Ga naar inhoud

DIY - sleutelen, prutsen, vijzen en prullen - ADVIES gevraagd


gTa

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of er al zo'n topicje is. Mogelijks niet, dus hierbij. Indien er toch al eentje bestaat: voeg maar samen.

Doel: aspirant sleutelaars/DIY'ers die in dit topic even de hulp van wat meer bedreven sleutelaars inroepen.

Afbeeldingsresultaat voor diy repair car

Afbeeldingsresultaat voor diy repair car

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat je daar probeert te doen op die foto, maar je kunt idd hulp gebruiken zo te zien!

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Frekkel @Bompa en anderen (ik wou nog Soundstorm mentionen maar de multi-meer-dan-2-mention is weeral eens kapot)

 

Renskes voormalige auto (Lancia Ypsilon) heeft een probleempje met de aanjager (verluchting).

De aanjager wordt bediend met een draaiknop, kent standen 0 tem 4.

image.png.a555097bfa76f7ae7f330944dfebefa8.png

(links, binnenste draaiknop)

Probleem: in standen 0 tem 3 doet de aanjager niks, in stand 4 gaat-ie maximaal blazen. Er is dus geen "tussenstand" meer.

--> Ligt dat aan de knop (binnenwerk)? Lijkt me ergens dat er een weerstandje door is, ofzo?
--> Kan ik dat makkelijk/snel checken? (zonder bedienpaneel uit de auto te vijzen)
--> Zou vervangen door een slooponderdeel (b.v. dit) 't euvel verhelpen? Of zit daar zo'n weerstand niet in/bij?

Graag jullie advies. Danke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, PJH zei:

Geen idee wat je daar probeert te doen op die foto, maar je kunt idd hulp gebruiken zo te zien!

Dat is mijn kennis Frankey Tribbiani (ja, de broer van). Is penningmeester van de "Tuning is notta a crimah"-vzw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, gTa zei:

@Frekkel @Bompa en anderen (ik wou nog Soundstorm mentionen maar de multi-meer-dan-2-mention is weeral eens kapot)

 

Renskes voormalige auto (Lancia Ypsilon) heeft een probleempje met de aanjager (verluchting).

De aanjager wordt bediend met een draaiknop, kent standen 0 tem 4.

image.png.a555097bfa76f7ae7f330944dfebefa8.png

(links, binnenste draaiknop)

Probleem: in standen 0 tem 3 doet de aanjager niks, in stand 4 gaat-ie maximaal blazen. Er is dus geen "tussenstand" meer.

--> Ligt dat aan de knop (binnenwerk)? Lijkt me ergens dat er een weerstandje door is, ofzo?
--> Kan ik dat makkelijk/snel checken? (zonder bedienpaneel uit de auto te vijzen)
--> Zou vervangen door een slooponderdeel (b.v. dit) 't euvel verhelpen? Of zit daar zo'n weerstand niet in/bij?

Graag jullie advies. Danke!

Weerstand is kapot, kost niet veel in piraatstuk.

 

Edit: om op uw andere vraag te antwoorden: da's een apart stukje die gemonteerd zit in de kast van de blazer zelf. Zit vast met twee vijzen achter het handschoenkastje ergens. Tik 'kachelweerstand' in in Google en verras jezelf.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Frekkel zei:

Weerstand is kapot, kost niet veel in piraatstuk.

 

Edit: om op uw andere vraag te antwoorden: da's een apart stukje die gemonteerd zit in de kast van de blazer zelf. Zit vast met twee vijzen achter het handschoenkastje ergens. Tik 'kachelweerstand' in in Google en verras jezelf.

Beestig. Will do. Thanks!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt ook dikwijls de "egel" genoemd. Als je een afbeelding ziet zal je wel weten waarom. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stap je bij een bmw magazijn binnen met de vraag voor een E36/E46/E39 egel, weten ze direct waarover je spreekt :D

Die krengen gaan dan ook regelmatig kapot bij die modellen.

Image result for bmw kachelweerstand egel

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Frekkel zei:

Weerstand is kapot, kost niet veel in piraatstuk.

 

Edit: om op uw andere vraag te antwoorden: da's een apart stukje die gemonteerd zit in de kast van de blazer zelf. Zit vast met twee vijzen achter het handschoenkastje ergens. Tik 'kachelweerstand' in in Google en verras jezelf.

Denk 't gevonden te hebben.

Hier:

image.png.62ae8ce32046717a893820643fadd062.png

moet ik voorzeker zo'n nieuw spel installeren:

https://www.winparts.be/koelsysteem-verwarming/kachelweerstand/lancia/ypsilon-843-bouwjaar-2003-10-2011-12/c1182-608-15401/weerstand-interieurventilator/p579246.html#toepasbaarheid

Correct?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, jan.van.gent zei:

Stap je bij een bmw magazijn binnen met de vraag voor een E36/E46/E39 egel, weten ze direct waarover je spreekt :D

Die krengen gaan dan ook regelmatig kapot bij die modellen.

Image result for bmw kachelweerstand egel

Er zijn maar een paar modellen die er zo uit zien, bij de meeste is het zoals GTA zijn model. Als ge bij fiat een egel vraagt krijg je zo'n dier met stekels.

2 uren geleden, gTa zei:

Yesssss sirrrr.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Frekkel zei:

Weerstand is kapot, kost niet veel in piraatstuk.

 

8 uren geleden, gTa zei:

Beestig. Will do. Thanks!!

Mag ik, nu ik het per uitzondering ook eens wist, verklaren waarom dit zo duidelijk de weerstand is?

 

Ja? Dank u.

 

Op stand 4 draait uw ventilator op volle charge. Om daar op de andere standen een vertraging in te krijgen, wordt er een weerstand tussengeschakeld, zodat er minder stroom aan de motor komt en hij trager draait. Werkt alleen de stand nog zonder weerstand tussen is de kans groot dat de weerstand kapot is.

 

Dank u voor uw aandacht tijdens dit wist-je-datje

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, The Swede zei:

Den gTa gaat sleutelen :P

Helemaal niet voor 't eerst, integendeel.

511989396_2016-04-0108_06_00.thumb.jpg.32c294bc8bb02a1bd513ba136564a192.jpg

Moto voor 1/3e uit elkaar gehaald, om de voor- en achterdemper te kunnen (laten) reviseren bij een specialist. Zo meteen ook (goed) m'n moto leren kennen.

(Uiteraard aan de hand van de originele BMW K46 repair manual, software die ze ook bij de dealers draaien hebben.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Carlito zei:

Mag ik, nu ik het per uitzondering ook eens wist, verklaren waarom dit zo duidelijk de weerstand is?

Ja? Dank u.

Op stand 4 draait uw ventilator op volle charge. Om daar op de andere standen een vertraging in te krijgen, wordt er een weerstand tussengeschakeld, zodat er minder stroom aan de motor komt en hij trager draait. Werkt alleen de stand nog zonder weerstand tussen is de kans groot dat de weerstand kapot is.

Dank u voor uw aandacht tijdens dit wist-je-datje

Heerlijk :inlove:  merci

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om daar nog verder op in te gaan; Het is eigenlijk een variabele weerstand AKA potentiometer. Vandaar de tussenstanden. Een gewone weerstand is alles of niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, Frekkel said:

Van mij niet. Dat spreekt tegen mijn winkel.

Of ze verkloten het hier helemaal, en komen erna bij U om het op te lossen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, Jules_W said:

Om daar nog verder op in te gaan; Het is eigenlijk een variabele weerstand AKA potentiometer. Vandaar de tussenstanden. Een gewone weerstand is alles of niks.

Is dat zo?

Ik zou verwacht hebben omdat de schakelaar meerdere standen heeft dit verschillende stroomkringen zou aansturen en als dusdanig over verschillende weerstanden zou sturen.
Bij een potentiometer zou je eerder verwachten dat je staploos kan regelen?

Edit: ik ben een auto-electronica n00b he, probeer gewoon mee wat bij te leren.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid