Ga naar inhoud

Voorrang van rechts, pro of contra?


Bompa

Voorrang van rechts, pro of contra  

43 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef uw mening:

    • Ja, ik ben voorstander van behoud van voorrang van rechts als algemene regel
    • Nee, ik wil die regel liefst afgeschaft zien


Aanbevolen berichten

1 uur geleden, Jules_W zei:

Ik ben 100% akkoord. Maar ik ga mij niet bezighouden met de helft van België die regel uit te leggen, jij ook niet, bevoegde instanties ook niet want die gaan er ook van uit dat als je dat op je 18e kunt op je rij-examen; Dat gepensioneerden en niet-nederlandstaligen dat ook allemaal nog begrijpen. In realiteit veroorzaakt de regel ongevallen. Als er dan een vereenvoudiging ligt op tafel vind ik het straf dat je blijft opperen dat het buigen of barsten voor de huidige regel is. 

Opnieuw een belangrijke nuance :D : "in realiteit veroorzaakt de regel ongevallen". Neen, net niet, dat zit ik hier al een paar keer duidelijk te maken. De regel veroorzaakt geen ongevallen. Als een regel is: bij rood mag je doorrijden behalve als het donker is, dan veroorzaakt de regel ongevallen. De regel voorrang van rechts veroorzaakt geen ongevallen. Maar wel de mensen die hem niet kennen, of niet willen volgen, of niet snappen, of niet met rijden bezig zijn.

1 uur geleden, thiva zei:

Ik keer het even om. Net zo makkelijk.

 

Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1.pngB1         B5.pngB5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.3.2. Opgeheven (KB 29-01-2007, art. 1)

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

Einde fietspadEinde fietspad

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Ja, klopt. Maar gelijk welke rijschool zal je eveneens bijbrengen dat uit bovenstaande volgt dat je voorrang moet geven. Maar niet dat je hem als je van rechts komt zo maar kan afdwingen.

Nogmaals, dit zijn de details, niet de hoofdzaak. Laat me eerlijk zijn, het afdwingen maakt het soms makkelijker waar de anderen niet willen doen wat ze zouden moeten doen, dat weet ik ook wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 2at worden ook meestal maar door dwaze kwasten bestuurd 

De meeste 2AT/GT rijders 'voelen' zich dan ook, alsof ze met een 535i of zo aan het rijden zijn (bumperkleven).
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hetzelfde effect als een Dacia Duster. Die rijden ook met een sjieke SUV waar ze tot voor kort jaloers op waren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Ian said:


De meeste 2AT/GT rijders 'voelen' zich dan ook, alsof ze met een 535i of zo aan het rijden zijn (bumperkleven).

van dat bumperkleven word ik echt nijdig

's nachts kun je nog een cameraflits aan steken, achter je mikken en doen afgaan in zijn gezicht. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Bompa said:

Dat is hetzelfde effect als een Dacia Duster. Die rijden ook met een sjieke SUV waar ze tot voor kort jaloers op waren.

 

En wanen zich slimmer, want rijden precies hetzelfde als een Porsche Cayenne, maar voor een fractie van de prijs. Welke dommekloot koopt nu een Cayenne?

Link naar reactie
Delen op andere sites

"ssangyong, da's met een mercedes moteur!"
dixit de achterburen van mijn ouders die niet op een beschaafd volume kunnen converseren in de hof. we kunnen elk woord van hun boeiende conversaties meevolgen. tot middernacht. zeker op een warme zomernacht, moet je ofwel ondraaglijke warmte ofwel ondraaglijke conversaties trotseren.

aangepast door teus_
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/2/2019 at 8:50 AM, Bompa said:

. Ir_fuel heeft me zo eentje getoond.

Twee.

En ik kan er u zonder problemen zo nog 5 tonen :) Of meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem trouwens vandaag nog eens mogen "afdwingen", en als ik eerlijk ben ook op een plaats waar ze die beter zouden afschaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben voorstander van voorrang van rechts, maar op vele plaatsen moet wel eens herbekeken worden of die daar wel past. Bij ons in de straat mag je 70, en daar geldt ook voorrang van rechts. Waarschijnlijk vooral nog als verkeersremmer, omdat je van een lang recht stuk komt tussen de velden en mensen daar sowieso 90+ rijden. Maar aangezien 80% van de chauffeurs geen voorrang verlenen, zorgt het enkel voor gevaarlijke situaties. Tijdje terug nog met eigen ogen een situatie gezien waarbij het nog geen halve meter had gescheeld of het was een week lang in de media. Wagen 1 rijdt (op het eerste zicht) de maximum toegelaten snelheid en nadert de voorrang van rechts. In de andere richting naderen enkele fietsers (op het fietspad) hetzelfde kruispunt. Er komt ondertussen ook wagen 2 aangereden op dat voorrangsbaantje. Aan hoge snelheid komt wagen 3 aangereden, uit dezelfde richting als wagen 1. Je begrijpt al waar ik naartoe wil. Net voor het kruispunt wil wagen 3 wagen 1 inhalen. Wagen 2 neemt zijn voorrang, wagen 1 moet zijn boeltje toeslaan en wagen 2 verschiet zelf en remt zelf ook, en staat net over halverwege het kruispunt. Wagen 3 kan net nog wagen 2 ontwijken en scheurt rakelings de fietsers. Als daar wagen 2 iets verder staat, dan had wagen 3 ofwel een hele zware aanrijding met wagen 2, of had hij alle fietsers mee.

Nu, de voorrang staat heel goed aangeduid, dus daar geen excuus. Maar 1), uit dat straatje komen op 1 dag mss 20 auto's, 2) op een baan van 70 vind ik dat niet passen, en 3) het helpt niet om de snelheid te remmen.

Mijn grootste ergernis weliswaar, is dat ze aan de lichten wat verderop wel regelmatig een agent zetten om mensen te beboeten die door het oranje rijden, maar eens iemand aan die voorrang van rechts zetten om mensen te beboeten is te veel gevraagd. Moet zelf niet beboeten, gewoon aan de kant zetten en even duidelijk maken hoe gevaarlijk hun rijgedrag is. Maar de meesten leren het pas als ze er diep voor in de beugel moeten tasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, yvesken zei:

Mijn grootste ergernis weliswaar, is dat ze aan de lichten wat verderop wel regelmatig een agent zetten om mensen te beboeten die door het oranje rijden, maar eens iemand aan die voorrang van rechts zetten om mensen te beboeten is te veel gevraagd. Moet zelf niet beboeten, gewoon aan de kant zetten en even duidelijk maken hoe gevaarlijk hun rijgedrag is. Maar de meesten leren het pas als ze er diep voor in de beugel moeten tasten.

Ach, zelf al meegemaakt dat de politie (niet-prioritair) voorrang van links nam op het kruispunt waarover ik het eerder had. Wel een sorry gekregen achteraf, maar ook weer zo'n gevalletje van te lui om voorrang te geven.

 

En verder heb je hier ook nog de "voorbeeldige" chauffeurs die netjes tegen 30 door 't stad sukkelen. Ah ja, want zij houden zich wel aan de regels en zijn geen laagvliegers! Maar dan wel zonder remmen voorrang van links nemen op een compleet blind kruispunt waar voorrang van rechts geldt. 🤮

 

En dan heb je ook nog de bussen van De Lijn, die hun kans wagen onder het mom van "ik ben toch de sterkste".

 

Je ziet, het zit diep. 😃

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, thiva said:

En dan heb je ook nog de bussen van De Lijn, die hun kans wagen onder het mom van "ik ben toch de sterkste".

De leuksten daar zijn degenen die stoppen aan de halte en direct hun richtingaanwijzer naar links opzetten, zelfs al zijn de deuren van de bus nog niet open gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/3/2019 om 14:50, teus_ zei:

als voorrang van rechts wordt afgeschaft, worden er overal stopborden bijgeplaatst. dat wordt nog plezant. in Frankrijk en USA moet je voor een stop volledig tot stilstand komen, anders geeft de politie je een boete wanneer ze het zien. in de USA heb je dan secundaire wegen met kruispunten die 4 stopborden hebben, waardoor iedereen sowieso volledig tot stilstand moet komen. ergerlijk, veel te traag en dodelijk voor je verbruik.

Nicht van me heeft daar in BE ook al eens een boete voor gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/3/2019 om 16:56, The Swede zei:

Ik woon niet onder een steen maar op een steen (of eerder een eiland)...

Dus naast Brexit en werken voor de moffen, ben ik niet altijd mee.

Gedaan met CSJF?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regel is voorrang AAN rechts. Dus ge moet voorrang verlenen aan degene die van uw rechterkant komen.

En in de meeste gevallen ben ik voor. Alleen hier op de boerenbuiten hebben ze dat ook aangehouden bij veldbanen (alle vroeger waren dat veldbanen, nu verharde wegen voor landbouwgebruik en fietsers/voetgangers/ruiters...

Daar gebeuren nog al eens zotte dingen als boer charel met zijne ouwe Massey Ferguson 250 uit rijdt. 😀

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/4/2019 om 23:38, Bompa zei:

Opnieuw een belangrijke nuance :D : "in realiteit veroorzaakt de regel ongevallen". Neen, net niet, dat zit ik hier al een paar keer duidelijk te maken. De regel veroorzaakt geen ongevallen. Als een regel is: bij rood mag je doorrijden behalve als het donker is, dan veroorzaakt de regel ongevallen. De regel voorrang van rechts veroorzaakt geen ongevallen. Maar wel de mensen die hem niet kennen, of niet willen volgen, of niet snappen, of niet met rijden bezig zijn.

Ja, klopt. Maar gelijk welke rijschool zal je eveneens bijbrengen dat uit bovenstaande volgt dat je voorrang moet geven. Maar niet dat je hem als je van rechts komt zo maar kan afdwingen.

Nogmaals, dit zijn de details, niet de hoofdzaak. Laat me eerlijk zijn, het afdwingen maakt het soms makkelijker waar de anderen niet willen doen wat ze zouden moeten doen, dat weet ik ook wel.

Ja Bompa, zo kan je het ook uitleggen. De feiten zijn : Vervang de regel en de ongevallen dalen. Of dat nu door de regel zelf komt of door het feit dat de bestuurders de regel niet goed kennen is niet van belang in mijn betoog; Het is een verbetering. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja. We zullen op dit gebied nooit overeenkomen, ik begrijp je wel, en het klinkt ook logisch, maar ik vind het toch fout. Daarom is het ook een forum, om van gedachten te wisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben volop voor voorrang van rechts. Hier in Vosselaar wordt dat inderdaad deels gebruikt als snelheidsremmer, en dat vind ik goed.
Behalve de steenweg op Antwerpen, wat duidelijk een voorrangsweg is is elk kruispunt in het dorp voorrang van rechts iedereen weet dat en daardoor wordt er eigenlijk in het ganse dorp rustig gereden. Ik vind dat een mooie oplossing. We zijn een van de meest bebouwde gemeentes van België (steden niet meegeteld) en een gematigde snelheid is echt wel nodig. als alternatief kan je gans het dorp vol snelheidsremmers gaan plaatsen, ik vind dit dan wel een betere oplossing. Plus dat je niet elke straat bezaait met borden.
Als er ergens echt doorgaande wegen zijn waar het verkeer vlot moet gaan met voorrang van rechts is het probleem niet die voorrang van rechts maar het gebrek aan visie in de gemeente/gewest welke er geen voorrangstraat van maakt.
 


In het VK zetten ze maar 2 borden om de voorrang aan te geven ( stopbord en geef-voorrang bord). Maar simpel gesteld heeft de hoofdweg heeft voorrang op zijwegen en er wordt daar zeker niet sneller gereden dan hier. Dat is puur een drogreden dat er dan sneller gereden zou worden.

Hier is het veel te ingewikkeld. Er worden hier niet minder dan 5 borden gebruikt om voorrang te regelen !

Ik weet zelfs straten waar bij het eerste kruispunt de zijstraat voorrang van rechts heeft ( aangegeven door een bord) bij de volgende kruising heeft de hoofdbaan voorrang ( aangegeven door een bord) en 2 kruispunten verder weer een voorrang van rechts ( aangegeven met een bord)

Het staat ik België VOL borden.

Het is ook veel te verwarrend en enkel maar goed voor de verzekeringen.

Als je kan kiezen tussen een simpel principe ( hoofdweg voorrang op zijweg ) kan ik niet begrijpen waarom je ons systeem met al zijn uitzonderingen zou verkiezen, tenzij je nog nooit in andere landen zoals VSA, VK, AU hebt gereden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid