blijft een "3 liter" behouden?

Het is nl daar dat mijn vrees ligt om iets dergelijks aan te schaffen ooit. Ik weet bvb al hoeveel ik op het gas sta als ik met mijn Range en mij caravan ergens naartoe rij. Zo een batterij is na twee heuvels plat in dat geval. Den derde wordt in veldvitesse. 

Hybride rijden is rijstijl aanpassen. Is gaan rijden naar regeneren enz. Dat is niet ontkoppelen (sowieso uit den boze), maar zo lang mogelijk in die hogere versnelling blijven. Hoewel de meeste hybrides automaat zijn, het is het principe dat ik wil aantonen. Dat is bij een bergop niet per sé uw snelheid willen aanhouden, maar in het vals plat of het platte ervoor lichtjes snelheid omhoog en uw 'uitbollen' dus uw kinetische energie gaan gebruiken om het laatste kwade stuk te gaan overbruggen zonder al te veel gas te geven. Dat is uw bergaf zo rijden dat je niet te veel moet remmen en dat je dat kan gebruiken voor het volgende stuk. Dat is heel veel rekenen op uitbollen. Enz.

Is dat plezant voor de chauffeur? Nee, is geen autorijden zoals we fijn vinden. Maar kan wel een uitdaging zijn voor de cijfer- en verbruiksfreaks.

Is dat plezant voor de auto's achter jou? Nee, ik zou er groen van worden.

Maar dat is min of meer het principe, dat mogelijks iets te veel in contrast staat met je huidige rijstijl, en waar je ergens een tussenweg in kan zoeken bij hybride rijden.

 

10 uren geleden, The Swede zei:

Je maakt hier twee veronderstellingen: 

1. Je kan op cc rijden. Hier kan ik u meegeven dat je met 2.50m breedte, 2.80m hoogte en 2200kg aan uw gat ge altijd op het gas staat. En een bergop is het echt sleuren.

2. De benzinemotor laadt bij. Ik vraag me dat net af. Want van bepaalde plug in hybrides, hoor ik dat eens de batterij plat is, je die 100pk extra kwijt bent. 

Bij een traditionele hybride, genre Lexus, laadt de motor de batterij. Maar is dat ook zo bij een e-tron, S500e, 740e, Range hybrid,...? 

Om elke dag mijn 20km naar mijn klant te pendelen, heb ik geen 400pk nodig. Om 880km van Frankfurt naar London of de 1200km van Leuven naar Monaco af te leggen wel. Ga ik ze dan ook hebben? 

Bwa... ik heb nu toch ook wel al vele km's achter de kiezen met 900kg trailer + 600kg paard1 + 700kg paard2, en kan toch ook soms bovenstaande principe gaan toepassen. Uiteraard vergen paarden een geleidelijke rijstijl sowieso en volgt dat automatisch een beetje. Maar continu op het gas staan is misschien wat overdreven. Rijd je dan aan 100 km/u of probeer je 120-130 km/u aan te houden met die caravan/boor/trailer... ?

Ikzelf probeer me aan de regels van de snelheid te houden, en beperk me tot 90 a 100km/u, en dan viel dat toch wel mee. Uiteraard met een motor die zelfs op ralenti die 2200kg zou voort trekken, maar maakt niet zo veel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou me overigens meer zorgen maken over de betrouwbaarheid van een hybride aandrijflijn in een Range Rover (het blijft een 2 liter) met 2200 kg er achter dan of je plankgas bergop geraakt :P.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minutes ago, Bompa said:

... Dat is bij een bergop niet per sé uw snelheid willen aanhouden...

Bwa... ik heb nu toch ook wel al vele km's achter de kiezen met 900kg trailer + 600kg paard1 + 700kg paard2, en kan toch ook soms bovenstaande principe gaan toepassen. Uiteraard vergen paarden een geleidelijke rijstijl sowieso en volgt dat automatisch een beetje. Maar continu op het gas staan is misschien wat overdreven. Rijd je dan aan 100 km/u of probeer je 120-130 km/u aan te houden met die caravan/boor/trailer... ?

Ikzelf probeer me aan de regels van de snelheid te houden, en beperk me tot 90 a 100km/u, en dan viel dat toch wel mee. Uiteraard met een motor die zelfs op ralenti die 2200kg zou voort trekken, maar maakt niet zo veel uit.

Om op uw vragen te antwoorden: jawel, ik hoe mijn snelheid aan bergop al doet dat er niet veel toe eens je met 2200kg aan uw gat rijdt. Moest ik van het gas gaan op die lange hellingen op de Franse snelwegen, dan sta ik na 300m stil. Een korte bergop of den E40 afbollen is niet vergelijkbaar met de 5-6km bergop van de Grand Boeuf op de A7 doen.

Het beantwoordt alvast een vraag die ik heb: wil ik mijn rijstijl een beetje aanpassen voor een hybride? Ja. Wil ik die totaal aanpassen? Nee. => technologie staat nog niet op punt om een traditionele wagen te vervangen voor mij als klant. 
 

Al was de vraag helemaal niet of ik hybride wil rijden of niet. Wel : als ik met een Range Hybride van 400pk vertrek, rij ik 200km later nog steeds met een Range van 400pk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, RRD said:

Ik zou me overigens meer zorgen maken over de betrouwbaarheid van een hybride aandrijflijn in een Range Rover (het blijft een 2 liter) met 2200 kg er achter dan of je plankgas bergop geraakt :P.

Jij gebruikte net "Range" en "betrouwbaarheid" in 1 zin?? 😲

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Gixxer said:

De Nederlanders doen het toch massaal.
Ik lees op een hybride fb groep altijd het volgende als het over trekken en snelweg gaat.

Op de snelweg zet je de knop charge aan.
Het heeft geen zin om de batterij alleen te gebruiken aangezien die dan te snel daalt in capaciteit.
Met een volle batterij en de charge knop ingedrukt heb je altijd het volle vermogen terwijl het meer verbruik verwaarloosbaar is.

Dat je niet op batterij moet gaan trekken, lijkt me wiedes. Alleen zie ik bitter weinig Plug-in Hybrides onder de campeerders. Af en toe eens een Mitsubishi Outlander. Maar die trekt dan meestal een kleine caravan die die 2.0 motor zonder electrische hulp ook makkelijk aankan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, The Swede zei:

Om op uw vragen te antwoorden: jawel, ik hoe mijn snelheid aan bergop al doet dat er niet veel toe eens je met 2200kg aan uw gat rijdt. Moest ik van het gas gaan op die lange hellingen op de Franse snelwegen, dan sta ik na 300m stil. Een korte bergop of den E40 afbollen is niet vergelijkbaar met de 5-6km bergop van de Grand Boeuf op de A7 doen.

Het beantwoordt alvast een vraag die ik heb: wil ik mijn rijstijl een beetje aanpassen voor een hybride? Ja. Wil ik die totaal aanpassen? Nee. => technologie staat nog niet op punt om een traditionele wagen te vervangen voor mij als klant. 
 

Al was de vraag helemaal niet of ik hybride wil rijden of niet. Wel : als ik met een Range Hybride van 400pk vertrek, rij ik 200km later nog steeds met een Range van 400pk? 

Die lange hellingen zijn idd wel verschillend met wat ik hier in Vlaanderen slechts doe met die 2200 kg.

Als ik alle antwoorden hier probeer te interpreteren denk ik dat het antwoord op uw vraag vooral is: 200km later rij je nog met een Range van 400pk als je de vorige 200km uw rijstijl wat aangepast hebt. Hoe aanpassen zal afhankelijk van model / motorencombinatie / gewichten, ... zijn. Moeilijk in cijfertjes te gieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je niet op batterij moet gaan trekken, lijkt me wiedes.


Ik haal dat maar aan omdat de meerderheid het in het begin blijkbaar wel doet.
Dan klagen ze over een hoog verbruik wat niet meer dan logisch is.
Het verbruik van een SUV op de snelweg + de batterij die opgeladen wordt door de generator staat op dat moment gelijk aan een hoog verbruik.

Vertrek je met een volle batterij op charge dan heb je ook na 200 km nog uw vol vermogen.

Maar denk dat jij beter nog een paar jaar wacht. :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die volgende 1000km worden idd een probleem.

Was echter curieus. Kon goed zijn dat men hier zegt dat de motor de batterij constant bijlaadt en je dus altijd je volle vermogen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, The Swede zei:

Je maakt hier twee veronderstellingen: 

1. Je kan op cc rijden. Hier kan ik u meegeven dat je met 2.50m breedte, 2.80m hoogte en 2200kg aan uw gat ge altijd op het gas staat. En een bergop is het echt sleuren.

2. De benzinemotor laadt bij. Ik vraag me dat net af. Want van bepaalde plug in hybrides, hoor ik dat eens de batterij plat is, je die 100pk extra kwijt bent. 

Bij een traditionele hybride, genre Lexus, laadt de motor de batterij. Maar is dat ook zo bij een e-tron, S500e, 740e, Range hybrid,...? 

Om elke dag mijn 20km naar mijn klant te pendelen, heb ik geen 400pk nodig. Om 880km van Frankfurt naar London of de 1200km van Leuven naar Monaco af te leggen wel. Ga ik ze dan ook hebben? 

Ik keek snel eens op de site van landrover en ik zie dat ze spreken over opladen aan het stopcontact en regeneratief remmen. Al cruisend gaat uw batterij wellicht niet bijgeladen worden, enkel bij gas los. Tevens claimen ze 48km range, in realiteit zal dat ook wel minder zijn (reken dan nog bergop, volgeladen gelijk een zigeuner en een caravan daarachter, die range gaat smelten als sneeuw voor de zon). Dus uw rijstijl indachtig zou ik er indd niet van overtuigd zijn dat dit iets voor u is. Tenzij je qua gedragswijziging om de X-aantal km stopt om bij te laden indien nodig. Daarbij komt dat je indd met iets rijdt dat wellicht de cx waarde van een garagepoort heeft, en als uw villa er achter hangt kan ik me inbeelden dat je niet veel van het gas moet gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Bompa zei:

Hybride rijden is rijstijl aanpassen. Is gaan rijden naar regeneren enz. Dat is niet ontkoppelen (sowieso uit den boze), maar zo lang mogelijk in die hogere versnelling blijven. Hoewel de meeste hybrides automaat zijn, het is het principe dat ik wil aantonen. Dat is bij een bergop niet per sé uw snelheid willen aanhouden, maar in het vals plat of het platte ervoor lichtjes snelheid omhoog en uw 'uitbollen' dus uw kinetische energie gaan gebruiken om het laatste kwade stuk te gaan overbruggen zonder al te veel gas te geven. Dat is uw bergaf zo rijden dat je niet te veel moet remmen en dat je dat kan gebruiken voor het volgende stuk. Dat is heel veel rekenen op uitbollen. Enz.

Is dat plezant voor de chauffeur? Nee, is geen autorijden zoals we fijn vinden. Maar kan wel een uitdaging zijn voor de cijfer- en verbruiksfreaks.

Is dat plezant voor de auto's achter jou? Nee, ik zou er groen van worden.

 

die snap ik niet.

wat zou een wagen achter mij last hebben, omdat ik regeneer? het enigste wat hem kan "storen" is dat ik veel minder rem en hij dus niet op mijn remlichten kan voortgaan. (daar misspakken zich er soms wel een paar, omdat ze te snel afkomen aan een bocht

32 minuten geleden, Gixxer zei:

 


Ik haal dat maar aan omdat de meerderheid het in het begin blijkbaar wel doet.
Dan klagen ze over een hoog verbruik wat niet meer dan logisch is.
Het verbruik van een SUV op de snelweg + de batterij die opgeladen wordt door de generator staat op dat moment gelijk aan een hoog verbruik.

Vertrek je met een volle batterij op charge dan heb je ook na 200 km nog uw vol vermogen.

Maar denk dat jij beter nog een paar jaar wacht. :D

 

je spreekt je wat tegen. ik lees overal dat als je net je wagen in charge zet, het verbruik in de hoogte schiet. puur omdat hij moet rijden en moet laden. iets wat de audi niet doet, en dus ook redelijk plat blijft. ik zou dus niet op charge naar het zuiden van frankrijk rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Frekkel zei:

Ik keek snel eens op de site van landrover en ik zie dat ze spreken over opladen aan het stopcontact en regeneratief remmen. Al cruisend gaat uw batterij wellicht niet bijgeladen worden, enkel bij gas los. Tevens claimen ze 48km range, in realiteit zal dat ook wel minder zijn (reken dan nog bergop, volgeladen gelijk een zigeuner en een caravan daarachter, die range gaat smelten als sneeuw voor de zon). Dus uw rijstijl indachtig zou ik er indd niet van overtuigd zijn dat dit iets voor u is. Tenzij je qua gedragswijziging om de X-aantal km stopt om bij te laden indien nodig. Daarbij komt dat je indd met iets rijdt dat wellicht de cx waarde van een garagepoort heeft, en als uw villa er achter hangt kan ik me inbeelden dat je niet veel van het gas moet gaan.

even snel bijladen ga je niet doen met een hybride. die laden te traag daarvoor.  als ik op reis ben, laad ik enkel bij als ik op mijn eindbestemming ben. daar steek ik gewoon zoals anders de stekker in. eens terug naar huis blijf ik er af tot ik thuis ben

 

onlangs op weekend naar nederland en daar had ik op de parking geen laadmogelijkheid. resultaat was dat ik na 2 dagen gewoon met een lege batterij naar huis gereden ben. (leeg , maar toch nog altijd wat spanning om bv in een file of bij stapvoets rijden de batterij aan te spreken. maar echt bijladen zoals je metertje zien omhoog gaan, dat niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je spreekt je wat tegen. ik lees overal dat als je net je wagen in charge zet, het verbruik in de hoogte schiet. puur omdat hij moet rijden en moet laden. iets wat de audi niet doet, en dus ook redelijk plat blijft. ik zou dus niet op charge naar het zuiden van frankrijk rijden.

 

Heb wel al meermaals aangegeven dat het vertrek met een volle batterij moet zijn.

 

Als je met een volle batterij vertrekt laad deze in charge terug bij met een miniem verschil in verbruik.

Door het hogere toerental, het freewheelen en regenereren is er weinig nodig om dat beetje terug bij te laden.

Als ze leeg is moet de motor werken voor de aandrijving en het volledig opladen van de batterij.

Als je charge niet aanzet dan rij je ze na een tijd gewoon leeg en blijft ze leeg.

Als je op save rijdt gebruik je gewoon de motor maar geniet je dan niet van de extra power.

 

Dat is een vraag die zo goed als elke dag terugkomt en dit is de raad die gegeven wordt.

Heb nog niemand gezien die daarna is komen zeggen dat het niet klopt.

 

Het blijft een feit dat een Phev goed is voor mensen die meestal korte ritten rijden maar als het moet ook eens verder kunnen.

 

Kan je de jouwe volledig leeg rijden?

Velen houden een 15% over voor verschillende doeleinden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid