Ga naar inhoud

DIY - sleutelen, prutsen, vijzen en prullen - ADVIES gevraagd


gTa

Aanbevolen berichten

De beste DIY die ik ooit gezien heb was op een veiling. Daar waren de achterste letters van een Murcielago afgevallen, en die gasten vonden er niks beters op dan die terug te plakken met een heleboel tec7 🤦‍♂️🤦‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

op Reddit posten er vooral Amerikanen. wat je ginder ziet is wel een enorm argument voor onze jaarlijkse autokeuring. niet te schatten met wat voor mankementen die BLIJVEN rondrijden.  ik heb ook de indruk dat het makkelijker is om met een Amerikaanse auto de mankementen te verwaarlozen. gewoon blijven gaan tot het volledig uit elkaar valt. zeker met een SUV of pickup "maakt het wat minder" wanneer het rammelt of zwabbert, of er gigantische roestgaten in zitten.

bij ons zijn er ook genoeg mensen die niet de minste herstellingen willen doen, tenzij ze echt niet meer kunnen rijden of de keuring het hen oplegt.
als je op Jalopnik gaat kijken naar de artikels van David Tracy, is dat ook niet te schatten. ongeveer de uitdaging om elk jaar een grote kutbak van een Jeep te vinden, om van Michigan naar Moab in Utah te rijden. die rijdt er traag en voorzichtig mee, maar die dingen zijn een gevaar op de weg.

het begon met een 600dollar jeep XJ in 2016, die viel relatief nog mee
https://jalopnik.com/my-600-craigslist-moab-jeep-project-may-come-right-dow-1764824344

2017 een 800 dollar jeep grand wagoneer, motor draait niet, enorme roest
https://jalopnik.com/heres-everything-wrong-with-my-800-jeep-grand-wagoneer-1820250767

2018 was een 1400 dollar willys jeep die al zoveel jaar stil stond in een schuur. naast de gebruikelijke roest waren de motor, aandrijving, ganse brandstofaanvoer en ganse reminstallatie om zeep. ophanging quasi niet bestaande.
https://jalopnik.com/my-new-off-road-project-is-this-rust-tacular-1948-jeep-1782432252

2019 is een oud USPS voertuig om post mee te bedelen
https://jalopnik.com/please-help-me-get-my-500-postal-jeep-1-800-miles-to-m-1833746819

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de techneuten hier zitten.

Een remcircuit wordt toch verondersteld hermetisch afgesloten te zijn he? Remvloeistof is hygroscopisch dus moet best zo weinig mogelijk blootgesteld worden aan lucht dacht ik?

Wat is dan hier het praktisch nut van?

 

IMG_4405.JPGIMG_4406.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

je klauw is een enkelwerkende zuiger. Je stopt er druk op en die gaat open (je remklauw trekt samen). Als je je rempedaal loslaat, wil je dat die druk weg gaat, zodat de cilinder terug naar binnen gaat. Die druk verdwijnt dus in je tankje. Het gaatje zorgt ervoor dat de druk in je tankje gelijk is aan de druk in de omgeving en die is lager dan de druk in je remsysteem.

Anders heb je iets nodig dat je remklauw terug open drukt (de zuiger in de remklauw gaat naar binnen). Dit kan door veerdruk, moet je wel remdruk opbouwen die hoger is dan de veerdruk alvorens je begint met remmen. Of door dubbelwerkende cilinders, maar dan blijf je met een kant staan die onder druk staat, wat onderhoud minder eenvoudig maakt.

Ik hoop dat ik het wat duidelijk uitleg.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen ook op Google gevonden dat het dient om als je remvloeistof zakt de boel niet vacuum te trekken.

Dus je remvloeistof is eigenlijk constant blootgesteld aan de buitenlucht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merci :) 

Was me nooit opgevallen eigenlijk. De enige pottekes die ik regelmatig zag waren die op de moto, maar daar werkt dat met een of andere rubber die erin zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, hier ook even wat raad vragen aan de betere piloten onder ons:

 

Ik ben bezig met het bouwen van een LSD, de keuze bestaat uit 25%, 40% of een 2 way 40/25%.

Iemand die wat rij-ervaring heeft met verschillende setups en raad kan geven? Komt in een RWD, pakweg 1030kg, +- 165-170 pk. Quasi géén gewicht op de achteras.

Gebruik: driftdagen of trackdays zal het krel niet doen. Occasionele rondritten en gewone liefhebberij is het doel. 

Even meegeven: OEM LSD’s van die tijd waren 25%. 

 

@ir_fuel @Jokke_vlo @gTa

@lancer-evo

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben daar niet zo in thuis...... anders help ik graag. Let op met te veel, kan zeer irritant zijn !  (voorneus die over elke rondpunt quasi rechtdoor geduwd wordt). 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet te veel gaan sperren, en ik denk niet dat je meerwaarde gaat halen op straat uit eentje dat ook spert bij afremmen (op de motor). Als er een prijsverschil is zou ik een 1-wegs pakken, en 25% is volgens mij al genoeg op straat. Zou eens moeten kijken hoeveel dat van mij heeft.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar is dat van mijn BMW 30% lock bij optrekken en 9% bij remmen. Meer heb je IMO echt niet nodig op straat. Ik denk dat die 25% wel genoeg gaat zijn.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Jokke_vlo said:

 Let op met te veel, kan zeer irritant zijn !  (voorneus die over elke rondpunt quasi rechtdoor geduwd wordt). 

Ja dit dus als argument om niet te veel sperwerking te gaan vragen. Men denkt bij een sper altijd aan driften en overstuur, maar je kan er irritant veel onderstuur mee krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, gewoon ik said:

je klauw is een enkelwerkende zuiger. Je stopt er druk op en die gaat open (je remklauw trekt samen). Als je je rempedaal loslaat, wil je dat die druk weg gaat, zodat de cilinder terug naar binnen gaat. Die druk verdwijnt dus in je tankje. Het gaatje zorgt ervoor dat de druk in je tankje gelijk is aan de druk in de omgeving en die is lager dan de druk in je remsysteem.

Anders heb je iets nodig dat je remklauw terug open drukt (de zuiger in de remklauw gaat naar binnen). Dit kan door veerdruk, moet je wel remdruk opbouwen die hoger is dan de veerdruk alvorens je begint met remmen. Of door dubbelwerkende cilinders, maar dan blijf je met een kant staan die onder druk staat, wat onderhoud minder eenvoudig maakt.

Ik hoop dat ik het wat duidelijk uitleg.

Mag ik zeggen dat je verkeerd bent? ☺️

De dichting van een remzuiger is zo goed als altijd een dichting met vierkante doorsnede. Als je de rempedaal induwt, duw je de zuiger verder met de remvloeistof. De vierkante dichting gaat dan kantelen ipv schuiven. Wanneer je de remdruk verminderd, wilt de vierkante dichting terug in zijn rustpositie komen, en gaat de zuiger dus een beetje terug trekken. Je hebt dan ook nog de schijf zelf die de blokken ook wat opzij begint te duwen en daardoor de zuiger verder duwt.

Dat terugkeren van de zuiger is telkens maar enkele tienden/honderdsten van een millimeter, net voldoende zodat de blokken niet tegen de schijven blijven wrijven. Als de blokken weg slijten, duw je altijd wat verder dan wat die dichting terug kan trekken.

Vanaf je de rempedaal indrukt, is het reservoir trouwens niet meer verbonden met het remcircuit, de druk in het reservoir maakt dus helemaal niks meer uit. In theorie gaat er ook nooit remvloeistof van het circuit terug in het reservoir (tijdens gebruik). Het reservoir dient puur om het circuit te vullen bij slijtage van de blokken.

17 hours ago, ir_fuel said:

Ondertussen ook op Google gevonden dat het dient om als je remvloeistof zakt de boel niet vacuum te trekken.

Dus je remvloeistof is eigenlijk constant blootgesteld aan de buitenlucht?

Dient vooral omdat het niet vacuum zou trekken wanneer het niveau zakt. Dat gebeurt sowieso als je remblokken slijten.

In geval de remvloeistof kookt, kan de druk langs daar ook weg (wanneer je niet op de rempedaal duwt).

De vloeistof in het reservoir staat inderdaad continu in contact met de vochtige buitenlucht (via dat kleine gaatje). Maar aangezien de vloeistof niet heel de tijd circuleert in het systeem, moet de vloeistof ook 'goed werken' om dat opgenomen water in het circuit te krijgen (dat gebeurt effectief wel). Eigenlijk is de grootste boosdoener het moment wanneer je de remblokken wisselt. Je duwt dan vloeistof van uit het circuit terug in het reservoir. Daar kan die vloeistof dan mengen met vloeistof waar veel water in zit. Als je die vloeistof dan blijft gebruiken, dan geraakt die vuile vloeistof ook in het circuit.

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

en de ontluchtingsnippel eens opendraaien op je klauwen. Daar verzamelt zich vaak het vuil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, ir_fuel said:

Bij blokken wisselen eerst het potje leegtrekken en er nieuwe vloeistof in gieten dus 😛 

Ja, probleem daarmee is wel dat daar meestal filters in zitten die er voor zorgen dat je niet tot aan de onderkant van het potje geraakt. (Misschien niet zo op racewagens?)

Je kan ook het ontluchtingsnippeltje open zetten de moment dat je de zuiger terug duwt. Al heb je dan nog steeds vuile vloeistof in het reservoir zitten, daar giet je dan verse vloeistof bij. Uiteindelijk is 'vuil' + nieuw natuurlijk wel beter dan 'vuil' + 'gebruikt'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, Soundstorm said:

Ja, probleem daarmee is wel dat daar meestal filters in zitten die er voor zorgen dat je niet tot aan de onderkant van het potje geraakt. (Misschien niet zo op racewagens?)

Dat is gewoon een plastieken pot met een wat gaten onderaan met leidingen aan gekoppeld hoor :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ja, probleem daarmee is wel dat daar meestal filters in zitten die er voor zorgen dat je niet tot aan de onderkant van het potje geraakt. (Misschien niet zo op racewagens?)

Je kan ook het ontluchtingsnippeltje open zetten de moment dat je de zuiger terug duwt. Al heb je dan nog steeds vuile vloeistof in het reservoir zitten, daar giet je dan verse vloeistof bij. Uiteindelijk is 'vuil' + nieuw natuurlijk wel beter dan 'vuil' + 'gebruikt'.

dat zeefke kan je er meestal uithalen.

Die schotjes zodat elk circuit zijn eigen "tankje" heeft is meestal het probleem

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Jan said:

Bon, hier ook even wat raad vragen aan de betere piloten onder ons:

 

Ik ben bezig met het bouwen van een LSD, de keuze bestaat uit 25%, 40% of een 2 way 40/25%.

Iemand die wat rij-ervaring heeft met verschillende setups en raad kan geven? Komt in een RWD, pakweg 1030kg, +- 165-170 pk. Quasi géén gewicht op de achteras.

Gebruik: driftdagen of trackdays zal het krel niet doen. Occasionele rondritten en gewone liefhebberij is het doel. 

Even meegeven: OEM LSD’s van die tijd waren 25%. 

 

@ir_fuel @Jokke_vlo @gTa

@lancer-evo

 

 

Ik neem aan dat je doelt op een platensper?

Voor uw gebruik zou ik voor een 40% one way sper gaan kiezen, rekening houdend dat je op de achteras bijna geen gewicht hebt. Ik neem aan dat gaat over een BMW E21-E30?

Misschien moet je wel nog even meer in detail vertellen hoe je rijstijl is, want de keuze hangt daar ook vanaf (keuze 2 way ja/nee), neem je de rem mee in de bocht of heb je het remwerk gedaan vóór de bocht, stuur je met de gas / probeer je een lichte slip mee te nemen?

Het is sowieso een moeilijk vraagstuk en vaak moet je het gewoon proberen en verder afstellen, je hebt het zelden meteen goed. Ik spreek uit ervaring waarbij ik mijn diff al meer dan 5  keer heb open gegooid om de juiste settings erop te krijgen.  Bij een platensper heb je echt veel mogelijkheden om het naar je wens aan te passen (ramp angle, aantal platen, andere veertjes, preload)

Het hangt er natuurlijk vanaf welke moeite je er wil insteken...

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, ir_fuel said:

Dat is gewoon een plastieken pot met een wat gaten onderaan met leidingen aan gekoppeld hoor :D 

Kijk eens in je BMW, dan zal je mij begrijpen ;) 

4 minutes ago, gewoon ik said:

dat zeefke kan je er meestal uithalen.

Die schotjes zodat elk circuit zijn eigen "tankje" heeft is meestal het probleem

Vroeger kreeg je dat er uit. Bij nieuwe auto's precies niet meer. Een spuit met een stukje flexibel kan meestal wel helpen om over die schotjes te geraken.

Maar uiteindelijk, gewoon kwartje liter er door laten lopen, en je kan redelijk zeker zijn dat het allemaal ververst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minutes ago, lancer-evo said:

Ik neem aan dat je doelt op een platensper?

Voor uw gebruik zou ik voor een 40% one way sper gaan kiezen, rekening houdend dat je op de achteras bijna geen gewicht hebt. Ik neem aan dat gaat over een BMW E21-E30?

Misschien moet je wel nog even meer in detail vertellen hoe je rijstijl is, want de keuze hangt daar ook vanaf (keuze 2 way ja/nee), neem je de rem mee in de bocht of heb je het remwerk gedaan vóór de bocht, stuur je met de gas / probeer je een lichte slip mee te nemen?

Het is sowieso een moeilijk vraagstuk en vaak moet je het gewoon proberen en verder afstellen, je hebt het zelden meteen goed. Ik spreek uit ervaring waarbij ik mijn diff al meer dan 5  keer heb open gegooid om de juiste settings erop te krijgen.  Bij een platensper heb je echt veel mogelijkheden om het naar je wens aan te passen (ramp angle, aantal platen, andere veertjes, preload)

Het hangt er natuurlijk vanaf welke moeite je er wil insteken...

Gij zijt gewoon ne moeilijke mens 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ir_fuel zei:

Ja dit dus als argument om niet te veel sperwerking te gaan vragen. Men denkt bij een sper altijd aan driften en overstuur, maar je kan er irritant veel onderstuur mee krijgen.

Idd, merendeel heeft een 25%. Collega heeft een 60/40, erg voorspelbaar en leuk om mee te spelen. Al zou ik me binnen de kortste keren ergeren aan dat "geduw" wanneer je aan "normale" snelheden een rondpunt wilt nemen. Hij heeft dat enigszins opgelost door semi's vooraan en brolbanden achteraan te monteren, maar dan ga je weer richting driftkrel..

Ik zit ondertussen te ver in het restaureren om er een raghok van te maken.

Kostprijs tussen 25 en 40 is nihil. 2-way kost een kleine 250 euro extra, daarvoor moet je het ook niet laten natuurlijk.

6 uren geleden, lancer-evo zei:

Ik neem aan dat je doelt op een platensper?

Voor uw gebruik zou ik voor een 40% one way sper gaan kiezen, rekening houdend dat je op de achteras bijna geen gewicht hebt. Ik neem aan dat gaat over een BMW E21-E30?

Misschien moet je wel nog even meer in detail vertellen hoe je rijstijl is, want de keuze hangt daar ook vanaf (keuze 2 way ja/nee), neem je de rem mee in de bocht of heb je het remwerk gedaan vóór de bocht, stuur je met de gas / probeer je een lichte slip mee te nemen?

Het is sowieso een moeilijk vraagstuk en vaak moet je het gewoon proberen en verder afstellen, je hebt het zelden meteen goed. Ik spreek uit ervaring waarbij ik mijn diff al meer dan 5  keer heb open gegooid om de juiste settings erop te krijgen.  Bij een platensper heb je echt veel mogelijkheden om het naar je wens aan te passen (ramp angle, aantal platen, andere veertjes, preload)

Het hangt er natuurlijk vanaf welke moeite je er wil insteken...

Het gaat inderdaad om een ZF platensper voor een E21. E21 is nog wat lichter op de achteras dan een E30, en notoir gekend voor een achterkant die durft terug te bijten. Probleem met de wegligging komt voornamelijk door de opbouw van de achteras. Bij overhellen is het camber achteraan nogal veranderlijk te noemen :D. Ik heb nu wel een achterste stabi gemonteerd om het overhellen wat te temperen (en bilsteins).

Qua rijstijl doorgaans neem ik geen rem mee in de bocht. Ik geniet vooral van snelle passages op een zuivere manier. Niet echt fan van het gooi- en smijtwerk.

 

Dat je veeleisend bent op gebied van auto's wist ik al, ik heb 5j samengewerkt met je huisgaragist :D

 

En alvast bedankt voor de tips 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid