Ga naar inhoud

Voorrang van rechts, pro of contra?


Bompa

Voorrang van rechts, pro of contra  

43 leden hebben gestemd

  1. 1. Geef uw mening:

    • Ja, ik ben voorstander van behoud van voorrang van rechts als algemene regel
    • Nee, ik wil die regel liefst afgeschaft zien


Aanbevolen berichten

21 hours ago, Jules_W said:

Wegmarkering zal ook wel goed zijn

da's wel handig, in het donker, of wanneer het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het aantal ongevallen dat veroorzaakt wordt door de voorrang-van-rechts-regel niet beginnen te tellen, als onderzoek dan ook nog aantoont dat het effectief afneemt als je de regel minder gaat toepassen snap ik niet waarom daar zelfs nog een andere uitleg voor nodig is. Laat een hoofdweg gewoon een hoofdweg zijn, en waar er geen is kies je gewoon een hoofdweg. Aan de zijstraten zet je een stopbord. Oké, er zullen wat extra verkeersborden komen, maar een deel kan je ook vervangen en die paar extra borden, daar zal niemand om kraaien. Het is een vereenvoudiging, geen extra regel. Dat kan ik alleen toejuichen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/3/2019 om 14:50, teus_ zei:

als voorrang van rechts wordt afgeschaft, worden er overal stopborden bijgeplaatst. dat wordt nog plezant. in Frankrijk en USA moet je voor een stop volledig tot stilstand komen, anders geeft de politie je een boete wanneer ze het zien. in de USA heb je dan secundaire wegen met kruispunten die 4 stopborden hebben, waardoor iedereen sowieso volledig tot stilstand moet komen. ergerlijk, veel te traag en dodelijk voor je verbruik.

 

Ik heb een dagvaarding gekregen owv het niet volledig tot stilstand komen aan een stopbord, is hetzelfde als een rood licht negeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Jules_W zei:

Ik wil het aantal ongevallen dat veroorzaakt wordt door de voorrang-van-rechts-regel niet beginnen te tellen, als onderzoek dan ook nog aantoont dat het effectief afneemt als je de regel minder gaat toepassen snap ik niet waarom daar zelfs nog een andere uitleg voor nodig is. Laat een hoofdweg gewoon een hoofdweg zijn, en waar er geen is kies je gewoon een hoofdweg. Aan de zijstraten zet je een stopbord. Oké, er zullen wat extra verkeersborden komen, maar een deel kan je ook vervangen en die paar extra borden, daar zal niemand om kraaien. Het is een vereenvoudiging, geen extra regel. Dat kan ik alleen toejuichen.

Ik kan dat ook toejuichen. Maar ik vind voorrang van rechts eenvoudig.

Overal, behalve anders aangegeven.

Welk onderzoek geeft aan dat het aantal ongevallen afneemt zonder voorrang van rechts? Wat politiek gewauwel als in "kijk eens wat ik gedaan heb voor mijn toekomstige kiezers!" ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat de hoofdwegen hoofdwegen blijven zodat daar op kan doorgereden worden. Die wegen zijn toch bedoeld om relatief snel van de en kant van het land naar de andere kant van het land te geraken. Of niet ?

Het heeft geen zin om op een weg een limit te zetten van 70 km/uur en dan om de 500 m een voorrang-van-rechts-kruispunt neer te poten omdat die snelheid van 70 km/uur te hoog is.

In't stad, lijkt het mij redelijk logisch om overal voorrang van rechts als leidraad te nemen, duidelijk, eenvoudig,...

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Bompa zei:

Ik kan dat ook toejuichen. Maar ik vind voorrang van rechts eenvoudig.

Overal, behalve anders aangegeven.

Welk onderzoek geeft aan dat het aantal ongevallen afneemt zonder voorrang van rechts? Wat politiek gewauwel als in "kijk eens wat ik gedaan heb voor mijn toekomstige kiezers!" ?

 

 

In Glabbeek hebben ze blijkbaar de proef op de som genomen en is het aantal ongevallen gedaald. Als je aan die proeven gaat twijfelen omdat je geen vertrouwen hebt in de politiek ja, waar zijn we dan mee bezig? 

De mensen die de voorrang regel zo eenvoudig vinden zullen een vereenvoudiging dan nog makkelijker vinden, de mensen die er moeilijkheden mee hebben gaan het ook makkelijker vinden. Waar zit het probleem? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

De gemeente Glabbeek gaat vanaf vandaag de voorrang van rechts niet meer toepassen op alle gemeentelijke wegen. De verkeersborden en signalisatie worden hiervoor door de technische dienst straat per straat aangepast vanaf vandaag tot 1 december. “Het is dus zeker niet zo dat mensen mogen denken dat ze vanaf nu de signalisatie niet meer moeten volgen”, waarschuwt burgemeester Peter Reekmans (Dorpspartij).

fars, dus op élke straathoek een voorrangsbord. ik ben curieus hoeveel ze er nodig hebben. in elk geval raakten ze niet tijdig rond met het personeel/materiaal

Quote

De beloofde informatieborden, die van eind september tot en met 10 november voorzien waren op alle toegangswegen tussen Glabbeek en de buurgemeenten, bleven uit of wij hebben ze alvast niet opgemerkt”, zegt N-VA-voorzitter Katrien Everaert. “De onlinecampagne was er wel, maar is toch onvoldoende om iedereen op de hoogte te brengen van zo’n drastische beslissing.” Tegen 1 december zouden de verkeersborden en de signalisatie straat per straat aangepast worden. “Spijtig genoeg is deze periode al overschreden”, zegt Everaert. “Nog niet alle straten kregen nieuwe verkeersborden en de belijning laat nog op zich wachten. Dat laatste werk zal bovendien niet voor morgen zijn. Voor wegenverf moet de temperatuur van het wegdek immers ten minste 5 graden Celsius zijn.” (VDT)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Bompa zei:

Welk onderzoek geeft aan dat het aantal ongevallen afneemt zonder voorrang van rechts? Wat politiek gewauwel als in "kijk eens wat ik gedaan heb voor mijn toekomstige kiezers!" ?

Meen je dit nu? Ik woon in 't stad en als ik wil kan ik mijn auto elke dag 10 keer stuk rijden door gewoon mijn voorrang te nemen bij het uitrijden van onze straat. Het is nochtans duidelijk voorrang van rechts en de hoek van de straat is overzichtelijk. Mensen zijn gewoon te lui om je voorrang te geven. Nog liever rijden sommigen een stuk de kant in dan gewoon voorrang te geven. Ik heb er daar al veel de billetjes doen knijpen door mij voorrang te nemen. Maar soms moet stokken omdat je anders met brokken zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Soul zei:

Laat de hoofdwegen hoofdwegen blijven zodat daar op kan doorgereden worden. Die wegen zijn toch bedoeld om relatief snel van de en kant van het land naar de andere kant van het land te geraken. Of niet ?

Het heeft geen zin om op een weg een limit te zetten van 70 km/uur en dan om de 500 m een voorrang-van-rechts-kruispunt neer te poten omdat die snelheid van 70 km/uur te hoog is.

In't stad, lijkt het mij redelijk logisch om overal voorrang van rechts als leidraad te nemen, duidelijk, eenvoudig,...

 

Toon mij de wegen waar een voorrang van rechts echt erover is. Ir_fuel heeft me zo eentje getoond. Ik zeg dat meer dan 98% van de hoofdwegen de juiste voorrangsregeling hebben op dit moment.

Maar als je er natuurlijk van uit gaat dat de weg waarop jij het meeste rijdt of het hardst wil rijden voorrang moet hebben, kan ik me inbeelden dat het niet klopt.

Wel, laat ons die 2% aanpakken. Veel minder energie en kosten dan gewoonweg alles veralgemenen en aanpassen naar de mensen die het niet snappen. Weet je wat, laat ons het gebruik van de pinkers ook afschaffen. Op een rit van minder dan een uur telde ik er eens 37 die hem consequent niet gebruikten. Toch een vereenvoudiging?

11 uren geleden, Jules_W zei:

 

In Glabbeek hebben ze blijkbaar de proef op de som genomen en is het aantal ongevallen gedaald. Als je aan die proeven gaat twijfelen omdat je geen vertrouwen hebt in de politiek ja, waar zijn we dan mee bezig? 

De mensen die de voorrang regel zo eenvoudig vinden zullen een vereenvoudiging dan nog makkelijker vinden, de mensen die er moeilijkheden mee hebben gaan het ook makkelijker vinden. Waar zit het probleem? 

Kan niet anders dan dat je zelf in de politiek zit :D

Zie pinkers: afschaffen, eenvoudiger voor iedereen.

9 uren geleden, teus_ zei:

fars, dus op élke straathoek een voorrangsbord. ik ben curieus hoeveel ze er nodig hebben. in elk geval raakten ze niet tijdig rond met het personeel/materiaal

 

Politieke campagne dus.

50 minuten geleden, thiva zei:

Meen je dit nu? Ik woon in 't stad en als ik wil kan ik mijn auto elke dag 10 keer stuk rijden door gewoon mijn voorrang te nemen bij het uitrijden van onze straat. Het is nochtans duidelijk voorrang van rechts en de hoek van de straat is overzichtelijk. Mensen zijn gewoon te lui om je voorrang te geven. Nog liever rijden sommigen een stuk de kant in dan gewoon voorrang te geven. Ik heb er daar al veel de billetjes doen knijpen door mij voorrang te nemen. Maar soms moet stokken omdat je anders met brokken zit.

Je vergeet dat je geen voorrang hebt. Maar voorrang moet krijgen.

Je moet het kruispunt met de nodige voorzichtigheid oprijden, niet uw voorrang afdwingen. Als je elke dag je auto 10 keer stuk kan rijden, wil dat zeggen dat er op dat moment alleen al 10 mensen zijn die de voorrang niet geven. Dus opnieuw ... je moet de regels niet aanpassen, maar het gedrag van de onwetende mens.

Elke 5j opnieuw het rijbewijs, ik heb het al 1000x gezegd. Wie zijn rijbewijs in een zakske chips gekregen heeft en alleen maar kijkt naar wat hij moet rijden en maar 5% van de wegcode kent (enkele verkeersborden vooral, maar verkeersregels is al te moeilijk) zal er wel van tussen vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bompa zei:

Je moet het kruispunt met de nodige voorzichtigheid oprijden, niet uw voorrang afdwingen. Als je elke dag je auto 10 keer stuk kan rijden, wil dat zeggen dat er op dat moment alleen al 10 mensen zijn die de voorrang niet geven. Dus opnieuw ... je moet de regels niet aanpassen, maar het gedrag van de onwetende mens.

 

Yep, maar het omgekeerde komt ook vaak voor.

Gewone zijstraat die voorrang moet verlenen op de hoofdbaan. Geen verkeer achter je, maar diegene uit de zijbaan moet toch absoluut voor jou de ban op zien te rijden. Heeft geen voorrang, achter je geen enkele auto te zien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn kinderen, waarvoor ik de wegcode een belangrijk deel van de opvoeding beschouwd heb, als zij stoppen met hun fiets om voorrang te geven aan een auto die van rechts komt, ergeren zich dood aan mensen die dan teken doen dat ze door mogen. Ze blijven staan.

Als je dat doet als chauffeur, heb je het helemaal niet begrepen. Je kan dan even goed als chauffeur uitstappen en roepen "hehehe, je hebt gestopt voor niks".

Ligt dat aan de regel? Nee, want zelfs 12-jarige kinderen ZONDER RIJBEWIJS snappen het. Ze zijn nu al wat ouder, en de ergernis in de onwetendheid van sommige chauffeurs groeit alleen maar.

Weet je wat? Alle regels afschaffen, veel eenvoudiger. Laten we mensen die geen moeite doen vooral betuttelen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Bompa zei:

Je vergeet dat je geen voorrang hebt. Maar voorrang moet krijgen.

Je moet het kruispunt met de nodige voorzichtigheid oprijden, niet uw voorrang afdwingen. Als je elke dag je auto 10 keer stuk kan rijden, wil dat zeggen dat er op dat moment alleen al 10 mensen zijn die de voorrang niet geven. Dus opnieuw ... je moet de regels niet aanpassen, maar het gedrag van de onwetende mens.

Nee, ik heb op dat punt overduidelijk voorrang, maar het is inderdaad zo dat slechts 50% van die die van links komen de regels lijken te kennen. De andere 50% heeft a. geen benul of is b. te lui om te stoppen. Dan heb je ook nog de pipo's voor wie het duidelijk zou moeten zijn dat ze voorrang van rechts hebben, maar toch stoppen om voorrang van links te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, thiva said:

Meen je dit nu? Ik woon in 't stad en als ik wil kan ik mijn auto elke dag 10 keer stuk rijden door gewoon mijn voorrang te nemen bij het uitrijden van onze straat. Het is nochtans duidelijk voorrang van rechts en de hoek van de straat is overzichtelijk. Mensen zijn gewoon te lui om je voorrang te geven. Nog liever rijden sommigen een stuk de kant in dan gewoon voorrang te geven. Ik heb er daar al veel de billetjes doen knijpen door mij voorrang te nemen. Maar soms moet stokken omdat je anders met brokken zit.

mensen hebben vooral niet de gewoonte, of zijn er te lomp voor. probeer maar eens een snul in een camionetje of een monovolume zijn voorrang te GEVEN. die blijven stilstaan, kijken je schaapachtig aan.  als je dan doorrijdt en ze vertrekken toch nog, zijn ze in hun recht. als je wacht tot ze hun voorrang NEMEN, sta je al rap 10-20 seconden te wachten tot ze nog maar beginnen met reageren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, thiva zei:

Nee, ik heb op dat punt overduidelijk voorrang, maar het is inderdaad zo dat slechts 50% van die die van links komen de regels lijken te kennen. De andere 50% heeft a. geen benul of is b. te lui om te stoppen. Dan heb je ook nog de pipo's voor wie het duidelijk zou moeten zijn dat ze voorrang van rechts hebben, maar toch stoppen om voorrang van links te geven.

Je hebt een nuance gemist denk ik. Als je op een kruispunt met voorrang van rechts komt en er komt een auto links van je, mag je de voorrang niet afdwingen volgens de geest van de wet. Je moet hem krijgen.

Tot zo ver de theorie. Maar wel interessant om steeds in het achterhoofd te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, teus_ zei:

correct.
meestal mag ik er van uitgaan dat een BMW nooit aarzelt om zijn voorrang van rechts te nemen. 

Die 2at worden ook meestal maar door dwaze kwasten bestuurd 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Bompa zei:

Zie pinkers: afschaffen, eenvoudiger voor iedereen.

 

Dat is geen serieus argument hé, hier wordt door de afschaffers gepleit voor een vervanging van de regel door een veel eenvoudigere oplossing die tevens voor minder ongevallen zorgt. Pinkers afschaffen slaat nergens op, er zijn trouwens al BMW-rijders genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bompa zei:

Je hebt een nuance gemist denk ik. Als je op een kruispunt met voorrang van rechts komt en er komt een auto links van je, mag je de voorrang niet afdwingen volgens de geest van de wet. Je moet hem krijgen.

Tot zo ver de theorie. Maar wel interessant om steeds in het achterhoofd te houden.

Het feit dat je die regel hier met nuances moet uitleggen is voldoende bewijs dat hij te ingewikkeld is, jij hebt hem volledig onder de knie; Maar kom hier bij mij in de multiculturele buurt maar eens een dagje boodschappen doen. Levensgevaarlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees net dat in Brussel waar jammer genoeg die dame doodgereden werd op het fietspad paaltjes geplaatst zullen worden. Terwijl de regel heel erg duidelijk is: op een fietspad mag je NIET rijden met je auto. Daar zijn we weer. Plaats dan heel het land vol met paaltjes.

Nee verdorie, dat de mensen eens hun wegcode kennen en toepassen. Nu, ik heb geen last van die paaltjes. Maar het is het principe. Dat door sommigen ook gehanteerd wordt om de voorrang van rechts af te schaffen. Bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Jules_W zei:

Het feit dat je die regel hier met nuances moet uitleggen is voldoende bewijs dat hij te ingewikkeld is, jij hebt hem volledig onder de knie; Maar kom hier bij mij in de multiculturele buurt maar eens een dagje boodschappen doen. Levensgevaarlijk...

Ik moet de regel niet uitleggen met nuances. De regel is duidelijk en eenvoudig. Overal, behalve anders aangegeven. Dit is basiskennis en in theorie voldoende. 8/10 krijg je dan bij wijze van spreken.

Wil je 9/10 halen, moet je uitleggen dat je met de nodige voorzichtigheid het kruispunt moet oprijden. Dat helpt ook als je in de multiculturele buurten rondrijdt. Ook daar kom ik, wees gerust.

Wil je 10/10 halen, moet je uitleggen dat je geen voorrang hebt, maar moet krijgen. Dat is bijzaak. Als je de basis kent en toepast is dat al voldoende. Met wat gezond verstand kom je tot de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Bompa zei:

Ik moet de regel niet uitleggen met nuances. De regel is duidelijk en eenvoudig. Overal, behalve anders aangegeven. Dit is basiskennis en in theorie voldoende. 8/10 krijg je dan bij wijze van spreken.

Wil je 9/10 halen, moet je uitleggen dat je met de nodige voorzichtigheid het kruispunt moet oprijden. Dat helpt ook als je in de multiculturele buurten rondrijdt. Ook daar kom ik, wees gerust.

Wil je 10/10 halen, moet je uitleggen dat je geen voorrang hebt, maar moet krijgen. Dat is bijzaak. Als je de basis kent en toepast is dat al voldoende. Met wat gezond verstand kom je tot de rest.

Ik ben 100% akkoord. Maar ik ga mij niet bezighouden met de helft van België die regel uit te leggen, jij ook niet, bevoegde instanties ook niet want die gaan er ook van uit dat als je dat op je 18e kunt op je rij-examen; Dat gepensioneerden en niet-nederlandstaligen dat ook allemaal nog begrijpen. In realiteit veroorzaakt de regel ongevallen. Als er dan een vereenvoudiging ligt op tafel vind ik het straf dat je blijft opperen dat het buigen of barsten voor de huidige regel is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bompa zei:

Je hebt een nuance gemist denk ik. Als je op een kruispunt met voorrang van rechts komt en er komt een auto links van je, mag je de voorrang niet afdwingen volgens de geest van de wet. Je moet hem krijgen.

Tot zo ver de theorie. Maar wel interessant om steeds in het achterhoofd te houden.

Ik keer het even om. Net zo makkelijk.

 

Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.

12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

B1.pngB1         B5.pngB5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.3.2. Opgeheven (KB 29-01-2007, art. 1)

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden of van rijstrook of van file veranderen bij het ritsen bedoeld in artikel 12bis.

Einde fietspadEinde fietspad

12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid