Ga naar inhoud

Mercedes GLS


D Squaloid

Aanbevolen berichten

Idd :D 

Wel een zéér straffe vergelijking, aangezien het meest bekende "stuur"-feit van de Bismarck net 't feit is dat die (met z'n kapot geschoten roer oid) alleen maar heel grote rondjes kon varen. Perfecte R0-kist, dus? :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, gTa said:

Idd :D 

Wel een zéér straffe vergelijking, aangezien het meest bekende "stuur"-feit van de Bismarck net 't feit is dat die (met z'n kapot geschoten roer oid) alleen maar heel grote rondjes kon varen. Perfecte R0-kist, dus? :D 

:lol: Zust.

Het was eigenlijk het eerste dat in mij opkwam wanneer ik van de SQ7 overstapte: “verdammt, da spel is ECHT groot 😳. Ik ben precies met de Bismarck buiten gereden”. 
 

Op zich bolt het echt wel goed. Minder “zacht” dan de Range of X7, erg stabiel op snelheid. 
Maar het voelt nog groter aan dan die twee 😕

  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ik het geld hebben, ik zou één van de 2 als gezins-/familie-/reisauto willen. :inlove:  (GLS of X7, i mean)
Een Range ... is "de echte" in dit segment, akkoord, maar 'k zou 'm toch laten staan voor 1 van de 2 Duitsers.
Vooral de infotainment crap van JLR is me ondertussen echt beu. (Al heb ik met de nieuwste iteratie nauwelijks ervaring.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gTa said:

Mocht ik het geld hebben, ik zou één van de 2 als gezins-/familie-/reisauto willen. :inlove:  (GLS of X7, i mean)
Een Range ... is "de echte" in dit segment, akkoord, maar 'k zou 'm toch laten staan voor 1 van de 2 Duitsers.
Vooral de infotainment crap van JLR is me ondertussen echt beu. (Al heb ik met de nieuwste iteratie nauwelijks ervaring.)

Als auto zou ik altijd voor de Range gaan. Alleen die betrouwbaarheid...

Zowel de Benz als de BMW hebben onhebbelijkheden op gebied van bedieningen. 

Ik zou de keuze laten afhangen van de motor. De GLS 350d rijdt echt duidelijk beter dan de X7 30d (die onderpowered is). 
Als wagen was ik meer voor de X7 te vinden. De GLS is echt iets te groot. (Al parkeert het echt wel nog makkelijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, The Swede zei:

Als auto zou ik altijd voor de Range gaan. Alleen die betrouwbaarheid...

Ja, dat ook nog erbij.

Quote

Zowel de Benz als de BMW hebben onhebbelijkheden op gebied van bedieningen. 

Voor mij net omgekeerd. JLR-bediening is niet blindelings door de touch screens (zelfs op het stuur) en dat vind ik vreselijk. Ik wil een auto blindelings kunnen bedienen (voor de meest gebruikte en relevante zaken).

Quote

Ik zou de keuze laten afhangen van de motor. De GLS 350d rijdt echt duidelijk beter dan de X7 30d (die onderpowered is). 
Als wagen was ik meer voor de X7 te vinden. De GLS is echt iets te groot. (Al parkeert het echt wel nog makkelijk).

X7 en GLS zijn even groot (l/b/h), nochtans. Ttz: die 4 cm die de GLS langer is dan de X7, dat ga je niet voelen. Hoogteverschil idem, bij 't parkeren maakt dat niet uit. Breedte en wielbasis zijn op enkele mm na identiek.

Het motorenpalet is ook zga identiek:

  • straks de nieuwe mild-hybrid 30d (286pk) vs. de 350d (286pk)
  • de nieuwe mild-hybrid 40d (340pk) vs. de 400d (330pk)
  • de 40i (340pk) vs. de 450 (367+22pk)
  • de 50i (462pk, niet leverbaar bij ons + niet zeker of die nog gemaakt wordt) vs. de 580 (489+22pk)
  • de M50i (530pk) vs. de 580 (489+22pk)
  • de XB7 (620pk) vs. de 63 (612+22pk)

Dat gaat dus de keuze niet écht beïnvloeden, behalve misschien als je de ene of de andere motor (duidelijk) anders/beter rijden vindt dan z'n rechtstreekse concurrent.
Maar dan lijken me merkvoorkeur, looks en bediening me veel meer de keuze te gaan beïnvloeden.

Ook de prijzen liggen verdomd dicht bij elkaar. Sleepvermogen idem, comfort (zo lees ik toch) ook, enz.

Klein verschilletje is dat je de X7 binnenin volledig in nappaleder kan krijgen (indien gewenst) in een aangenaam breed kleurenpalet, terwijl de GLS qua materiaalkeuze, kleuren en ook mogelijks "S-class afwerking" net een half tikje minder scoort. Maar dat wordt straks misschien ook geen thema meer als de GLS in alle motorisaties ook bijkomende (optionele) bekledingsopties krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op papier zijn de X7 30d en 350d GLS inderdaad redelijk gelijklopend. Wanneer je er mee rijdt, dan heeft de 3.0d van Mercedes duidelijk minder last met de GLS dan de 30d met de X7. Ik denk wel dat het verschil grotendeels te danken is aan de boite en de electronische sturing. Wanneer je de GLS nl in Sportstand zet, reageert hij levendig en direct. Op snelheid trapt hij ook minder op zijn adem dan de X7. Kortere versnellingen?

Qua grootte weet ik genoeg dat ze even groot zijn. Mijn oordeel gaat enkel over het gevoel. Beide autos hebben duidelijk een andere karakter.

Waar je echt een punt hebt, is over de afwerking. De X7 gebruikt zelfs in basisversie mooiere materialen dan de GLS. En dan kijk ik niet naar de stoelen of het dashboard alleen, maar naar alle onderdelen zoals de roosters van de luidsprekers, de bekleding van de dakzuilen, de bekleding van de onderkan van de deuren, etc. Het is iets teveel "dikke GLC" en te weinig "SUV versie van de S-klasse".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je te snel hebt gelezen en zo m'n punt gemist hebt mbt die basisdiesels.

Jij reed de oude 30d (265pk en 620Nm). Ik betwist je vaststellingen over die motor niet.

Waar ik op alludeerde, is dat die oude 30d niet meer beschikbaar is. (Momenteel is enkel de 40d beschikbaar als diesel.)  Mogelijks komt de nieuwe 30d (die al in de X5 ea ligt) ook bij de X7 in 't aanbod.
Die heeft mild hybrid technologie (48V boordnet-systeem met een 11pk sterke elektromotor in de versnellingsbak die dienst doet als startmotor maar ook assistentie verleent tijdens het rijden, dmv een zgn overboost functie), een dubbele turbo zoals de 40d (alleen is enkel de LPT variabel, niet de HPT), een gestegen vermogen (286 pk i.e. 20 pk extra) en koppel (650 Nm incl. die overboost functie van de elektromotor in de versnellingsbak), e.d. die het verschil met de Benz 350d vermoedelijk volledig zal uitvlakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minutes ago, gTa said:

Ik denk dat je te snel hebt gelezen en zo m'n punt gemist hebt mbt die basisdiesels.

Jij reed de oude 30d (265pk en 620Nm). Ik betwist je vaststellingen over die motor niet.

Waar ik op alludeerde, is dat die oude 30d niet meer beschikbaar is. (Momenteel is enkel de 40d beschikbaar als diesel.)  Mogelijks komt de nieuwe 30d (die al in de X5 ea ligt) ook bij de X7 in 't aanbod.
Die heeft mild hybrid technologie (48V boordnet-systeem met een 11pk sterke elektromotor in de versnellingsbak die dienst doet als startmotor maar ook assistentie verleent tijdens het rijden, dmv een zgn overboost functie), een dubbele turbo zoals de 40d (alleen is enkel de LPT variabel, niet de HPT), een gestegen vermogen (286 pk i.e. 20 pk extra) en koppel (650 Nm incl. die overboost functie van de elektromotor in de versnellingsbak), e.d. die het verschil met de Benz 350d vermoedelijk volledig zal uitvlakken.

Ik ben wel degelijk mee dat er meer vermogen is in de BMW tegenwoordig. Al is het niet echt "enkele pk's en Nm's meer" die de BMW nodig heeft, wel een nerveuzere instelling van de boite (en reactie op het gaspedaal). De BMW had nl niet 20pk tekort, maar voelde aan alsof hij er makkelijk 100 meer kon gebruiken.

Je zal ongetwijfeld akkoord zijn met het feit dat vermogen niet steeds direct vertaalt in rijgevoel. De Audi Q7 en Q8 bvb hebben een gelijkaardig vermogen als de BMW's en Mercedessen, maar voelen veel lomer (/trager) aan wegens de sturing van de bak (en de trage reactie van de motor op het gas). 

Ik wil echt wel es met de X5 30d binnenkort weer rijden. Bij de X7, moest ik zelf er 1 kopen, dan zou ik wel direct voor de 40d of 50d/i gaan. 

Spijtig bij de GLS is dat de GLS 450 in jonge tweedehands bijna onvindbaar is terwijl je wel nogal wat X7 40i vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog: motorenpalet is bijzonder gelijklopend, dat was mijn punt. En reactie gaspedaal: ga eens met mild hybrid rijden, dat gaat verhelpen wat jij 'm verwijt.

Denk dat die vele 40i de lanceringsmodellen zijn, so to speak (veel HEA's). Vermoedelijk wat licht, voor een X7, behalve als je een echt rustige chauffeur bent. 

M50d is definitief van de baan. 

En vermoedelijk zal de 45e niet naar de X7 komen @Tommie wegens typische EU motor terwijl de X7 net géén EU model is? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat die milde hybride helpt om beter van zijn plaats te komen. Eens op snelheid, werkt die niet meer mee. 

Is het al bevestigd dat de 30d met milde hybride naar de X7 komt? Ik zie nl enkel de 40d in de lijst staan.

Ook de M50d blijft duidelijk in de lijst staan. Is die niet enkel voor de berlines afgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, afaik wordt de M50d-motorisatie over de gehele lijn geschrapt, ook uit de X5 en X6 en X7.
b.v. https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/bmw-stellt-quad-turbo-diesel-50d-ein/

Nee, de komst van de 30d286 naar de X7 is nog niet (openlijk) bevestigd. Misschien weten de BMW-peten hier op 't forum wel meer. Het zou niet onlogisch zijn, al denk ik dat de 40d gewoon beter in die zware auto past. Prijsverschil is wel niet gering (een dikke 5k dacht ik) maar all in all is dat tov de autoprijs nog iets dat te verantwoorden valt. (De stap naar een 4,4-liter V8 is dat, zeker in België, helemaal niet.)  Maw: voor hetzelfde geldt wedt men bij de X7 op 't feit dat zij die willen dieselen, wel de 40d zullen halen, en komt de 30d gewoon niét (meer). Maar ik vermoed eigenlijk van wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, gTa said:

Als je kijkt op de .be-website: die loopt achter, er staat nog oude info op. Altijd op .de kijken voor Duitse produkten.

Nee, afaik wordt de M50d-motorisatie over de gehele lijn geschrapt, ook uit de X5 en X6 en X7. @Tommie?

Nee, de komst van de 30d286 naar de X7 is nog niet (openlijk) bevestigd. Misschien weten de BMW-peten hier op 't forum wel meer. Het zou niet onlogisch zijn, al denk ik dat de 40d gewoon beter in die zware auto past. Prijsverschil is wel niet gering (een dikke 5k dacht ik) maar all in all is dat tov de autoprijs nog iets dat te verantwoorden valt. (De stap naar een 4,4-liter V8 is dat, zeker in België, helemaal niet.)  Maw: voor hetzelfde geldt wedt men bij de X7 op 't feit dat zij die willen dieselen, wel de 40d zullen halen, en komt de 30d gewoon niét (meer). Maar ik vermoed eigenlijk van wel.

D'r heeft iemand het account van @gTa gehackt, vrees ik ! :huh:  :P

Logisch lijkt de 30d 286pk wel. Vooral omdat alle onderdelen op het schap liggen. Al kan het ook een strategische zet zijn enkel de 40d en hoger aan te bieden. Het positioneert de wagen duidelijk hoger dan de X5.

Moest dit een wagen zijn die sterk ligt op de leasemarkt, dan zou je verwachten dat ze de GLS 350d onderaan het gamma die klanten niet gaan willen laten wegkapen. Maar de X7 is geen leasekist. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

X5 is ook met 4-cilinder diesel te krijgen (25d), dus zelfs al komt de 30d terug in de X7 dan nog is z'n motorenpalet "hoger". Enkel de 40d aanbieden lijkt me wel al een serieuze sprong ... maar niet geheel ondenkbaar (40i en 40d als basis). "Wil je een makkere motor? Voilà, de X5 25d of 30d."

Die vernieuwde 30d286 lijkt me idd de perfecte "basismotor" voor een X7. Ik denk wel dat die nog terug komt.

In Europa zijn zo'n dingen idd absoluut niet geliefd. Ergens logisch. Je moet al gek zijn op heel grote auto's om dit te verkiezen boven een X5 (die je optioneel ook als 7-zitter (of beter: 5+2 zitter) kan krijgen trouwens, als 't je daarom te doen is). Idem bij Benz: de GLS brengt tov de GLE eigenlijk niks, behalve wielbasis en ruimte. Dat is, je haalde het ook al aan, het grote verwijt dat de GLS nu krijgt: heet wel "S" maar biedt niks van de "Sonderklasse"-afwerkingskwaliteit die een S wel heeft tov een E. Ook bij BMW zijn de X5 en X7 bijzonder gelijk (zelfs een '7 is eigenlijk niks anders dan een '5 of '6 onderhuids ... heb 't hier elders eens in detail neergepend, half jaar terug) en kan je de X7 eigenlijk zien als een lange X5 met std 7 zitplaatsen. Afstelling is wel zachter, de X5 wordt meer dynamisch afgesteld. Zal bij de GLE/GLS ook wel zo zijn, neem ik aan.
Weet niet of je 't gelezen hebt (staat hier elders), maar Tommie kwam onlangs te zeggen dat die X5 in België dus het best verkopende BMW-model is (méér dan '1 en '3) omdat die als xDrive45e te krijgen is, aka hybride aka fiscaal interessant. :silly: 

Los van de prijs (die ik niet kan betalen) is een X7 xDrive45e voor mij de perfecte gezins-/reiswagen, eigenlijk. :inlove:  Maar ik denk niet dat die er komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is een X5 inderdaad perfect, ook als gezinswagen. Zelf zou ik makkelijk de X5 40i kiezen: biedt 90% van wat de X7 en GLS aanbieden, maar voelt een heel stuk kleiner en beweeglijker aan terwijl de motor geen probleem heeft met het gewicht. Integendeel: 't gaat deftig vooruit en het klinkt fantastich.

De X7 zou ik nooit een "lange X5" noemen. De X7 is een stuk comfortabeler en voelt echt aan als een andere (luxueuzere) auto. Qua ruimte is hij iets beter, maar je merkt dat vooral op de achterbank, niet aan de koffer. 

De GLE en GLS kan ik niet vergelijken. Reed recent niet met de GLE. De GLS maakt als gezinwagen echter zeker het verschil op gebied van ruimte tegenover de X5 (en X7).

Wij nemen (/namen) steeds ongeveer dezelfde inboedel mee op onze pendel tussen Zwitserland, Frankrijk en Belgie. In de X5 en de SQ7 kan die net in: koffer tot op het dak vol (achterbank wel rechtop want kleine en madame zitten daar), de voetruimte achteraan goed vol en de passagierzetel vooraan ook vol tot aan de gordellijn.
Wanneer ik de ganse boel overlaadde in de GLS, moest ik de passagierzetel vooraan niet gebruiken en stond er aan de voeten vanachter alleen nog een pak waterflessen. De rest paste allemaal in de koffer. Zelfs de X7 slikte dit niet. 

Dus als je met twee paggaders en een pak bagage regelmatig reist, dan zou ik direct de GLS kiezen. Voor normaal gezinsgebruik zou ik voor een X5 gaan. Als luxueuze SUV reiswagen, de X7.
Wanneer ik dan zie dat een benzineversie van de X7 een stuk goedkoper is op de markt dan een GLS, dan wint de X7 op punten. 

Allemaal ee kwestie van budget. De X5 en X7 zitten toch wel in verschillende prijsklassen.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Da's geen blauw om met lichtbeige te combineren, imo. Te sportief/fel.
Cavansietblauw zou daar een pak beter op gepast hebben.
Met dit blauw zou 't van mij zwart nappa mogen zijn, binnenin.

Wel echt top dattie geen verduisterd glas heeft. ❤️ 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat nu es ne echt lelijke auto. Wielkasten trekken op niks met die extra wielboog, die achterkant lijkt ne pickup waar ze nog een hardtop op gelast hebben. En in die grill vanvoor kan eender welk amerikaans logo gestoken worden. 🤔

Kleur is wel knap, maar niet op zo ne grote auto. Op ne C-coupe ofzo zou dat veel beter staan. ☺️

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gTa zei:

Da's geen blauw om met lichtbeige te combineren, imo. Te sportief/fel.
Cavansietblauw zou daar een pak beter op gepast hebben.
Met dit blauw zou 't van mij zwart nappa mogen zijn, binnenin.

Wel echt top dattie geen verduisterd glas heeft. ❤️ 

Is vergelijkbaar met het blauw/beige van mijn Tesla. Zalige combinatie! Idd iets sportiever dan het klassiekere Cavansiet, maar in deze AMG-uitvoering is daar niks mis mee. Heel knap zelfs! 

Zwart interieur, zo vreselijk saai! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, BMWMB zei:

Is vergelijkbaar met het blauw/beige van mijn Tesla. Zalige combinatie!

I disagree. Zeer generiek "one size must fit all"-blauw. Je hebt bij Tesla natuurlijk zga geen keuze dus van wat er wel is, is het 1 vd betere combo's. Maar los daarvan: nope 

Quote

Zwart interieur, zo vreselijk saai! 

Hoe hard kan een leven uit ongenuanceerde oogklepleuzes bestaan, seg. :cry:

Wel tof dan, dat je op je 911 (een auto waarop zowat 't meeste interieurkleuren beschikbaar zijn, bijna allemaal omtermooist) zelf een verfrissende kleurkeuze maakte!

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid