Ga naar inhoud

DIY - sleutelen, prutsen, vijzen en prullen - ADVIES gevraagd


gTa

Aanbevolen berichten

20 hours ago, Frekkel said:

Als ge bij fiat een egel vraagt krijg je zo'n dier met stekels.

Altijd onder de indruk dat ze er daar toch een paar van in stock hebben.

13 hours ago, Jules_W said:

Om daar nog verder op in te gaan; Het is eigenlijk een variabele weerstand AKA potentiometer. Vandaar de tussenstanden. Een gewone weerstand is alles of niks.

Gezien er wel wat stroom door gaat, zijn dit effectief wel vaste weerstanden hoor. Afhankelijk van de stand die je kiest en het type regelaar worden ze gewoon in serie/parallel met elkaar geplaatst.

Enorm inefficiënt systeem trouwens. Tegenwoordig is dat met een geschakelde PWM sturing, dan heb je die 'egel' ook niet meer nodig, want je bent de snelheid niet meer aan het regelen door warmte te maken.

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets wat wel in dit topic past:

Hoe zetten de DIY'ers hier hun auto in de hoogte (in het geval ze geen brug beschikbaar hebben)? En dan bedoel ik effectief de hele auto, niet gewoon 1 hoek.

Met oude auto's is dat eigenlijk kinderspel. Maar met nieuwe auto's waar heel de onderkant een plastieken plaat is, is het altijd wat uitdagender. Zeker als je alle 4 de wielen er dan nog wilt afhalen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Soundstorm said:

Gezien er wel wat stroom door gaat, zijn dit effectief wel vaste weerstanden hoor. Afhankelijk van de stand die je kiest en het type regelaar worden ze gewoon in serie/parallel met elkaar geplaatst.

Enorm inefficiënt systeem trouwens. Tegenwoordig is dat met een geschakelde PWM sturing, dan heb je die 'egel' ook niet meer nodig, want je bent de snelheid niet meer aan het regelen door warmte te maken.

ik veronderstel ook dat het een schakelbare weerstand is, op een DC motor.

1 minute ago, Soundstorm said:

Iets wat wel in dit topic past:

Hoe zetten de DIY'ers hier hun auto in de hoogte (in het geval ze geen brug beschikbaar hebben)? En dan bedoel ik effectief de hele auto, niet gewoon 1 hoek.

Met oude auto's is dat eigenlijk kinderspel. Maar met nieuwe auto's waar heel de onderkant een plastieken plaat is, is het altijd wat uitdagender. Zeker als je alle 4 de wielen er dan nog wilt afhalen ook.

4 assteuntjes en een krik? doe ik heel regelmatig. vooraan zou er een punt moeten zijn waar je hem kunt opkrikken aan het subframe, achteraan steek ik een blok hout onder het differentieel. met een betere krik kun je een pak hoger gaan. maakt toch wel een verschil wanneer je 10 of zelfs 20cm meer ruimte hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, teus_ said:

4 assteuntjes en een krik? doe ik heel regelmatig. vooraan zou er een punt moeten zijn waar je hem kunt opkrikken aan het subframe, achteraan steek ik een blok hout onder het differentieel. met een betere krik kun je een pak hoger gaan. maakt toch wel een verschil wanneer je 10 of zelfs 20cm meer ruimte hebt.

Ja, bij BMW is het inderdaad nog altijd gemakkelijk. Het zijn de andere die minder logisch in elkaar zitten 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, gTa said:

Helemaal niet voor 't eerst, integendeel.

511989396_2016-04-0108_06_00.thumb.jpg.32c294bc8bb02a1bd513ba136564a192.jpg

Moto voor 1/3e uit elkaar gehaald, om de voor- en achterdemper te kunnen (laten) reviseren bij een specialist. Zo meteen ook (goed) m'n moto leren kennen.

(Uiteraard aan de hand van de originele BMW K46 repair manual, software die ze ook bij de dealers draaien hebben.)

Jaja, dat kan iedereen, maar krijg het maar weer eens tope!

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Soundstorm zei:

Iets wat wel in dit topic past:

Hoe zetten de DIY'ers hier hun auto in de hoogte (in het geval ze geen brug beschikbaar hebben)? En dan bedoel ik effectief de hele auto, niet gewoon 1 hoek.

Met oude auto's is dat eigenlijk kinderspel. Maar met nieuwe auto's waar heel de onderkant een plastieken plaat is, is het altijd wat uitdagender. Zeker als je alle 4 de wielen er dan nog wilt afhalen ook.

sukkelen, maar het lukt.

Ik vind die rand ergerlijk op moderne auto's, je kan daar gaan assteunen of krik onder duwen, je hebt echt iets met een gleuf in nodig wil je die niet naar de kloten maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Soundstorm said:

Ja, bij BMW is het inderdaad nog altijd gemakkelijk. Het zijn de andere die minder logisch in elkaar zitten 😛

mijn mercedes was ook zo
naast het feit dat RWD beter rijdt, is het ook veel eenvoudiger om aan te werken. oudere voertuigen vragen meer onderhoud, en dan loont het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ICM zei:

Jaja, dat kan iedereen, maar krijg het maar weer eens tope!

Done. :proud: 

Moet zeggen: toch even door m'n kopke gegaan, als die weer samen zat, en ik de eerste rit deed erna. :D 

Maar eigenlijk moet je gewoon zorgvuldig werken, en bij de 1e rit gewoon vertrouwen dat je 't goed deed.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Soundstorm said:

Enorm inefficiënt systeem trouwens. Tegenwoordig is dat met een geschakelde PWM sturing, dan heb je die 'egel' ook niet meer nodig, want je bent de snelheid niet meer aan het regelen door warmte te maken.

Als je dus niet op volle kracht blaast gooi je gewoon wat hitte weg :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, ir_fuel said:

Als je dus niet op volle kracht blaast gooi je gewoon wat hitte weg :D 

ja. zo werkten veel dingen vroeger. bij wisselspanning kun je nog gaan werken met een dimmer, dat is eenvoudig en goedkoop. motoren en dergelijke lusten dat niet, die worden dan gestuurd met een schakelbare transformator. efficient, maar duur, groot en zwaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, ir_fuel said:

Als je dus niet op volle kracht blaast gooi je gewoon wat hitte weg :D 

Je gooit de hitte wel in de ventilatiekanalen. Dus in de winter gebruik je ze nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, teus_ zei:

ja. zo werkten veel dingen vroeger. bij wisselspanning kun je nog gaan werken met een dimmer, dat is eenvoudig en goedkoop. motoren en dergelijke lusten dat niet, die worden dan gestuurd met een schakelbare transformator. efficient, maar duur, groot en zwaar. 

werkt ook bij wisselspanning. Oude techniek

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Soundstorm zei:

Altijd onder de indruk dat ze er daar toch een paar van in stock hebben.

Gezien er wel wat stroom door gaat, zijn dit effectief wel vaste weerstanden hoor. Afhankelijk van de stand die je kiest en het type regelaar worden ze gewoon in serie/parallel met elkaar geplaatst.

Enorm inefficiënt systeem trouwens. Tegenwoordig is dat met een geschakelde PWM sturing, dan heb je die 'egel' ook niet meer nodig, want je bent de snelheid niet meer aan het regelen door warmte te maken.

 Tot zover mijn bijdrage aan dit topic 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

Done. :proud: 

Moet zeggen: toch even door m'n kopke gegaan, als die weer samen zat, en ik de eerste rit deed erna. :D 

Maar eigenlijk moet je gewoon zorgvuldig werken, en bij de 1e rit gewoon vertrouwen dat je 't goed deed.

Maar hebt ge een stuk over? Ge hoort bij elke herassemblering een stuk over te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Soundstorm zei:

Iets wat wel in dit topic past:

Hoe zetten de DIY'ers hier hun auto in de hoogte (in het geval ze geen brug beschikbaar hebben)? En dan bedoel ik effectief de hele auto, niet gewoon 1 hoek.

Met oude auto's is dat eigenlijk kinderspel. Maar met nieuwe auto's waar heel de onderkant een plastieken plaat is, is het altijd wat uitdagender. Zeker als je alle 4 de wielen er dan nog wilt afhalen ook.

Krik + assteunen.

Als de wielen er niet af moeten: oprijbrugjes. Ga me een betonbalk in gieten waar ik die dingen kan in vasthaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minutes ago, Bompa said:

Als de wielen er niet af moeten: oprijbrugjes. Ga me een betonbalk in gieten waar ik die dingen kan in vasthaken.

Maar dat is dan maar 1 as. Of heb je heel lange?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad 1 as. En jammer genoeg kan ik er niet achteruit op rijden, want mijn uitlaat zit er net tegen.

Maar 1 as op de brugjes, en de andere as op de assteunen. Zo heb ik mijn cardanas van voor naar achter vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Bompa zei:

Is inderdaad 1 as. En jammer genoeg kan ik er niet achteruit op rijden, want mijn uitlaat zit er net tegen.

Maar 1 as op de brugjes, en de andere as op de assteunen. Zo heb ik mijn cardanas van voor naar achter vervangen.

Zo deed een maat van mij het ook. Best makkelijk. Ik pruts met 4 assteuntjes.  Heeft nu een put steken in zijn verbouwing. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Bompa said:

Is inderdaad 1 as. En jammer genoeg kan ik er niet achteruit op rijden, want mijn uitlaat zit er net tegen.

Maar 1 as op de brugjes, en de andere as op de assteunen. Zo heb ik mijn cardanas van voor naar achter vervangen.

Jep, zo deed ik het vroeger ook.
Nu sinds een half jaar heb ik een brug geïnstalleerd. Wel een lage brug, auto kan maximaal 1.5 meter omhoog gelift worden hiermee.
Niet genoeg om er onder te lopen, maar ruim voldoende om met een rolstoeletje er onder te gaan, of op een ligkar. 
Al enorm veel genot van gehad. Kostprijs valt ook prima mee (tussen de €1300 en €1600 heb je er al eentje voor 3 ton).

brug.PNG.a0241b90f52216c20c87006901813feb.PNG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, jan.van.gent said:

Jep, zo deed ik het vroeger ook.
Nu sinds een half jaar heb ik een brug geïnstalleerd. Wel een lage brug, auto kan maximaal 1.5 meter omhoog gelift worden hiermee.
Niet genoeg om er onder te lopen, maar ruim voldoende om met een rolstoeletje er onder te gaan, of op een ligkar. 
Al enorm veel genot van gehad. Kostprijs valt ook prima mee (tussen de €1300 en €1600 heb je er al eentje voor 3 ton).

 

Goed om weten. En jij zit bij Leuven, juist? :P

@Frekkel : een brug die 3 ton mag oppakken. Lees je mee? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid