Ga naar inhoud

DIY - sleutelen, prutsen, vijzen en prullen - ADVIES gevraagd


gTa

Aanbevolen berichten

Op 17/4/2019 om 08:39, Frekkel zei:

Weerstand is kapot, kost niet veel in piraatstuk.

 

Edit: om op uw andere vraag te antwoorden: da's een apart stukje die gemonteerd zit in de kast van de blazer zelf. Zit vast met twee vijzen achter het handschoenkastje ergens. Tik 'kachelweerstand' in in Google en verras jezelf.

Thanks, was idd de weerstand!

Denk dat-ie kapot is gegaan door teveel "weerstand" in de electromotor, kan dat? Nieuwe kachelweerstand gemonteerd, en de verschillende standen werken terug maar de aanjager komt maar traag op gang, er zit een piepje in (alsof er een lagertje slecht loopt) en op stand 1 werkt hij ook niet (2 doet iets, 3 doet meer, 4 doet max).

Vastlopende aanjager?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad alsof de motor van de blazer niet goed meer loopt. Waardoor bij lage stroom (stand 1) hij zelfs niet in gang geraakt.
Kan je daar bij om die manueel te doen ronddraaien om de mechanische weerstand te voelen?

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/5/2019 om 10:23, gTa zei:

Thanks, was idd de weerstand!

Denk dat-ie kapot is gegaan door teveel "weerstand" in de electromotor, kan dat? Nieuwe kachelweerstand gemonteerd, en de verschillende standen werken terug maar de aanjager komt maar traag op gang, er zit een piepje in (alsof er een lagertje slecht loopt) en op stand 1 werkt hij ook niet (2 doet iets, 3 doet meer, 4 doet max).

Vastlopende aanjager?

Dat kan, blazertje eens demonteren en stroom opsteken. Als dat 77362402  is kost dat maar 80+btw in piraatstuk zie ik, kun je niet voor sukkelen.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks beiden! 

Zal nog ne keer diene (wreeeed ontoegankelijke en onlogische) repair manual nog maar ne keer open doen om uit te vogelen hoe dat moet. (Geen idee of ik er manueel aan kan.) 

Als ik goesting heb. Want 't is al goed doenbaar nu. Kan zijn dat ik het zo laat ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Frekkel zei:

Voor mijn part steek je hem in brand.

Met t, dan toch? Brandt? 

Grietz, 

Vipdriver

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of je dat al hebt @gTa, maar ik heb eindelijk eens geïnvesteerd in een materiaalkoffer. KS Tools met 3 gevulde lades en daar nog wat prullen bij.

Wat een gemak van niet meer te moeten zoeken naar "steeksleutel nummer 10" ergens in uwe bak van de Brico waar alles door mekaar in ligt. Had dat veel eerder moeten doen, maarja "voor die paar keer" denk je dan ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ik weet niet of je dat al hebt @gTa, maar ik heb eindelijk eens geïnvesteerd in een materiaalkoffer. KS Tools met 3 gevulde lades en daar nog wat prullen bij.

Wat een gemak van niet meer te moeten zoeken naar "steeksleutel nummer 10" ergens in uwe bak van de Brico waar alles door mekaar in ligt. Had dat veel eerder moeten doen, maarja "voor die paar keer" denk je dan ...

Heb ik. Niet in 1 koffer, maar wel alle (nou ja...) materiaal, geordend, onderhouden, proper en gebruiksklaar.

Heel veel zaken zijn specifiek, zoals torxdoppen maatjes 40 en 50 ed, ringsleutels, ratelsleutels, enz. Heb ook al merkspecifieke tools gekocht, zo heb ik o.m.  een ringsleutel-adapter waarvan de ring diep uit de as zit en ook toelaat om er een momentsleutel op de monteren, want die ring (maat 28 ofzo) moet je met maar 15 NM aandraaien terwijl de as die er binnenin zit, tegelijk (met een torx40) op 80 NM moet aangedraaid worden. Zot spel.

Zou ook wel zo'n goeie rolwagen willen, maar aangezien ik de inhoud al heb en alles in de juiste koffers zit in hun plekje in m'n garagekastzn, en ik ze goed ken... nog niet tot aankoop overgegaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dan alles geordend in die koffers steken? Bij mij was dat een grote puinhoop met bv alle steeksleutels door mekaar en dan kun je gaan graven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een vaste garage hebt hang je die toch mooi op?

Zelf heb ik zo een rolzakje met die sleutels in. Ook praktisch. 

En wat heb je nodig? 10,13,17,19,24,27,30 en 32?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, gewoon ik said:

Als je een vaste garage hebt hang je die toch mooi op?

Lastig om mee te nemen :) 

5 minutes ago, gewoon ik said:

Zelf heb ik zo een rolzakje met die sleutels in. Ook praktisch. 

En wat heb je nodig? 10,13,17,19,24,27,30 en 32?

 

Jij hebt het over steeksleutels, maar het gaat over meer dan dat alleen he. Dat was maar een voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, gewoon ik zei:

 

En wat heb je nodig? 10,13,17,19,24,27,30 en 32?

 

Tot je aan een jap begint... Sta je daar mooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Frekkel zei:

Tot je aan een jap begint... Sta je daar mooi.

Ja jong en een amerikaan gaat ook niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

Heb je dan alles geordend in die koffers steken? Bij mij was dat een grote puinhoop met bv alle steeksleutels door mekaar en dan kun je gaan graven.

De dingen die in koffers moeten zitten, yep. Ringsleutels, ratelsleutels en bv torx-bits zitten door elkaar, maar wel geordend in hun eigen (gezamenlijke) vakjes. Heb niet het gevoel dat ik daar veel tijd mee verlies. 't Is niet dat én schroevendraaier én hex-schroevendraaiers én torx-schroevendraaiers én tangen én ... allemaal samen in één bak gesmeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gewoon ik zei:

Als je een vaste garage hebt hang je die toch mooi op?

Zelf heb ik zo een rolzakje met die sleutels in. Ook praktisch. 

En wat heb je nodig? 10,13,17,19,24,27,30 en 32?

 

Ophangen is niet handig om op locatie te werken.

Heb het meeste in hun eigen doosje zitten, en vind steeds alles terug, alles vaste plaats.

Maar een trolley wil ik toch wel, want nu heb ik verschillende losse koffers. En je pakt dan wat je denkt nodig te hebben maar op het einde van de rit staan ze er dan toch wel allemaal.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ophangen is voor een vaste locatie e mannen. Zo een ladekast ook. 

Ladekast kan je meenemen op locatie als het de moeite is. Ik ga niet een ladekast meesleuren naar een maat zijn oprit om daar wat aan zijn kar te sleutelen. 

Dan smijt ik vanalles in mijn kist, kwak die in mijn kar en werk vanuit mijn koffer

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gewoon ik zei:

Ja jong en een amerikaan gaat ook niet. 

Dus alles samen trok uw reply op den hond zijn kloten wil je zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, gewoon ik said:

Ophangen is voor een vaste locatie e mannen. Zo een ladekast ook. 

Ladekast kan je meenemen op locatie als het de moeite is. Ik ga niet een ladekast meesleuren naar een maat zijn oprit om daar wat aan zijn kar te sleutelen. 

Dan smijt ik vanalles in mijn kist, kwak die in mijn kar en werk vanuit mijn koffer

Ja die van mij gaat de camionette in. Dus ook geen 10 koffers meer in- en uitladen. Nadeel: is wel iets zwaarder :lol: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Frekkel zei:

Dus alles samen trok uw reply op den hond zijn kloten wil je zeggen?

Sorry dat ik de ansi en de jis maten niet uit mijn hoofd kan. 

Sorry dat ik enkel aan metrische rommel sleutel. Cat uitgezonderd, maar de bahco is heel hulpvaardig daarbij

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gewoon ik zei:

Sorry dat ik de ansi en de jis maten niet uit mijn hoofd kan. 

Sorry dat ik enkel aan metrische rommel sleutel. Cat uitgezonderd, maar de bahco is heel hulpvaardig daarbij

Trek het u niet aan, hij maakte gewoon een vertaalfoutje https://www.phrases.org.uk/meanings/dogs-bollocks.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gewoon ik zei:

Sorry dat ik de ansi en de jis maten niet uit mijn hoofd kan. 

Sorry dat ik enkel aan metrische rommel sleutel. Cat uitgezonderd, maar de bahco is heel hulpvaardig daarbij

Excuses aanvaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb hier al erg goed advies over gehad van @Jan , deze vraag allerminst omdat ik aan zijn antwoord twijfel maar om mogelijks nog wat meerdere meningen te kennen (ik dacht dat ook @msxx een gelijkaardig defect heeft gehad met zijn vorige) en misschien kan @soundstorm (en hoppaaaaaa de mention is weer kapot) wel advies geven over DIY.

Mijn F11 zakt door één poot (links), 2/3e van de keren dat ik 'm parkeer op slot. Als hij door z'n luchtvering LA zakt, dan doet hij dat binnen 't half uur. Maar 1/3e van de keren blijft hij perfect op hoogte, dagen lang. En gek genoeg: als ik de auto niét afsluit, dan zakt hij maar 1 keer op de 10 door zijn linker achterpoot (en 9 keer van de 10 blijft hij dagenlang perfect op hoogte).

Defect van de luchtbalg lijkt me dan ook twijfelachtig (dan zou hij altijd aan hetzelfde tempo lucht lossen, denk ik?) maar mogelijks iets defect aan een klep of een regelblok oid? Hebben jullie advies voor me? Thanks!

Edit @Soundstorm @rrd @phil @tommie aaaaah kakmetionforum écht :angry: 

Edit2 @RRD

Edit3 @Phil

Edit4 @Tommie

Edit5:

image.png.702c8f5cad0cd2ed613897bed31564bd.png

Voor ik de balgen vervang: kan het dan het ventielblok zijn? (linksboven op screenshot)
Valt zoiets voor een handige maar niet-zo-berzerk-kundig-als-Soundstorm peet zelf te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De luchtbalg is niet direct lek-lek. In de praktijk zit hij wat dubbelgeplooid en zal de plooi hem soms dicht houden en soms net open zetten.

Wat jij omschrijft heb ik dus aan beide kanten voor gehad, met 50.000km ertussen.

Als je een F11 koopt moet je dus kennelijk 800-1200 euro (800 via PSG, 1200 via dealer) incalculeren tussen 175.000 en 225.000km voor de vering, en dan moet er nog niets anders kapot gaan. Is 1 van de redenen geweest waarom de opvolger een klassieke ophanging moest hebben. Ik vervoer toch zelden/nooit iets zwaars dus de niveauregeling heb ik niet nodig. Dus ik had enkel de nadelen...
Of een premium selection, BMW is wel gewend om ze te vervangen :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid