Ga naar inhoud

Kopen via online veilingen ... Beware !


The Swede

Aanbevolen berichten

Net een weinig aangename ervaring gehad met kopen via een veiling (niet met de auto, wel met de veiling). Dacht hier eens een topic neer te zetten hierover waar we meer tips en ervaringen kunnen uitwisselen.

 

In mijn geval geboden op een MB W124 van 1990 et 237000km bij Vavato. Openingsprijs 2000 euro. Leek me redelijk vooral omdat je met de wagen niet kan rijden (of zelfs niet kan laten draaien) en dat gelijkaardige 300E's rond de 3000-4000 op de markt staan. Ik neem deze mensen ook serieus, blijf een weekag in Belgie plakken en ga langs om te auto te bezichtigen.
Auto bleek erg redelijk voor deze startprijs. Maar echt veel meer mocht het niet zijn.
En blijkbaar dacht de markt er ook zo over want op 10 dagen waren er maar 3 biedingen en mijn bod was het hoogste aan 2300. Veilingskosten waren 473 Euro. Dus totaal 2773 euro voor een propere en goed uitgeruste 300E... maar die ik niet hoorde draaien, laat staan mee reed. Onredelijk?
 

Nadien komt de mail van Vavato: "dit is een voorlopige toekenning, de verkoper heeft een minimumprijs". 

'k Veronderstelde dat de verkoper wel een sjacheraar zou zijn die er 200-300 euro zou bijlappen in de hoop dat ik voor een klein verschil wel zou akkoord gaan en dat hij enkele honderden meer binnenhaalt. 

Al vind ik dit op zich geen manier van werken. Ik dacht dat veilingen net bindend waren en soms kan je duur verkopen, soms onder de marktprijs. Dat is het "spel". 
Als de verkoper een minimumprijs had, dan moest de startprijs minstens daarop worden gezet logischerwijs. Bovendien geeft bijna elke veiling bij het bieden aan dat de minimumprijs niet werd gehaald (voorkomt veel tijdverlies).


Soit, ik krijg deze morgen telefoon van Vavato "dat de minimumprijs niet werd gehaald". Hoeveel wil hij dan? "Hij wil minimum 6000 euro". (plus kosten = 7235 euro)  :facepalm:

 

Ik sta niet meer verwonderd van een beetje duw- en trekwerk. Maar dit is gewoon te zot voor woorden.

Men weze verwittigd voor je je tijd verdoet een wagen via Vavato te proberen kopen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jup. Zag ik ook.

Al kan je daar "technisch" weinig over zeggen. Het chassisnummer staat vermeld en een geinteresseerd koper moet zijn huiswerk maar doen.
 

Wanneer er informatie niet wordt vermeld, dan zijn we nog een stap verder wel 🙄

 

Waar stond die quote die je postte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normale praktijk.

Vavato is in deze niet de partij die moeilijk doet maar wel de eigenaar/verkoper die denkt ‘goud’ in handen te hebben.

Ik ben er nagenoeg zeker van dat je bij het uitbrengen van jouw bod geinformeerd zal geweest zijn dat het om een voorlopige toekenning ging. 

De tijd van ‘echte’ veilingen zonder minimumprijzen waarop je nog een ‘zaakje’ kon doen, ligt al lang achter ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad schering en inslag, maar wie niet waagt niet wint...

Altijd zo'n reserve prijs in achterhoofd houden... Tijden van 'batjes' zijn er al een tijdje niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik geen probleem mee. Maar een professionele veiling moet wel aangeven dat er een minimumprijs is en tijdens het veilen aangeven dat deze nog niet is bereikt. Niet achteraf afkomen met iets totaal anders.
Ik vraag me trouwens af wat de verkoper en veiling probeerden te bereiken door de wagen aan 2000 te zetten als beginbod als ze 6000 willen halen minimum... 

Als de kat bij de verkoper gebonden ligt, dan hoop ik dat Vavato hem die veilingskosten zal aanrekenen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, The Swede said:

Ik vraag me trouwens af wat de verkoper en veiling probeerden te bereiken door de wagen aan 2000 te zetten als beginbod als ze 6000 willen halen minimum...

De hoop dat een paar mensen tegen mekaar gaan opbieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had de veiling van die karren ook zien voorbij komen. Die fake EVO hier nog gezet, dacht ik.

Veiling starten en zelfs afsluiten onder de 'reserve' is gebruikelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit iets positief over gelezen en vaak dat het handelaren zijn die hun rommel zo niet verkocht krijgen.

Nu ja, het is ook geen Sotheby's natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ICM said:

Had de veiling van die karren ook zien voorbij komen. Die fake EVO hier nog gezet, dacht ik.

Veiling starten en zelfs afsluiten onder de 'reserve' is gebruikelijk.

Dat dat gebeurt, is niet het probleem. Wel dat het nergens vermeld wordt. Je moet het maar raden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, ir_fuel said:

De hoop dat een paar mensen tegen mekaar gaan opbieden.

Dat is het punt van een veiling, maar als je minimum 6k wil, begin dan van 5k of 5500. En ga dan bieden. Of bvb vanaf 1 Euro.

Vanaf 2000 beginnen, is wat raar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, The Swede zei:

Dat is het punt van een veiling, maar als je minimum 6k wil, begin dan van 5k of 5500. En ga dan bieden. Of bvb vanaf 1 Euro.

Vanaf 2000 beginnen, is wat raar.

Bij 5 of 6k, gaan er al veel minder mensen beginnen aan de veiling.

Bij 2k wellicht meer, mensen die denken een goeie zaak te doen, en die dan met elkaar een wedstrijdje beginnen en zo mekaar oppeppen naar een bedrag dat hoger is dan die reserve price.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Dat is het punt van een veiling, maar als je minimum 6k wil, begin dan van 5k of 5500. En ga dan bieden. Of bvb vanaf 1 Euro.

Vanaf 2000 beginnen, is wat raar.

Een auto die een reserve heeft van 60k op een veiling starten ze toch ook niet op 50k? 

Ik zie hier eerlijk gezegd weinig verkeerd in. Op het einde weet je dat je het hoogste bod hebt maar je weet nog niet of je de reserve gehaald hebt. Dit lijkt me niet zo uitzonderlijk? Vele online veilingen werken zo. Ok, eBay bv werkt anders en misschien dus ook duidelijker.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me ook een topic dat eerder dient om frustratie te uiten dat men niet tegoei gelezen heeft dat er een minimumprijs kan zijn, dan dat het terecht de heersende veilingpraktijken aan de kaak stelt. Wat bt. zegt: ge zult érgens wel, op een bepaald moment, op de hoogte zijn gebracht (maar dan moet je 't lezen), misschien wel slinks met kleine letterkes o.i.d. maar dan nog: die praktijk is toch de normaalste zaak van de wereld? :oops: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, The Swede said:

Dat dat gebeurt, is niet het probleem. Wel dat het nergens vermeld wordt. Je moet het maar raden.

Ik zeg niet dat “het gebeurt”, maar dat dat gebruikelijk is. Dwz, je moet gewoon weten dat het kan inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, gTa said:

Lijkt me ook een topic dat eerder dient om frustratie te uiten dat men niet tegoei gelezen heeft dat er een minimumprijs kan zijn, dan dat het terecht de heersende veilingpraktijken aan de kaak stelt. Wat bt. zegt: ge zult érgens wel, op een bepaald moment, op de hoogte zijn gebracht (maar dan moet je 't lezen), misschien wel slinks met kleine letterkes o.i.d. maar dan nog: die praktijk is toch de normaalste zaak van de wereld? :oops: 

Geachte gTa. Ik heb de klein letterkes van Vavato gelezen.

Er staat nergens op hun website iets van minimumprijs of reserve. 

De enige reden die wordt gegeven waarom een verkoper een kavel niet aan iemand zou kunnen verkopen is bij twijfel over identiteit of vragen rond solvabiliteit. En dan staat er duidelijk dat de kavel dan aan de volgende in lijn zal worden aangeboden. Die die 2200 bood?

Bedoeling was ervaring te delen rond autoveilingen maar als jij het frustratie vindt, dan stel ik voor dat we bij deze dit topic mogen sluiten want dan zijn we uitgepraat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vavato is dan ook een veiling dat geen veiling is. Gwn een verkoopsplatform dat wat mee op de hype van veilingen springt.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minutes ago, The Swede said:

Geachte gTa. Ik heb de klein letterkes van Vavato gelezen.

Er staat nergens op hun website iets van minimumprijs of reserve. 

De enige reden die wordt gegeven waarom een verkoper een kavel niet aan iemand zou kunnen verkopen is bij twijfel over identiteit of vragen rond solvabiliteit. En dan staat er duidelijk dat de kavel dan aan de volgende in lijn zal worden aangeboden. Die die 2200 bood?

ik vraag mij af of dat wel wettelijk is dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook geen fan van Vavato en soortgenoten. Het feit dat ze bvb 2dehands.be overspoelen met hun zoekertjes met belachelijk lage prijzen (de startprijs van de veilingen dus) alleen al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

sowieso een kanker, tweedehands sites die worden overspoeld met commerciele verkopers of gewoon nieuwe artikelen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 
sowieso een kanker, tweedehands sites die worden overspoeld met commerciele verkopers of gewoon nieuwe artikelen.

Idd. Sinds 2dehands.be Kapaza overgenomen heeft, is het er ferm op achteruit gegaan. Op Kapaza kon je in de zoekresultaten tenminste nog professionele verkopers scheiden van particuliere verkopers. Nu moet je op 2dehands.be zelfs betalen indien je meer dan 1 artikel in dezelfde categorie wil verkopen. En het is niet dat er geen ads (de app crasht vaak door de overvloed aan reclame pop-ups om de 5 zoekertjes) op hun app/site staan waardoor ze te weinig inkomsten hebben.
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, The Swede zei:

Geachte gTa. Ik heb de klein letterkes van Vavato gelezen.

Er staat nergens op hun website iets van minimumprijs of reserve. 

De enige reden die wordt gegeven waarom een verkoper een kavel niet aan iemand zou kunnen verkopen is bij twijfel over identiteit of vragen rond solvabiliteit. En dan staat er duidelijk dat de kavel dan aan de volgende in lijn zal worden aangeboden. Die die 2200 bood?

Bedoeling was ervaring te delen rond autoveilingen maar als jij het frustratie vindt, dan stel ik voor dat we bij deze dit topic mogen sluiten want dan zijn we uitgepraat.

Ah, je klinkt niet een beetje gefrustreerd, dan? :lol: 

Als je zegt dat je nergens op hun website iets vond in die trant ... dan moet je opnieuw eens bij tuscani langs voor een beter brilletje. :D 

Sowieso: Vavato heeft nu niet meteen de allerbeste naam, noch qua aangeboden producten (de echte toppers krijgen zij niet binnen), noch qua transparantie/communicatie/...  Da's alvast niet nieuw. Dat ze de melding over minimumprijs en/of dat het hoogste bod niet noodzakelijk leidt tot een effectieve verkoop, wat "weggemoffelen" in hun algemene voorwaarden in plaats van dat (zoals ebay dat b.v. doet) zeer duidelijk aan te geven op de biedpagina: zeer goed mogelijk dat dat (veel) beter kan.
Voor de rest, net zoals zga iedereen hier al meldde: standaardpraktijk, en 't staat in de algemene voorwaarden, dus je bent verondersteld het geweten te hebben door aanmaak van een account.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid